Hassani H, Bagheri M, Ghorchian N, Jafari P. Presenting a Model of Factors Affecting the Effectiveness of Communication in Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the Academic Year of 2018-2019: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 19 (10) :1089-1104
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-5219-fa.html
حسنی حمید، باقری مهدی، قورچیان نادرقلی، جعفری پریوش. ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-97: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (10) :1089-1104
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5219-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده: (1601 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: ارتباط مؤثر یک مهارت اصلی برای تمامی متخصصان مراقبتهای بهداشتی و سلامت است که از دیرباز، ارتباطات در بخش سلامت، حوزه مهمی برای پژوهشگران بوده است، ارائه این ارتباطات برای ارائه مراقبتهای بهداشتی با کیفیت بالا، حیاتی است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-1397 انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل مقطع دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به تعداد 269 نفر در سال تحصیلی 98-1397 و بیماران و مراجعان به تعداد 6150 بودند. تعداد 155 نفر از دانشجویان پزشکی و 381 نفر از بیماران و مراجعان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته ارتقاء اثر بخشی ارتباط پاسخ دادند. دادهها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که از بین ابعاد مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط، پیامدها دارای بیشترین ضریب عاملی یا دارای بیشترین تأثیر بر مدل (622/0) و همچنین میانگین درجه تأثیر مؤلفههای زمینهای دارای کمترین درجه تأثیر بر مدل (294/0) دارد.
نتیجهگیری: عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباطات شامل راهبردها، شرایط مداخله گر، شرایط علی، شرایط زمینهای و پیامدها بود. داشتن ارتباط مؤثر تأثیرات مثبتی برای دانشجویان پزشکی دارد، بنابراین باید در دورههای آموزشی دانشجویان پزشکی تاکید زیادی بر آموزش مهارتهای ارتباطی برای دانشجویان پزشکی صورت گیرد.
واژههای کلیدی: اثربخشی، دانشجو، ارتباط، رفسنجان
نوع مطالعه:
مقاله مروري |
موضوع مقاله:
ارتوپدي دریافت: 1398/12/25 | پذیرش: 1398/12/25 | انتشار: 1398/12/25