جلد 12، شماره 2 - ( 1-1392 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 164-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (10151 مشاهده)

  زمینه و هدف: بازیافت به دلیل کاهش هزینه‌های تهیه مواد اولیه، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش دفع و با توجه به کمبود و تهی شدن منابع و افزایش آلودگی‌های مختلف زیست محیطی، به عنوان یک الگوی اقتصادی مطرح گردیده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد در زمینه جداسازی و بازیافت مواد زائد جامد صورت گرفت.

  مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، بود که در بین 252 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1390 به روش طبقه‌بندی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ 27 سؤالی محقق ساخته دارای روایی و پایایی معتبر در چهار بخش: دموگرافیک (3 سؤال)، آگاهی (10 سؤال)، نگرش (7 سؤال) و عملکرد (6 سؤال) و یک سؤال در مورد منبع کسب اطلاع دانشجویان بود از آزمون‌های ANOVA یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و t برای تجزیه وتحلیل اطلاعات استفاده شد.

  یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی برابر با 54/2±36/11 بود (محدوده نمره 20-0)، نگرش 98/2±9/25 (محدوده نمره 35-7)، عملکرد برابر با 12/3±17/6 (محدوده نمره 8-0) بود. بین نمره نگرش و آگاهی (001/0 p< ، 298/0 = r )، همبستگی مثبت وجود داشت.

  نتیجه‌گیری: با توجه به سطح آگاهی و نگرش خوب موجود در بین دانشجویان و از طرفی اهمیت دانشجویان به عنوان یک قشر تأثیرگذار بر خانواده و جامعه، لذا به نظر می‌رسد با تأکید بیشتر بر اهمیت آموزش این چنین مسائلی به دانشجویان بتوان عملکرد آن‌ها و به طورکلی جامعه را در این مقوله افزایش داد.

  واژه‌های کلیدی: بازیافت مواد زائد جامد، آگاهی، نگرش، عملکرد، دانشجو

متن کامل [PDF 306 kb]   (2605 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش كوتاه | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1392/1/28 | پذیرش: 1392/1/31 | انتشار: 1392/1/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.