Basharpoor S, Ahmadi S, Heidari F. Modeling Internet Addiction Based on Interpersonal Sensitivity and Parents’ Marital Conflict with the Mediating Role of Effortful Control in Students of Ardabil City in the 2020 Academic Year: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 19 (10) :1053-1070
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-5606-fa.html
بشرپور سجاد، احمدی شیرین، حیدری فاضله. مدلیابی اعتیاد به اینترنت بر اساس حساسیت بین فردی و تعارض زناشویی والدین با میانجیگری کنترل هدفمند در دانشآموزان شهر اردبیل در سال تحصیلی 1399:
یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (10) :1053-1070
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5606-fa.html
محقق اردبیلی
چکیده: (2302 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: حساسیت به تعاملات بین فردی و تعارضات زناشویی نقش مهمی در گرایش به اعتیاد اینترنت فرزندان دارد. پژوهش حاضر با هدف مدلیابی اعتیاد به اینترنت بر اساس حساسیت بین فردی و تعارض زناشویی والدین با میانجیگری کنترل هدفمند در دانشآموزان انجام گرفت.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1399 بود. تعداد 239 نفر از این افراد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت، کنترل هدفمند، حساسیت بین فردی و تعارضات زناشویی والدین پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی Pearson و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که اعتیاد به اینترنت با نمره کل حساسیت بین فردی (57/0=r، 001/0>p) و تعارض زناشویی والدین (36/0=r، 001/0>p) ارتباط مثبت و با کنترل هدفمند (44/0-=r، 001/0>p) ارتباط منفی دارد. همچنین کنترل هدفمند با نمره کل حساسیت بین فردی (21/0-=r، 001/0>p) و تعارض زناشویی والدین (17/0-=r، 001/0>p) ارتباط منفی دارد. شاخصهای برازش مدل نیز حساسیت بین فردی و تعارضات زناشویی بر اعتیاد به اینترنت را با میانجیگری کنترل هدفمند تأیید کرد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند در ایجاد برنامههای کاربردی و کارگاههای آموزشی برای نوجوانانی که دارای اعتیاد به اینترنت هستند و نیز در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به کار گرفته شود.
واژههای کلیدی: اعتیاد به اینترنت، کنترل هدفمند، حساسیت بین فردی، تعارضات زناشویی والدین، دانشآموزان، اردبیل
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1399/7/5 | پذیرش: 1399/9/23 | انتشار: 1399/11/2