Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
20
7
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش راهبرد تنظیم شناختی هیجان بر گرایش به اعتیاد و تکانشگری در فرزندان دارای پدر معتاد در شهر زنجان: یک مطالعه کارآزمایی آموزشی تصادفی شده
The Effect of Teaching Cognitive Emotion Regulation Strategy on the Tendency to Addiction and Impulsivity in the Children of Addicts in Zanjan:
A Randomized Educational Trial Study
روانپزشكي
روانپزشكي
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> رفتارهای تکانشی و اعتیاد که از جمله عنوان رفتارهای پرخطر محسوب می­شوند، دربرگیرنده طیف گستردهای از رفتارهای رشد</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نایافته، لذتجویانه و عموماً همراه با درجات خطر بالا هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر تکانشگری و گرایش به اعتیاد در فرزندان دارای پدر معتاد شهر زنجان انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روش­ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> این مطالعه از نوع کارآزمایی آموزشی تصادفی شده همراه با پیش آزمون-پس آزمون بود. از بین نوجوانان شهر زنجان که پدران آنها به یکی از انواع مواد مخدر اعتیاد داشتند، 24 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی (قرعه</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کشی) در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه­ آزمایش آموزش تنظیم شناختی هیجان را طی 10 جلسه دریافت کرد. برای جمع</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آوری داده­ها از مقیاس آمادگی به اعتیاد </span></span><span dir="LTR">Weed</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و همکاران و مقیاس تکانشگری </span></span><span dir="LTR">Barrett</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">همکاران استفاده شد. داده­ها با استفاد از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل کوواریانس یک­متغیره تجزیه و تحلیل شدند.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ها نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجان بر نمره کلی گرایش به اعتیاد و ابعاد گرایش فردی به اعتیاد و گرایش محیطی به اعتیاد تأثیر معنیداری داشته است (001/0></span></span><span dir="LTR">p</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)، اما بر گرایش اجتماعی به اعتیاد تأثیر معنیداری نداشته است (05/0<</span></span><span dir="LTR">p</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). همچنین آموزش تنظیم هیجان بر تکانشگری و ابعاد آن شامل بی­برنامه­گی، تکانشگری حرکتی و تکانشگری شناختی تأثیر معنیداری داشته است (001/0></span></span><span dir="LTR">p</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­گیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بر اساس یافته­های پژوهش حاضر، استفاده از </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش تنظیم شناختی هیجان </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به عنوان یک مداخله روان</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شناختی مؤثر به منظور بهبود خود کنترلی، تکانشگری و کاهش گرایش به اعتیاد، به نوجوانان پیشنهاد می­شود.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">واژ­ه­های کلیدی:</span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تنظیم شناختی هیجان، گرایش به اعتیاد، تکانشگری، فرزندان معتادان</span></span></span>
<br>
<strong>Background and Objectives: </strong>Impulsive and addictive behaviors, which are considered as high-risk behaviors, include a wide range of immature and hedonistic behaviors, and are generally associated with high levels of risk. The aim of this study was to determine the effect of cognitive emotion regulation training on impulsivity and addiction tendency in children of addicts in Zanjan.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This study was a randomized educational trial with pretest-posttest. Among the teenagers in Zanjan whose fathers were addicted to one of the types of drugs, 24 were selected and randomly (lottery) replaced in the experimental and control groups. The experimental group received cognitive emotion regulation training in 10 sessions. The Weed et al. Addiction Scale and the Barrett et al. Impulsivity Scale were used to collect data. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance and univariate analysis of covariance.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that cognitive emotion regulation training had a significant effect on the overall score of addiction tendency and dimensions of individual tendency to addiction, and environmental tendency to addiction (p<0.001), but had no significant effect on social tendency to addiction (p>0.05). Also, emotion regulation training had a significant effect on impulsivity and its dimensions including unplannedness, motor impulsivity, and cognitive impulsivity (p<0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Based on the findings of the present study, the use of cognitive emotion regulation training is suggested as an effective psychological intervention to improve self-control and impulsivity, and reduce the tendency to addiction in adolescents.<br>
<strong>Key words:</strong> Education, Cognitive emotion regulation, Addiction tendency, Impulsivity, Children of addicts<br>
<br>
<strong>Funding:</strong> This study did not have any Funds.<br>
<strong>Conflict of interest:</strong> None declared.<br>
<strong>Ethical approval:</strong> The Ethics Committee of Azad University of Zanjan approved the study (IR.IAUZ.REC.1396.61).<span dir="RTL"></span><br>
<br>
<strong>How to cite this article:</strong> Alihossien Maslak L, Kiani G. The Effect of Teaching Cognitive Emotion Regulation Strategy on the Tendency to Addiction and Impulsivity in the Children of Addicts in Zanjan: A Randomized Educational Trial Study <em>J Rafsanjan</em> <em>Univ Med Sci</em> 2021; 20 (7): 783-800. [Farsi]
آموزش, تنظیم شناختی هیجان, گرایش به اعتیاد, تکانشگری, فرزندان معتادان
Education, Cognitive emotion regulation, Addiction tendency, Impulsivity, Children of addicts
783
800
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5158-1&slc_lang=fa&sid=1
L.
Alihossien Maslak
لیلا
علی حسین مسلک
6900319475328460046762
6900319475328460046762
No
گروه روانشناسی، واحد زنجان
G.
Kiani
قمر
کیانی
kherad739@yahoo.com
6900319475328460046763
6900319475328460046763
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی وهنر، واحد زنجان