Hassani H, Bagheri M, Ghorchian N, Jafari P. Presenting a Model of Factors Affecting the Effectiveness of Communication in Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the Academic Year of 2018-2019: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 19 (10) :1089-1104
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-5219-fa.html
حسنی حمید، باقری مهدی، قورچیان نادرقلی، جعفری پریوش. ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-97: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (10) :1089-1104
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5219-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 391 kb]
(595 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1602 مشاهده)
متن کامل: (1020 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، دی 1399، 1104-1089
ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-97: یک مطالعه توصیفی
حمید حسنی[1]، مهدی باقری[2]، نادرقلی قورچیان[3]، پریوش جعفری[4]
دریافت مقاله:26/11/98 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح:20/12/98 دریافت اصلاحیه از نویسنده:19/03/99 پذیرش مقاله: 20/03/99
چکیده
زمینه و هدف: ارتباط مؤثر یک مهارت اصلی برای تمامی متخصصان مراقبتهای بهداشتی و سلامت است که از دیرباز، ارتباطات در بخش سلامت، حوزه مهمی برای پژوهشگران بوده است، ارائه این ارتباطات برای ارائه مراقبتهای بهداشتی با کیفیت بالا، حیاتی است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-1397 انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل مقطع دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به تعداد 269 نفر در سال تحصیلی 98-1397 و بیماران و مراجعان به تعداد 6150 بودند. تعداد 155 نفر از دانشجویان پزشکی و 381 نفر از بیماران و مراجعان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته ارتقاء اثر بخشی ارتباط پاسخ دادند. دادهها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که از بین ابعاد مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط، پیامدها دارای بیشترین ضریب عاملی یا دارای بیشترین تأثیر بر مدل (622/0) و همچنین میانگین درجه تأثیر مؤلفههای زمینهای دارای کمترین درجه تأثیر بر مدل (294/0) دارد.
نتیجهگیری: عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباطات شامل راهبردها، شرایط مداخله گر، شرایط علی، شرایط زمینهای و پیامدها بود. داشتن ارتباط مؤثر تأثیرات مثبتی برای دانشجویان پزشکی دارد، بنابراین باید در دورههای آموزشی دانشجویان پزشکی تاکید زیادی بر آموزش مهارتهای ارتباطی برای دانشجویان پزشکی صورت گیرد.
واژههای کلیدی: اثربخشی، دانشجو، ارتباط، رفسنجان
مقدمه
در برخی مشاغل نحوه ارتباط برقرار کردن اهمیت خاصی دارد مانند مدیران و پزشکان و پرستاران ... چنانچه مطالعات نشان دادهاند که 80 درصد وقت پزشکان به شکلهای مختلف صرف برقراری ارتباط میشود از اینرو مهارت پزشک در برقراری ارتباط اثر بخش در نحوه عملکرد بر گیرندگان خدمت آنها اثر مستقیم دارد [1]. وظیفه اصلی پرستار مراقبت از بیماران است. واضحترین جلوه این امر در روابط بیمار و پرستار متبلور است [۲]. رابطه حرفهای بین پرستار و بیمار ستون اساسی پرستاری و پایه و اساس وزیر پرستاری و جنبه مهم مراقبت است [۳]. پرستاران از طریق ارتباط از نیازهای مراقبت از بیماران خود مطلع میشوند [۴]. شکاف در ارتباطات یکی از دلایل نارضایتی بیماران در کشور است [۵]. ایجاد تغییرات در ظاهر بیمار که ناشی از بیماری و درمان میباشد، میتواند منجر به تضعیف روحیه بیمار شود. در چنین شرایطی برقراری ارتباط دشوار است. درک این تغییرات و آمادهسازی بیمار وخانواده برای مقابله با این تغییرات، میتواند به شدت ناراحتی عاطفی بیمار را کاهش داده و از مختل شدن تعامل با مراقبان جلوگیری کند [۶]. پیچیدگی ارتباطات در بیمارانی که در مرحله نهایی زندگی هستند و با احساسات و افکار مرگ ناخوشایند مواجهاند، باید به تمرکز بر تسکین ناراحتی عاطفی بینجامد [۷].
نتایج یک تحقیق که در دانشکده جراحان آمریکایی برای شناسایی دانش و مهارتهای مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی انجام شده نشان داد که مهارتهای ارتباطی به عنوان مهمترین مهارتهای مورد نیاز ارزیابی میشوند و مهارتهای مدیریت منابع انسانی، برنامهریزی استراتژیک، مذاکره، ارتقاء و اطمینان از کیفیت، سازماندهی و مدیریت مالی از اهمیت ویژهای برخوردار است. از سوی دیگر، مهارت در تسلط بر قوانین کار و مقررات سازمانی و مهارتهای چانه زنی سیاسی از کمترین اهمیت برخوردار بودند [۸]. در مطالعه دیگر، برخی از مهارتهای مورد تأکید پزشکان مورد بررسی، مهارتهای ارتباط با سایر پزشکان، مذاکره در مورد حقوق کارمندان، مهارت گوش دادن، مهارتهای رهبری و مدیریت ریسک بوده است [۹]. در برخی مشاغل نحوه ارتباط برقرار کردن اهمیت خاصی دارد مانند مدیران و پزشکان و پرستاران ... چنانچه مطالعات نشان دادهاند که 80 درصد وقت پزشکان به شکلهای مختلف صرف برقراری ارتباط میشود. از اینرو مهارت پزشک در برقراری ارتباط اثر بخش در نحوه عملکرد بر گیرندگان خدمت آنها اثر مستقیم دارد [1].
همکاری و ارتباط مناسب بین دانشجویان پزشکی وگیرندگان خدمت یکی از مهمترین انواع تعاملات در مراکز مراقبت سلامتی محسوب میگردد و شکلگیری چنین ارتباطی نه تنها یک عنصر حیاتی در فراهم آوردن مراقبت اصولی است بلکه برای دانشجویان پزشکی و گیرندگان خدمت نیز سودمند است و جملگی از برقراری چنین تعاملی بهرهمند خواهند شد. در میان ارتباطات دانشجویان پزشکی که در آینده نزدیک به عنوان پزشک به جامعه معرفی شده و به ارائه خدمت میپردازد با گیرندگان خدمت از اهمیت برخوردار است و این همه جنبههای روند بهبود را تحت الشعاع قرار میدهد. این به نوبه خود یک چارچوب اساسی برای کلیه فعالیتهایی که برای برقراری ارتباط مناسب ضروری هستند فراهم میکند. ارتباطات به عنوان یک سیستم بازخورد مداوم در انجام مداخلات خدمات بالینی و در هنگام کار با بیماران برای تصمیمگیری درباره چه کاری عمل میکند و چگونگی برآوردن نیازهای فردی بیماران به بهترین نحو، در روند پرستاری منعکس میشود [۱۰]. با توجه به اهمیت ارتباطات سازمانی در ارائه خدمات و مراقبتهای بهداشتی و درمانی، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1397-1398 به صورت یک مطالعه توصیفی بر طبق مدل مفروض زیر در نمودار 1 مورد آزمون قرار گرفت.
نمودار 1- مدل ارتقاء اثربخشی ارتباط همراه با بار عاملی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
مواد و روشها
روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه از لحاظ هدف،کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی بود و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل مقطع دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به تعداد 269 نفر در سال تحصیلی 98-1397 و بیماران و مراجعان به تعداد 6150 بودند. با توجه به حداقل حجم نمونه لازم در مدلهای معادلات ساختاری که 200 نفر میباشد [۱۱] حجم نمونه در پژوهش حاضر نیز با در نظر گرفتن احتمال افت نمونهها، بعد از حذف دادههای مخدوش 536 پرسشنامه وارد تحلیل آماری شد. روش نمونهگیری مورد استفاده نیز نمونهگیری غیر تصادفی (در دسترس) بود. که با مراجعه به دانشگاه و مراکز درمانی دانشگاه 155 دانشجو و 381 بیمار داوطلب انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند.
به منظور رعایت ملاحظات اخلاقی، پس از اخذ موافقت آگاهانه از شرکت کنندگان و توضیح کامل درباره هدف و روش تحقیق، به آنها اطمینان داده شد که اطلاعات آنان محرمانه باقی خواهد ماند. گرداوری دادهها با این صورت بود که پژوهش گر با حضور در دانشگاه و مراکز درمانی دانشگاه ابتدا هدف تحقیق را برای آنها بیان و سپس از آنها درخواست شد به پرسشنامه ارتقاء اثربخشی ارتباط پاسخ دهند. پرسشنامه ارتقاء اثربخشی ارتباط عبارت بود از:
پرسشنامه ارتقاء اثر بخشی ارتباط: پرسشنامه استفاده شده در این پژوهش مقیاس محقق ساخته ارتقاء اثر بخشی ارتباط میباشد. که پژوهشگران در سال 1399 این پرسشنامه را در دو بخش طراحی و مورد استفاده قرار دادند. بخش اول آن مربوط به سؤالات جمعیت شناختی و بخش دوم حاوی 134 سؤال که در برگیرنده 5 مؤلفه اصلی و 38 مؤلفه فرعی میباشد. در شیوه پاسخ دهی از طیف 5 گزینهای لیکرت و مکانیسم نمره گذاری از (1 کاملا مخالف، 2 مخالف، 3 نظری ندارم، 4 موافق و 5 کاملا موافق ) استفاده شده است. در جدول شماره 1 ابعاد پرسشنامه ارتباط مؤثر به همراه 5 مؤلفه اصلی و 38 مؤلفه فرعی آورده شده است
جدول1- ابعاد پرسشنامه ارتباط مؤثر (5 مؤلفه اصلی و 38 مؤلفه فرعی)
نام متغیر |
شماره سئوالات |
ویژگیهای شخصیتی |
1 و 2 و 3 |
ویژگیهای فطری |
4 و 5 و 6 |
ویژگیهای اخلاقی |
7 و 8 و 9 |
ویژگیهای حرفهای |
16 و 17 و 18 |
توانمندی در تصمیم گیری |
10 و 71 و 12 |
روابط انسانی |
13 و 14 و 15 |
انگیزش |
19 و 20 و 21 |
تدوین قوانین و مقررات |
22 و 23 و 24 |
اجرای قوانین و مقررات |
25 و 26 و 27 |
نظام آموزشی |
28 و 70 و30 |
نظام فرهنگی |
32 و 33 و 31 |
نظام ارزشی |
34 و 35 و 36 |
تغییرات فناوری و تکنولوژی |
37 و 38 و 39 |
نگاه راهبردی |
40 و 41 و 42 |
ارتقا اثربخشی ارتباط |
43 و 44 و 45 |
مشکلات ناشی از شغل |
46 و 47 و 48 |
عدم ثبات کاری و رفتاری |
51 و 50 و 49 |
موانع فیزیکی و روانی محیط کار |
54 و 53 و 52 |
موانع قانونی و اداری محیط کار |
55 و 56 و 57 |
تحویلی نگری |
58 و 59 و60 |
سبک مدیریتی نامناسب |
61 و 62 و 63 |
سیاست زدگی |
64 و 65 و 66 |
بی اعتمادی |
67 و 68 و 69 |
بی بصیرتی |
72 و73 و 74 |
نظارت و کنترل |
75 و 76 و 77 |
تشویق و تنبیه |
78 و 79 و 80 |
بهرهمندی از منابع سازمان |
81 و 82 و 83 |
بهرهمندی از مشاوران |
84 و 85 و 86 |
کار تیمی |
87 و 88 و 89 |
بهبود کارآیی و اثربخشی |
90و 91 و 92 |
بهبود عملکرد منابع انسانی |
93 و 94 و 95 |
دستیابی به رشد و موفقیت سازمانی |
96 و 97 و 98 |
دستیابی به اهداف سازمانی |
99 و 100 و 101 |
ایجاد رضایت و وفاداری مشتریان |
102 و 103 و 104 |
اعتماد آفرینی |
105 و 106 و 107 |
ارتقاء جایگاه سازمان |
108 و 109 و 110 |
بهبود حمایتهای اجتماعی |
111 و 112 و 113 |
بهبود روحیه همدلی و همکاری |
114 و 115 و 116 |
بهبود تعهد کاری |
117 و 118 و 119 |
پیامدها |
120 و 121 و 122 |
راهبردها |
123 و 124و 125 |
شرایط مداخله گر |
126 و 127 و 128 |
شرایط زمینهای |
129 و 130 و 131 |
شرایط علی |
132 و 133 و 134 |
دادههای جمع آوری شده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی همچون آزمون t وابسته و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Maxqda نسخه 10 تحلیل شد. سطح معنیداری در آزمونها 05 /0 در نظر گرفته شد.
نتایج
با توجه به نتایج به دست آمده میتوان دریافت که 9/56 درصد از افراد پاسخگو مرد به تعداد 305 نفر و 1/43 درصد از افراد پاسخگو زن به تعداد 231 نفر بودند که بیشتر افراد مورد بررسی مرد بودند. میزان تحصیلات83/7 درصد فوق دیپلم و پایینتر به تعداد 42 نفر، 28/68 درصد افراد پاسخگو لیسانس به تعداد 366 نفر، 04/ 19 درصد افراد پاسخگو فوق لیسانس به تعداد 102 نفر، 85/4 درصد افراد پاسخگو دکتری به تعداد 26 نفر بودند که مدرک بیشتر افراد مورد بررسی لیسانس بود. میزان سابقه کار 39/33 درصد افراد پاسخگو کمتر از 10 سال به تعداد 179 نفر، 73 درصد افراد پاسخگو بین 10 تا 15سال به تعداد 213 نفر، 9/18 درصد افراد پاسخگو بین 15 تا 20 سال به تعداد 97 نفر و 76/8 درصد افراد پاسخگو 20 سال به بالا به تعداد 47 نفر بود که بیشتر افراد دارای سابقه 10 تا 15 سال بودند. به منظور مقایسه وضعیت موجود و مطلوب مدل و مؤلفههای شرایط علی از آزمون t وابسته استفاده شده که در این روش میانگین مشاهده شده هر متغیر در وضعیت موجود با میانگین آن متغیر در وضعیت مطلوب مقایسه میشود. فرضیههای صفر و خلاف برای این آزمون t وابسته به صورت زیر میباشد: همانگونه که در جدول 4 دیده میشود، بین میانگین همه مؤلفهها در وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنیداری وجود دارد. زیرا سطح معنیداری همه آنها از 05/0 کمتر است (05/0>p). به این ترتیب که میانگین همه مؤلفهها در وضعیت موجود از میانگین آنها در در وضعیت مطلوب کوچکتر است (تفاوت میانگینها منفی است). بنابراین فرض صفر رد میگردد و با اطمینان 95 درصد میتوان گفت که وضعیت کنونی مؤلفههای بعد پیامدها در ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نامطلوب است. در جدول شماره 2 میزان آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای متغیرهای تحقیق بیان شده است.
جدول 2- میزان آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای متغیرهای تحقیق
متغیرهای مکنون |
ضریب آلفای کرونباخ
(Alpha >0. 7) |
ضریب پایایی ترکیبی
(CR> 0. 7) |
ویژگیهای شخصیتی |
844/0 |
797/0 |
ویژگیهای فطری |
826/0 |
907/0 |
ویژگیهای اخلاقی |
702/0 |
898/0 |
ویژگیهای حرفهای |
725/0 |
833/0 |
توانمندی در تصمیمگیری |
875/0 |
923/0 |
روابط انسانی |
742/0 |
849/0 |
انگیزش |
893/0 |
933/0 |
تدوین قوانین و مقررات |
824/0 |
894/0 |
اجرای قوانین و مقررات |
865/0 |
848/0 |
نظام آموزشی |
831/0 |
897/0 |
نظام فرهنگی |
929/0 |
955/0 |
نظام ارزشی |
795/0 |
881/0 |
تغییرات فناوری و تکنولوژی |
867/0 |
918/0 |
نگاه راهبردی |
806/0 |
878/0 |
ارتقاء اثربخشی ارتباط |
896/0 |
891/0 |
مشکلات ناشی از شغل |
938/0 |
950/0 |
عدم ثبات کاری و رفتاری |
810/0 |
887/0 |
موانع فیزیکی و روانی محیط کار |
888/0 |
929/0 |
موانع قانونی و اداری محیط کار |
730/0 |
844/0 |
تحویلی نگری |
876/0 |
923/0 |
سبک مدیریتی نامناسب |
842/0 |
904/0 |
سیاست زدگی |
857/0 |
914/0 |
بی اعتمادی |
795/0 |
705/0 |
بی بصیرتی |
825/0 |
897/0 |
نظارت و کنترل |
815/0 |
867/0 |
تشویق و تنبیه |
809/0 |
868/0 |
بهره مندی از منابع سازمان |
799/0 |
814/0 |
بهره مندی از مشاوران |
866/0 |
914/0 |
کار تیمی |
862/0 |
917/0 |
بهبود کارآیی و اثربخشی |
843/0 |
764/0 |
بهبود عملکرد منابع انسانی |
872/0 |
788/0 |
دستیابی به رشد و موفقیت سازمانی |
828/0 |
897/0 |
دستیابی به اهداف سازمانی |
736/0 |
850/0 |
ایجاد رضایت و وفاداری مشتریان |
829/0 |
898/0 |
اعتماد آفرینی |
771/0 |
868/0 |
ارتقاء جایگاه سازمان |
855/0 |
796/0 |
بهبود حمایت های اجتماعی |
752/0 |
749/0 |
بهبود روحیه همدلی و همکاری |
838/0 |
903/0 |
بهبود تعهد کاری |
762/0 |
858/0 |
پیامدها |
828/0 |
869/0 |
راهبردها |
736/0 |
851/0 |
شرایط مداخله گر |
829/0 |
898/0 |
شرایط زمینهای |
739/0 |
853/0 |
شرایط علی |
804/0 |
883/0 |
با توجه به اینکه مقدار مناسب برای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی 7/0 است و مطابق با یافتههای جدول فوق این معیارها در مورد متغیرهای مکنون مقدار مناسبی را اتخاذ نمودهاند میتوان مناسب بودن وضعیت پایایی پژوهش را تأیید نمود. به منظور بررسی وضعیت موجود و مطلوب ابعاد و مؤلفههای متغیرهای تحقیق از آزمون t تک نمونهای (One Sample t-test) استفاده شد که در این روش میانگین مشاهده شده هر متغیر در وضعیت موجود با میانگین آن متغیر در وضعیت مطلوب بر اساس میانگین مورد انتظار 3 مقایسه شد. خلاصه آزمون t تک نمونهای برای بررسی وضعیت موجود دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-97 در جدول ۳ بیان شده است.
جدول3- خلاصه آزمون t تک نمونهای برای بررسی وضعیت موجود دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-97 (536=n)
|
|
|
میانگین مورد انتظار = 3 |
متغیرها |
میانگین مشاهده شده |
انحراف استاندارد |
تفاوت میانگین |
آماره t |
درجه آزادی |
مقدار P |
ویژگیهای شخصیتی |
0884/2 |
65374/0 |
91156/0- |
- 804/3 |
536 |
001/0> |
ویژگیهای فطری |
0884/2 |
81305/0 |
91156/0- |
- 099/10 |
536 |
001/0> |
ویژگیهای اخلاقی |
0782/2 |
78619/0 |
92177/0- |
- 607/21 |
536 |
001/0> |
ویژگیهای حرفهای |
1531/2 |
75705/0 |
84694/0- |
-075/14 |
536 |
001/0> |
توانمندی در تصمیمگیری |
1769/2 |
74797/0 |
82313/0- |
-894/13 |
536 |
001/0> |
روابط انسانی |
2279/2 |
80034/0 |
77211/0- |
-550/9 |
536 |
001/0> |
انگیزش |
1224/2 |
85673/0 |
87755/0- |
-140/8 |
536 |
001/0> |
تدوین قوانین و مقررات |
0068/2 |
46647/0 |
99320/0- |
-078/10 |
536 |
001/0> |
اجرای قوانین و مقررات |
1667/2 |
65146/0 |
83333/0- |
-663/23 |
536 |
001/0> |
نظام آموزشی |
5204/1 |
66678/0 |
47959/0- |
-967/11 |
536 |
001/0> |
نظام فرهنگی |
6803/1 |
61839/0 |
31973/0- |
-127/12 |
536 |
001/0> |
نظام ارزشی |
5968/1 |
63671/0 |
40136/0- |
-788/10 |
536 |
001/0> |
تغییرات فناوری و تکنولوژی |
7925/1 |
47748/0 |
20748/0- |
-035/5 |
536 |
001/0> |
نگاه راهبردی |
1633/2 |
75109/0 |
83673/0- |
-028/4 |
536 |
001/0> |
مشکلات ناشی از شغل |
8741/1 |
56535/0 |
12585/0- |
-714/9 |
536 |
001/0> |
عدم ثبات کاری و رفتاری |
1054/2 |
63426/0 |
89456/0- |
-962/3 |
536 |
001/0> |
موانع فیزیکی و روانی محیط کار |
1701/2 |
70059/0 |
82993/0- |
-727/11 |
536 |
001/0> |
موانع قانونی و اداری محیط کار |
9660/1 |
71394/0 |
03401/0- |
-338/4 |
536 |
001/0> |
تحویلی نگری |
3844/2 |
89206/0 |
61565/0- |
-832/6 |
536 |
001/0> |
سبک مدیریتی نامناسب |
1020/2 |
88310/0 |
89796/0- |
-066/3 |
536 |
001/0> |
سیاست زدگی |
7823/1 |
70199/0 |
21769/0- |
-172/7 |
536 |
001/0> |
بیاعتمادی |
5612/1 |
63965/0 |
43878/0- |
-267/12 |
536 |
001/0> |
بیبصیرتی |
8197/1 |
50238/0 |
18027/0- |
-257/3 |
536 |
001/0> |
نظارت و کنترل |
8810/1 |
67393/0 |
11905/0- |
-438/6 |
536 |
001/0> |
تشویق و تنبیه |
9932/1 |
62403/0 |
00680/0- |
-972/5 |
536 |
001/0> |
بهرهمندی از منابع سازمان |
0544/2 |
60675/0 |
94558/0- |
-428/5 |
536 |
001/0> |
بهرهمندی از مشاوران |
7347/1 |
49501/0 |
26531/0- |
-304/5 |
536 |
001/0> |
کار تیمی |
7483/1 |
61307/0 |
25170/0- |
-212/10 |
536 |
001/0> |
بهبود کارآیی و اثربخشی |
9048/1 |
50428/0 |
09524/0- |
-501/11 |
536 |
001/0> |
بهبود عملکرد منابع انسانی |
1054/2 |
55736/0 |
89456/0- |
-889/5 |
536 |
001/0> |
دستیابی به رشد و موفقیت سازمانی |
1837/2 |
56658/0 |
81633/0- |
-263/4 |
536 |
001/0> |
دستیابی به اهداف سازمانی |
0986/2 |
74645/0 |
90136/0- |
-954/11 |
536 |
001/0> |
ایجاد رضایت و وفاداری مشتریان |
0238/2 |
746510/0 |
97619/0- |
-945/3 |
536 |
001/0> |
اعتماد آفرینی |
2959/2 |
79212/0 |
70408/0- |
-799/8 |
536 |
001/0> |
ارتقاء جایگاه سازمان |
1531/2 |
75705/0 |
84694/0- |
-075/6 |
536 |
001/0> |
بهبود حمایتهای اجتماعی |
0748/2 |
52766/0 |
92517/0- |
-357/7 |
536 |
001/0> |
بهبود روحیه همدلی و همکاری |
7891/1 |
43180/0 |
21088/0- |
-761/7 |
536 |
001/0> |
بهبود تعهد کاری |
0884/2 |
65374/0 |
91156/0- |
-804/3 |
536 |
001/0> |
مدل کلی شامل هر دو بخش اندازه گیری و مدل ساختاری است و با تأیید تناسب آن، بررسی تناسب در یک مدل کامل انجام میشود. برای برازش کلی مدل تنها یک معیار به عنوان GoF (شاخص نیکویی برازش) مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به اینکه این شاخص تا حدی به متوسط اشتراکی (Commonality) وابسته است، پس از این شاخص نیز به لحاظ مفهومی، زمانی میتوان استفاده نمود که مدل اندازهگیری از نوع انعکاسی باشد [۱۲]. این معیار توسط Tenenhaus و همکاران [۱۳]. ابداع گردید و طبق فرمول زیر محاسبه میشود: [۱۴]