جلد 19، شماره 5 - ( 5-1399 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 514-499 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhavi Samarein Z, Ahmadi S. Developing a Model for Predicting Love Trauma Based on Problem-Solving Styles with the Mediating Role of Cognitive Flexibility in the Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study. JRUMS 2020; 19 (5) :499-514
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5257-fa.html
اخوی ثمرین زهرا، احمدی شیرین. تدوین مدلی برای پیش‌بینی ضربه عشقی بر اساس سبک‌های حل مسأله با میانجی‌گری انعطاف‌پذیری ‌شناختی در دانش‌جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (5) :499-514

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5257-fa.html


محقق اردبیلی
چکیده:   (2984 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: ضربه عشقی در دانش­جویان پدیده‌ای رایج است که باعث مسائل و مشکلات تحصیلی و روان‌شناختی در آن‌ها می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی برای پیش­بینی ضربه عشقی بر اساس سبک‌های حل­ مسأله با میانجی­گری انعطاف‌پذیری ‌شناختی در دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش­جویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم­سال دوم سال­تحصیلی 99-1398 بودند. تعداد 200 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری هدفمند از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به پرسش‌نامه‌های انعطاف‌پذیری ‌شناختی Dennis و همکاران، سبک‌های حل ­مسأله Cassidy و همکاران و ضربه عشقی Rosse و همکاران پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
 یافته­ها: نتایج نشان داد که ضربه عشقی با انعطاف‌پذیری ‌شناختی (51/0-=r، 001/0< p) و سبک‌های حل مسأله (64/0-=r، 001/0< p) ارتباط منفی معنی‌دار دارد. هم­چنین، انعطاف‌پذیری ‌شناختی با سبک‌های حل مسأله (32/0=r، 001/0< p) ارتباط مثبت معنی‌دار دارد. شاخص­های برازش مدل نیز، تأثیر سبک‌های حل مسأله بر ضربه عشقی را با میانجی­گری انعطاف‌پذیری ‌شناختی تأیید کرد.
نتیجه­گیری: با توجه به نقش سبک‌های حل مسأله و انعطاف‌پذیری ‌شناختی در پیش‌بینی ضربه عشقی از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاه­های آموزشی  مبتنی بر کاهش نشانگان ضربه عشقی، آموزش راهبردهای حل مسأله  و مدیریت هیجانات پیشنهاد می­گردد.
­واژه‌های کلیدی: سبک‌های حل مسأله، ضربه عشقی، انعطاف‌پذیری ‌شناختی، دانش­جویان، اردبیل
متن کامل [PDF 353 kb]   (765 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1280 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1399/1/30 | پذیرش: 1399/4/19 | انتشار: 1399/6/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb