جلد 15، شماره 7 - ( 7-1395 )                   جلد 15 شماره 7 صفحات 634-621 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (4294 مشاهده)

AWT IMAGEچکیده

زمینه و هدف: سوانح ترافیکی یک معضل بهداشتی و اولین علت مرگ در جوانان ایرانی است. این مطالعه با هدف بررسی خصوصیات دموگرافیک متوفیان و عوامل مرتبط با تقصیر در متوفیان سوانح رانندگی منجر به فوت در پهناورترین استان ایران انجام شد.

مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی است. تمامی اطلاعات تصادفات منجر به فوت در راه‌های درون‌شهری استان کرمان طی سال‌های 1391 تا 1393 از پلیس راهنمایی رانندگی استعلام شد. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون لجستیک چندگانه و سری زمانی این سوانح استفاده شد.

یافته‌ها: در مجموع، 607 مورد تصادف منجر به فوت رخ داده بود. میانگین سن متوفیان 94/23±98/37 سال بود و بیشتر موارد فوت در سنین 15 تا 30 سال رخ داده بود. تعداد متوفیان در بین مردان (1/76%) و عابران پیاده (7/42%) نسبت به سایر قربانیان بیشتر بود و اکثر متوفیان (7/67%) در رخداد حادثه بی‌تقصیر بودند. بیشترین وسیله مقصر، سواری)0/55%)؛ بیشترین نوع برخورد، سواری با عابر (1/35%)؛ بیشترین علت برخورد، عدم توجه به جلو (2/42%) بود. بیشترین موارد در ساعات 14-12 (5/13%) و 20-18 (5/13%) رخ داده بود و اکثر متوفیان (4/68%) در راه انتقال به بیمارستان فوت شده بودند. بین جنسیت (001/0>p)، سن (012/0=p) و نوع وسیله (001/0>p) با مقصر بودن متوفی ارتباط معنی‌داری مشاهده شد.

نتیجه‌گیری: اصلاح ساختار شهری به‌منظور جدا کردن مسیر عابر پیاده و ماشین‌سواری و ایجاد ایمنی بیشتر برای عابران الزامی است. همچنین، برای موتورسواران و دوچرخه‌سواران به علت آسیب‌پذیری بیشتر، به تدابیر لازم‌الاجرای محکم‌تری نیاز است.

واژه‌های کلیدی: تصادفات، سوانح ترافیکی، مرگ، تقصیر، کرمان

واژه‌های کلیدی: تصادفات، سوانح ترافیکی، مرگ، تقصیر، کرمان
متن کامل [PDF 349 kb]   (1851 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1520 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: 1395/2/29 | پذیرش: 1395/8/5 | انتشار: 1395/8/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.