Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
19
3
online
1
fulltext
fa
بررسی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک شده با نقش میانجی وابستگی به شبکههای مجازی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398: یک مطالعه توصیفی
Investigating Structural Relations Model of Cyber-Aggression Based on Perceived Stress with the Mediating Role of Virtual Networks Dependency in Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study
پزشکی اجتماعی
Community Medicine
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">استفاده از شبکه­های مجازی تبدیل به یک رفتار مدرن طبیعی شده است ولی شکل­های آسیب­زای استفاده از آنها هم در دو دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک شده با</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نقش میانجی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">وابستگی به شبکه­های مجازی در دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 انجام گرفت. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش­ها­</span></span></strong>: <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانش­جویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نیم­سال دوم سال تحصیلی 98-1397</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> بودند. تعداد </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">221</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تصادفی</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> خوشهای انتخاب و به صورت انفرادی به پرسشنامههای پرخاشگری </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سایبری </span></span><span dir="LTR">Álvarez-García</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">استرس ادراک شده </span></span><span dir="LTR">Cohen</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و اعتیاد به اینترنت </span></span><span dir="LTR">Young</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون­های آماری ضریب همبستگی </span></span><span dir="LTR">Pearson</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مدل­یابی معادله ساختاری </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تحلیل شد. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج نشان داد که پرخاشگری سایبری با استرس ادراک شده (50/0</span></span><span dir="LTR">;r=</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> 001/0> </span></span><span dir="LTR">p</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) و وابستگی به شبکههای مجازی (57/0</span></span><span dir="LTR">;r=</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> 001/0> </span></span><span dir="LTR">p</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) ارتباط مثبت دارد. هم­چنین وابستگی به شبکههای مجازی با استرس ادراک شده (82/0</span></span><span dir="LTR">;r=</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> 001/0> </span></span><span dir="LTR">p</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) ارتباط مثبت دارد. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شاخص­های برازش مدل نیز مسیر استرس ادراک شده به </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پرخاشگری سایبری</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> را با میانجی­گری وابستگی به شبکههای مجازی تأیید کرد. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­گیری:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج نشان داد که استرس ادراک شده با­ میانجی­گری وابستگی به شبکههای مجازی با پرخاشگری سایبری ارتباط دارد. به نظر می­رسد</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">می­توان در دانشگاهها با برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه آگاهسازی دانشجویان درباره اثرات مثبت و منفی و چگونگی استفاده درست و علمی و بهره بردن از مزایای آن اقدام کرد.</span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">واژه­های کلیدی:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> استرس،</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پرخاشگری سایبری، وابستگی، شبکه­های مجازی، دانش­جویان، اردبیل</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<br>
<br>
<strong>Background and Objectives:</strong> The use of virtual networks has become a natural modern behavior, but the traumatic forms of their use have also received much attention in the last two decades. This study aimed at modelling structural relations of cyber-aggression based on perceived stress with the mediating role of virtual networks dependency in students of Mohaghegh Ardabili University in 2019.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Materials and Methods:</strong> In this descriptive study, the statistical population included all students of Mohaghegh Ardebili University in the second semester of the academic year 2018-2019. From this community, 221 students were selected through multistage random cluster sampling and responded to Cyber-Aggression Questionnaire (Álvarez-García), Cohen’s Perceived Stress Scale and Young’s Internet Addiction Test, individually. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling (SEM).<br>
<strong>Results:</strong> The results indicated that cyber-aggression has positive relationship with perceived stress (r=0.50; p<0.001) and virtual networks dependency (r=0.57; p<0.001). Also, virtual networks dependency was positively associated with perceived stress (r=0.82; p<0.001). The model fitness indexes confirmed the path of perceived stress to the cyber-aggression with the mediating role of virtual networks dependency.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results showed that perceived stress is associated with cyber-aggression mediated with dependence on virtual networks. It seems that universities can organize workshops to inform students about the positive and negative effects and how to use them properly and scientifically and to reap the benefits.<br>
<strong>Key words:</strong> Stress, Cyber-aggression, Dependency,Virtual networks, Students, Ardabil<br>
<br>
<strong>Funding:</strong> This study was funded by University of Mohaghegh Ardabili.<br>
<strong>Conflict of interest: </strong>None declared.<br>
<strong>Ethical approval:</strong> The Ethics Committee of Ardabili University of Medical Sciences approved the study (IR.ARUMS.REC.1398.183).<span dir="RTL"></span><br>
<strong>How to cite this article:</strong> Atadokht A, Ahmadi Sh, Fallahi V. Investigating Structural Relations Model of Cyber-Aggression Based on Perceived Stress with the Mediating Role of Virtual Networks Dependency in Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study. <em>J Rafsanjan</em> <em>Univ Med Sci</em> 2020; 19 (3): 251-64. [Farsi]
استرس, پرخاشگری سایبری, وابستگی, شبکههای مجازی, دانشجویان, اردبیل
Stress, Cyber-aggression, Dependency,Virtual networks, Students, Ardabil
251
264
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1964-5&slc_lang=fa&sid=1
A.
Atadokht
اکبر
عطادخت
ak_atadokht@yahoo.com
6900319475328460039986
6900319475328460039986
Yes
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی
Sh.
Ahmadi
شیرین
احمدی
ahmadishirin89@gmail.com
6900319475328460039987
6900319475328460039987
No
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی
V.
Fallahi
وحید
فلاحی
vahid.fallahi.68@gmail.com
6900319475328460039988
6900319475328460039988
No
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی