جلد 20، شماره 5 - ( 5-1400 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 553-539 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (1279 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: آموزش همواره به‌عنوان یکی از روش‌های افزایش مهارت افراد در زندگی است. کیفیت زندگی نیز از مسائل بسیار مهم در زندگی افراد به خصوص سالمندان می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش شیوه زندگی سالم بر کیفیت زندگی سالمندان شهرستان رفسنجان انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش به­­صورت نیمه‌­­تجربی بر روی سالمندان شهرستان رفسنجان در سال 1398 انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای، 84 نفر از سالمندان انتخاب و به­­روش تخصیص تصادفی به­طور مساوی به گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در افراد گروه مداخله یک دوره جلسه آموزشی 4 جلسه‌ای به­منظور افزایش کیفیت زندگی انجام شد و در گروه کنترل اقدام خاصی انجام نشد. با استفاده از پرسش­نامه اطلاعات دموگرافیک و پرسش­نامه استاندارد 36 سؤالی کیفیت زندگی افراد در دو مرحله قبل و پس از مداخله مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری t زوجی، t مستقل، مجذور کای و آنالیز کواریانس یک متغیره مورد تجزیه­و­تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سنی افراد در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 05/3±26/64 و 82/2±64/63 سال بود (338/0=p). افراد گروه مداخله و کنترل، قبل از مداخله از نظر متغیرهای مورد بررسی اختلاف آماری معنی‌داری نداشتند (05/0<p) ولی پس از مداخله، از لحاظ نمره کیفیت زندگی کلی دارای اختلاف معنی‌داری بودند، به­طوری­که مداخله آموزشی منجر به بهبود کیفیت زندگی در افراد سالمند گردید (037/0=p).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش می‌تواند باعث افزایش کیفیت زندگی سالمندان شود. بنابراین ضروری به­نظر می­رسد آموزش سالمندان در اولویت برنامه‌های مسئولین قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، شیوه زندگی، مداخله، آموزش، سالمندان
 
 
متن کامل [PDF 346 kb]   (683 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2085 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1399/2/20 | پذیرش: 1400/2/22 | انتشار: 1400/5/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.