دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 138 kb]
(557 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1384 مشاهده)
متن کامل: (1032 مشاهده)
سخن سردبیر
Editorial
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره نوزدهم، آذر 1399، 908-907
اساتید راهنما زمانیکه دانشجویان آنها اقدام به نگارش مقاله مینمایند باید مراقبت بیشتری را بهعمل آورند
Supervisors Should Be More Vigilant When Their Students Are Writing an Article
محسن رضائیان[1]
M. Rezaeian
در سخن سردبیری شماره مردادماه سال 1394 مجله دانشگاه، به ضرورت چاپ مقاله از پایاننامههای مقاطع مختلف تحصیلی اشاره کردیم و در همان جا، از اساتید راهنما درخواست کردیم که به جهت پرهیز از رویداد هرگونه تخلف پژوهشی توسط دانشجویان، نقش فعالتری را در این زمینه ایفاء نمایند [1]. همچنین و پیش از آن، در سخن سردبیری شماره بهمن و اسفندماه سال 1391 مجله دانشگاه، درخواست نموده بودیم که دانشجویان نقش فعالی در نگارش مقاله حاصل از پایاننامه داشته و در اینصورت، نقش نویسندگی اول را برعهده بگیرند. بر این اساس، استاد راهنما ضمن نظارت دقیق و فعال بر نگارش مقاله، بهتر است که نقش نویسنده مسئول را برعهده داشته باشد [2].
متأسفانه و علیرغم هشدارهای ارائه شده در فوق، اخیراً یک مقاله مروری توسط یکی از دانشجویان مقطع دکتری به مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان سابمیت شد که در آن دانشجو نقش نویسنده مسئول را بر عهده داشت. مقاله فوق توسط داوران مجله مورد بررسی قرار گرفت و ضمن ارائه پیشنهادهایی، از تیم نویسندگی درخواست شد که در هر بخش از مقاله به منابع موجود استناد گردد. در نهایت وقتی که مقاله آماده چاپ شده بود، به اطلاع مجله رسانیده شد که بخشهای زیادی از این مقاله، از یک مقاله انگلیسی زبان که قبلاً منتشر شده بود، اقتباس شده است. پیگیریهای مجله نشان داد که دانشجو کاملاً از این امر آگاه بوده اما تیم راهنما و به ویژه استاد راهنمای ایشان، از این امر آگاه نبودهاند.
از همین رو، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در راستای وظیفه خطیر خود که اطلاع رسانی صحیح و اصیل از آخرین دستاورهای علمی است، مقاله را از روند انتشار خارج نمود. همچنین، برای مشخص شدن ریشههای این تخلف پژوهشی، مکاتبات خود را با مسئولان محترم دانشگاه محل تحصیل دانشجو آغاز نموده است. مثال فوق، نشان میدهد که برخی از اساتید راهنما و مشاور، متأسفانه اشراف کامل بر فعالیتهای پژوهشی دانشجویان خود ندارند. این نکته نه تنها سبب خواهد شد که بنیاد علم دچار خدشههای جبران ناپذیر گردد، بلکه ممکن است اساتید راهنما، مشاور و دانشجویان هم مرتکب تخلفات پژوهشی عمدی و یا سهوی گردند.
از همین رو، راقم این سطور به منظور اطلاع رسانی صحیح از شیوه نگارش یک مقاله مأخوذ از پایاننامههای دانشجویی، راهنمایی را تهیه کرده است که در همین شماره تقدیم خوانندگان فرهیخته مجله دانشگاه مینماید [3]. امیدوارم که این مقاله آموزشی برای دانشجویان و اساتید محترم راهنما و مشاوری که قصد تهیه مقاله از یک پایاننامه دارند، به عنوان راهنمایی مناسب قلمداد گردد. مشتاقانه منتظر دریافت نظرات ارزشمند شما در این زمینه میباشم.
References
[1] Rezaeian M. Writing Article from Theses: an emphasizes on the Supervisors’ Role. JRUMS 2015; 14 (5): 351-2.
[2] Rezaeian M. Authorship in students’ research. JRUMS 2012; 11 (6): 511-2.
[3] Rezaeian M. Introducing a Guideline for Preparing an Article from a Thesis: A Continuing Education Article JRUMS 2020; 19(9): 1001-10. [Farsi]
[1]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
تلفن: 31315123-034، دورنگار: 31315123-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk، ارکید: 0000-0003-3070-0166
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آمار و اپيدميولوژي دریافت: 1399/9/29 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/9/30