زمینه و هدف: مراکز بهداشتی- درمانی از جمله بیمارستآنها، مهمترین سازمآنهای ارائهدهنده خدمات بهداشتی- درمانی میباشند که نقش بسزایی در ارائه مراقبتهای کیفی جوامع ایفا میکنند. در این راستا، کوچکترین تخلف و سهلانگاری کارکنان در انجام امور، منجر به خسارتهای جبرانناپذیری به بیماران خواهد شد. این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای انحرافی شغلی کارکنان بیمارستان امام علی (ع) شهرستان زاهدان صورت گرفت.
مواد و روشها : این پژوهش مقطعی بر اساس روش نمونهگیری تصادفی بر روی 480 نفر شامل کارکنان گروههای بالینی، کارکنان اداری- مالی و خدماتی بیمارستان امام علی(ع) شهرستان زاهدان در سال 1390 انجام شد. برای گردآوری دادهها و سنجش رفتارهای کاری انحرافی از پرسشنامه محقق- ساخته 28 سؤالی که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی همچون آنالیز واریانس یک طرفه، t test و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .
یافتهها : از مجموع 480 پرسشنامه توزیع شده 342 پرسشنامه برگشت داده شد. تقریباً 71% پاسخدهندگان زن بودند. میانگین نمره رفتارهای انحرافی کاری در بین کارکنان مورد مطالعه 5/36 بود که از میانگین مبنا (70) کمتر میباشد. پرستاران دارای بیشترین و کارکنان اداری دارای کمترین میزان رفتارهای کاری انحرافی بودند. همچنین رابطه معنیداری بین میانگین نمره رفتارهای انحرافی شغلی بر اساس میزان تحصیلات، سطح درآمد و شغل کارکنان مشاهده شد .
نتیجهگیری : فراوانی رفتارهای انحرافی شغلی در کارکنان بیمارستان مورد مطالعه در سطح پایینتری نسبت به میانگین مبنا قرار دارد که نشانه سالم بودن رفتار آنان میباشد. برگزاری کلاسهای آموزشی زمینه را برای به حداقل رساندن رفتارهای مخرب کاری فراهم میسازد .
واژههای کلیدی : تخلفات اداری ، بیمارستان، کارکنان، رفتارهای انحرافی شغلی
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |