Feizollahi J, Sadeghi M, Rezaei F. The Effect of Cognitive Behavioral Play Therapy and Its Integration with Parental Management Training on Symptoms of ADHD in 7-11 Year Old Children: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2020; 19 (2) :155-172 URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4970-fa.html
فیض اللهی جلال، صادقی مسعود، رضایی فاطمه. تأثیر بازی درمانی شناختی رفتاری و تلفیق آن با آموزش مدیریت والدین بر علائم نارسایی توجه-بیشفعالی کودکان بیشفعال 11-7 سال: یک مطالعه نیمه آزمایشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (2) :155-172
چکیده زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی دوران کودکی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه تأثیر بازی درمانی شناختی رفتاری و تلفیق آن با آموزش مدیریت والدین بر علائم نارسایی توجه-بیشفعالی کودکان 11-7 سال انجام شد. مواد و روشها: طرح مطالعه، نیمهآزمایشی به شکل پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش، شامل کودکان دارای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی 11-7 سال شهر کرمانشاه در سال 1398 بودند که 48 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در گروههای آزمایش 1 و 2 و گروه گواه به تعداد مساوی جایگزین شدند. در گروه آزمایش 1 بازی درمانی شناختی رفتاری (10 جلسه 90 دقیقهای) و درگروه آزمایش 2 بازی درمانی شناختی رفتاری و آموزش مدیریت والدین (10 جلسه 90 دقیقهای) اجرا شد. گروه گواه (گروه 3) تحت مداخله قرار نگرفت. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه تشخیص علائم نارسایی توجه-بیشفعالی Swanson قبل از مداخله و بعد از آن جمعآوری شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: پس از مداخلهها، بین نمراتمیانگین شدتعلائم نارسایی توجه-بیشفعالی در گروه آزمایش 1 (86/1±24/34) و گروه گواه (23/3±80/37) و همچنین گروه آزمایش 2 (07/2±18/31) و گروه گواه (23/3±80/37) تفاوت معنیدار مشاهده شد (001/0P<). همچنین بین مقدار تأثیر دو مداخله بازی درمانی شناختی رفتاری و تلفیق بازی درمانی شناختی رفتاری و آموزش مدیریت والدین تفاوت معنیدار دیده شد (05/0P<). در مقایسه میانگین دو رویکرد، مداخله تلفیقی مؤثرتر بود. نتیجهگیری: به نظر میرسد تلفیق بازی درمانی و آموزش مدیریت والدین در کاهش علائم نارسایی توجه-بیشفعالی مؤثر باشد. واژههای کلیدی: بازی درمانی شناختی رفتاری، آموزش مدیریت والدین، اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی