جلد 16، شماره 6 - ( 7-1396 )                   جلد 16 شماره 6 صفحات 540-529 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshab H, Seyed bagheri S H, piri A, Mahdizadeh M, Khoshab M, Sayadi A. Evaluating the Role of Law Enforcement of Productivity Improvement and Performance Based Pay Plan in Patients' Satisfaction in Kerman and Sistan and Balouchestan (South East of Iran) State Hospitals in 2016. JRUMS 2017; 16 (6) :529-540
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3765-fa.html
خوشاب هادی، سید باقری سید حمید، پیری علی رضا، خوشاب مهیا، مهدیزاده مصطفی، صیادی احمدرضا. بررسی اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری و طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بر رضایت‌مندی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان (جنوب شرق ایران) در سال 1395. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1396; 16 (6) :529-540

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3765-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (4155 مشاهده)


چکیده
زمینه و هدف: رضایت یکی از وجوه سلامتی فرد است و در صورت عدم توجه به رضایت بیمار، نظام بهداشتی برخلاف رسالت خود عمل کرده است. در این میان اهمیت رضایت بیماران بر کسی پوشیده نیست و انجام اقداماتی جهت افزایش رضایت شغلی پرستاران می‌تواند باعث ارتقای کیفیت مراقبت و رضایت‌مندی بیماران شود. هدف این مطالعه تعیین نقش اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری و طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بر رضایت‌مندی بیماران بستری است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی در دو مرحله به فاصله 4 سال رضایت‌مندی 500 نفر بیمار توسط PSI (Patient satisfaction instrument)، قبل و بعد از اجرای قوانین ارتقاء بهره‌وری و پرداخت مبتنی بر عملکرد سنجیده شد و تأثیر این قوانین بر رضایت‌مندی بیماران ارزیابی گردید. از آزمون t مستقل جهت مقایسه میانگین کلی رضایت بیماران قبل و بعد از اجرای قوانین مذکور استفاده شد.
یافته‌ها: تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها نشان داد بین میانگین رضایت کلی بیماران از مراقبت‌های پرستاری در قبل (41/0±19/3) و بعد (16/0±57/3) از اجرای قوانین مذکور، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (721/0p=).
نتیجه‌گیری: احتمالاً اجرای قوانین پرداخت مبتنی بر عملکرد و ارتقاء بهره‌وری، تأثیر معنی‌داری بر رضایت‌مندی بیماران از مراقبت‌های پرستاری نداشته است. این در حالی است که یکی از اصول اجرایی این قوانین، افزایش بهره‌وری و اثربخشی اقدامات بهداشتی و درمانی ذکر شده است. به نظر می‌رسد اجرای هم‌زمان این قوانین نتوانسته آن‌چنان انگیزه‌ای در کارکنان پرستاری ایجاد نماید که باعث افزایش کارایی آنان و در نتیجه، افزایش رضایت‌مندی بیماران گردد.
واژه‌های کلیدی: قانون ارتقاء بهره‌وری، طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، رضایت بیماران، جنوب شرق ایران
 

متن کامل [PDF 217 kb]   (1372 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1678 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت و اطلاع رساني پزشكي
دریافت: 1396/1/26 | پذیرش: 1396/6/25 | انتشار: 1396/7/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb