Ethics code: IR.RUMS.REC.1398.110
Safajou S, Rezaeian M, Salim Abadi Y, Mazar L, Nasirzadeh M. The Effect of Educational Intervention on the Preventive Behaviors of Diabetes Based on the Health Belief Model among At-Risk Male Students in the Second Grade of Khash High School in 2019: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2022; 21 (5) :515-532
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6572-fa.html
صفاجو صالح، رضاییان محسن، سلیم آبادی یاسر، مازار لیلی، نصیرزاده مصطفی. تأثیر مداخله آموزشی بر رفتارهای پیشگیرانه دیابت بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در دانشآموزان پسر در معرض خطر پایه دوم دبیرستان شهرستان خاش در سال 1398: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (5) :515-532
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6572-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده: (504 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: اجرای برنامههای آموزش بهداشت از راهکارهای ضروری برای پیشگیری از دیابت در نوجوانان است. هدف مطالعه حاضر، تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه دیابت نوع دو میباشد.
موادو روشها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 بر روی 143 دانشآموز پسر دبیرستانی در معرض خطر در شهرستان خاش (در جنوب غرب ایران) که به روش تصادفی خوشهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (70 نفر در گروه مداخله، 73 نفر در گروه کنترل) قرار گرفتند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، دانش، سازههای مدل و رفتارهای پیشگیری از بیماری بود. برنامه آموزشی در 7 جلسه یک ساعته برگزار شد. برای گروه کنترل اقدامی انجام نشد. دادهها قبل از مداخله، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله جمعآوری و با استفاده از آزمون مجذور کای، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: تغییرات میانگین نمرات دانش، سازههای الگو و رفتار در گروه مداخله، طی سه زمان قبل از آموزش، بلافاصله و سه ماه بعد از آموزش معنیدار بود (001/0p<). میانگین نمره رفتار گروه مداخله در مرحله پیش آزمون برابر 36/17 از 35 نمره بود که بلافاصله بعد از مداخله 96/22 و سه ماه بعد برابر 57/18 بود، اما این روند در گروه کنترل، در طی زمان کاهشی بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر برنامه مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقاء رفتارهای پیشگیری از دیابت در دانشآموزان، طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه نظریه محور در کنترل و پیشگیری از دیابت در نوجوانان پیشنهاد میشود.
واژه های کلیدی: مداخله آموزشی، الگوی اعتقاد بهداشتی، دیابت، رفتارهای پیشگیری، دانش آموزان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت دریافت: 1401/3/11 | پذیرش: 1401/5/11 | انتشار: 1401/6/28