Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
19
10
online
1
fulltext
other
کاربرد آزمون ساختارمند عینی در ارزشیابی مهارت و عملکرد دوره کارآموزی دانشجویان بهداشت عمومی: معرفی یک رویکرد ارزشیابی عینی
Application of Structured Objective Exam in Assessing Skills and Performance of Public Health Students' Internship: Introducing an Objective Evaluation Approach
زيست شناسي
زيست شناسي
پژوهشي
Research
<div><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نامه به سردبیر</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دوره </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">19</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دی</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">1399،</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">1132-1131</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:4.0pt;"> </span></span></strong><br>
<a name="_Hlk51083181"></a><a><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">کاربرد </span></span></strong></a><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"><a href="#_msocom_1" id="_anchor_1" name="_msoanchor_1" uage="JavaScript"><span dir="RTL">[j1]</span></a> </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آزمون ساختارمند عینی در ارزشیابی مهارت و عملکرد دوره کارآموزی دانشجویان بهداشت عمومی: معرفی یک رویکرد ارزشیابی عینی </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> </span></span></strong><br>
<strong><span style="font-size:13.0pt;">Application of Structured Objective Exam in Assessing Skills and Performance of Public Health Students' Internship: Introducing an Objective Evaluation Approach</span></strong><strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></strong><br>
<strong><span dir="LTR"><span style="font-size:3.0pt;"> </span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">مهدی عبدالکریمی <a href="#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><sup><span dir="LTR"><strong><sup><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">[1]</span></span></sup></strong></span></sup></a></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-size:11.0pt;">M. Abdolkarimi</span></strong> <strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:5.0pt;"></span></span></span></strong><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:1.0pt;"> </span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:1.0pt;"> </span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:1.0pt;"> </span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:1.0pt;"> </span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:1.0pt;"> </span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:1.0pt;"> </span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:1.0pt;"> </span></span><br>
<span dir="LTR"><span style="font-size:1.0pt;"> </span></span></div>
<div dir="RTL"><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:14.0pt;">مقدمه</span></span></strong><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مراقبت</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های بهداشتی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اولیه</span></span><span dir="LTR"> (Primary Health Care) </span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اساس بزرگ</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ترین سیستمهای ارائه خدمات سلامت را تشکیل می</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دهند</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">[1]</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با وجود پیشرفتهای زیاد در خدمات بهداشتی، کیفیت خدمات بهداشتی اولیه همچنان مورد تردید قرار دارد. بهبود کیفیت آموزش کنندگان خدمات سلامت میتواند در ارتقای کیفیت خدمات تأثیر گذار باشد [2].</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یکی از عوامل تعیین کننده آموزش، کیفیت ارزشیابی دانشآموختگان است، به صورتی که اگر ارزشیابی، محدود به سطوح پایین حیطه شناختی مانند به یاد </span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آوردن باشد، یادگیری ایجاد شده هم، سطحی و فاقد کارآیی است [3]. بنابراین،</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">لازم</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">است</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ارائه کنندگان خدمات بهداشتی اولیه، با استفاده از روشهای عینی و استاندارد مورد</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ارزیابی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">قرار</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گیرند [4]. بررسی شواهد نشان میدهد که ارزیابی گروههای ارائه کننده خدمات بهداشتی، بیشتر با استفاده از روشهای تئوری صورت گرفته است [5]. </span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مراقبین سلامت، به عنوان سطح اول ارائه خدمات بهداشتی اولیه، وظیفه ارائه خدمات سلامت به گروههایی از قبیل مادران باردار، کودکان، سالمندان و هم</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">چنین حفظ و ارتقای سلامت جامعه را بر عهده دارند. با اینحال بر اساس برخی مطالعات، مهارت</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها و عملکردهای این گروه به طور عینی و دقیق مورد ارزیابی قرار نمی</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گیرد [6]. آزمونهای ساختارمند عینی از جمله آزمونهای استاندارد و پذیرفته شده در آموزش پزشکی هستند که مجموعه</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ای از مهارتها با استفاده از یک ساختار از قبل تعیین شده مورد مشاهده قرار گرفته و نمرهگذاری می</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شود. از مزایای این آزمون</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها، روایی و پایایی بالا و کاهش سوءگیری میباشد [7].</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اگر چه از این روش در ارزشیابی گروه</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های پرستاری و پزشکی به طور متعدد استفاده شده است، اما به ندرت در سنجش مهارت</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های ارائه کنندگان خدمات بهداشتی اولیه از این آزمون</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها استفاده شده است.</span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برای اولین بار در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جهت ارزیابی مهارتهای اساسی فراگیران رشته بهداشت از آزمون ساختارمند عینی بررسی عملکرد و مهارت (</span></span><span dir="LTR">(OSCE/OSPE</span> <span dir="LTR">Objective Structured Clinical/ Practical Examination</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> استفاده شد. این آزمون در بهمن ماه 1398، جهت ارزیابی مهارتهای پایان دوره کارشناسی بهداشت عمومی در محل برگزاری آزمونهای بالینی دانشگاه اجرا شد. از آنجایی که تجارب انجام شده در این زمینه محدود بوده، مهارتهای اساسی و ضروری، با استفاده از روشهای مختلف نیازسنجی تدوین و با استفاده از چک لیست با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفت. در این ارزیابی با توجه به اهداف و حیطه فعالیت این گروه، مهارتهای اجرای صحیح واکسیناسیون، کنترل صحیح فشارخون، مراقبت از سالمند بر اساس سامانه سیب، ارائه مشاوره تغذیه به گروه سنی نوجوان و جوان، آموزش لازم در مورد مکملها، مراقبت دوران بارداری و پایش سلامت آب، در قالب هفت ایستگاه مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت. مهارتهای عملکردی از قبیل ارتباط صحیح و آموزش مؤثر، در مواجهه با یک مددجوی آموزش دیده شده مورد ارزیابی قرار گرفت.</span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اگر چه بازخورد اکثریت دانشجویان و مربیان، در مورد توانایی این آزمون در سنجش مهارتهای اساسی در ارائه خدمات </span></span><st1:stockticker w:st="on"><span dir="LTR">PHC</span></st1:stockticker><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مثبت بود، اما با توجه به جدید بودن، این آزمون با محدودیتهایی از جمله استرس دانشجویان و عدم امکان سنجش همه مهارتهای ضروری همراه بود. بنابراین پیشنهاد می گردد در برنامه درسی طراحی شده و در حال اجرای فراگیران ارائه کننده خدمات سلامت جامعه، ارزیابی دقیق نحوه ارائه خدمات سلامت مورد توجه بیشتری قرار گیرد. امید است با طراحی آزمونهای دقیقتر و استاندارد، که میتواند در نحوه آموزش بالینی این گروهها هم تحول مثبتی ایجاد کند، شاهد ارتقاء خدمات سلامت جامعه باشیم.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></div>
<div><strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:4.0pt;"> </span></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-size:14.0pt;">References</span></strong><br>
<strong><span style="font-size:4.0pt;"> </span></strong><br>
<span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:3.0pt;"> </span></span></span></div>
<div><a name="_ENREF_35"><span style="font-size:9.0pt;">[1] Sellera PE, Pedebos LA, Harzheim E, Medeiros OL, Ramos LG, Martins C, et al. Monitoring and evaluation of Primary Health Care attributes at the national level: new challenges. <em>Cien Saude Colet</em> 2020; 25 (4): 1401-12.</span></a><br>
<span style="font-size:9.0pt;">[2] Li X, Krumholz HM, Yip W, Cheng KK, De Maeseneer J, Meng Q, et al. Quality of primary health care in China: challenges and recommendations. <em>The Lancet</em> 2020; 395(10239): 1802-12.</span><br>
<span style="font-size:9.0pt;">[3] Miguel EM, Ruiz MD, Blas EG, Perea CM. Competency assessment impact in quality of learning: Nursing degree learners and teachers perception. <em>Enfermeria Global</em> 2018; (50): 420-33.</span><br>
<span style="font-size:9.0pt;">[4] Tabrizi JS. Objective Structured Field Examination (OSFE). <em>Iran J Med Sci</em> 2012; 11 (8): 976-8.</span><br>
<span style="font-size:9.0pt;">[5] Wadde S, Deshpande R, Madole M, Pathan III F. Assessment of III MBBS students using OSPE/OSCE in community medicine: Teachers’ and students’ perceptions. <em>Sch J App Med Sci</em> 2013; 1(4): 348-53.</span><br>
<span style="font-size:9.0pt;">[6] Parvizrad P, Rezaei S. Clerkship of Public Health from Students & Educational groups’ Perspective: A Qualitative Research. <em>J Med Educ Dev</em> 2014; 7 (13): 16-27.</span><br>
<span style="font-size:9.0pt;">[7] Selim AA, Ramadan FH, El-Gueneidy MM, Gaafer MM. Using Objective Structured Clinical Examination (OSCE) in undergraduate psychiatric nursing education: Is it reliable and valid<em>? Nurs Educ Today</em> 2012; 32: 283-8. </span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></div>
<br clear="all" >
<strong><span style="font-size:9.0pt;"> </span></strong>
<div><br clear="all" >
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1">
<div style="border:none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;padding:0cm 0cm 1.0pt 0cm;margin-right:0cm;margin-left:11.0cm;"> </div>
<span dir="LTR" style="vertical-align:baseline;"><span style="font-family:Times,serif;"><span style="vertical-align:baseline;"><span style="font-family:Times,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">[1]</span></span></span></span></span><span style="font-family:B Compset;">- </span><span style="font-family:B Compset;">(نویسنده مسئول</span><span style="font-family:B Compset;">)</span> <span style="font-family:B Compset;">استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان،ایران</span><br>
<span style="font-family:B Compset;">تلفن: 34268448-034 ، دورنگار: 34268448-034، پست الکترونیکی:</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times,serif;">Mahdi_13581@yahoo.com</span></span><span style="font-family:B Compset;">، ارکید: </span><a href="https://orcid.org/0000-0002-2781-2821"><span dir="LTR"><span style="font-family:Times,serif;">0000-0002-2781-2821</span></span></a><span style="font-family:B Compset;"></span></div>
</div>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div>
<div id="_com_1" uage="JavaScript"><br>
</div>
</div>
</div>
<div><strong>نامه به سردبیر</strong><br>
<strong>مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان</strong><br>
<strong>دوره </strong><strong>19</strong><strong>، </strong><strong>دی</strong> <strong>1399،</strong> <strong>1132-1131</strong><br>
<strong> </strong><br>
<a name="_Hlk51083181"></a><a><strong>کاربرد </strong></a><strong><a href="#_msocom_1" id="_anchor_1" name="_msoanchor_1" uage="JavaScript"><span dir="RTL">[j1]</span></a> </strong><strong>آزمون ساختارمند عینی در ارزشیابی مهارت و عملکرد دوره کارآموزی دانشجویان بهداشت عمومی: معرفی یک رویکرد ارزشیابی عینی </strong><br>
<strong> </strong><br>
<strong>Application of Structured Objective Exam in Assessing Skills and Performance of Public Health Students' Internship: Introducing an Objective Evaluation Approach</strong><strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong><span dir="LTR"> </span></strong><br>
<strong>مهدی عبدالکریمی <a href="#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><sup><span dir="LTR"><strong><sup>[1]</sup></strong></span></sup></a></strong><br>
<strong>M. Abdolkarimi</strong> <strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<span dir="LTR"> </span></div>
<div dir="RTL"><strong>مقدمه</strong><br>
مراقبت<span dir="LTR"></span>های بهداشتی اولیه<span dir="LTR"> (Primary Health Care) </span>اساس بزرگ<span dir="LTR"></span>ترین سیستمهای ارائه خدمات سلامت را تشکیل می<span dir="LTR"></span>دهند [1] با وجود پیشرفتهای زیاد در خدمات بهداشتی، کیفیت خدمات بهداشتی اولیه همچنان مورد تردید قرار دارد. بهبود کیفیت آموزش کنندگان خدمات سلامت میتواند در ارتقای کیفیت خدمات تأثیر گذار باشد [2]. یکی از عوامل تعیین کننده آموزش، کیفیت ارزشیابی دانشآموختگان است، به صورتی که اگر ارزشیابی، محدود به سطوح پایین حیطه شناختی مانند به یاد <span dir="LTR"></span>آوردن باشد، یادگیری ایجاد شده هم، سطحی و فاقد کارآیی است [3]. بنابراین، لازم است ارائه کنندگان خدمات بهداشتی اولیه، با استفاده از روشهای عینی و استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرند [4]. بررسی شواهد نشان میدهد که ارزیابی گروههای ارائه کننده خدمات بهداشتی، بیشتر با استفاده از روشهای تئوری صورت گرفته است [5].<br>
مراقبین سلامت، به عنوان سطح اول ارائه خدمات بهداشتی اولیه، وظیفه ارائه خدمات سلامت به گروههایی از قبیل مادران باردار، کودکان، سالمندان و هم<span dir="LTR"></span>چنین حفظ و ارتقای سلامت جامعه را بر عهده دارند. با اینحال بر اساس برخی مطالعات، مهارت<span dir="LTR"></span>ها و عملکردهای این گروه به طور عینی و دقیق مورد ارزیابی قرار نمی<span dir="LTR"></span>گیرد [6]. آزمونهای ساختارمند عینی از جمله آزمونهای استاندارد و پذیرفته شده در آموزش پزشکی هستند که مجموعه<span dir="LTR"></span>ای از مهارتها با استفاده از یک ساختار از قبل تعیین شده مورد مشاهده قرار گرفته و نمرهگذاری می<span dir="LTR"></span>شود. از مزایای این آزمون<span dir="LTR"></span>ها، روایی و پایایی بالا و کاهش سوءگیری میباشد [7]. اگر چه از این روش در ارزشیابی گروه<span dir="LTR"></span>های پرستاری و پزشکی به طور متعدد استفاده شده است، اما به ندرت در سنجش مهارت<span dir="LTR"></span>های ارائه کنندگان خدمات بهداشتی اولیه از این آزمون<span dir="LTR"></span>ها استفاده شده است.<br>
برای اولین بار در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جهت ارزیابی مهارتهای اساسی فراگیران رشته بهداشت از آزمون ساختارمند عینی بررسی عملکرد و مهارت (<span dir="LTR">(OSCE/OSPE</span> <span dir="LTR">Objective Structured Clinical/ Practical Examination</span> استفاده شد. این آزمون در بهمن ماه 1398، جهت ارزیابی مهارتهای پایان دوره کارشناسی بهداشت عمومی در محل برگزاری آزمونهای بالینی دانشگاه اجرا شد. از آنجایی که تجارب انجام شده در این زمینه محدود بوده، مهارتهای اساسی و ضروری، با استفاده از روشهای مختلف نیازسنجی تدوین و با استفاده از چک لیست با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفت. در این ارزیابی با توجه به اهداف و حیطه فعالیت این گروه، مهارتهای اجرای صحیح واکسیناسیون، کنترل صحیح فشارخون، مراقبت از سالمند بر اساس سامانه سیب، ارائه مشاوره تغذیه به گروه سنی نوجوان و جوان، آموزش لازم در مورد مکملها، مراقبت دوران بارداری و پایش سلامت آب، در قالب هفت ایستگاه مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت. مهارتهای عملکردی از قبیل ارتباط صحیح و آموزش مؤثر، در مواجهه با یک مددجوی آموزش دیده شده مورد ارزیابی قرار گرفت.<br>
اگر چه بازخورد اکثریت دانشجویان و مربیان، در مورد توانایی این آزمون در سنجش مهارتهای اساسی در ارائه خدمات <st1:stockticker w:st="on"><span dir="LTR">PHC</span></st1:stockticker> مثبت بود، اما با توجه به جدید بودن، این آزمون با محدودیتهایی از جمله استرس دانشجویان و عدم امکان سنجش همه مهارتهای ضروری همراه بود. بنابراین پیشنهاد می گردد در برنامه درسی طراحی شده و در حال اجرای فراگیران ارائه کننده خدمات سلامت جامعه، ارزیابی دقیق نحوه ارائه خدمات سلامت مورد توجه بیشتری قرار گیرد. امید است با طراحی آزمونهای دقیقتر و استاندارد، که میتواند در نحوه آموزش بالینی این گروهها هم تحول مثبتی ایجاد کند، شاهد ارتقاء خدمات سلامت جامعه باشیم.</div>
<div><strong><span dir="RTL"> </span></strong><br>
<strong>References</strong><br>
<strong> </strong><br>
<span dir="RTL"> </span></div>
<div><a name="_ENREF_35">[1] Sellera PE, Pedebos LA, Harzheim E, Medeiros OL, Ramos LG, Martins C, et al. Monitoring and evaluation of Primary Health Care attributes at the national level: new challenges. <em>Cien Saude Colet</em> 2020; 25 (4): 1401-12.</a><br>
[2] Li X, Krumholz HM, Yip W, Cheng KK, De Maeseneer J, Meng Q, et al. Quality of primary health care in China: challenges and recommendations. <em>The Lancet</em> 2020; 395(10239): 1802-12.<br>
[3] Miguel EM, Ruiz MD, Blas EG, Perea CM. Competency assessment impact in quality of learning: Nursing degree learners and teachers perception. <em>Enfermeria Global</em> 2018; (50): 420-33.<br>
[4] Tabrizi JS. Objective Structured Field Examination (OSFE). <em>Iran J Med Sci</em> 2012; 11 (8): 976-8.<br>
[5] Wadde S, Deshpande R, Madole M, Pathan III F. Assessment of III MBBS students using OSPE/OSCE in community medicine: Teachers’ and students’ perceptions. <em>Sch J App Med Sci</em> 2013; 1(4): 348-53.<br>
[6] Parvizrad P, Rezaei S. Clerkship of Public Health from Students & Educational groups’ Perspective: A Qualitative Research. <em>J Med Educ Dev</em> 2014; 7 (13): 16-27.<br>
[7] Selim AA, Ramadan FH, El-Gueneidy MM, Gaafer MM. Using Objective Structured Clinical Examination (OSCE) in undergraduate psychiatric nursing education: Is it reliable and valid<em>? Nurs Educ Today</em> 2012; 32: 283-8. <span dir="RTL"></span></div>
<br clear="all" >
<strong> </strong>
<div><br clear="all" >
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1">
<div style="margin-left:11.0cm;"> </div>
<span dir="LTR">[1]</span>- (نویسنده مسئول) استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان،ایران<br>
تلفن: 34268448-034 ، دورنگار: 34268448-034، پست الکترونیکی:<span dir="LTR">Mahdi_13581@yahoo.com</span>، ارکید: <a href="https://orcid.org/0000-0002-2781-2821"><span dir="LTR">0000-0002-2781-2821</span></a></div>
</div>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div>
<div id="_com_1" uage="JavaScript"><br>
</div>
</div>
</div>
آزمون ساختارمند عینی, دانشجویان بهداشت عمومی
Structured Objective Exam, Public Health Students'
1131
1132
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-678-3&slc_lang=other&sid=1
M.
Abdolkarimi
مهدی
عبدالکریمی
Mahdi_13581@yahoo.com
6900319475328460042069
6900319475328460042069
Yes
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان