جلد 18، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 86-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosalman M, Sohrabi A, Dadjoo M. Survey of Brain Waves and Time-Based Prospective Memory Performance in University Students of Kurdistan in 2015-2016: A Descriptive Study. JRUMS 2019; 18 (1) :71-86
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4235-fa.html
مسلمان مهسا، سهرابی احمد، دادجو محسن. بررسی اموج مغزی و عمل‌کرد حافظه آینده‌نگر زمان‌محور در دانش‌جویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1398; 18 (1) :71-86

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4235-fa.html


دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،
متن کامل [PDF 346 kb]   (1589 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (3363 مشاهده)
متن کامل:   (5272 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 18، فروردین 1398، 86-71
بررسی اموج مغزی و عمل­کرد حافظه آینده­نگر زمان­محور در دانش­جویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394: یک مطالعه توصیفی
مهسا مسلمان[1]، احمد سهرابی[2]، محسن دادجو[3]
 
دریافت مقاله: 22/1/97   ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 30/2/97    دریافت اصلاحیه از نویسنده: 4/10/97         پذیرش مقاله: 12/10/97
 
 
 

چکیده
زمینه و هدف: حافظه آینده­نگر، توانایی شناختی به خاطر سپردن برای انجام اعمال خاص در برخی زمان­ها در آینده می‌باشد. عملکرد حافظه آینده­نگر در زندگی روزمره بسیار حیاتی است، لذا هدف پژوهش حاضر تعیین امواج مغزی و عمل­کرد حافظه آینده­نگر زمان­محور دانش­جویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394 بود.
مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانش­جویان دانشگاه کردستان (دانشکده­های علوم انسانی و اجتماعی، ادبیات و زبان خارجه، علوم پایه، کشاورزی) در سال تحصیلی 95-1394 بودند. ابتدا تعدادی از دانش­جویان دانشگاه کردستان برای شرکت در پژوهش، با شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب و از بین آنها 70 نفر از دانش­جویان که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. با توجه به هدف پژوهش، پس از تحلیل نتایج اولیه، نتایج مربوط به 55 نفر (22 نفر با عمل­کرد حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا و 33 نفر با عمل­کرد حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین) مورد ارزیابی قرار گرفت. از ابزار کامپیوتری حافظه آینده­نگر زمان­­محور و از دستگاه ProComp 2 Biofeedback System برای ثبت امواج مغزی استفاده شد. داده­ها با استفاده از آنالیز واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که افراد با حافظه آینده­نگر بالا در مقایسه با افراد با حافظه آینده­نگر پایین از طول موج آلفای بالاتری برخوردار هستند (05/0>p).
نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش حاضر وجود تفاوت در موج آلفای دانش­جویان با عمل­کرد حافظه آینده­نگر را نشان می‌دهد. احتمالاً بررسی امواج آلفای مغزی افراد با شکایت حافظه و یا مسن، می­تواند موجب تشخیص سریع­تر شروع اختلالات حافظه شده و زمینه مداخلات زودتر را فراهم می­کند.
واژه­های کلیدی: حافظه، آینده­نگر، زمان­محور، امواج مغزی، دانش­جویان، کردستان
 
 
 
 
 
مقدمه
سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع است ]1[. مطالعه این ساختارها به ما فرصت مشاهده و مقایسه رفتارمان و واکنش­های دیگران با هدف اخذ بازخورد لازم برای تغییر رفتار و رسیدن به اهداف ارزش‌مند را می­دهند ]1[. الکتروانسفالوگرام (Electroencephalogram; EEG) شامل ثبت فرآیندهای الکتریکی­ است که در طی فعالیت نورون­های مغزی ایجاد می­شوند ]2[. نوسانات الکتروانسفالوگرام طبیعی بر روی طیفی از فرکانس­ها (نوسانات) قرار دارد. فرکانس یکی از پارامترهای کارکرد مغزی می­باشد که عبارت از تعداد تکرار امواج (افت ­و خیزها) در ثانیه است ]3[.
دانش­مندان یک تقسیم­بندی قراردادی بر روی این طیف فرکانس­ها ایجاد کرده­اند که به ­ترتیب عبارتند از دلتا (4-1 هرتز)، تتا (8-4 هرتز)، آلفا (12-8 هرتز)، بتا (30-13 هرتز) و گاما (70-30 هرتز) ]4[. الکتروانسفالوگرام با نشان دادن تفاوت­های فردی پایدار در عمل­کرد مغز، می­تواند یک روش قدرت‌مند برای کاوش اساس بیولوژیکی باشد ]5[.
یکی از موارد ارتباط کارکردهای شناختی با امواج مغزی، حافظه است. حافظه جزء جدایی­ناپذیر سیستم شناختی است ]6[. با توجه به تقسیم­بندی حافظه براساس جهت زمانی، می‌توان به حافظه آینده­نگر اشاره کرد که اولین بار Ingvar مطرح کرد ]7[. این اصطلاح برای توصیف توانایی به­خاطر آوردن فعالت ­هایی که در آینده باید انجام شود به­کار می­رود ]8[. دو نوع اصلی حافظه آینده­نگر عبارتند از: حافظه آینده­نگر زمان­محور (Time-based prospective memory; TBPM)  
و حافظه آینده­نگر رویداد­ محور (Event-based prospective memory; EBPM).
حافظه آینده­نگر رویداد محور به یادآوری و انجام یک عمل در آینده و زمانی که اتفاق یا سرنخی در محیط دیده می­شود، ارتباط دارد. مثلاً مصرف ممانتین، داروی درمان آلزایمر، بعد از صبحانه. این در حالی است که حافظه آینده­نگر زمان­محور به انجام یک عمل در محدوده زمانی خاص در آینده اشاره دارد. مثلاً مصرف لوزارتان، داروی درمان فشارخون بالا، هر صبح و شب ]7[.
مطالعات نشان داده­اند که در طی انجام تکالیف حافظه­ آینده­نگر، ناحیه­ پیشانی در نگه­داری و درک کردن مقاصد حافظه، فعالیت بیشتری دارد ]9[. برخی محققان پیشنهاد کرده­اند که شبکه­های پیشانی­ آهیانه­ای ممکن است یک نقش کلیدی در فرآیندهای حافظه آینده­نگر بازی کند ]10[.
مطالعات بسیاری بر روی عمل­کردهای شناختی و نقش مغز بر این عمل­کردها انجام شده است ]6[. یافته­های چندین آزمایش نشان می­دهد که فرکانس آلفا یک شاخص برای سرعت عمل­کرد شناختی و حافظه به طور خاص است ]13-11[. یافته­های اولیه گزارش شده توسطSurwillo  نشان می‌دهد که فرکانس آلفا به طور قابل توجهی با سرعت پردازش اطلاعات و زمان واکنش اندازه­گیری شده در ارتباط است ]14[. هم­چنین شواهدی ارائه شده است که نوسانات الکتروانسفالوگرام در باند آلفا و تتا منعکس­کننده عمل­کرد شناختی و حافظه است. در واقع نتیجه­گیری مهم این است که میزان قدرت الکتروانسفالوگرام در محدوده فرکانس تتا و آلفا است که به عمل­کرد شناختی و حافظه به طور خاص مربوط است ]14[. نتایج بررسی Klimesch و همکاران نشان داد که فرآیندهای حافظه معنایی عمدتاً منعکس­کننده باند آلفا، و فرآیندهای حافظه اپیزودیک به فعالیت در باند تتا مربوط است ]15[. قبلاً تصور بر آن بود که فعالیت آلفا (10 هرتز) منعکس­کننده حالت­های منفعل یا خاموش مغز است، دیدگاه مدرن به نوسانات (10 هرتز) در ارتباط با عمل‌کردهای مختلف مغز شامل فرآیندهای حسی، حرکتی و حافظه می­پردازد ]16[.
گرچه رابطه بین امواج مغزی و کارکردهای شناختی در سال­های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است، اما رابطه این امواج با حافظه (به ویژه حافظه آینده­نگر) مطالعه­ای یافت نشد. با توجه به اهمیت حافظه در موارد متعدد به ویژه کلاس­های درسی، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی امواج مغزی و عمل­کرد حافظه آینده­نگر زمان­ محور دانش­جویان دانشگاه کردستان انجام شد. با توجه به اهمیت فراوان تشخیص صحیح اختلال پیش از شروع روند درمان و توان­بخشی، تحلیل امواج مغزی می­تواند به تعیین تغییرات مغزی ایجاد شده در دسته­بندی دانش­جویان از نظر توانایی عمل­کرد حافظه آینده­نگر و تعیین قدرت و ضعف آن کمک کند و سپس در صورت نیاز، با شناسایی تغییرات موجود و مداخله بر روی افراد مبتلا به ضعف حافظه آینده­نگر، توان­بخشی حافظه انجام داد.
مواد و روش­ها
روش پژوهش حاضر توصیفی است. جامعه­ آماری شامل تمامی دانش­جویان دختر و پسر دانشکده­های علوم انسانی و اجتماعی، ادبیات و زبان خارجه، علوم پایه و کشاورزی دانشگاه کردستان  در ­سال تحصیلی 95-1394 بودند. برای به دست آوردن نمونه اولیه با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس و فراخوان در رابطه با شرکت در پژوهش و اهداف و نحوه انجام پژوهش توضیحات لازم داده شد که 70 نفر از دانش­جویان که موافق به شرکت در پژوهش و از نظر عمل­کرد حافظه آینده­نگر نزدیک به اهداف پژوهش بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. با توجه به هدف پژوهش پس از تحلیل نتایج اولیه، عمل­کرد حافظه آینده­نگر دانش­جویان با توجه به نمره به دست آمده از تکلیف کامپیوتری حافظه آینده­نگر زمان­محور و با استفاده از توزیع نمرات در چارک­ها، تعداد 55 نفر (22 نفر با عمل­کرد حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا و 33 نفر با عمل‌کرد حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین) از دانش­جویان مورد مطالعه قرار گرفتند. هم­چنین بعد از بررسی عمل‌کرد حافظه آینده­نگر، با توجه به هدف پژوهش، عمل­کرد افرادی (15 نفر) که در دو گروه با حافظه آینده‌نگر زمان­محور بالا و پایین قرار نمی­گرفتند، از مطالعه حذف شدند. محدوده­ سنی شرکت­کنندگان 18 تا 34  سال و دامنه­ تحصیلات آنها از کارشناسی تا کارشناسی ارشد و از دانشکده­های انسانی، ادبیات و زبان‌های خارجه، علوم پایه، کشاورزی متغیر بود.
از کلیه شرکت­کنندگان در پژوهش رضایت آگاهانه اخذ گردید. آزمون­های این پژوهش هیچ ضرری برای آزمودنی‌ها در پی نداشت. اطلاعات شخصی افراد در این پژوهش به صورت محرمانه حفظ گردید و نتایج پژوهش برای هر یک از آزمودنی­ها به صورت جداگانه تهیه و همراه با توضیحات مناسب در اختیارشان قرار گرفت.
از یک تکلیف کامپیوتری جهت ثبت حافظه آینده­نگر زمان­محور ]17[ و دستگاه پروکامپ 2 برای ثبت امواج مغزی ]18[ به عنوان ابزار جمع­آوری داده­ها استفاده شد. در این پژوهش، شرکت­کنندگان تکلیف کامپیوتری حافظه آینده­نگر را در محیط آرام آزمایشگاه گروه روان­شناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان در اسفند ماه سال 1394 با استفاده از یک لپ­تاپ انجام دادند و نتایج تست مربوط به هر فرد به صورت اعدادی در فایل­های جداگانه ثبت شد و برای ثبت امواج مغزی، شرکت­کنندگان در آزمایشگاه بر روی صندلی نسبتاً راحتی نشستند. امواج مغزی دانش­جویان در فضایی آرام و در حالت بدون تحرک و تحریک ثبت می­شد. اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر با توجه به هدف پژوهش­گر بررسی شدند.
هم­چنین جهت جمع­آوری داده­ها، اطلاعات جمعیت‌شناختی شامل سن، جنس، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، وضعیت تحصیلی به صورت خودگزارشی ثبت می­شد.
تکلیف کامپیوتری حافظه آینده­نگر زمان­­محور: برای اجرای این پژوهش، از نرم­افزار DMDX) (DMASTR DirectX; استفاده شد. این نرم­افزار یک برنامه مبتنی بر ویندوز است که زمان­بندی دقیق و هماهنگ­سازی خروجی­های تصویری و صوتی را ارائه می‌دهد. این برنامه قادر به اندازه­گیری زمان واکنش به صفحه نمایش با دقت میلی‌ثانیه است ]19[، و در مطالعات مربوط بهMcFarland  وGlisk  ]20[ برای ارزیابی حافظه­ آینده­نگر زمان­محور از آن استفاده کرده بودند، به کار رفت. در این مطالعه همانند مطالعهMcFarland  و Glisky، تکلیف کامپیوتری حافظه آینده­نگر بر اساس الگوهای تکالیف دوگانه از Einstein و McDaniel ]21[ طراحی شده و سؤالات عمومی از مطالعه McDaniel و همکاران انتخاب شدند ]22[ و سپس با استفاده از نرم­افزار DMDX در صفحه کامپیوتر نمایش داده شد. در پژوهش حاضر نیز نسخه فارسی این ابزار از نمونه به کار برده شدهMcFarland  و  Gliskyساخته شد. طرح تکلیف و تمامی سؤالات اطلاعات عمومی و گزینه­های آن به زبان فارسی برگردانده شد. استفاده از اطلاعات عمومی در تکلیف کامپیوتری صرفاً جهت مشغول کردن فرد به انجام کاری است تا بتوان حافظه آینده­نگر زمان­­محور او را سنجید و ارائه پاسخ درست یا خطا تأثیری در نتیجه آزمون ندارد.
قابل ذکر است که تکالیف کامپیوتری جهت سنجش کارکردهای شناختی با پردازش­های شناختی پایه انسان سروکار دارد و در اکثر فرهنگ­ها تقریباً مشابه می­باشد. در تکلیف رایانه­ای به شرکت­کنندگان دو تکلیف ارائه شد: نخست، پاسخ به پرسش­نامه­ای چهار گزینه­ای که به اطلاعات عمومی مربوط بود و هر سؤال به مدت 12 ثانیه بر صفحه­ رایانه ظاهر می­شد. دوم، تکلیف حافظه آینده­نگر که آزمودنی می­بایست پس از گذشت پنج دقیقه و در حین پاسخ به پرسش­نامه­ اطلاعات عمومی یکی از دو کلید یک یا دو را فشار دهد که در شکل 1 سؤال چهار جوابی و کلید یک و دو و آیکون ساعت نشان داده شده است.

شکل 1- نمایی از نسخه فارسی تکلیف کامپیوتری حافظه آینده­نگر زمان­محور (Time-Based Prospective Memory)
پنج دقیقه بعد از شروع تکلیف، آزمودنی می­بایست کلید یک و پنج دقیقه بعد کلید دو را فشار دهد و رأس پنج دقیقه­ سوم مجدداً کلید یک را فشار دهد و به همین شیوه تا آخر تکلیف پیش برود. در مجموع کلیدهای یک یا دو می­بایست هشت بار در طول زمان پاسخ­دهی به سؤالات فشار داده شوند (40 دقیقه). برای کنترل زمان یک آیکون ساعت در نرم­افزار، بالا و گوشه­ سمت چپ صفحه­ نمایش، قابل مشاهده است. آزمودنی­ها برای هر بار دیدن زمان می­بایست روی آن کلیک می­کردند تا بتوانند زمان دقیق انجام دادن تکلیف دوم را مشاهده کنند.
این تکلیف حافظه آینده­نگر سه نمره دارد: 1- تکلیف حافظه آینده­نگر :(Prospective memory task; PMt) کلیک کردن روی کلید درست (یک یا دو) در زمان مشخص ( رأس هر پنج دقیقه، با فاصله 15 ثانیه قبل و بعد از آن) که برآورد زمانی را نشان می­دهد. 2- خطای حافظه آینده­نگر
 (Prospective memory error; PMe): کلیک کردن روی کلید درست در زمان غلط (خارج از محدوده 15 ثانیه قبل و بعد از رأس پنج دقیقه) که بازیابی قصد در بافت و زمینه­ مناسب و یک روند خود کنترلی است را نشان می­دهد. 3- خطای حافظه گذشته­نگر
 (Retrospective memory error; RMe): کلیک کردن اشتباه روی کلید یک یا دو که خطای حافظه گذشته­نگر که نگه­داری و کدگذاری قصد در طول یک دوره است را نشان می­دهد.
نتایج عمل­کرد حافظه آینده­نگر دانش­جویان با توجه به نمره به دست آمده از آزمون و اطلاعات اولیه که از آزمودنی­ها در رابطه با عمل­کرد حافظه آینده­نگر در روزمره آنها پرسیده شد و هم­چنین بررسی چارک­ها به دست آمد. در واقع با توجه به نمره حافظه آینده­نگر زمان‌محور کل دانش­جویان چارک­ها بررسی شدند. چارک­ها نقاطی بر روی مقیاس اندازه­گیری هستند که کلیه نمره­ها را به چهار قسمت مساوی تقسیم می­کنند. چارک اول  (Q1) نقطه­ای در روی مقیاس اندازه­گیری است که 25 درصد نمره­ها را از پایین جدا می­کند. چارک سوم (Q3) نقطه­ای است که سه چهارم نمره­ها در زیر آن و بقیه در بالای آن واقع شده­اند ]23[. در پژوهش حاضر آزمودنی­ها با توجه به نمره­شان که در پایین چارک اول (یک چهارم پایین جمعیت) و بالای چارک سوم (یک چهارم بالای جمعیت) قرار گرفتند، بررسی و در دو گروه با عمل‌کرد حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا و پایین قرار گرفتند.
دستگاه ProComp 2 Biofeedback System (جهت ثبت امواج مغزی): در پژوهش حاضر برای ثبت امواج مغزی شرکت­کنندگان از دستگاه پروکامپ 2 استفاده شد. این دستگاه دارای دو کانال بوده و توسط شرکت Thought Technology Ltd کشور کانادا ساخته شده و حساسیت نمونه­برداری آن 256 هرتز است ]18[. برای ثبت امواج مغزی، شرکت­کنندگان در آزمایشگاه بر روی صندلی نسبتاً راحتی نشستند. الکترودها به وسیله­ ژل رسانای EEG در منطقه Fz لوب پیشانی بر اساس سیستم تعیین بین­المللی 20-10 نصب شد. EEG در زمان استراحت و با چشمان بسته در محیطی آرام و بی­سر و صدا ثبت شدند ]24[.
داده­های به­دست آمده از پژوهش حاضر به کمک نرم­افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از روش­های آماری توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، واریانس و انحراف استاندارد) و تحلیل واریانس چند متغیره (Multivariate analysis of variance; MANOVA) تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی‌داری در آزمون­ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
شرکت­کنندگان در این پژوهش 55 نفر از دانش­جویان سنین 18 تا 34 سال بودند که در پژوهش حاضر
22 نفر (2/44٪) با حافظه آینده­نگر زمان محور بالا و با میانگین و انحراف معیار سنی 89/2
±24 سال و 33 نفر (8/55٪) با حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین و با میانگین و انحراف معیار سنی 73/2±94/24 سال بودند. جدول 1 اطلاعات جمعیتی نمونه مورد مطالعه را نشان می­دهد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جدول 1-  توزیع  فراوانی اطلاعات جمعیتی بر حسب حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا و پایین در دانش­جویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394
   متغیرها                    زیرگروه­ها                         
 
گروه با حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا (22n=) گروه با حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین (33n=)
فراوانی درصد فراوانی درصد
جنسیت   دختر 19 4/86 29 9/87
  پسر 3 6/13 4 1/12
سطح تحصیلات   کارشناسی 6 3/27 7 2/21
  کارشناسی ارشد 16 7/72 25 8/75
رشته تحصیلی   انسانی 9 9/40 16 5/48
  ادبیات و زبان خارجه 6 3/27 10 3/30
  کشاورزی 5 7/22 2 1/6
  علوم پایه 1 5/4 3 1/9
معدل دیپلم   نمره 17 و بیشتر از 17 11 7/49 18 4/54
  نمره کمتر از 17 4 1/18 7 1/21
معدل کارشناسی   نمره 17 و بیشتر از 17 4 1/18 8 1/24
  نمره کمتر از 17 8 1/36 11 1/33
 
 
جدول 2، میانگین و انحراف استاندارد نمرات حافظه آینده­نگر زمان­محور در گروه­های با حافظه آینده­نگر زمان­
محور بالا و پایین را نشان می­دهد.
 

جدول 2-  میانگین نمرات حافظه آینده­نگر زمان­محور در گروه­های با حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا و پایین در دانش­جویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394
         متغیر                                             گروه­ها   میانگین انحراف استاندارد کجی کشیدگی حداکثر حداقل
تکلیف حافظه آینده­نگر حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا 45/2 51/0   19/0 16/2- 3 2
حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین 97/0 17/0 74/5- 00/33 10 0
خطای حافظ آینده­نگر حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا 32/1 64/0 92/1 63/2 3 1
حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین 03/3 60/2 85/1 73/3 11 0
خطای حافظه گذشته­نگر حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا 00/1 001/0 0 0 1 1
حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین 70/2 41/2 76/1 36/3 10 0
 
داده­ها به صورت " انحراف معیار ± میانگین "گزارش شده است.
 
 
در جدول 3 میانگین، انحراف استاندارد و آزمون Kolmogorov-Smirnov برای بررسی نرمال بودن در گروه­های با حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا و پایین مشاهده می­شود. از آن­جا که سطح معنی­داری به دست آمده در آزمون Kolmogorov-Smirnov در متغیرهای پژوهش به تفکیک گروه، بیش از مقدار ملاک 05/0 می‌باشد، در نتیجه می­توان گفت که متغیرهای مورد بررسی در نمونه آماری دارای توزیع نرمال است و می‌توانیم فرضیه­های پژوهش را از طریق آزمون­های پارامتریک مورد آزمون قرار دهیم.
 
 
جدول 3-  شاخص­های توصیفی امواج مغزی در افراد با حافظه آینده­نگر زمان محور بالا و پایین همراه با نتایج آزمون Kolmogorov-Smirnov برای بررسی نرمال بودن امواج مغزی در دانش­جویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394
 
    متغیر                      گروه­ها   میانگین انحراف
 استاندارد
کجی کشیدگی حداقل حداکثر مقدار آزمون  Kolmogorov-
Smirnov
دلتا حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا 96/22 69/14 89/1 75/3 39/10 49/69 120/0
حافظه آینده­نگر زمان­محور  پایین 42/23 25/15 84/2 57/9 90/10 18/87 088/0
تتا حافظه آینده­نگر زمان­محور  بالا 27/15 58/8 01/1 27/0 69/6 15/37 309/0
حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین 86/12 01/8 91/3 31/18 66/6 03/52 019/0
آلفا حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا 82/14 76/5 28/0 21/0- 40/5 83/26 981/0
حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین 56/11 10/5 59/1 40/3 82/4 95/27 612/0
بتا حافظه آینده­نگر زمان­محور  بالا 49/7 53/2 67/1 61/4 60/3 79/15 501/0
حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین 45/7 52/2 65/1 09/4 72/3 54/16 173/0
 
داده­ها به صورت  ''انحراف معیار ± میانگین'' گزارش شد و آزمون Kolmogorov-Smirnov برای بررسی نرمال بودن برقرار می­باشد (05/0<p).
 
 
قبل از استفاده از آزمون پارامتریک تحلیل واریانس چند متغیره، جهت رعایت پیش­فرض­های آزمون، از آزمون­ Box's M با مقدار (104/0P=) که شرط همگنی ماتریس‌های واریانس/کوواریانس را بررسی می­کند و با توجه به نتایج جدول 4 آزمون Levene با مقدار (05/0<p) که شرط همگنی و برابری واریانس را مورد بررسی قرار می­دهد، استفاده شد که هیچ یک از این آزمون­ها معنیدار نبودند (05/0<p). بنابراین شرط همگنی واریانس و همگنی ماتریس­های واریانس/کواریانس رعایت شد.
نتایج آزمون اثر پیلای، لامبدای ویلکز، اثر هتلینگ و بزرگترین ریشه روی (جدول 5) در مورد تفاوت گروه­های با حافظه آینده­نگر زمان محور بالا و پایین، با 007/0P= معنی­دار است و این نشان می­دهد بین دو گروه مورد مطالعه
حداقل از نظر یکی از متغیرهای وابسته تفاوت معنی
دار وجود دارد. مقادیر مجذور اِتا نیز نشان می­دهد که حدود 17 درصد واریانس نمرات دو گروه در متغیرهای مورد مطالعه ناشی از عضویت گروهی است.
جدول 4-  نتایج بررسی مفروضه­ همگنی واریانس­ها در امواج مغزی در گروه­های با حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا و پایین در دانش­جویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394
متغیرها  نسبت F df1 df2 مقدار P
دلتا 11/0 1 53 734/0
تتا 36/2 1 53 130/0
آلفا 94/0 1 53 334/0
بتا 03/0 1 53 859/0
آزمون Levene جهت بررسی همگنی واریانس­ها که متغیرها معنی­دار نبودند و شرط همگنی برقرار می­باشد (05/0<p)
 
 
 
جدول 5-  نتایج تحلیل واریانس چند متغیره برای اثر اصلی متغیر گروه بر متغیرهای وابسته در گروه­های با حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا و پایین در دانش­جویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394
آزمون ارزش مقدار F درجه آزادی خطا  درجه آزادی اثر مقدار P مجذور اِتا
اثر پیلایی 17/0 66/2 50 4 043/0 176/0
لامبدای ویلکز 82/0 66/2 50 4 043/0 176/0
اثر هتلینگ 21/0 66/2 50 4 043/0 176/0
بزرگ­ترین ریشه روی 21/0 66/2 50 4 043/0 176/0
 
آزمون معنی­داری تحلیل واریانس چند متغیره (05/0<p)
 
با توجه به معنیدار بودن اثرات گروهی، نتایج تحلیل واریانس چند متغیره در جدول 6 نشان می­دهد بین دو گروه افراد با حافظه آینده­نگر بالا و پایین در موج آلفا 032/0 P=(84/4F=) و با اندازه اثر (نسبت مجذور اِتای تفکیکی 084/0= 2η) تفاوت معنی­داری وجود دارد. به این معنا که افراد با حافظه آینده­نگر زمان­­محور بالا از موج آلفای بالاتری نسبت به افراد با حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین برخوردار هستند. اما بین دو گروه از لحاظ دلتا 912/0 P=(01/0F=) و با اندازه اثر (نسبت مجذور اِتای تفکیکی 001/0>2η)، تتا 293/0 P= (12/1F=) و با اندازه اثر (نسبت مجذور اِتای تفکیکی 021/0= 2η)، بتا 960/0 P= (003/0F=) و با اندازه اثر (نسبت مجذور اِتای تفکیکی 001/0>2η) تفاوت معنی­داری وجود ندارد.
 
جدول 6-  نتایج تحلیل واریانس چند متغیره در امواج مغزی در گروه­های با حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا و پایین در دانش­جویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394
 
 
منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات نسبت F مقدار p نسبت مجذور اِتا
دلتا 80/2 1 80/2 01/0 912/0 001/0>
تتا 59/76 1 59/76 12/1 293/0 021/0
آلفا 01/140 1 01/140 84/4 032/0 084/0
بتا 01/0 1 01/0 003/0 960/0 001/0>
 
تحلیل واریانس چند متغیره، 05/0>p اختلاف از نظر آماری معنی­دار
 
 
 
 
 
بحث
پژوهش حاضر تفاوت امواج مغزی در بین دو گروه با حافظه آینده­نگر بالا و پایین را مورد بررسی قرار داد که نشان­دهنده میزان بیش‌تر امواج آلفا در افراد با حافظه آینده‌نگر بالا بود. این یافته با مطالعات دیگر ]26-25 ،16 ،5[ که نشان داده­اند بین موج آلفا و حافظه و به طور کلی توانایی‌های ذهنی ارتباط وجود دارد هم­سو است.
نتایج حاصل از آزمایش­های Klimesch ]27[ نشان می‌دهد که فرکانس آلفا به عنوان تابعی از عمل­کرد حافظه متفاوت است. یافته­ها نشان می­دهد، میانگین امواج آلفا در آزمودنی­های دارای حافظه بالا حدود 1 هرتز بالاتر از آزمودنی­های دارای حافظه پایین است. تفاوت در فرکانس آلفا بین اجراکنندگان بهتر و پایین در طول بازیابی اطلاعات به حداکثر می­رسد، و در طول رمزگذاری بسیار کم‌تر است اما هنوز هم در طول یک دوره استراحت معنی­دار است. از آن­جا که اجراکنندگان حافظه بالا در بازیابی اطلاعات از حافظه سریع­تر از اجراکنندگان ضعیف هستند، این داده­ها نشان می­دهد که فرکانس آلفا بالاتر مربوط به سرعت پردازش اطلاعات و یا زمان واکنش می­باشد. همه این یافته‌ها بر اساس تفاوت درون فردی در فرکانس آلفا است. هم‌چنین ارتباط امواج آلفا با سایر کارکردهای روان­شناختی مورد بررسی قرار گرفته است که هر محقق از منظری به بررسی این ارتباط پرداخته­اند. شواهد متعددی نشان می­دهد که ریتم آلفای ثبت شده از پوست سر به طور مستقیم به تفاوت­های فردی در پردازش اطلاعات در مغز انسان مرتبط است ]27[.
هم­چنین نتایج بررسی Klimesch و همکاران ]15[ نشان داد که فرآیندهای حافظه معنایی عمدتاً منعکس­کننده باند آلفا، و فرآیندهای حافظه اپیزودیک به فعالیت در باند تتا مربوط است. نتایج پژوهش Juolasmaa و همکاران ]28[ نشان داد بین فرکانس آلفا و نمرات آزمون هوش به طور عمده با خرده آزمون کلامی و حافظه ارتباط معنی­داری پیدا شده است. جدا از ارتباط احتمالی با هوش، فرکانس آلفا با عمل­کرد حافظه و سرعت پردازش در ارتباط است. Golubeva ]29[ اظهار کرد که فرکانس آلفا به عنوان عامل برانگیختگی یکی از شاخص­های سیستم عصبی مرکزی عمومی در نظر گرفته شده و دریافت با تکالیف عمل­کرد حافظه ارتباط دارد.
تجزیه و تحلیل­های اخیر Miller و Vernon ]30[ نشان می­دهد که حداقل دو اجزای اصلی تشکیل­دهنده هوش عمومی در سطح عمل­کردهای شناختی ابتدایی وجود دارد: سرعت پردازش اطلاعات و حافظه کوتاه مدت. علاوه بر این، نمره عامل کلی به دست آمده از اندازه­گیری حافظه کوتاه مدت، به پیش­بینی بهتری از هوش منجر شود. نشان داده شده که فرکانس آلفا به هر دوی این اندازه­ها مربوط می‌شود ]26 ،5[. Weiss یک مدل ارتباطی این دو پارامتر اساسی برای پیش­بینی ظرفیت منحصر به فرد برای پردازش اطلاعات پیشنهاد کرد. کسب دانش بیشتر به بررسی تجربی جزئیات بیشتر مسیرهای ارتباطی فرکانس آلفا و توانایی­های ذهنی بالاتر، ساختار روابط متقابل میان فرکانس آلفا، حافظه کوتاه مدت، سرعت پردازش، و هوش وابسته است ]31[.
برخی از پژوهش­ها نشان می­دهد که فرکانس آلفا به سطح انگیختگی قشر مغز در هر دو جنبه حالت و خصلت (state and trait) مرتبط است. فرکانس آلفا با فعالیت ذهنی در مقایسه با زمان استراحت افزایش می­یابد ]5[.
با توجه به ویژگی­های فرضی تشریح عصبی زیر بنای تفاوت­های فردی پایدار در فرکانس آلفا، درجه میلین می‌تواند نقش مهمی بازی کند. نتایج ریتم آلفا از تحریک چرخه­ای در مدارهای کورتیکوکورتیکال و تالاموکورتیکال شامل تعداد معینی از نورون­های رابط (interneurons) می‌باشد. می­توان چنین فرض کرد که مدت زمان یک چرخه با سرعت هدایت آکسون و دندریتیک بیش‌تر (با توجه به همان یا یک تعداد مشابهی از نورون­های رابط) کوتاه­تر خواهد شد و از این رو، فرکانس منجر به ریتم بالاتر خواهد بود. هم­چنین شواهدی ارائه شده که تأخیر هدایت آکسون در اتصالات کورتیکوکورتیکال، نسبت به تأخیر سیناپسی، عامل اصلی محدود کننده سرعت انتشار الکتروانسفالوگرام است. به نوبه خود سرعت هدایت در اتصالات کورتیکوکورتیکال عمدتاً توسط درجه میلین آکسون تعیین می­شود. قابل توجه است در این اتصالات که تغییرات وابسته به رشدشناسی از این پارامترهای به هم پیوسته (میلین، فرکانس آلفا، سرعت پردازش، و گستردگی حافظه کوتاه مدت) به صورت موازی است. این تفسیر از رابطه هوش و فرکانس آلفا نیز به نظر می­رسد سازگار با فرضیه میلین مغز از هوش است ]5[.
توضیح فرضی دیگر از رابطه فرکانس آلفا و هوش می­توان بر اساس نقش احتمالی ریتم آلفا برای پردازش اطلاعات در شبکه­های قشر مغز ]26، 5[ و به تفاوت­های فردی در سطح انگیختگی قشری پیشنهاد کرد ]5[.
از مجموع یافته­های فوق چنین استنباط می­شود که امواج آلفا با درجه میلینه بودن آکسون ها، سرعت پردازش اطلاعات در مغز، میزان هوش (به ویژه توانایی کلامی و حافظه)، بازیابی اطلاعات از حافظه، حافظه معنایی، حافظه فعال، عامل برانگیختگی، شاخص­های سطح ذهنی فعالیت و عمل­کرد تحصیلی در دانش­آموزان دبیرستانی مرتبط است. تمامی این یافته­ها با یکدیگر هم­خوان بوده و می­توان ارتباط آن­ها را با یکدیگر برقرار کرد ]32[.
از طرفی جهت به خاطر سپردن اطلاعات، نیاز به طی کردن صحیح مسیر مربوط به حافظه، یعنی رمزگردانی، اندوزش و بازیابی می­باشد ]33[. پژوهش­های فراوانی به نقش سیستم توجهی در فرآیند کسب اطلاعات پرداخته است. در واقع سیستم توجهی به عنوان مدخل ورود اطلاعات به سیستم های مغزی–شناختی عمل می­کند و چنان‌چه میزان تمرکز یا سطح برانگیختگی بیش‌تر باشد، احتمال رمزگردانی و اندوزش اطلاعات افزایش می­یابد ]34[. هم­چنین با توجه به اهمیت حافظه و یادگیری در عمل­کرد تحصیلی، می­توان ارتباط بین میزان توجه و برانگیختگی، رمزگردانی اطلاعات، بازیابی آن و در نهایت عمل­کرد تحصیلی افراد را دریافت.
هم­چنین در ارتباط بین امواج مغزی آلفا با حافظه معنایی می­توان به نظریه شبکه معنایی مراجعه کرد که در این نظریه، اطلاعات معنایی به صورت شبکه ذخیره شده و هر مفهوم همانند یک گره است که با مفاهیم مرتبط با خود، پیوند دارد ]35[. طبق این مدل فراخوانی یک مفهوم، تا حد زیادی وابسته به برجسته بودن گره مربوط به آن مفهوم و هم­چنین تعداد گره­های مرتبط با آن می باشد. از طرفی این ارتباط­ها که معادل عصبی در مغز دارند، توسط رشته­های میلینه آکسون به یک‌دیگر مرتبط می­باشند. لذا از این منظر نیز می­توان به ارتباط بین امواج آلفای مغزی، سرعت فراخوانی مفاهیم در شبکه معنایی و میزان میلینه بودن آکسون­ها پی برد ]35[.
از طرفی دیگر برخی یافته­ها با نتایج پژوهش حاضر هم‌خوانی ندارد. Bauer ]36[ امواج آلفای افراد را در دو حالت یادآوری با تأخیر-آزاد و تکالیف حافظه فراخنای ارقام در دو شرایط ثبت کرد. به این صورت که الکتروانسفالوگرام در حالت عادی و در حالت با افزایش آلفا ثبت شد. افزایش آلفا با آموزش بازخورد قبلی به دست آمد. در هر دو شرایط الکتروانسفالوگرام آلفا در زمانی که آیتم­ها ارائه شد، کم‌تر بود که این نتیجه ناهم­سو با پژوهش حاضر می­باشد. این ناهم‌سویی می­تواند به‌ این دلیل باشد که نمونه مورد مطالعه پژوهش وی از نظر توانایی حافظه تفکیک نشده بودند و فقط برای انجام تکالیف حافظه مورد بررسی قرار گرفته بودند.
در این پژوهش، مانند سایر پژوهش­های علمی، پژوهش‌گر ناچار از ترسیم محدودیت­هایی برای پژوهش خود براساس دلایل علمی و شرایط لازم برای اجرای آن است. این مطالعه بر روی نمونه­ای از دانش­جویان در دسترس در شهر سنندج انجام گرفته است، بنابراین تعمیم نتایج آن به افراد دیگر باید با دقت صورت گیرد. می­توان نسبت مستقیمی بین گستردگی ابزارهای اندازه­گیری و دست‌یابی به اطلاعات پیرامون آزمودنی­ها فرض کرد. اما به دلایل فراوان امکان گسترش ارزیابی­ها وجود ندارد. از سویی استفاده از ابزارهای بیش‌تر بر همکاری آزمودنی­ها تأثیر معکوس دارد.
با توجه به رابطه فرکانس آلفا با مجموعه موارد ذکر شده پیشنهاد می­شود که در پژوهش­های آتی سایر مؤلفه­های مربوط به این موج در نظر گرفته شود تا بتوان با دقت بیش‌تری به بررسی بین فرکانس آلفا و حافظه آینده­نگر پرداخت. هم­چنین انجام پژوهش در جمعیت­های غیر دانشجو و در گستره سنی وسیع­تر و هم­چنین ترکیب الکتروانسفالوگرام با سایر روش­های تصویربرداری مغزی می‌تواند منجر به کسب یافته­های دقیق­تری گردد.
نتیجه‌گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که افراد با حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا از موج آلفای بالاتری برخوردار هستند. هم‌چنان که از مطالب بیان شده استباط می­شود، بررسی امواج مغزی می­تواند تا حدودی پیش­بینی­کننده وضعیت حافظه باشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر بررسی بین امواج آلفای مغزی و انواع مختلف حافظه، احتمالاً می­تواند موجب افزایش دانش در زمینه­هایی مانند افزایش کیفیت آموزش، یادگیری عمیق­تر، سنجش میزان یادگیری در یادگیرندگان و هم­چنین پیش­بینی شروع اختلال­های مربوط به حافظه در بزرگ­سالان مانند آلزایمر جهت مداخله به هنگام گردد.
تشکر و قدردانی
از تمامی دانش­جویان محترم دانشگاه کردستان که در این پژوهش شرکت داشته­اند، تشکر و قدردانی می­شود
 
 
 
 
 
 
 
References
 
 
[1] Atkinson RL, Atkinson RC, Smit E, Bem DJ, Hooksma S. The field of psychology. Baraheni MN, et al. 11, Tehran, Roshd 2009; 77. [Farsi]
[2] Creutzfeldt OD, Watanabe S, Lux HD. Relations between EEG phenomena and potentials of single cortical cells. I. Evoked responses after thalamic and epicortical stimulation. Electroencephalography and Clinical Neurophysiology 1996; 20(1): 1–18.
[3] Burger JM, Lynn AL. Superstitious behavior among American and Japanese professional baseball players. Basic Appl Soc Psych 2005; 27(1): 71–6.
[4] Kamal NF, Mahmood NH, Zakaria NA. Modeling brain activities during reading working memory task: Comparison between reciting Quran and reading book. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2013; 97: 83-9.
[5] Anokhin A, Vogel F. EEG Alpha Rhythm Frequency and Intelligence in Normal Adults. Intell 1996; 23(1): 1-14.
 [6] Gholizadeh Z, Sourni H. Effectiveness of Neurofeedback on Memory for Master Students of Science & Research Branch Islamic Azad University. Journal of Analitical-Cognitive Psycholoy 2016; 7(27): 51-8. [Farsi]
[7] Ingvar DH. Memory of the future: an essay on the temporal organization of conscious awareness. Hum Neurobiol 1985; 4(3): 127-36.
[8] Einstein GO, McDaniel MA, Thomas R, Mayfield S, Shank H, Morisette N, et al. Multiple processes in prospective memory retrieval: Factors determining monitoring versus spontaneous retrieval. J Exp Psychol Gen 2005; 134(3): 327-42.
[9] Fadai A, Bigdeli I, Miladigeorgian H. Assessment of prospective and working memory in methamphetamine-dependent and withdrawn individuals. J North Khorasan Univ Med Sci 2014; 6(4): 861-73. [Farsi]
[10] Cona G, Scarpazza C, Sartori G, Moscovitch M, Bisiacchi PS. Neural bases of prospective memory: A meta-analysis and the “Attention to Delayed Intention” (AtoDI) model. Neurosci Biobehav Rev 2015; 52: 21-37.
[11] Surwillo W. The relation of simple response time to brain-wave frequency and the effects of age, Electroencephalogr. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 1963; 15(1): 105–14.
[12] Surwillo W. Some observations of the relation of response speed to frequency of photic stimulation under conditions of EEG synchronization, Electroencephalogr. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 1964; 17: 194–8.
[13] Surwillo W. The relation of decision time to brain wave frequency and to age. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 1964; 16(5): 510–14.
[14] Surwillo W. Frequency of the alpha rhythm, reaction time and age. Nature 1961; 191(4790): 823–24.
[15] Klimesch W, Schimke H, Schwaiger J. Episodic and semantic memory: an analysis in the EEG theta and alpha band. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 1994; 91(6): 428-41.
[16] Başar E, Schürmann M, Başar-Eroglu C, Karakaş S. Alpha oscillations in brain functioning: an integrative theory. Int J Psychophysiol 1997; 26(1): 5-29.
[17] Beshkar N, Irvani M, Beyrami M, Bahrinian A, Sohrabi A, Rasouliazad M, Saed moucheshi F. Gender and age differences in time-based prospective memory. AdBv Cogn Sci 2013; 4(15): 38-42.
[18] ProComp 2TM Quick Start and User’s Guide. Thought Technology Ltd. 2180 Belgrave Ave. Montreal, Que. Canada H4A 2L8, Manual # SA7420 Rev 3.0.
[19] Forster KI, Forster JC. DMDX: A Windows display program with millisecond accuracy. Behav Res Methods 2003; 35(1): 116-24.
[20] McFarland CP, Glisky EL. Frontal lobe involvement in a task of time-based prospective memory. Neuropsychologia 2009; 47(7): 1660-9.
[21] Einstein GO, McDaniel MA. Normal aging and prospective memory. J Exp Psychol Learn Mem Cogn 1990; 16(4): 717.
[22] McDaniel MA, Glisky EL, Rubin SR, Guynn MJ, Routhieaux BC. Prospective memory: A neuropsychological study. Neuropsychol 1999; 13(1): 103-10.
[23] Delavar A. Probability and Applied Statistics in Psychology and Educational Sciences. 12, Tehran, Roshd. 2006; 74-5. [Farsi]         
[24] Ahmadi P, Vahedi H, Ranjbar F, Farhoodi M, Mazooji P, Poorhasan S. Investigating the relation between brain wave pattern and apparent aggression behaviors. J Modern psychological research 2013; 8(30): 1-12. [Farsi]
[25] Klimesch W. EEG alpha and theta oscillations reflect cognitive and memory performance: a review and analysis. Brain Res Rev 1999; 29(2-3): 169-95.
[26] Klimesch W, Schimke HA, Pfurtscheller G. Alpha frequency, cognitive load and memory performance. Brain Topogr 1993; 5(3):241-51.
[27] Klimesch W. EEG-alpha rhythms and memory processes. Int J Psychophysiol 1997; 26(1): 319-40.
[28] Juolasmaa A, Toivakka E, Outakovski J, Sotaniemi K, Tienari P, Hirvenoja R. Relationship of quantitative EEG and cognitive test performance in patients with cardiac valvular disease. Scand J Psychol 1986; 27(1): 30-8.
[29] Golubeva EA. Individual characteristics of human memory: A psychophysiological study. Pedagogika, Moscow, Russia 1980.
[30] Miller LT, Vernon PA. The general factor in short-term memory, intelligence, and reaction time. Intell 1992; 16(1): 5-29.
[31] Weiss V. Major genes of human intelligence. Pers Individ Dif 1992; 13(10): 1115-34.
[32] Wechsler D. The measurement of adult intelligence. 3, Baltimore, MD, US: Williams & Wilkins Co, PsycBOOKS 1944; 3-12.
[33] Engel PM, Santos FH, Gathercole SE. Are working memory measures free of socio-economic influence?. Journal of Speech. Language and Hearing Research 2008; 51(6): 1580-7. 
[34] Zakay D, Block RA. An attentional-gate model of prospective time estimation. Time and
the dynamic control of behavior
1995; (7-8): 167-78.

[35] Morais AS, Olsson H, Schooler L.J. Mapping the structure of semantic memory. Cogn Sci 2013; 37(1): 125-45.
[36] Bauer RH. Short-term memory: EEG alpha correlates and the effect of increased alpha. Behav Biol 1976; 17(4): 425-33.
 
 

Survey of Brain Waves and Time-Based Prospective Memory Performance in University Students of Kurdistan in 2015-2016: A Descriptive Study
 
M. Mosalman[4], A. Sohrabi[5], M. Dadjoo[6]
 
Received: 11/04/2018  Sent for Revision: 20/05/2018    Received Revised Manuscript: 25/12/2018              Accepted: 02/01/2019
 
 
Background and Objectives: Prospective memory refers to the ability of remembering some special tasks in the future. Prospective memory performance is very crucial for daily life. Therefore, the current study aimed to determine brain waves and prospective memory performance among Kurdistan university students in 2015-2016.
Materials and Methods: In this descriptive study, the statistical population included all Kurdistan University students in 2015-2016 (Humanities and Social Sciences, Foreign Languages and Literature, Basic Sciences and Agriculture faculties). First some students were selected through convenience sampling and among them 70 ones, who desired to participate in the study, were evaluated. According to computerized Time-Based Prospective Memory performance score, the participants were divided to two groups: high performance group (N:22) and low performance group (N:33). Brain waves was recorded with ProComp 2 device. Data were analyzed with Multivariate analysis of variance.
Results The results showed that individuals with high prospective memory score had higher amount of alpha waves compared to individual with low prospective memory (p<0.05).
Conclusion: The results indicated the differences between individuals with high and low score of Time-Based Prospective Memory performance. So evaluating brain waves of old people or people with memory complaints can probably lead to facilitating memory problems diagnosis and providing the ground for immediate interventions..
Key words: Memory, Prospective, Time-based, Brain waves, Students, Kurdistan
 
Funding: This research was funded by University of Kurdistan, Iran.
Conflict of interest: None declared.
Ethical [j1] approval: The Ethics Committee of University of Kurdistan approved the study.
 
How to cite this article: Mosalman M, Sohrabi A, Dadjoo M. Survey of Brain Waves and Time-Based Prospective Memory Performance in University Students of Kurdistan in 2015-2016: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2019; 18 (1): 71-86. [Farsi]
 
 
 
[1]- (نویسنده مسئول) دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
 تلفن: 33624005-087، دورنگار: 33660077-087، پست الکترونیکی: mahsa.mosalman@yahoo.com
[2]- استادیار گروه آموزشی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران   
[3]- پژوهشگر دکتری روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران   
 
 
[4]- PhD Student of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
 ORCID: 0000-0002-5295-0425
(Corresponding Auther) Tel: (087) 33624005, Fax: (087) 33660077, E-mail: mahsa.mosalman@yahoo.com
[5]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
ORCID: 0000-0001-5941-4521
[6]- Researcher, PhD in Cognitive Psychology, Institute of Cognitive and Brain Sciences, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran
 ORCID: 0000-0001-7347-1477

  1.  [j1]کد اخلاق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مغز و اعصاب داخلي
دریافت: 1397/1/5 | پذیرش: 1397/10/12 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb