جلد 20، شماره 1 - ( 1-1400 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 36-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hakimi A R, Khosropour F, Khojasteh Chatroudi S. Investigating the Relationship between Religious Attitude and Positivism and Life Expectancy in Patients Hospitalized in Kerman Hospitals in 2019: The Mediating Role of Psychological Hardiness and Perceived Stress: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 20 (1) :23-36
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5739-fa.html
حکیمی علیرضا، خسروپور فرشید، خجسته چترودی سعیده. بررسی ارتباط بین نگرش مذهبی و مثبت‌گرایی با امید به زندگی در بیماران بستری در بیمارستان‌های شهر کرمان در سال 1398: نقش میانجی‌گری سرسختی روان‌شناختی و استرس ادراک‌ شده: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (1) :23-36

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5739-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند
متن کامل [PDF 321 kb]   (892 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1800 مشاهده)
متن کامل:   (2014 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 20، فروردین 1400، 36-23
 
بررسی ارتباط بین نگرش مذهبی و مثبت­گرایی با امید به زندگی در بیماران بستری در بیمارستان­های شهر کرمان در سال 1398: نقش میانجی­گری سرسختی روان­شناختی و استرس ادراک­ شده: یک مطالعه توصیفی
 
علیرضا حکیمی[1]، فرشید خسروپور[2]، سعیده خجسته چترودی[3]
 
دریافت مقاله:02/10/99  ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح:20/11/99   دریافت اصلاحیه از نویسنده:16/12/99        پذیرش مقاله: 18/12/99
 
 
 
 
چکیده
زمینه و هدف: ایمان به خدا و امیدواری، نقش به­سزایی در ادامه روند زندگی تمامی افراد جامعه و به­ویژه بیماران ایفاء میکند. مطالعه­ حاضر با هدف تعیین رابطه نگرش مذهبی و مثبت­گرایی با امید به زندگی با توجه به نقش میانجی­گری سرسختی روان­شناختی و استرس ادراک شده در بیماران بستری در بیمارستان­های شهر کرمان انجام شد.
مواد و روش­ها: روش پژوهش، توصیفی و از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی بیماران بستری در بیمارستان­های شهر کرمان در سال 99-1398 بود که 250 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و به پرسش­نامه­های امید به زندگیSchneider  و همکاران، نگرش مذهبی Golriz و Baraheni، سرسختی روان­شناختی اهواز، استرس ادراک شده  Cohenو همکاران و خوش­بینی Scheier و Carver پاسخ دادند. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪلیﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺗﺠﺰیﻪ و تحلیل شد.
یافته­ها: میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای نگرش مذهبی 38/4±99/61، امید به زندگی 31/3±70/27، سرسختی روانشناختی 49/3±91/34، استرس ادراک شده 30/3±01/37 و مثبت­گرایی 35/3±25/29 بود. نتایج نشان داد بین متغیرهای پژوهش رابطه معناداری وجود دارد و مدل برازش مناسبی با داده­ها دارد و همه ضرایب معنادار هستند به­طوری که سرسختی روان­شناختی و استرس ادراک شده به­طور معناداری بین نگرش مذهبی، مثبت گرایی و امید به زندگی نقش میانجی را دارند (001/0>p).
نتیجه­گیری: نگرش مذهبی و مثبت­گرایی می­توانند هم به­طور مستقیم و هم به واسطه سرسختی روان­شناختی و استرس ادراک شده، امید به زندگی را به صورت مثبت و معنی­دار پیش­بینی کنند. به نظر می­رسد توجه به مدل ارائه شده، در برنامه درمانی و مشاوره­ای بیماران مفید خواهد بود.
واژه­های کلیدی: استرس ادراک شده، امید به زندگی، سرسختی روان­شناختی، مثبت­گرایی، نگرش مذهبی
 
 
 
 
 
 
 
مقدمه
امید به زندگی (Life expectancy) یک شیوه تفکر شناختی هدف­گرا است. امیدواری افراد را برای رسیدن به اهداف دشوارشان متعهد می­سازد [1]. یکی از متغیرهای مرتبط با امید به زندگی، نگرش مذهبی (Religious Attitude) است [2]. مذهب شامل رهنمودهایی برای زندگی و ارائه دهنده باورها و ارزش­ها است که این ویژگی­ها می­توانند زندگی افراد را متأثر سازند [3]. نتایج مطالعه Ofstedal و همکاران نشان داد که بین باورهای مذهبی و امید به زندگی ارتباط وجود دارد [4].
مثبت­گرایی (Positivism) به عنوان متغیری مرتبط با امید به زندگی، پدیده‌های روان‌شناختی را در سطح‌های مختلف مدنظر قرار می‌دهد. هیجان‌های مثبت ذهنیت مردم را بیشتر باز نگه­ می‌دارند و آن‌ها را تشویق می‌کنند تا از اندیشه یا عمل، مرزهای جدیدی را به وجود بیاورند. این هیجان‌ها، با تأثیر بر روی تفکر وسعت یافته، رشد ویژگی‌های شخصیتی مثبت مانند مقاومت و انعطاف‌پذیری، و خوش‌بینی را موجب می‌شوند [5]. Saeidi و Birashk در پژوهش خود نشان دادند که روان درمانی مثبت­گرا بر امید به زندگی بیماران تأثیر دارد [6]. Ali-Akbari و همکاران نیز اثربخشی روان درمانی مثبتگرا را بر امید و به­زیستی روان­شناختی تأیید کردند [7].
سرسختی روان­شناختی (Psychological hardiness) یک ویژگی شخصیتی است که به عنوان منبع مقاومت در مقابل با رویدادهای تنش­زای زندگی عمل می­کند [8]. افراد سرسخت قدرت کنترل بیشتری بر رویدادها داشته، بهتر مشکلات را حل می­کنند و به جای دوری از مشکلات آن­ها را به عنوان فرصت پیشرفت ارزیابی می­کنند [9]. سرسختی، ظرفیت­ها و ویژگیهای مثبتی است که موجب مقابله مثبت و مفید فرد با چالش­های محیطی می­شود و او را از اختلالات روانی مرتبط با استرس مصون می­دارد [10]. Fouladi و Shahidi، نشان دادند که سرسختی روان­شناختی با امید به زندگی رابطه دارد [11].
امید و استرس­های روان­شناختی در شرایط سخت بر به­زیستی روانی تأثیرگذارند. استرس ادراک شده (Perceived stress)، سیستم روان­شناختی فرد را به صورت اختلال در عملکرد شناختی، افزایش نگرانی و انعطاف ناپذیری تحت تأثیر قرار می­دهد [12]. استرس عبارت است از تجربه کردن وقایعی که برای آسایش جسمی یا روان فرد مخاطره آمیز تلقی میشوند [13]. McKay و همکاران، ارتباط بین امید به زندگی و استرس را گزارش کردند [14].
بررسی متغیرهای نگرش مذهبی، امید به زندگی و سرسختی روان­شناختی هدف کوشش­های پژوهشی فراوانی بوده است که به یافته­های با ارزش منتهی
شده­اند [14 ،7-6 ،4]. اما در این زمینه هنوز پرسش­های فراوانی وجود دارند که ضرورت تدابیر جدید پژوهشی و در نظر گرفتن متغیرهای دیگر را به میان می­آورند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه نگرش مذهبی و مثبت­گرایی با امید به زندگی با توجه به نقش میانجی­گری سرسختی روان­شناختی و استرس ادراک شده در بیماران بستری در بیمارستان­های شهر کرمان در قالب مدل مفهومی زیر انجام گرفت (شکل 1).
 
 

شکل 1- مدل مفهومی ارتباط بین نگرش مذهبی و مثبت گرایی با امید به زندگی در بیماران بستری در بیمارستان­های شهر کرمان: نقش میانجی­گری سرسختی روان­شناختی و استرس ادراک شده
 
 
مواد و روش­ها
این مطالعه توصیفی و از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی بیماران بستری در بیمارستان­های شهر کرمان در سال 99-1398 تشکیل دادند. حداقل حجم نمونه لازم در مدل‌های ساختاری 200 نفر است [15].
برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای استفاده شد. ابتدا به صورت تصادفی با روش قرعه کشی از بین بیمارستان­های شهر کرمان، 2 بیمارستان دولتی و 2 بیمارستان خصوصی انتخاب شد. سپس به صورت در دسترس، 250 بیمار بخش­های بستری به عنوان نمونه انتخاب شدند. ضمن اخذ مجوز از بیمارستان­ها و پس از توضیح اهداف پژوهش و محرمانه بودن اطلاعات به بیماران، رضایت آگاهانه بیماران جهت شرکت در پژوهش جلب شد. سپس پرسش‌نامه­های امید به زندگی Schneider و همکاران، نگرش مذهبی Golriz و Baraheni، سرسختی روان­شناختی اهواز بر روی افراد نمونه اجرا شد.
ملاک‌های ورود شامل دارا بودن سلامت روانی، بستری بودن در بخش­های درمانی بیمارستان­های شهر کرمان، داشتن حداقل 15 سال سن و حداقل مدرک سیکل بود و ملاک‌های خروج هم شامل اختلالات سایکوتیک مثل اسکیزوفرنی، هذیانی (با گزارش و سؤال از بیمار)، بیماری صرع، اختلال دوقطبی غیرقابل ‌کنترل و عدم تمایل به شرکت در پژوهش در نظر گرفته شد. این مطالعه هم‌چنین دارای کد اخلاق IR.ZARAND.REC.1399.011 از دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند می‌باشد. در پژوهش حاضر از پرسش­نامه­های زیر استفاده شد:
- پرسش­نامه نگرش مذهبی  Golriz (Religious Attitude Questionnaire): این پرسش­نامه توسط Golriz در سال 1353 طراحی شد. این مقیاس، 25 سؤال و بر اساس مقیاس لیکرت 5 درجه ای (0 تا 4) نمره­گذاری می­شود، نمره کل 100 می­باشد. دسته­بندی نمرات از 100-0 بر اساس چهار مقیاس به ترتیب عالی، خوب، متوسط و ضعیف که به صورت نمره (100-76) نگرش مذهبی عالی، (75-51) خوب، (26-50) متوسط و (25 به پایین) نگرش مذهبی ضعیف طبقهبندی شد. اعتبار این آزمون از طریق ضریب همبستگی با آزمون Allport، Vernon و Lindzey برابر با 80/0 می­باشد [16]. در ایران، Sadeghi، برای اعتباریابی این پرسش­نامه از طریق روش گروه­های شناخته شده نیز استفاده کرد. تفاوت میانگین بین دو گروه عادی و مذهبی معنی­دار بود و میزان تهیه شده بین دو گروه تفاوت می­گذارد. این پرسش­نامه در سال­های اخیر مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و پایایی این پرسش­نامه از روش Spearman Brown برابر با 63/0 و اعتبار آن برابر با 248/0 به دست آمد [17]. میزان ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ در این پژوهش 70/0 به دست آمد.
- پرسش­نامه امید به زندگی Snyder (Life Expectancy Questionnaire): این پرسش­نامه توسط Snyder و همکاران در سال 1991 تهیه شده است. این پرسش­نامه برای افراد 15 سال به بالا طراحی و هدف آن ارزیابی میزان امید به زندگی در افراد می­باشد. پرسش­نامه دارای ۱۲ سؤال و نمره­گذاری آن بر اساس طیف لیکرت 4 گزینه­ای از 1 (کاملاً غلط) تا 4 (کاملاً درست) است. چهار سؤال برای سنجش تفکر عاملی (2، 9 ،10 و 12)، ۴ سؤال برای سنجش تفکر راه­بردی (1،4، 7 و 8)، ۴ سؤال انحرافی (3 ،4 ،6 و 11) اختصاص دارد. نمره بالاتر نشان دهنده امید بیشتر است. سازندگان مقیاس اعتبار آن را از طریق بازآزمایی بعد از 3 هفته 85/0 و برای زیر مقیاس تفکر عامل 81/0 و برای راهبردها 74/0 گزارش کردند. همسانی درونی مقیاس از طریق الفای کرونباخ 84/0 گزارش شده است [18]. در ایران همسانی درونی کل آزمون 74/0 تا 84/0 گزارش و پایایی آزمون-بازآزمون 80/0 و در دوره­های بیشتر از 8 تا 10 هفته، از این میزان نیز بالاتر به­دست آمد. همسانی درونی زیرمقیاس عاملی 71/0 تا 76/0 و زیرمقیاس راه­بردی 63/0 تا 80/0 بود. در مورد اعتبار هم­زمان پرسش­نامه با پرسشنامه­های خوش­بینی، انتظار دست­یابی به هدف و عزت نفس همبستگی 50/0 تا 60/0 دارد که نشان دهنده اعتبار این پرسش­نامه است [19]. میزان ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ در این پژوهش 82/0 به دست آمد.
- پرسش­نامه سرسختی روان­شناختی اهواز (Ahvaz Psychological Hardiness Scale): این پرسش­نامه در سال 1377 طراحی شد و دارای 27 ماده و هر ماده دارای چهار گزینه هرگز، به ندرت، گاهی اوقات و بیشتر اوقات و نمرهگذاری به ترتیب مقادیر 0، 1، 2، 3 است. گویه­های 6، 7، 10 ، 13، 17 و 21 که دارای بار عاملی منفی هستند، به شیوه معکوس نمره­گذاری می­شوند. دامنه نمره از 0 تا 81 بوده و نمره بالا بیانگر سرسختی روان­شناختی بالا است. ضرایب پایایی پرسش­نامه با روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0 و 76/0 گزارش شده است. روایی این آزمون به روش روایی هم­زمان با سه ملاک مقیاس اضطراب عمومی، پرسشنامه افسردگی و خودشکوفایی مزلو محاسبه شد و ضرایب به دست آمده به ترتیب 65/0، 67/0 و 62/0 و روایی هم­زمان آن با تعریف سازه سرسختی روان­شناختی رضایتبخش بود [20]. میزان ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ در این پژوهش 78/0 به دست آمد.
- پرسش­نامه استرس ادراک شده (Perceived Stress Scale): مقیاس استرس ادراک شده به وسیله Cohen و همکاران در سال 1983 به­منظور آگاهی از این که افراد تجارب دشوار و طاقت­فرسای خویش را چگونه ارزیابی می­کنند، توسعه یافت. در این مقیاس خودگزارش­دهی از افراد تقاضا می­شود که بر روی یک طیف پنج درجه­ای از 0 (هرگز) تا 4 (همیشه) مشخص کنند که اغلب در طول 10 هفته گذشته چه احساسی داشته­اند. برای مثال، آیا در خلال 10 هفته گذشته، اغلب برای کنترل امور مهم زندگی خود احساس ناتوانی کرده­اید؟ مقیاس مشتمل بر 14 عبارت است و پس از نمره­گذاری معکوس گویه­های 4، 5، 6، 7، 9، 10 و 13 از تجمیع نمره تمامی گویه­ها برای هر فرد نمره کلی به­دست می­آید. ضرایب همسانی درونی برای هر یک از زیر مقیاس­ها و نمره کلی در محدوده 84/0 تا 86/0 به­دست آمد [21]. در مطالعه Safaei و Shokri ضرایب آلفای کرانباخ برای عامل­های خودکارآمدی ادراک شده و درماندگی ادراک شده و نمره کلی استرس ادراک شده به ترتیب برابر با 80/، 60/0 و 76/0 بهدست آمد [22]. میزان ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ در این پژوهش 84/0 به دست آمد.
- پرسش­نامه مثبت­گرایی: این پرسش­نامه توسط Scheier و Carver در سال 1985 ساخته شده است. پرسش­نامه دارای 10 گویه است. گویه­های 2، 5، 6 و 8 انحرافی هستند و نمره­ای به آن­ها تعلق نمی­گیرد و گویه­های 3، 7 و 9 به­صورت معکوس و براساس مقیاس پنج درجه­ای لیکرت نمرهگذاری می­شود. ضریب آلفای کرونباخ در نسخه اصلی پرسش­نامه 74/0 بهدست آمد و روایی همگرا آن نیز مطلوب گزارش شد [23]. این پرسش­نامه توسط Khodabakhshi-Koolaee و همکاران در ایران هنجاریابی شده است. نتایج به­دست آمده براساس روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ به ترتیب 64/0 و 70/0 به دست آمد. روایی هم­زمان بین مقیاس خوش بینی با افسردگی و خودتسلط یابی مورد تأیید قرار گرفت [24]. میزان ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ در این پژوهش 73/0 به دست آمد.
برای تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS نسخه 24 به منظور محاسبه شاخص­های آمار توصیفی از جمله میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل مسیر به وسیله نرم­افزارهای AMOS نسخه 23 و Pls استفاده شد. قبل از تحلیل داده­ها برای اطمینان از این­که داده­های این پژوهش مفروضه­های زیربنایی مدل­یابی معادلات ساختاری را برآورد می­کنند، چند مفروضه اصلی معادلات ساختاری شامل داده­های گمشده (Missing) از روش جایگزینی Replacement)) استفاده شد. برای بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون Kolmogorov-Smirnov استفاده ﮔﺮدیﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﺎیﺞ آن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ دادهﻫﺎ دارای ﺗﻮزیﻊ ﻧﺮﻣﺎل (05/0<P) می­باشند. همچنین هم­­خطی چندگانه بین متغیرها با استفاده از آماره تحمل (Tolerance) و عامل تورم واریانس (Inflation Factor Variance) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارزش­های تحمل به دست آمده برای متغیرها بالای 10/0 هستند و نشان دهنده عدم وجود هم­خطی چندگانه بین متغیرها است و هم­چنین مقدار عامل تورم واریانس به دست آمده برای متغیرها کوچک­تر از 10 بودند که نشان دهنده عدم هم­خطی چندگانه بین متغیرها است. سطح معنی­داری در آزمون­ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
در این پژوهش 250 نفر از بیماران بستری در بیمارستانهای شهر کرمان در سال 99-13988 شرکت کردند. 64 نفر (6/25 درصد) از پاسخ‌ دهندگان در بازه سنی کمتر از 30 سال، 83 نفر (2/33 درصد) 30 تا 40 سال، 66 نفر (4/26 درصد) 41 تا 50 سال و 37 نفر (8/14 درصد) از افراد نیز بالای 50 سال هستند. 145 نفر (58 درصد) زن و 105 نفر (42 درصد) مرد بودند. هم­چنین 51 نفر (1/20 درصد) از پاسخ ‌دهندگان دارای مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم، 48 نفر (3/19 درصد) دیپلم، 94 نفر (6/37 درصد) لیسانس و 51 نفر (5/20 درصد) فوق لیسانس و در نهایت 6 نفر (5/2 درصد) دارای مدرک دکتری درصد بودند. 36 نفر (4/14 درصد) مجرد و 214 نفر (6/85 درصد) متأهل بودند. جدول 1، میانگین و انحراف معیار متغیرهای نگرش مذهبی، مثبتگرایی، سرسختی روان­شناختی، استرس ادراک ­شده و امید به زندگی و همچنین و ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش را نشان می­دهد.
نتایج جدول 1 نشان می­دهد که بین نگرش مذهبی و مثبت­گرایی با امید به زندگی و هم­چنین متغیرهای بین متغیرهای میانجی­ سرسختی روان­شناختی و استرس ادراک شده با امید به زندگی رابطه معناداری وجود دارد (05/0>p).
 
 
جدول 1- آماره­های توصیفی و ماتریس همبستگی Pearson متغیرهای پژوهش
 
متغیرهای پیش­بین 1 2 3 4 5
1. نگرش مذهبی 1        
2. مثبت گرایی ** 61/0 1      
3. سرسختی روان­شناختی ** 42/0 ** 40/0 1    
4. استرس ادراک شده * 31/0- ** 44/0- ** 53/0- 1  
5. امید به زندگی ** 58/0 ** 57/0 ** 49/0- ** 61/0- 1
میانگین 99/61 25/29 91/34 01/37 70/27
انحراف معیار 38/4 35/3 49/3 30/3 31/3
 
** معناداری در سطح 01/0
 
 
جهت تعیین کفایت برازش الگوی پیشنهادی با داده­ها شاخص­های مذکور مقادیر هر یک از این شاخص­ها بین 0 و 1 قرار دارد و مقادیر نزدیک و یا بیشتر از 90/0 نشانه مطلوب بودن مدل می­باشد [15]. شاخص برازش مقایسه­ای (Comparative fit index; CFI) برای این مدل 94/0، شاخص برازش فزآینده(Incremental fit index; IFI) 94/0، شاخص نیکویی برازش (Goodness of fit index; GFI 94/0، شاخص برازش هنجار شده مقتصد (Parsimony normed fit index; PNFI) که مقدار 78/0 و دامنه قابل قبول آن بزرگ­تر از 50/0 می­باشد. شاخص­های کای اسکوئر بهنجار شده (Normed chi-square index; CMIN/DF) و شاخص برازش مقایسه­ای در دامنه مورد قبول قرار دارد و مدل تدوین شده را مورد حمایت قرار می­دهند. از آن­جا که ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد (Root mean squared error of approximation; RMSEA)  برای مدل حاضر 07/0 به دست آمده است، از طرفی بازه قابل قبول برای آن کمتر از 08/0 می­باشد، پس می­توان گفت مدل برازش شده مدل مناسبی است (شکل 2)، مدل رابطه نگرش مذهبی و مثبت­گرایی با امید به زندگی با توجه به نقش میانجی­گرایانه سرسختی روان­شناختی و استرس ادراک شده را نشان می­دهد. با توجه به بارهای عاملی مدل، تمامی مسیرها تأیید می­شود.
 
 
 
شکل 2- مدل رابطه نگرش مذهبی و مثبت­گرایی با امید به زندگی با توجه به نقش میانجی گرایانه سرسختی روان­شناختی و استرس ادراک شده در بیماران بستری در بیمارستان­های شهر کرمان در سال 1398
 
 
بحث
نتایج تحقیق نشان داد که بین نگرش مذهبی و امید به زندگی رابطه معنی­داری وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر با تحقیق  Estakhriو همکاران [2] و Chang و Li هم­خوان بود [25]. در تبیین این یافته­ می­توان گفت به تعبیر قرآن، خسران و بدبختی آن­جا است که آدمی، روح و امید خود را از دست بدهد زیرا این امر می­تواند ایمان و اعتقادات دینی او را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه بیماران نسبت به افراد سالم، از آسیب­پذیری بیشتری در بعد باورهای مذهبی برخوردار هستند. افرادی که دارای احساسات و باورهای مذهبی هستند، نیرویی روزافزون در زندگی آن­ها وارد می­شود و هنگامی که تمام امیدها در نبرد زندگی بر باد می­رود، احساسات و باورهای مذهبی وارد عمل شده و زندگی تیره و تار بیماران را دگرگون می­سازد [2].
راه­کار ایجاد امید و نشاط در جامعه توجه به نگرش مذهبی و تقویت آن در جامعه می­باشد. ایجاد امید در مردم جز با تقویت شناخت خداوندی امکان‌پذیر نیست. لذا باید درصدد باشیم نگرش مذهبی در جامعه حکم­فرما شود. در واقع اعتقادات مذهبی علاوه بر پیش­گیری از بروز و شیوع بیماریهای روانی، می­تواند عوارض جسمانی بیماری­ها را کاهش داده و طول مدت بیماری را کم نماید و طول عمر را افزایش دهد [25].
دیگر یافته این پژوهش نشان داد که بین مثبت­گرایی و امید به زندگی بیماران رابطه معناداری وجود دارد. این یافته با نتایج تحقیقات Reiter و Wilz [26]، Ali-Akbari و همکاران [7] و هم­چنین  Cucarellaو Pereza [27] هم­خوان بود. در تبیین این یافته می­توان گفت که مثبت­نگری می­تواند به افراد کمک کند تا روابط موفق­تری داشته باشند و در جامعه خود بیشتر درگیر شوند، مثبت­نگری باعث احساس خوشبختی و امیدواری در اوقات سخت دشوار می­شود و می­تواند با افزیش امیدواری اعتماد به نفس نیز تقویت شود و افراد با اعتماد به نفس بالاتری به سمت موانع و مشکلات می­روند و در مواجهه با مشکلات و موانع سرخورده، افسرده و یا خشمگین نمی­شوند [7].
یافته­ های پژوهش نشان داد بین نگرش مذهبی و امید به زندگی با نقش میانجی سرسختی روان­شناختی بیماران رابطه معناداری وجود دارد. این یافته با نتایج تحقیقات Yu و همکاران [28] و Fouladi و Shahidi [11] هم­خوانی داشت. در تبیین این یافته می­توان گفت که سرسختی ترکیبی از باورهای فرد درباره خود و روشی است که به جهان می­نگرد افراد سرسخت با وجود پیش­آمدهای ناگوار به رویارویی موفق و کارآمد در برابر تنش­ها امیدوارند، از توانایی یافتن معنی در تجارب آشفته ساز برخوردارند و به نقش خود به­عنوان فرد ارزنده و مهم باور دارند. سطوح بالای سرسختی به فرد کمک می­کند تا از عواطف و هیجان­های مثبت به­منظور پشت سر نهادن تجربه­های نامطلوب و بازگشت به وضعیت مطلوب از طریق افزایش سطوح عواطف مثبت و تقویت حرمت خود و مقابله موفق با تجربه­های منفی استفاده کند [11].
ابعاد روان­شناختی و بعد معنوی بیمار مثل مثبت­گرایی و امید به زندگی در ایــن قشـر به ارتقاء کیفیت مراقبت­ها کمک می­کند. برای مقابله با فشار روانی ناشی از بیماری، نقش مذهب را می­توان در فرآیند ارزشیابی فشار روانی مدنظر قرار داد. چنان­که این نقش مذهب در قرآن کریم با اشاره به این­که مؤمنان به انواع بلایا به عنوان عامـلی جهت امتحـان، رشد و تقویت معنوی می­نگرند قابل استنباط است [28].
تحولات و رویدادهای استرس­زا سلامت افراد را به مخاطره می­اندازد. بیماری، کنار آمدن با مشکلات و موانع را متأثر میسازد. در این بین تمسک به باورهای مذهبی در ارتقاء سرسختی در برابر موانع مؤثر است. تغییر و تحول، اساساً جنبه مثبتی از زندگی است. لذا افراد سرسخت، تغییرات زندگی را مخاطره­ای برای امنیت تلقی نمی­کنند، بلکه این افراد اعتقاد دارند که پایداری در زندگی غیرطبیعی است و باید انتظار تغییرات را داشت. ضمن این­که این تغییرات به عنوان فرض­ها و مشوق­هایی برای رشد و سلامتی نگریسته می­شوند و نه تهدید و بحران [3].
هم­چنین یافته­های پژوهش با نتایج تحقیقات Banos و همکاران [29] و  SaminوAkhlaghi Kohpaei  [12] هم­خوانی داشت. در تبیین این یافته می­توان اظهار داشت که اگر بیماران استرس کمتری را ادراک کنند و به این مهم اعتقاد راسخ داشته باشند که آینده می­تواند بهتر باشد، احساس امید و هدف­مندی در آن­ها افزایش می­یابد و بیماران به این باور می­رسند که می­توانند زندگی و آینده خود را کنترل کنند و موانع احتمالی نمی­تواند آن­ها را متوقف سازد. از سویی دیگر، بیمارانی که امید به آینده در آن­ها وجود دارد دارای باور مثبتی نسبت به توانایی­های خودشان مقابله با بیماری و رسیدن به اهداف­شان هستند. بنابراین در برابر مشکلات و تنش­های موجود در زندگی مقاومت و بردباری بیشتری از خود نشان می­دهند [12].
تقویت باورهای دینی و معنوی می­تواند با تغییر در شناخت بیمار به طرز شگفت انگیزی مؤثر واقع شود. بیمارانی که راهبردهای سازگارانه مانند بخشش، دوستی با افراد مذهبی، ارتباط معنوی با خدا و اعتقاد به این که خدا فقط خیر میرساند را باور دارند و به کار می­گیرند، سریع­تر بهبود یافته و سلامت روانی بهتری دارند. اعتقادات دینی افراد را به سوی سازگاری دینی در موقعیت­های استرس­زا رهبری می­کند و در نتیجه به امید به زندگی بالاتری را تجربه می­کنند [29].
یافته­های پژوهش نشان داد که بین مثبت­گرایی و امید به زندگی با نقش میانجی سرسختی روانشناخی بیماران رابطه معناداری وجود دارد. این یافته با نتایج تحقیقات Bekelman و همکاران [30]، همسو بود. در تبیین این یافته می­توان گفت که افراد سرسخت قدرت کنترل بیشتری بر وقایع زندگی دارند و به جای دوری از مشکلات آن­ها را به عنوان فرصت پیشرفت ارزیابی می­کنند. هم­چنین آنان رویدادهای تنیدگی­زا را مثبت­تر و قابل کنترل تر ارزیابی می­کنند که این امر نخست باعث کاهش دید منفی به زندگی و افزایش امید به زندگی و در نهایت باعث افزایش سلامت بیمار میشوند [30]. مردم با سرسختی روان­شناختی بالا شرایط استرس­زا را در مقایسه با افراد با سرسختی روان­شناختی پایین را بهتر به­کار می­برند، در حالی که گروه اول از استراتژی­های مقابله مؤثرتری استفاده می­کنند. سرسختی روان­شناختی به نظر می­رسد به­عنوان عاملی امیدوارکننده در توسعه سازگاری است. حفظ امید به زندگی و افزایش آن از مسائل مهم در همه سنین و برای همه اقشار است. امید علائم و آثار متعددی به جای می­گذارد. امید به ما مثبت اندیشی، انعطاف­پذیری، شور و نشاط و توانایی برای خلاص شدن از ضرباتی که زندگی بر ما تحمیل می­کند را می­دهد و رضایت از زندگی و سلامت روانی و جسمی را افزایش می­دهد [11].
یافته­های پژوهش نشان داد که بین مثبت­گرایی و امید به زندگی با نقش میانجی استرس درک شده بیماران رابطه معناداری وجود دارد. این یافته با نتایج تحقیقات Lee و همکاران [31]، هم­خوانی داشت. بیماران با چالش­ها و پیامدهای منفی ناشی از استرس مواجه می­باشند. تأَثیر موقعیت­های تنش­زا بر سلامت روان وابسته به عواملی مانند نحوه سازگاری با استرس درک شده و نگرش مذهبی به عنوان یکی از جنبه­های مهم حمایتی در بیماران مطرح شده است. افراد مثبت­نگر تمایل به تعهد و درگیری کامل در فعالیت­های روزمره خود دارند، آن­ها از چالش­ها لذت می­برند و معتقدند که تغییر و بیماری امری طبیعی و قابل قبول است. از این­رو به مشکلات زندگی و بیماری­ها به عنوان فرصتی برای افزایش مهارت­ها و توانایی­ها می­نگرند. سرسختی و مثبت­نگری از منابع درون فردی­اند که می­توانند سطوح ناتوانی و بیماری را در شرایط ناگوار تعدیل کنند و اثرات منفی فشار و استرس حاصل را کمرنگ جلوه دهند [31].
مطالعه حاضر مانند سایر پژوهش‌های حوزه علوم رفتاری و روان­شناسی دارای برخی محدودیت‌ها بود. از محدودیت‌های پژوهش حاضر این بود که از ابزارهای خودگزارشی استفاده ‌شده ­است و این احتمال وجود دارد که پرسش­نامه‌ها با دقت پاسخ داده نشده باشد. محدود بودن جامعه‌ آماری به بیماران و هم­چنین عدم بررسی برخی متغیرهای مداخله‌گر مانند وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی تعمیم‌پذیری یافته‌های فوق را با محدودیت روبه­رو می‌کند. هم­چنین پیشنهاد می­شود به پیشینه مذهبی فرد با تأکید بر بعد معنوی به عنوان مرکز ثقل همه ابعاد انسانی در فرآیند درمان بیماران و به خصوص به همراه خانواده درمانی توجه شود. پیشنهاد می­شود در مطالعات آتی به نقش متغیر روانشناختی برای بیماران به صورت برنامه آموزشی در مراکز درمانی جهت افزایش امید به زندگی در بیماران توجه شود. هم­چنین پیشنهاد می­شود دوره­های آموزشی برای کادر درمانی به منظور افزایش مهارت­های حرفه­ای و لازم جهت تقویت انگیزه امید به زندگی در بیماران در نظر گرفته شود.
نتیجه­گیری
نتایج نشان داد که تمامی متغیرها (سرسختی روانشناختی، نگرش مذهبی، مثبت گرایی و استرس ادراک شده) توانستند امید به زندگی را به صورت مستقیم پیش­بینی کنند. هم­چنین سرسختی روان­شناختی و استرس ادراک شده در ارتباط بین نگرش مذهبی، مثبت گرایی و امید به زندگی نقش میانجی داشتند.
تشکر و قدردانی
این مقاله برگرفته شده از پایان نامه دکترای نویسنده اول است. بدین­ویسله از معاونت محترم پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی زرند جهت ارائه مجوز انجام پژوهش و هم­چنین کلیه بیماران بستری در بیمارستان­های شهر کرمان شرکت کننده در این پژوهش، تقدیر می‌شود.
 
 
 
References
 
 
 
[1] Rahimi S, Hajloo N, Basharpoor S. The Prediction of Psychological Well-Being among Students of Mohaghegh Ardebili University in 2018 Based on the Perspective of Time Dimensions (The Mediator Role of Life Expectancy): A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2019; 18 (7): 657-67. [Farsi]
[2] Estakhri Z, Tajikzadeh F, Kazemi SA. Comparison of the Role of Religious Beliefs in Hopefulness andQuality of Life among Cancer and Non-cancer Patients in Shiraz, Iran. JRH 2016; 4(2): 1-11. [Farsi]
[3] Akbari B. The religious attitude within psychological hardiness attachment styles among students who appeal for divorce. JHNM 2016; 26 (2): 1-8. [Farsi]
[4] Ofstedal MB, Chiu CT, Jagger C, Saito Y, Zimmer Z. Religion, life expectancy, and disability-free life expectancy among older women and men in the United States. The Journals of Gerontology 2019; 74(8): 107-18.
]5[ Ganji M, Ganji H. Atkinson and Hilgard Psychology. Tehran: Savalan Press. 2018; 54. [Farsi]
]6[ Saeidi Z, Birashk B. Investigating the Effectiveness of Positivism Group Psychotherapy in Life Expectancy and Psychological Well-Being of Cancer Patients. IJSBA 2019; 44(2): 94-110.
]7[ Ali-Akbari A, Jajarmi M, Motlagh MG. The Effectiveness of Positivist Psychotherapy Training on the Hope and Psychological Well-being of the Spouses of Imposed War Veterans. JNE 2020; 9(4): 22-30. [Farsi]
[8] Zerach G, Karstoft K, Solomon Z. Hardiness and sensation seeking as potential predictors of former prisoners of wars' posttraumatic stress symptoms trajectories over a 17-year period. JAD 2017; 218: 176-81. [Farsi]
[9] Salim J, Wadey R, Diss C. Examining the relationship between hardiness and perceived stress-related growth in a sport injury context. JSEP 2015; 19(3): 10-7.
[10] Niroomandi R, Akbari M, Ahmadian H, Bakhshipoor Roodsari A. The Mediating Role of Resilience in the Relationship between Mindfulness and Subjective Well-Being of Diabetic Patients in Bonab County in 2018: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19(8): 773-90. [Farsi]
[11] Fouladi N, Shahidi E. The Role of Personality Traits and Life Expectancy in Predicting Psychological Hardiness in Students Regarding Sexuality. CPAP 2020; 15(1): 93-101. [Farsi]
[12] Samin T, Akhlaghi Kohpaei H. Prediction of Life Expectancy based on Quality of Life, Perceived Stress and Fatigue in Patients with Multiple Sclerosis (MS). JHP 2019; 8(1): 108-18. [Farsi]
[13] Asghari F, Ghasemi Jobneh R, Yousefi N, Saadat S, Rafiei Gazani F. Role of perceived stress and coping styles on the eating disorders of high school students of Rasht city in 2013. JCHR 2014; 2: 28-38. [Farsi]
[14] McKay MT, Andretta JR, Padgett NR, Cole J. Stress and subjective life expectancy: Crosssectional and longitudinal associations in early adolescence. IJP 2020; 55 (6): 901-6.
[15] Hooman H. Structural equation modeling using LISREL software. Tehran: Samat Press. 2005. 24. [Farsi]
[16] Golriz G. Study of relationship between religious attitude with other feed back and job characterizations. B.Sc thesis in psychology, faculty of literature and human sciences, Tehran University 1974. 52. [Farsi]
[17] Sadeghi MR. Study of mental health among students of Mazandaran University of Medical Sciences. Abstract proceeding in National Congress of challenges and health improving approaches 2007. [Farsi]
[18] Snyder CR, Harris C, Anderson JR, Holleran SA, Lerving LM, Sigmon ST, et al. The will and the ways: devoleoment and validation of an individual- differences measure of hope. Meaning in life. Handbook of positive psychology. Oxford.  1991; 24 (6): 747-62.
[19] Ramazani F, hejazi M. The Role of Resilience and Hardiness in Mental Health in Sample of Athlete and Non-Athlete. CPAP 2018; 15(2): 27-36. [Farsi]
[20] Karami Moghadam P, Entesar Fomani G, Hejazi M. Predicting academic self-efficacy based on attributional style and hardiness with the Meditation of academic self-concept in second grade students in Kangawer. EDC 2018; 9: 64-77. [Farsi]
[21] Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. A global measure of perceived stress. JHSB 1983; 24: 385-96.
]22[ Safaei M, Shokri O. Assessing Stress in Cancer Patients: Factorial Validity of the Perceived Stress Scale in Iran. INA 2014; 2(1): 13-22. [Farsi]
]23[ Scheier MF, Carver CS. Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies. J Health Psychol 1985; 4(3): 219-47.
]24[ Khodabakhshi-Koolaee A, Entekhabi F, Falsafinejad MR, Sanagoo A. Relationship between optimism and humor with resilience in female nurses of hospitals in Isfahan, Iran. J Gorgan Univ Med Sci 2019; 21(1): 87-93. [Farsi]
[25] Chang L, Li IC. The correlation between perceptions of control and hope status in home-based cancer patients. J Nurs Res 2012; 10(1): 73-82.
[26] Reiter Ch, Wilz G. Resource diary: A positive writing intervention for promoting well-being and preventing depression in adolescence. J Posit Psychol 2015; 11(1): 99-108.
[27] Cucarella SP, Pereza MC. Positive psychology in women with breast cancer. EpSBS 2015; 1315-30.
[28] Yu KS, Lee HO, Fitzpatrick JJ, Kim S, Marui E, Lee JS, et al. Spirituality, Depression, Living Alone, and Perceived Health Among Korean Older Adults in the Community. Arch Psychiatr Nurs 2014; 23: 309-22.
[29] Banos RM, Etchemendy E, Farfallini L, Palaciosbd AG, Querobd S, Botella C. Earth of well-being system: A pilot study of an information and communication technology-based positive psychology intervention. J Posit Psychol 2014; 9(6): 482-8.
[30] Bekelman DB, Parry C, Curlin FA, Yamashita TE, Fairclough DL, Wamboldt FS. A Comparison of Two Spirituality Instruments and Their Relationship to Depression and Quality of Life in Chronic Heart Failure. JPSM 2010; 39: 515-26.
[31] Lee V, Cohen SR, Edgar L, Laizner AM, Gagnon AJ. Meaning-making intervention during breast or colorectal cancer treatment improves self-esteem, optimism, and self-efficacy. SOC SCI MED 2015; 62(12): 3133-45.


 
Investigating the Relationship between Religious Attitude and Positivism and Life Expectancy in Patients Hospitalized in Kerman Hospitals in 2019: The Mediating Role of Psychological Hardiness and Perceived Stress: A Descriptive Study
 
 
A. R. Hakimi[4], F. Khosropour[5], S. Khojasteh Chatroudi[6]
 
Received:22/12/20       Sent for Revision: 08/02/21     Received Revised Manuscript:06/03/21 Accepted:08/03/21
 
 
Background and Objectives: Belief in God and hope play an important role in continuing the life of all members of society, especially the sick ones. The aim of this study was to investigate the relationship between religious attitude and positivism and life expectancy due to the mediating role of psychological hardiness and perceived stress in patients in hospitals in Kerman.
Materials and Methods: The research method was descriptive and structural equation modeling. The study population was all patients in Kerman hospitals in 2019-2020, out of which 250 people were selected by random multi-stage cluster sampling. The research instruments included Schneider et al.'s Life Examination Questionnaire, Golriz and Baraheni’s Religious Attitude Questionnaire, Ahvaz Psychological Hardiness Questionnaire, Cohen et al.’s Perceived Stress Scale, and Scheier and Carver’s Life-orientation Test. Data were analyzed using structural equation modeling.
Results: Mean and standard deviation of religious attitude variables 61.99±4.38, life expectancy 27.70±3.31, psychological hardiness 34.91±3.49, perceived stress 37.01±3.30 and positivism was 29.25±3.35. The results showed that there was a significant relationship between research variables and the model had a good fit with the data and all coefficients were significant so that psychological toughness and perceived stress had a significant mediating role among religious attitudes, positivism and life expectancy (p<0.001).
Conclusion: Positivism and religious attitude can predict life expectancy positively and meaningfully, both directly and through the medium of life expectancy. It seems that paying attention to the presented model will be useful in the treatment program and counseling of patients.
Key words: Perceived stress, Life expectancy, Psychological hardiness, Positivism, Religious attitude
Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
 
How to cite this article: Hakimi A R, Khosropour F, Khojasteh Chatroudi S. Investigating the Relationship Between Religious Attitude and Positivism and Life Expectancy in Patients Hospitalized in Kerman Hospitals in 2019: The Mediating Role of Psychological Hardiness and Perceived Stress: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20 (1): 23-36. [Farsi]


 
[1]- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند، زرند، ایران  
[2]- (نویسنده مسئول) استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند، زرند، ایران
تلفن: 32221431-034، دورنگار: 32221431-034 ، پست الکترونیکی: Farshid2002@yahoo.com
[3]- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد کرمان، کرمان، ایران  
 
  1. - PhD Student of General Psychology, Dept. of Psychology, Islamic Azad University, Zarand Branch, Zarand, Iran
 ORCID: 0000000123475061
[5]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Islamic Azad University, Zarand Branch, Zarand, Iran, ORCID: 00000001225413586
(Corresponding Author) Tel: (034) 32221431, Fax: (034) 32221431,  E-mail: Farshid2002@yahoo.com
[6]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Payame Noor University, Kerman Branch, Kerman, Iran, ORCID: 0000000203547862
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1399/9/26 | پذیرش: 1399/12/18 | انتشار: 1400/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb