fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
14
5
online
1
fulltext
fa
نگارش مقاله از پایاننامهها: تأکیدی بر نقش اساتید راهنما
Writing Article from Theses: An Emphasizes on the Supervisors’ Role
سخن سردبیر
Editorial
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 14، مرداد 1394، 352-351
نگارش مقاله از پایاننامهها: تأکیدی بر نقش اساتید راهنما
Writing Article from Theses: An Emphasizes on the Supervisors’ Role
محسن رضائیان[1]
M. Rezaeian
نگارش مقاله از پایاننامههای مقاطع مختلف تحصیلی، امر بسیار مبارکی است که باید همواره مورد توجه و تشویق قرار گیرد. این نکته سبب خواهد شد که نتایج چنین تحقیقاتی با سهولت بیشتری در اختیار سایر دانشمندان قرار گرفته و از این که پایاننامههای دانشجویان بدون استفاده در قفسههای کتابخانهها جای بگیرند، اجتناب شود [1]. با این وجود، ضروری است که اساتید راهنما نقش فعالتری در نگارش و ارسال چنین مقالاتی بر عهده بگیرند [2].
اخیراً، مجله دانشگاه با مواردی روبهرو شده است که نشان میدهند متأسفانه، اساتید راهنما نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا نمینمایند. در بدترین مورد، زمانی که مقالات مجله دانشگاه برای یک شماره در حال چاپ بود، متوجه شدیم که یک مقاله پذیرش شده و آماده چاپ، عیناً در شماره اخیر مجله دیگری به چاپ رسیده است! بلافاصله، این مقاله از نوبت چاپ مجله خارج شده و پس از انجام بررسیهای لازم، معلوم شد که مقاله مورد نظر، بدون نظر استاد راهنما و توسط دانشجو عیناً برای دو مجله ارسال شده است. ارسال همزمان یک مقاله به بیش از یک مجله، عمل غیر اخلاقی است[3] که متأسفانه دانشجوی مورد نظر از آن آگاه نبوده و با استاد راهنمای خود در این زمینه نیز مشورت نکرده است. این مورد و مواردی مشابه این نشان میدهند که اساتید راهنما باید اشراف کاملی بر روی چگونگی نگارش و اقدام برای چاپ مقالات حاصل از پایاننامههای تحت راهنمایی خود داشته باشند، تا دانشجویان آنها به طور ناخواسته مرتکب خلافکاریهای پژوهشی [5-4] نگردند.
References
[1] Marshall G, Brennan P. From MSc dissertation to quantitative research papers in leading journals: A practical guide. Radiology 2008; 14: 73-7.
[2] Rezaeian M. Authorship in student's research. J Rafsanjan Univ Med Sci (JRUMS) 2012; 11(6): 511-12.
[3] Rezaeian M. Simultaneous submission of a manuscript to more than one journal. J Rafsanjan Univ Med Sci (JRUMS) 2012; 11(6): 511-12.
[4] Rezaeian M. Classification of Research Misconducts. J Rafsanjan Univ Med Sci (JRUMS) 2015; 13(10): 923-4
[5] Rezaeian M. How to protect young researchers from research misconduct. J Rafsanjan Univ Med Sci(JRUMS) 2015; 13 (10): 923-4.
[1]- استاد گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
تلفن: 34264003-034، دورنگار: 34255209-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk
سخن سردبیر
Editorial
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 14، مرداد 1394، 352-351
نگارش مقاله از پایاننامهها: تأکیدی بر نقش اساتید راهنما
Writing Article from Theses: An Emphasizes on the Supervisors’ Role
محسن رضائیان[1]
M. Rezaeian
نگارش مقاله از پایاننامههای مقاطع مختلف تحصیلی، امر بسیار مبارکی است که باید همواره مورد توجه و تشویق قرار گیرد. این نکته سبب خواهد شد که نتایج چنین تحقیقاتی با سهولت بیشتری در اختیار سایر دانشمندان قرار گرفته و از این که پایاننامههای دانشجویان بدون استفاده در قفسههای کتابخانهها جای بگیرند، اجتناب شود [1]. با این وجود، ضروری است که اساتید راهنما نقش فعالتری در نگارش و ارسال چنین مقالاتی بر عهده بگیرند [2].
اخیراً، مجله دانشگاه با مواردی روبهرو شده است که نشان میدهند متأسفانه، اساتید راهنما نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا نمینمایند. در بدترین مورد، زمانی که مقالات مجله دانشگاه برای یک شماره در حال چاپ بود، متوجه شدیم که یک مقاله پذیرش شده و آماده چاپ، عیناً در شماره اخیر مجله دیگری به چاپ رسیده است! بلافاصله، این مقاله از نوبت چاپ مجله خارج شده و پس از انجام بررسیهای لازم، معلوم شد که مقاله مورد نظر، بدون نظر استاد راهنما و توسط دانشجو عیناً برای دو مجله ارسال شده است. ارسال همزمان یک مقاله به بیش از یک مجله، عمل غیر اخلاقی است[3] که متأسفانه دانشجوی مورد نظر از آن آگاه نبوده و با استاد راهنمای خود در این زمینه نیز مشورت نکرده است. این مورد و مواردی مشابه این نشان میدهند که اساتید راهنما باید اشراف کاملی بر روی چگونگی نگارش و اقدام برای چاپ مقالات حاصل از پایاننامههای تحت راهنمایی خود داشته باشند، تا دانشجویان آنها به طور ناخواسته مرتکب خلافکاریهای پژوهشی [5-4] نگردند.
References
[1] Marshall G, Brennan P. From MSc dissertation to quantitative research papers in leading journals: A practical guide. Radiology 2008; 14: 73-7.
[2] Rezaeian M. Authorship in student's research. J Rafsanjan Univ Med Sci (JRUMS) 2012; 11(6): 511-12.
[3] Rezaeian M. Simultaneous submission of a manuscript to more than one journal. J Rafsanjan Univ Med Sci (JRUMS) 2012; 11(6): 511-12.
[4] Rezaeian M. Classification of Research Misconducts. J Rafsanjan Univ Med Sci (JRUMS) 2015; 13(10): 923-4
[5] Rezaeian M. How to protect young researchers from research misconduct. J Rafsanjan Univ Med Sci(JRUMS) 2015; 13 (10): 923-4.
[1]- استاد گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
تلفن: 34264003-034، دورنگار: 34255209-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk
351
352
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-34&slc_lang=fa&sid=1
2015/07/11
1394/4/20
2015/07/11
1394/4/20
M.
Rezaeian
محسن
رضائیان
moeygmr2@yahoo.co.uk
00319475328460021812
00319475328460021812
Yes
fa
رابطه اختلال اضطراب منتشر و اختلال شخصیت وسواسی- جبری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1393: نقش میانجی عشق پرشور وسواسی
The Relationship between Generalized Anxiety Disorder and Obsessive-Compulsive Personality Disorder with Psychological Well-Being in Students of Lorestan University of Medical Sciences in 2014: The Mediating Role of Passionate Obsessive Love
چکیده
زمینه و هدف: پیامدهای احتمالی اختلالات روانی بر کنشگری
بهینه افراد در زندگی روزانه در پژوهشهای قبلی مورد توجه کافی قرار نگرفته است.
برای پر کردن این خلاء، این پژوهش با هدف بررسی رابطه اختلال اضطراب منتشر و
اختلال شخصیت وسواسی- جبری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان از طریق متغیر میانجی
عشق پرشور وسواسی صورت گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی بود. در این پژوهش 300 نفر از
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان از بهمن تا نیمه اسفند ماه سال 1393 به
روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامهها شامل سؤالات جمعیتشناختی، مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWBS-18)، مقیاس عشق پرشور (PLS) و آزمون بالینی
چند محوری میلون-3 (MCMI-III)
بود. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار
توصیفی و مدل معادلات
ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ارتباط بین بهزیستی روانشناختی با عشق پرشور
وسواسی (44/0- =r)،
اختلال اضطراب منتشر (28/0-=r) و اختلال شخصیت
وسواسی- جبری (27/0- =r)
منفی و نسبتاً ضعیف میباشد (01/0p<). نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که، طبق انتظار، این ارتباط
کاملاً با عشق پرشور وسواسی میانجیگری میشود.
نتیجهگیری: این نتایج نشان داد عشق پرشور وسواسی یک عامل مهم
احتمالی است که از طریق آن اثرات منفی اختلال اضطراب منتشر و اختلال شخصیت وسواسی-
جبری بر بهزیستی روانشناختی گذاشته میشود. روانشناسان میتوانند براساس نتایج
چنین پژوهشهایی به گسترش روشهای بالینی مناسب برای بهبود روابط عاطفی جوانان و پرورش
مهارتهای مدیریت هیجانات به منظور مدیریت اثرات نامطلوب اختلالات روانی اقدام
نمایند.
واژههای
کلیدی:
بهزیستی روانشناختی، عشق پرشور وسواسی، اختلالات روانشناختی، دانشجویان
Background
and Objective: Possible
implications of psychological disorders for
optimal functionality
in daily life have not received enough
attention in the literature.
To fill this gap, the present study investigated the relationship between
generalized anxiety disorder and obsessive-compulsive personality disorder and
psychological well-being through the mediator variable of passionate obsessive
love.
Materials
and Methods: In this descriptive study, three
hundred students of Lorestan University of Medical Sciences were recruited
using multi-stage cluster sampling method from January to mid-February 2014.
The questionnaires consisted of demographic questions, the Psychological
Well-being Scale (PWBS-18), the Passionate Love Scale (PLS-30) and the Millon
Clinical Multi axial Inventory-III (MCMI-III). Descriptive indices and
structural equations model were used for data analysis.
Results: The results
indicated that the relationship between psychological well-being with obsessive
love
(r= -0.44), generalized anxiety disorder (r= -0.28) and obsessive-compulsive
personality disorder (r=-0/27) was negative and relatively weak (p<0.001).
The results of structural equation modeling demonstrated that, as expected,
this relationship was fully mediated by passionate obsessive love.
Conclusion: These results indicate that
passionate obsessive love may be an important factor through which the negative
effects of generalized anxiety disorder and obsessive-compulsive personality
disorder on psychological well-being are brought about. Psychologists could
draw on these results in order to develop appropriate clinical techniques to
improve romantic relationships in young people, and cultivate emotion
management skills in order to manage the adverse effects of mental disorders.
Key
words:
Psychological well-being, Passionate obsessive
love, Mental disorders, Students
Funding: No grant has
supported the present study.
Conflict of interest: None
declared.
Ethical approval: The
Ethics Committee of Lorestan University of Medical Sciences approved the study.
How
to cite this article: Mohammadpour S.,
Jooshanlou M. The Relationship between Generalized Anxiety Disorder and
Obsessive-Compulsive Personality Disorder with Psychological Well-Being in
Students of Lorestan University of Medical Sciences in 2014: The Mediating Role
of Passionate Obsessive Love. J RafsanjanUniv Med Sci 2015 14(5): 353-66. [Farsi]
Psychological well-being, Passionate obsessive love, Mental disorders, Students
بهزیستی روانشناختی, عشق پرشور وسواسی, اختلالات روانشناختی, دانشجویان
353
366
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1901-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/07/112014/08/21
1393/5/30
2015/07/112015/07/11
1394/4/20
S.
Mohammadpour
سمانه
محمدپور
mohamadpour.samaneh@yahoo.com
00319475328460016583
00319475328460016583
Yes
M.
Jooshanlou
محسن
جوشنلو
00319475328460016584
00319475328460016584
No
fa
بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی و رعایت ارزشهای حرفهای پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1393
The Relationship between the Personality Characteristics and the Professional Values among Nurses Affiliated to Ahwaz University of Medical Sciences in 2014
چکیده
زمینه و هدف: کیفیت مراقبتهای پرستاری و عملکرد پرستاران در
حیطه مراقبت از بیمار تحت تأثیر رعایت ارزشهای حرفهای میباشد. مطالعات نشان میدهند
شخصیت فرد نقش مهمی در ارزشهای حرفهای وی دارد. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط ویژگیهای
شخصیتی و ارزشهای حرفهای در پرستاران انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی بر روی 200 پرستار شاغل در بیمارستانهای آموزشی وابسته به
دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1393 انجام شد. پرستاران به طور تصادفی طبقهای انتخاب
شدند و پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی NEO و فرم
تجدید نظر شده ارزشهای حرفهای پرستاری در
اختیار آنها قرار داده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل، آنالیز واریانس یک
طرفه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد بین برخی از
ویژگیهای شخصیتی و جنسیت ارتباط معنیدار وجود دارد (05/0>p)، اما بین ارزشهای حرفهای
و هیچیک از مشخصات دموگرافیک ارتباط معنیداری مشاهده نشد (05/0<p). همچنین، نتایج نشان
داد بین ویژگیهای شخصیتی روان رنجوری با برخی از متغیرهای ارزش حرفهای رابطه معنیدار
و معکوس و بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، توافقپذیری و با وجدان بودن با برخی
از ارزشهای حرفهای پرستاران ارتباط مثبت و معنیدار وجود داشت (05/0p<). بین ویژگی شخصیتی
گشودگی به تجارب با هیچ یک از متغیرهای ارزش حرفهای رابطه معنیداری مشاهده نشد
(05/0p>).
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد برخی از ویژگیهای شخصیتی ممکن است با برخی
از ارزشهای حرفهای پرستاران رابطه داشته باشد. لذا این ویژگیها در انتخاب نیروی
انسانی باید مد نظر قرار گیرند.
واژههای کلیدی: ویژگیهای شخصیتی، ارزشهای حرفهای، پرستاران
Background and Objective:
The quality of nursing cares and nurses’ performance
in patient care dimension is affected by the professional values. Studies have shown that a
person's personality has an important role in professional values. This
research aimed to investigate any probable relationship between personality
characteristics and professional values among nurses.
Materials
and Methods: This descriptive study was
conducted on 200 nurses working in educational hospitals of Ahwaz University of
Medical Sciences in 2014. Nurses were randomly selected and fulfilled demog raphical
checklist, NEO Personality
Inventory and Nursing Professional Values Scale- Revised (NPVS-R). Data was
analyzed using t-test, one -way
ANOVA and Pearson's correlation test.
Results:
Findings showed a significant
relationship between the sex and some personality characteristics (p<0.05), whereas any significant relationship was
observed between demographical charactristics and professional values (p>0.05).
There was a significant and inverse relationship between neuriticism and some professional values. In addition, a significant and
positive relationship was observed between extroversion, agreeableness and
conscientiousness and some professional values (p<0.05).
However, it was seen any significant relationship
between openness and professional values (p>0.05).
Conclusion: The results of this study showed
that there is a significant relationship between some personality
characteristics and some professional values of nurses. So, these
characteristics should be considered in employing nurses.
Key
words: Personality characteristics,
Professional values, Nurses
Funding: This research was funded by Ahvaz
University of Medical Sciences.
Conflict of interest: None declared.
Ethical
approval: The
Ethics Committee of Ahvaz University of Medical Sciences
approved the study
How to cite this article: Allahyari Bayatiani F, Fayazi S, Jahani S,
Saki Malehi A. The Relationship between the Personality Characteristics and the
Professional Values among Nurses Affiliated to Ahwaz University of Medical
Sciences in 2014. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015 14(5): 367-78. [Farsi]
Personality characteristics, Professional values, Nurses
ویژگیهای شخصیتی, ارزشهای حرفهای, پرستاران
367
378
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1530-10&slc_lang=fa&sid=1
2015/07/112014/08/212015/01/20
1393/10/30
2015/07/112015/07/112015/05/18
1394/2/28
F.
Allahyari Bayatiani
Nursing and Midwifery School, Student Research Comittee, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
فاطمه
الله یاری
mab.mab60@yahoo.com
00319475328460016576
00319475328460016576
No
دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
S.
Fayazi
Nursing and Midwifery School, Student Research Comittee, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
صدیقه
فیاضی
sadighe_fa@yahoo.com
00319475328460016577
00319475328460016577
Yes
دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
S.
Jahani
Nursing and Midwifery School, Student Research Comittee, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
سیمین
جهانی
00319475328460016578
00319475328460016578
No
دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
A.
Saki Malehi
Health School, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
امل
ساکی مالحی
00319475328460016579
00319475328460016579
No
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
fa
بررسی هوش هیجانی دانشجویان دانشگاههای شهر اهواز در سال 1393
Assessment of Emotional Intelligence in Ahvaz Universities Students in 2014
چکیده
زمینه
و هدف: هوش هیجانی مجموعه ای از هیجانات، عواطف، دانش
اجتماعی و توانمندیهایی است که فرد را جهت تطابق با محیط آماده میکند. با توجه
به اهمیت هوش هیجانی و عدم اطلاعات کافی از میزان آن در میان دانشجویان، این
مطالعه با هدف بررسی هوش هیجانی در دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 303 دانشجو در دانشگاههای جندی شاپور، آزاد و چمران
اهواز در سال 1393 انجام شد. داده بوسیله فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه هوش هیجانی
Bradbry-Graves جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و
روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (t-test,
ANOVA, TUKEY) مورد
تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: هوش هیجانی اکثر دانشجویان (23/77%) در سطح متوسط قرار داشت. میانگین
نمره کلی هوش هیجانی 26/9±02/77 و میانگین نمرات مقیاسهای خود آگاهی، خود مدیریتی،
آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه به ترتیب 58/5±81/82، 93/13±47/70، 30/7±36/81 و
26/10±44/73 بود. بین هوش هیجانی کلی و متغیرهای سن، جنس، وضعیت اشتغال، وضعیت
تأهل، مقطع تحصیلی، معدل کل و دانشگاه محل تحصیل ارتباط معنیدار وجود نداشت، در
حالی که بین متغیرهای ذکر شده و برخی از مقیاسهای هوش هیجانی ارتباط معنیدار
مشاهده شد (05/0>p).
نتیجهگیری: نظر به متوسط بودن هوش هیجانی دانشجویان و عنایت
به اهمیت هوش هیجانی در ارتقاء سلامت و موفقیت تحصیلی دانشجویان، پیشنهاد میگردد
در برنامه آموزشی دانشگاهها به هوش هیجانی و لزوم ارتقاء آن توجه لازم شود.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، موفقیت تحصیلی، دانشجو
Background
and Objective: Emotional intelligence is a series of emotions, feelings,
social knowledge and abilities that prepare people to adapt to the environment.
Considering the importance of emotional intelligence and lack of information
about its quantity among students, this study aimed to investigate emotional
intelligence of students.
Materials and Methods: This
cross-sectional study was conducted on 303 students of the Jundishapur, Azad
and Chamran Universities of Ahvaz in 2014. Data was collected by demographic
checklist and emotional intelligence Bradbry-Graves questionnaire and analyzed
by SPSS19 software using descriptive (mean and standard deviation)
and inferential (t-test, ANOVA, Tukey) statistical methods.
Results: Emotional
intelligence of most students (77.23%) was in the middle range. Mean of
emotional intelligence score of students was 77.02±9.26 and the mean scores of self-consciousness,
self-management, social awareness and relationship management subscales were
82.81±5.58, 70.47±13.93, 81.36±7.30 and 73.44±10.26, respectively. Results
showed no significant relationship between total emotional intelligence and
students age, sex, job, marital status, degree, overall grade point average and
kind of university, while a significant relationship was seen between some
emotional intelligence subscales and above variables (p<0.05).
Conclusion: As emotional intelligence of most students was medium and
regarding its importance in students’ health promotion and their academic
improvement, it is suggested that the university authorities should pay more
attention to developing educational programs in the dimension of emotional
intelligence among students.
Key words: Emotional
Intelligence, Academic improvement, Student, Ahvaz.
Funding: This research was funded by Ahvaz University of Medical Sciences.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Ahvaz University of Medical Sciences approved the study.
How to cite this article: Ghaderi M, Nasiri M, Zakeri Y, Khedri
Meirghaidi R. Assessment of Emotional Intelligence in Ahvaz Universities Students
in 2014.
J RafsanjanUniv
Med Sci 2015 14(5): 379-92.
[Farsi]
Emotional Intelligence, Academic improvement, Student, Ahvaz
هوش هیجانی, موفقیت تحصیلی, دانشجو
379
392
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1530-9&slc_lang=fa&sid=1
2015/07/112014/08/212015/01/202015/01/10
1393/10/20
2015/07/112015/07/112015/05/182015/05/23
1394/3/2
M.
Ghaderi
Jiroft University of medical sciences, Jiroft, Iran
مصعب
قادری
00319475328460016637
00319475328460016637
No
مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
M.
Nasiri
Nursing and Midwifery School, Student Research Comittee, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
مرتضی
نصیری
mortezanasiri.or87@yahoo.com
00319475328460016638
00319475328460016638
Yes
دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
Y.
Zakeri
Nursing and Midwifery School, Student Research Comittee, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
یدالله
ذاکری
00319475328460016639
00319475328460016639
No
دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
R.
Khedri Meirghaidi
Islamic Azad University of Masjed-Soleyman, Masjed-Soleyman, Iran.
رستم
خدری میر قائدی
00319475328460016640
00319475328460016640
No
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان، مسجد سلیمان، ایران.
fa
بررسی اختلالات خوردن (بیاشتهایی عصبی و پرخوری عصبی) در نوجوانان 13 تا 18 ساله شهرستان گناباد در سال 1393
Survey on Eating Disorders (Mental Anorexia , Bulimia) among 13-18-Year- Old Adolescents of Gonabad City in 2014
چکیده
زمینه و هدف: اختلالات خوردن از اختلالات شایع روانی/ روانتنی به شمار
میروند که مشکلات فراوانی در سلامت جسمانی و عملکرد روانی را باعث میشوند. از
این رو این مطالعه با هدف بررسی اختلالات خوردن در نوجوانان شهرستان گناباد انجام
گرفته است.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر
مقطعی است. نمونه این پژوهش را 1500 نفر از دانشآموزان 20 دبیرستان پایه اول و
دوم شهرستان گناباد در سال 1393 تشکیل دادند که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب و
در پژوهش شرکت داده شدند. جهت اجرای پژوهش از پرسشنامه نگرش به خوردن (26-EAT) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کای
اسکویر در نرمافزار SPSS استفاده گردید.
یافتهها: دامنه سنی شرکتکنندگان 13 تا 18 سال و
میانگین و انحراف معیار سن 70/1±50/15 بود. در این پژوهش 7/15 % از دانشآموزان
در معرض اختلال خوردن قرار داشتند. شیوع اختلال بیاشتهایی عصبی و پرخوری عصبی در
این نمونه به ترتیب 1/1% و 2/3% بود. بین دو جنس
دختر و پسر در اختلال خوردن تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=p).
شیوع این اختلال با سن و پایه تحصیلی نیز ارتباطی معنادار داشت (001/0=p)
و اختلال بیاشتهایی عصبی بین دو جنس (079/0=p)، در سنین و پایههای تحصیلی مختلف (115/0=p)
شیوع یکسانی داشت. نتایج نشان داد فراوانی اختلال پرخوری در بین دختران بیشتر است .بنابراین
بین دو جنس (014/0=p)،
در سنین و پایههای تحصیلی مختلف (003/0=p) در شیوع این اختلال ارتباط معناداری وجود داشت (05/0p<).
نتیجهگیری: نتایج نشان
داد اختلال خوردن در دانشآموزان دختر شیوع بیشتری دارد که ممکن است به دلیل گسترش
فرهنگ غرب، الگوهای نامناسب تغدیهای، عوامل نژادی و طبقه اجتماعی که فرد در آن
قرار دارد، باشد که بررسی این عوامل در پژوهشهای مشابه توصیه میشود.
واژههای کلیدی: دانشآموز،
اختلال خوردن، بیاشتهایی عصبی، پرخوری عصبی
Background
and Objective: Eating disorders are common mental / physical health disorders
which cause psychosomatic and psychological dysfunction and also the poor quality of life and even death. The purpose of this study was to investigate
the prevalence of eating disorders among adolescents of Gonabad
city.
Materials and Methods: This is a cross-sectional study. The samples were
attained from the first- and second- grade students of 20 high schools of
Gonabad city in 2014. They were selected by stratified randomization and Participated
in this study. Data were obtained using eating attitudes questionnaire (26-
EAT). Chi-square test was used for data analysis.
Results: The participants were in the 13-18 age range with an
average of 15.50±1.70. In this study, 15.7% of
students were at risk for eating disorders. Mental anorexia disorder and
bulimia were, 1.1% and 3.2%, respectively.
There was a significant
difference in eating disorder between girls and boys (p= 0.001). The prevalence
of this disorder also had a significant association with age and educational
level (p= 0.001). The prevalence of mental anorexia disorder was similar between
the opposite sex (p= 0.079) and various educational levels (p=0.115). The results showed that the prevalence of
eating disorders among
girls is higher. There was a
significant association in prevalence of this disorder among these opposite
sexes (p=0.014), with different ages and grads (p=0.003).
Conclusion: The results showed that the eating disorders are more
common in girls which may be due to the expansion of the West culture, poor
nutritional patterns, racial and social factors. It is recommended to
investigate the mentioned factors in a similar study.
Key words: Student, Eating disorders, Mental anorexia , Bulimia
Funding: This research was funded by Semnan University.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Semnan University approved the
study.
How
to cite this article: Safarzade S, Mahmoody khorandi Z.
Survey on Eating
Disorders (Mental Anorexia , Bulimia) among 13-18-Year-Old Adolescents
of Gonabad City in 2014.
J RafsanjanUniv Med Sci 2015 14(5): 393-404. [Farsi]
Student, Eating disorders, Mental anorexia , Bulimia
دانشآموز, اختلال خوردن, بیاشتهایی عصبی, پرخوری عصبی
393
404
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2070-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/07/112014/08/212015/01/202015/01/102015/01/8
1393/10/18
2015/07/112015/07/112015/05/182015/05/232015/07/15
1394/4/24
S.
Safarzade
سمیه
صفرزاده
somayeh.safarzade@yahoo.com
00319475328460016635
00319475328460016635
No
Z.
Mahmoody Khorandi
زینب
محمودی خورندی
z.mahmoody1390@yahoo.com
00319475328460016636
00319475328460016636
Yes
fa
نقش اجتناب تجربی و ذهن آگاهی در پیشبینی علائم اختلال استرس پس از مواجهه با رویداد آسیبزا در افراد آسیب دیده تحت حمایت کمیته امداد و بنیاد شهید شهرستان گیلانغرب در نیمه اول سال 1393
The Role of Experiential Avoidance and Mindfulness in Predicting the Symptoms of Stress Disorder after Exposure to Trauma in Traumatized People Supported by Emdad Committee and Bonyade Shahid Organization of Gilan Gharb in the First Half of 2014
چکیده
زمینه و هدف: اجتناب از افکار مرتبط با رویدادهای آسیبزا در افراد آسیبدیده میتواند در
بروز و تداوم اختلال استرس پس از سانحه نقش
داشته باشد. با توجه به اهمیت این امر پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش اجتناب تجربی و
ذهنآگاهی در پیشبینی علائم اختلال استرس پس از مواجهه با رویداد آسیبزا انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، تعداد 100 آزمودنی
که از بین افراد آسیب دیده تحت حمایت کمیتۀ امداد و بنیاد شهید شهرستان گیلانغرب در
نیمۀ اول سال 1393 به طور
تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس اختلال استرس
پس از سانحه Mississippi، پرسشنامه پذیرش و
عمل و پرسشنامه ذهنآگاهی استفاده شد. دادههای
جمعآوری شده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل
شد.
یافتهها: نتایج همبستگی نشان
داد علائم اختلال استرس پس از سانحه با اجتناب تجربی ارتباط مثبت (768/0=r؛ 001/0>p)، ولی با نمره کلی ذهنآگاهی (351/0-
=r؛ 001/0>p)
و مؤلفههای مشاهدهگری (328/0- =r؛ 001/0>p)، توصیف عمل (420/0-
=r؛ 001/0>p)، عمل از روی
آگاهی (263/0- =r؛ 009/0=p) ارتباط منفی دارد. نتایج تحلیل رگرسیون خطی نشان داد 63٪ از
کل واریانس علائم اختلال استرس پس از سانحه به طور مسقیم به وسیلۀ اجتناب تجربی و به
طور معکوس به به وسیله ذهنآگاهی تبیین میشود و از میان مؤلفههای ذهنآگاهی توصیف عمل از روی آگاهی 21% از کل واریانس علائم
اختلال استرس پس از سانحه را به
طور معکوس تبیین کند.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد اجتناب از افکار
مربوط به رویدادهای آسیبزا و ذهنآگاهی پایین میتواند در علائم اختلال استرس پس از
سانحه در افراد آسیب دیده نقش داشته باشد.
واژههای کلیدی: اجتناب تجربی، ذهنآگاهی، اختلال استرس، مواجهه، رویداد آسیبزا
Background
and Objective: Avoidance of thoughts related to traumatic events
in traumatized people can play a role in incidence and persistence of posttraumatic
stress disorder (PTSD). Given the importance of this issue, the current study was conducted in
order to determine the role of experiential
avoidance and mindfulness
in predicting the symptoms of the PTSD in people exposed to trauma.
Materials and Methods: In this
descriptive study, 100 subjects were selected through the stratified random sampling
from traumatized people who are supported by Emdad Committee and Bonyade Shahid
organization located in Gilan Gharb city. Mississippi
Scale for PTSD, Acceptance and Action
Questionnaire and Mindfulness Questionnaire were used for gathering data. Collected data were analyzed by
Pearson’s correlation coefficient test and multiple linear regression.
Results: The
correlation results showed that the symptoms of PTSD have positive relationship
with experiential avoidance (r=0.768 p<0.001) and negative relationship
with total score of mindfulness(r=-0.351
p<0.001) and components of observing (r=-0.328 p<0.001), mindful
describing (r=-0.420 p<0.001), non-judgmental acceptance (r=-0.263
p=0.009). The results of linear regression analysis showed that 63% of variance of
posttraumatic symptoms was positively explained by experiential avoidance and
negatively by mindfulness (mindful
describing).
Conclusion: The results of the current
study show that the avoidance of thoughts related to the
traumatic events and low mindfulness can play a role in
predicting the symptoms of PTSD in traumatized people.
Key
words:
Experiential avoidance, Mindfulness, Posttraumatic stress disorder
(PTSD),Exposure, Traumatic event
Funding: This research was funded by Research Committee of
University of Mohaghegh Ardabili.
Conflict of
interest: None declared.
Ethical
approval: The Ethics Committee of the University of Mohaghegh
Ardabili approved the study.
How to cite this article: Basharpoor S,
Shafiei M, Atadokht A,
Narimani M.The Role of Experiential Avoidance and Mindfulness in Predicting the
Symptoms of Stress Disorder after Exposure to Trauma in Traumatized People
Supported by Emdad Committee and
Bonyade Shahid Organization of Gilan Gharb in the first Half of 2014.
J Rafsanjan Univ
Med Sci 2015 14(5): 405-16.
[Farsi]
Experiential avoidance, Mindfulness, Posttraumatic stress disorder (PTSD),Exposure, Traumatic event
اجتناب تجربی, ذهنآگاهی, اختلال استرس, مواجهه, رویداد آسیبزا
405
416
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1938-2&slc_lang=fa&sid=1
2015/07/112014/08/212015/01/202015/01/102015/01/82014/10/28
1393/8/6
2015/07/112015/07/112015/05/182015/05/232015/07/152015/06/14
1394/3/24
S.
Basharpoor
university of mohaghegh ardabili
سجاد
بشرپور
basharpoor_sajjad@yahoo.com
00319475328460016641
00319475328460016641
Yes
اردبیل، دانشگاه محقق اردبیل، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
M.
Shafiei
university of mohaghegh ardabili
معصومه
شفیعی
00319475328460016642
00319475328460016642
No
اردبیل، دانشگاه محقق اردبیل، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
A.
Atadokht
university of mohaghegh ardabili
اکبر
عطادخت
00319475328460016643
00319475328460016643
No
اردبیل، دانشگاه محقق اردبیل، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
M.
Narimani
university of mohaghegh ardabili
محمد
نریمانی
00319475328460016644
00319475328460016644
No
اردبیل، دانشگاه محقق اردبیل، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
fa
بررسی مهارتهای ارتباطی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۲
A Survey on Communication Skills of Rafsanjan University of Medical Sciences Faculty Members in 2013
چکیده
زمینه و هدف: چنانچه
اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه از مهارتهای ارتباطی به صورت صحیح استفاده
نمایند، کیفیت یادگیری دانشجویان افزایش خواهد یافت. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف
بررسی سطح مهارتهای ارتباطی اساتید دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در آموزش انجام گرفت.
مواد
و روشها: در این مطالعه مقطعی از یک پرسشنامه دو قسمتی استفاده
شد. قسمت اول پرسشنامه شامل سؤالات دموگرافیک (جنس، سن، سابقه تدریس، نوع استخدام،
رتبه دانشگاهی، تعداد واحدهای درسی، فعالیتهای اجرایی، گروه، دانشکده محل تدریس، شرکت
در کارگاه مهارتهای ارتباطی) و قسمت دوم شامل سؤالات آزمون مهارتهای ارتباطی (Communication Skills Test-Revised) بر اساس مقیاس
لیکرت پنج گزینهای بود. اطلاعات با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین،
انحراف معیار) و آزمونهای ضریب همبستگی و اختلاف میانگینها مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفت.
یافتهها: در
این مطالعه میانگین کل مهارت ارتباطی ۷/۲۵±۹۲/۵۶ بدست آمد. بین مهارت
ارتباطی با متغیرهای سن، جنس، سابقه تدریس، تعداد واحد درسی، گروه، دانشکده، رتبه
علمی، فعالیت اجرایی، نوع استخدام و شرکت در کارگاه مهارت ارتباطی، رابطه آماری
معنیداری دیده نشد.
نتیجهگیری:
مهارت کلی اعضای هیأت علمی رفسنجان در حد متوسط برآورد گردید. نتایج مطالعه بر
لزوم آموزش بیشتر اساتید در جهت افزایش مهارتهای ارتباطی آنها تأکید دارد.
واژههای
کلیدی:
مهارت ارتباطی، هیأت علمی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
Background
and Objective: The
learning quality of students would be increased provided that university
professors and academy members utilize appropriately communication skills.
Therefore, this study was conducted in order to investigate the status and
level of communication skills of Rafsanjan University of Medical Sciences
(RUMS) faculty members.
Materials and Methods: In this cross-sectional study, a two-part
questionnaire was used. The first section has been designated to demographic
questions including gender, age, the history of teaching, the administrative
type of engagement, academic rank, number of presented credits, administrative
duties, department, school and participation in communication skills workshops.
The second part consisted of questions of Communication Skills Test-Revised
based on Likert's five-choice scale. The data were analyzed by
descriptive and analytical statistical methods including correlation
coefficient, and comparison of means tests.
Results: The score of communication skills
in our study was equal to 92.56±7.25. There was no statistically significant
relation between communication skills score and variables such as age, gender,
the history of teaching, the number of presented credits, department, school,
academic rank, administrative duties, the administrative type of engagement,
and participation in communication skills workshops.
Conclusion: Overall,the level of communication skills of RUMS
faculty members was determined as intermediate compared to that of their
colleagues in other Iranian universities. The results emphasize that academy
members need to be educated more for these skills.
Key words: Communication skill, Academy
member, Rafsanjan University of Medical Sciences
Funding: this study did not
have any supported.
Conflict of interest: None
declared.
Ethical approval: This project was approved in and financially supported by
Rafsanjan University of Medical Sciences. The authors declare that they have no
conflict of interests.
How to cite this article: Rezaeian M, Zare-Bidaki M, Bakhtar M,
Kargar S. A Survey on Communication Skills of Rafsanjan University of Medical Sciences Faculty
Members in 2013. J RafsanjanUniv Med Sci 2015 14(5): 417-26. [Farsi]
Communication skill, Academy member, Rafsanjan University of Medical Sciences
مهارت ارتباطی, هیأت علمی, دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
417
426
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1247-4&slc_lang=fa&sid=1
2015/07/112014/08/212015/01/202015/01/102015/01/82014/10/282014/11/11
1393/8/20
2015/07/112015/07/112015/05/182015/05/232015/07/152015/06/142015/07/15
1394/4/24
M.
Rezaeian
محسن
رضائیان
moeygmr2@yahoo.co.uk
00319475328460016645
00319475328460016645
Yes
M.
Zare-Bidaki
محمد
زارع- بیدکی
00319475328460016646
00319475328460016646
No
M.
Bakhtar
مرضیه
باختر
00319475328460016647
00319475328460016647
No
S.
Kargar
سمیه
کارگر
00319475328460016648
00319475328460016648
No
fa
شناسایی ژنهای حدت پنتون والنتین لوکوسیدین (PVL) و مقاومت به متیسیلین (mecA ) در استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از نمونههای بالینی: یک گزارش کوتاه
Identification of Virulence Gene Panton-Valentine Leukocidin (PVL) and Resistance to Methicillin (mecA) in Staphylococcus Aureus Isolated from Clinical Specimens: A Short Report
چکیده
زمینه و هدف: استافیلوکوکوس اورئوس یکی از مهمترین
عوامل بیماریزای انسان در جهان میباشد. استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین با عفونتهای
بیمارستانی مرتبط میباشد. اخیراً ابتلا به عفونتهای استافیلوکوکی مرتبط با جامعه
شناخته شدهاند. هدف مطالعه حاضر، جداسازی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و شناسایی ژن حدت پنتون
والنتین لوکوسیدین و ژن مقاومت به متیسیلین در نمونههای بالینی با
استفاده از تکنیک PCR بوده است.
مواد
و روشها: در این مطالعه آزمایشگاهی پس از جمعآوری نمونهها،
آزمونهای مختلف بیوشیمیایی و میکروبی انجام و سپس آزمون حساسیت آنتیبیوتیکی به
روش دیسک دیفیوژن بر اساس دستورالعمل CLSI با آنتیبیوتیکهایی
از گروههای مختلف انجام گردید. جهت شناسایی ژنهای حدت و مقاومت از آزمون PCR چندگانهای استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد فراوانی ژن مقاوم به متیسیلین
(mecA) در نمونههای بالینی 50 % و ژن PVL 5/2% بود. در میان آنتیبیوتیکها، مقاومت به
آزیترومایسین، لینزولید، اوفلوکساسین و متیسلین به ترتیب 5/32 %، 35%، 5/27 % و
5/27% بیش از سایر آنتیبیوتیکهای مورد آزمایش بود.
نتیجهگیری: به دلیل اهمیت استافیلوکوکوس اورئوس به عنوان مهمترین
عامل بیماریزا در کشورهای در حال توسعه و با توجه به افزایش روزافزون مصرف و
مقاومت نسبت به عوامل آنتیباکتریال خطر جدی سلامت جامعه را تهدید میکند. روش PCR چندگانهای یک روش ساده، حساس، کم هزینه، نسبتاً سریع و بسیار
اختصاصی است که توانایی شناسایی چندین ژن را نیز به طور همزمان دارد.
واژههای
کلیدی: استافیلوکوکوس
اورئوس، آنتیبیوگرام، ژن مقاوم به متی سیلین، لوکوسیدین پنتون والنتین، واکش زنجیرهای پلی مراز چندگانهای
Background
and Objective: Staphylococcus aureus is a major pathogen of human in the world.
Methicillin-resistant Staphylococcus aureus is associated with
nosocomial infections. Recently, staphylococcal infections have been associated
with the community. The purpose of this study was to isolate and identify Staphylococcus
aureus virulence Panton-Valentine leukocidin (PVL) and methicillin resistance genes in clinical
samples using PCR techniques.
Materials
and Methods:In this experimental study after
collecting samples, it was performed biochemical and microbial tests and then antibiotic
susceptibility testing by disk diffusion method according to CLSI guidelines
with antibiotics of different groups. To identify the virulence and resistance
genes multiplex PCR test was used.
Results: The findings showed that the prevalence of methicillin-resistant
gene (mecA) in clinical samples are 50% and PVL 2.5%, respectively. Among the
antibiotics, resistance to azithromycin, linezolid,
ofloxacin and methicillin were 32.5%, 35%,
27.5% and 27.5%, respectively.
Conclusion :There is a serious threat for
public health because of the importance of Staphylococcus aureus as a
major pathogen in developing countries and due to the increasing use of
antibacterial agents. Multiplex PCR is a simple, sensitive, inexpensive,
relatively quick, and very unique test to identify multiple of genes,
simultaneously.
Keywords:
Staphylococcus aureus, mec A, Panton-Valentine
Leukocidin, Multiplex PCR
Funding:
This research
was funded by Sirjan Science and Research Branch, Islamic Azad University of Sirjan.
Conflict
of interest: None
declared.
Ethical
approval: None declared.
How to cite this article: Alizadeh
S, Amini K. Identification of
Virulence Gene Panton-Valentine Leukocidin (PVL) and Resistance to Methicillin (mecA) in Staphylococcus
Aureus Isolated from Clinical Specimens: A Short Report. J Rafsanjan Univ
Med Sci 2015 14(5): 427-34.
[Farsi]
Staphylococcus aureus, mec A, Panton-Valentine Leukocidin, Multiplex PCR
استافیلوکوکوس اورئوس, آنتیبیوگرام, ژن مقاوم به متی سیلین, لوکوسیدین پنتون والنتین, واکش زنجیرهای پلی مراز چندگانهای
427
434
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2053-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/07/112014/08/212015/01/202015/01/102015/01/82014/10/282014/11/112015/01/18
1393/10/28
2015/07/112015/07/112015/05/182015/05/232015/07/152015/06/142015/07/152015/05/27
1394/3/6
S.
Alizadeh
, Islamic Azad University, Saveh
سجاد
علیزاده
00319475328460016649
00319475328460016649
No
دانشگاه آزاد ساوه
K.
Amini
Islamic Azad University, sirjan
کیومرث
امینی
kamini@iau-saveh.ac.ir
00319475328460016650
00319475328460016650
Yes
دانشگاه آزاد سیرجان
fa
گزارش یک مورد فنوتیپ نادر Rh--D: یک گزارش مورد
Reporting a Rare RH Phenotype D--:A Case Report
چکیده
زمینه و هدف: بعد
از سیستم گروه خونی ABO، Rh یکی از مهمترین
سیستمهای گروه خونی است که سازگاری آن یکی از شروط اساسی در انتقال خون است. دو
ژن CE و D واقع
در کروموزوم شماره 1، پروتئینهای سیستم Rh را کدگذاری میکنند.
همچنین، آنتیژن D عملکرد ایمونوژنیک دارد. در این
گزارش به شرح موردی با فنوتیپ نادر Rh--D، میپردازیم.
شرح مورد: آقای 49 ساله که در یک نوبت 2 واحد خون +O دریافت
کرده بود، در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت. وی که برای جراحی پیوند کلیه در
بیمارستان بستری بود، Cross-Match مکررا ناسازگار
داشت. آزمایشات سرولوژیک بیمار نشان میداد وی یک فنوتیپ نادر Rh--D ،
با شیوع یک نفر در ده هزار نفر دارد.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت
آنتیژنهای سیستم Rh در بروز عوارض ناشی از تزریق
خون، تعیین فنوتیپ گلبولی و تهیه خون اتولوگ به جلوگیری از وقوع عارضه کمک خواهد
کرد.
واژههای کلیدی: فنوتیپ D، گروه خونی
ارهاش، تزریق خون
Background
and Objective: Of
all blood group systems, RH is one of the most important blood groups, which
its compatibility is one of the essential principals of transfusion. Two genes
(RhD and RhCE) locate on chromosome 1, and encode the Rh proteins. RhD is an
immunogenic antigen. We describe a rare Rh phenotype D-- in this report.
Case Report: A forty- nine- year- old man,
who received two O+ packed cells once time was studied in this report. He was admitted
to hospital for kidney transplantation that reiterative mismatch cross matches
were seen. Serologic tests of patient showed a rare Rh phenotype D-- with
frequency of one in ten thousand.
Conclusion: Considering the importance of Rh
in blood transfusion complications, typing erythrocyte and preparing autologous
blood will reduce transfusion complications.
Key
words: D--Phenotype,
Transfusion, Rh blood group
How to cite this article: Molahosseini Foomani F, Shams S.F,
Arianpour Z. Reporting a Rare RH Phenotype D--: A Case Report. J RafsanjanUniv
Med Sci 2015 14(5): 435-40.
[Farsi]
D--Phenotype, Transfusion, Rh blood group
فنوتیپ D, گروه خونی ارهاش, تزریق خون
435
440
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2014-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/07/112014/08/212015/01/202015/01/102015/01/82014/10/282014/11/112015/01/182014/12/5
1393/9/14
2015/07/112015/07/112015/05/182015/05/232015/07/152015/06/142015/07/152015/05/272015/05/25
1394/3/4
F.
Molahosseini Foomani
فرزاد
ملاحسینی فومنی
shams8869@yahoo.com
00319475328460016651
00319475328460016651
Yes
S.F.
Shams
سیده فاطمه
شمس
00319475328460016652
00319475328460016652
No
Z.
Arianpour
زهرا
آریان پور
00319475328460016653
00319475328460016653
No