جلد 16، شماره 10 - ( 11-1396 )                   جلد 16 شماره 10 صفحات 924-913 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bazrafshan M, Ghaedian S, Foroutani M, Gholami Y. An Analysis of Secondary High School Students' Personality Dimensions and the Use of Virtual Social Networks in the 4th District of Shiraz City, 2014. JRUMS 2018; 16 (10) :913-924
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3910-fa.html
بذرافشان محمدرفیع، قائدیان شایان، فروتنی محمدرضا، غلامی یونس. تحلیلی بر ابعاد شخصیت دانش‌آموزان متوسطه دوم و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در ناحیه 4 شهر شیراز سال 1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1396; 16 (10) :913-924

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-3910-fa.html


دانشکده علوم پزشکی لار
چکیده:   (3459 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مجازی  پدیده‌ای رو به گسترش است و هر روز شمار بیشتری از نوجوانان در زمره کاربران این شبکه‌ها قرار می‌گیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد شخصیت دانش‌آموزان و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی انجام گردید.
مواد و روش‌ها: طرح تحقیق این مطالعه از انواع همبستگی است. جامعه مورد بررسی دانش‌آموزان متوسطه دوم در اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز بود. حجم نمونه دانش‌آموزان 62 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی نئو (فرم کوتاه) و پرسشنامه شبکه‌های اجتماعی مجازی که توسط محققین ساخته شده بود، اجرا گردید. جهت انجام تحلیل‌های آماری از ضریب همبستگی و  رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان داد دانش‌آموزانی که دارای شخصیت روان آزردگی هستند وابستگی بیشتری به استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی را نیز تجربه میکنند. این رابطه درسطح 01/0 و با ضریب همبستگی 361/0 معنادار بود. همچنین، دانش‌آموزانی که دارای شخصیت توافق‌پذیری هستند وابستگی بیشتری را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی نشان داده اند. این رابطه درسطح 05/0 و با ضریب همبستگی 260/0 معنادار بود. بعد روان آزردگی 13/0از واریانس مربوط به کیفیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی را تبیین نمود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که از ابعاد مختلف شخصیت، تنها ویژگی شخصیتی روان آزردگی می‌تواند کیفیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی را پیش بینی نماید.
واژه‌های کلیدی : شخصیت، شبکه‌های اجتماعی، دانش‌آموزان
 

متن کامل [PDF 211 kb]   (1514 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2666 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1396/4/29 | پذیرش: 1396/11/1 | انتشار: 1396/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb