جلد 15، شماره 5 - ( 6-1395 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 452-439 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (3935 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: ارزیابی مستمر مقاطع تحصیلی به‌خصوص در دانشگاه‌های علوم پزشکی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها که می‌تواند نشان‌‌دهنده پیشرفت تحصیلی دانشجویان باشد، آزمون جامع علوم پایه پزشکی است. مطالعه حاضر به‌ منظور ارزیابی نتایج آزمون جامع علوم پایه در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان صورت گرفته است.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که در سال ۱۳۹۳ انجام گردید. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان پزشکی ورودی سال‌های 1383 لغایت 1388 شرکت‌کننده در آزمون‌های جامع علوم پایه بود. اطلاعات مورد نیاز به روش سرشماری و با استفاده از پرونده‌های الکترونیکی و یا پوشه‌های مربوط به نتایج آزمون جامع و چک‌لیست جمع‌آوری گردید. داده‌های جمع‌آوری‌شده با کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 15 مورد تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و از مدل رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردید. سطح معنی‌داری در آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: در طول 6 سال مورد بررسی، 199 دانشجوی پزشکی در آزمون‌های جامعه علوم پایه شرکت کرده بودند. بیشترین میانگین نمره امتحان جامع مربوط به ورودی سال 1383 (63/20±71/129) بوده است و دانشجویان کم‌سن (کمتر یا مساوی 20 سال)، دختر، با طول دوره علوم پایه 5/2 سال و دانشجویان با تعداد ورودی کمتر از 40 نفر به ترتیب با مقادیر 029/0=p، 0۳۶/0=p، 0۱۷/0=p و 0۰۱/0=p در امتحان جامع عملکرد مطلوب‌تری داشتند.

نتیجه‌گیری: با توجه به میانگین نمره کسب ‌شده توسط دانشجویان پزشکی و مقایسه آن با سایر دانشگاه‌ها بر لزوم تقویت هر چه بیشتر بنیه علمی دانشجویان در این زمینه تأکید می‌گردد.

واژه‌های کلیدی: علوم پایه، امتحان جامع، دانشجویان پزشکی

متن کامل [PDF 376 kb]   (1361 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2062 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: 1395/2/14 | پذیرش: 1395/6/17 | انتشار: 1395/6/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.