جلد 16، شماره 7 - ( 7-1396 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 700-691 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده:   (4397 مشاهده)


چکیده
زمینه و هدف: برون‌سپاری به‌عنوان یکی از مفاهیم استراتژیک برای بهبود کیفیت خدمت‌رسانی و کاهش هزینه‌ها، به‌ویژه در بخش‌های سودآوری نظیر داروخانه‌ها، مطرح می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت قبل و بعد داروخانه‌های برون‌سپاری‌شده دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام پذیرفت.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی که از دیدگاه بخش دولتی در سال 1393 انجام شد، 9 شاخص نهایی با استفاده از مطالعات قبلی و تکنیک دلفی جهت بررسی وضعیت برون‌سپاری استخراج گردید. تمامی داروخانه‌های برون‌سپاری‌شده شامل 5 داروخانه در محدوده زمانی سال‌های 91-1389 از نظر شاخص‌های اقتصادی، دسترسی به خدمات و شاخص‌های کیفیت مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به‌صورت آمارهای توصیفی (تعداد و درصد) گزارش گردید.
یافته‌ها: پس از برون‌سپاری، در تمامی داروخانه‌ها به غیر از یک مورد، میزان زیان برای بخش دولتی کاهش، میزان سود و تعداد پرسنل افزایش داشته است. تعداد مراجعین پس از واگذاری برای تمامی واحدها افزایش یافته است. همچنین میزان رضایت بیمار در داروخانه‌های برون‌سپاری‌شده به‌صورت میانگین 2/73% و میزان رضایت کارفرما از پیمانکار 60% به دست آمد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه واگذاری خدمات سلامت به‌صورت استیجاری برای داروخانه‌ها به‌عنوان یک استراتژی موفق اثربخش بوده است؛ به‌نحوی‌که اکثر واحدها با افزایش سود و ارتقاء شاخص‌های دسترسی همراه بوده‌اند. توصیه می‌شود مدیران و سیاست‌گذاران نظام سلامت، مکانیسم برون‌سپاری را به‌عنوان یک راهکار اصلاحی در نظام سلامت مورد توجه قرار دهند.
واژه‌های کلیدی: برون‌سپاری، شاخص، داروخانه، شیراز

واژه‌های کلیدی: برون‌سپاری، شاخص، داروخانه، شیراز
متن کامل [PDF 436 kb]   (1506 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2512 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت و اطلاع رساني پزشكي
دریافت: 1396/4/15 | پذیرش: 1396/7/29 | انتشار: 1396/8/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.