جلد 20، شماره 6 - ( 6-1400 )                   جلد 20 شماره 6 صفحات 720-713 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikholeslami S, Jabbarpour M, Khalilzadeh M, Salarpour O, Farokhzadian J. Frequency of Errors Reported in Hospitals Affiliated to Kerman University of Medical Sciences during 2014-2018: A Short Report. JRUMS 2021; 20 (6) :713-720
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5801-fa.html
شیخ‌‌‌‌الاسلامی شیوا، جبارپور مریم، خلیل زاده محبوبه، سالارپور امکلثوم، فرخ زادیان جمیله. فراوانی خطا‌های گزارش شده در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان طی سال‌های 97-1393: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (6) :713-720

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5801-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمان
متن کامل [PDF 244 kb]   (525 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (969 مشاهده)
متن کامل:   (1249 مشاهده)
فراوانی خطا­های گزارش شده در بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان طی سال­های 97-1393: یک گزارش کوتاه
 
 
شیوا شیخ‌‌‌‌الاسلامی[1]، مریم جبارپور[2]، محبوبه خلیلزاده[3]، امکلثوم سالارپور[4]، جمیله فرخزادیان [5]
 
 
دریافت مقاله: 6/12/99   ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 19/12/99  دریافت اصلاحیه از نویسنده: 26/2/00         پذیرش مقاله: 4/3/00
 

چکیده
زمینه و هدف: خطاهای درمانی تهدید مهم ایمنی بیمار در نظر گرفته می­شوند. راهبرد مؤثر برای کنترل خطاهای پزشکی، گزارش­دهی به موقع و تحلیل آن­ها می­باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نوع و فراوانی خطاها در مقطع زمانی 5 ساله در بیمارستان­های آموزشی کرمان انجام گردید.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع مقطعی و جامعه بیمارستانهای آموزشی شهر کرمان بود. حجم نمونه تمام خطاهای گزارش­شده به­صورت سرشماری بودند، روش­های آماری توصیفی به کار برده شد.
یافته­ها: بیشترین آمار گزارش­دهی خطاها در سال 1397 بود. واحدهای پاراکلینیک و پشتیبانی نوبت­کاری شیفت صبح و پرستاران بیشترین میزان گزارش خطا را داشتند. موارد منجر به آسیب جدی، 6/5 درصد بوده است.
نتیجه­گیری: در طول سالهای مطالعه در مراکز مذکور 2326 خطا استخراج گردید.گزارش خطاها در بیمارستان­های مورد مطالعه وضعیت مطلوبی ندارد. لزوم ارتقاء فرهنگ ایمنی در بیمارستان­ها اقدامی اساسی جهت مدیریت خطاست.
واژه­های کلیدی: خطا، ایمنی بیمار، خطای درمانی، بیمارستان، کرمان
 
 
مقدمه
اتفاقات ناخواسته و خطاهای پزشکی از جمله چالش‌های مهمی است که نظام­های سلامت همگی کشورها با آن دست به گریبان هستند و برای به حداقل رساندن آن­ها تلاش بسیار می­کنند [1].
خطاهای پزشکی به وقایع قابل پیش­گیری ناشی از تعامل مراقبت­های بهداشتی می­گویند، چه این حوادث به بیمار آسیب برساند یا نرساند [2]. براساس مطالعات در کشورهای توسعه ­یافته بین 3­ تا ­16 درصد بیماران پذیرش­ شده در بیمارستان­ها از حوادث پزشکی آسیب دیده­اند که 30 تا 70 درصد آن­ها در اثر خطاهای پزشکی ایجاد شده­اند که با رعایت استانداردهای ساده قابل پیش­گیری بوده­اند [3].
در سوئیس، 29 درصد از گزارشات فردی بیان­گر وجود خطاهای پزشکی هستند که 8/2 درصد از این خطاها برای بیمار پیامد داشته است. خطاهای پزشکی قابل پیش­گیری حداقل به 1000 نفر در روز آسیب می­رساند که باعث کاهش کیفیت سیستم­های مراقبتی می­شود [6-4].
علّت اکثر حوادث، خطای انسانی شناخته شده است. از این رو کاهش آن­ها با آنالیز قابل اطمینان انسانی انجام ­پذیرخواهد بود [7]. در بسیاری از نظام­های سلامت، مطالعات گسترده جهت کاهش خطرات ناشی از خطا به انجام رسیده است [8]. یکی از مؤثرترین راه­بردها برای شناسایی و کنترل خطاهای پزشکی، گزارش به موقع و تحلیل در قالب رسمی می­باشد [9].
از آن­جا که بر­طبق جستجوهای انجام شده، مطالعه­ای درخصوص گزارشات خطا در مراکز آموزشی درمانی شهر کرمان انجام نشده بود، این پژوهش با هدف تعیین نوع و فراوانی خطاها در مقطع زمانی 5 ساله در مراکز مذکور انجام گردید.
مواد و روش­ها
این پژوهش مقطعی در پایگاه تحقیقات دانشکده پرستاری در سال 1398 انجام شد و به بررسی سه بیمارستان آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان (با نام­های شهید باهنر، افضلی پور و شفا) پرداخته است. نمونه‌گیری ‌به­صورت سرشماری و با ابزار فرم گزارش خطاهای درمانی بود که از طریق اعتباربخشی ابلاغ‌ شده بود. فرم­های گزارش خطا مطالعه و دسته‌­بندی شد که شامل مواردی همچون ﻧﺎﻡ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ، ﻧﻮﻉ ﺧﻄﺎ، ﺁﺳﻴﺐ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ خطا، ﺳﻤﺖ ﺧﻄﺎﮐﻨﻨﺪﻩ، ﻧﺎﻡ ﺑﺨﺶ، ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻭﻗﻮﻉ ﻣﺠﺪﺩ ﺧﻄﺎ، آسیب به بیمار و ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﺟﻬﺖ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺑﺮﻭﺯ خطا بود. از انتهای سال 1396 با ابلاغ شیوه نامه نظارتی در خصوص وقوع وقایع ناخواسته درمانی از جانب معاونت درمان وزارت بهداشت به معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بحث نظارت و گزارش خطاها به شکل چشم­گیرانه توسط بیمارستان­ها پی­گیری گردید.
پس از اخذ کداخلاق  IR.KMU.REC.1398.129 با حضور پژوهش­گر در دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان‌های مورد نظر، آمار گزارش خطای 5 ساله (1393 تا 1397) دریافت و بررسی شد. دادهها در نرمافزار SPSS نسخه 20 وارد شده و نتایج به­صورت آماری توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) گزارش گردید.
نتایج
مطالعه حاضر نشان داد که از میان 3 بیمارستان آموزشی مورد بررسی، 2326 مورد خطا طی 5 سال گزارش شده ­است. براساس نتایج جدول 1، بیشترین آمار گزارش­دهی خطا­های بالینی در سال 1397 بوده (3/24 درصد) میزان گزارش­دهی خطا در سه مرکزدر سال 1397  نسبت به سال­های قبل از نظر آماری افزایش معنا­داری داشت.
گزارش­دهی خطا در 5 سال مرکز آموزشی درمانی شهید ­باهنرکه مرکز ترومای استان است بیشترین درصد گزارش­دهی 3/69 درصد نسبت به دو مرکز دیگر را دارا بود و این میزان در مرکز آموزشی درمانی افضلی پور 7/19 درصد و مرکز آموزشی درمانی شفا 11 درصد به نسبت کل بود.
در دسته­بندی بخش­ها و واحد­های بیمارستانی: پاراکلینیک و پشتیبانی بیشترین درصد بروز خطا 2/31 درصد را داشتند. سپس بخش­های جنرال 31 درصد ، بخش ­اورژانس 7/17 درصد، بخش­های ویژه 4/14 درصد، اتاقهای­عمل 7/5 درصد در­ ترتیب جدول فراوانی قرار میگیرند.
از نظر شیفت­کاری، آمار گزارش نوبت­های کاری به ترتیب: صبح 8/82 درصد (بیشترین)، عصر 7/5 درصد و شب 5/11 درصد  بوده ­است. در دسته­بندی برای فردی که خطا کرده ­است، بیشترین آمار مربوط به پرستاران 1/66 درصد است. از بین خطا­های گزارش شده موارد منجر به آسیب جدی بیمار که می­تواند مرگ یا ناتوانی جدی برای بیمار ایجاد نماید (خطا­های 28گانه) 6/5 درصد از کل خطاها بوده و مواردی که آسیب جدی نداشته یا هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نکرده­است، 4/94 درصد بوده ­است (جدول 1).
 
 

 
جدول 1- فراوانی خطاهای 5 ساله در بیمارستان­های آموزشی شهرکرمان طی سال­های 97-1393
متغیر فراوانی درصد
سال 1397 566 3/24
1396 373 16
1395 496 3/21
1394 483 8/20
1393 408
 
5/17
نام بیمارستان شهید باهنر 1611 69/3
افضلی پور 459 7/19
شفا 256 11
بخش پاراکلینیک پشتیبانی 726 2/31
ویژه 336 4/14
بستری 720 31
اورژانس 411 7/17
اتاق ­عمل
 
133 7/5
شیفت صبح 1925
 
8/82
عصر 133
 
7/5
شب 268
 
5/11
نوع فرد پرستار 1538 1/66
پزشک 300 9/12
پاراکلینیک 336 4/14
پشتیبانی 152 5/6
نوع خطا خطای منجر به آسیب جدی 130 6/5
خطای منجر به آسیب غیر جدی 2196 4/94
جمع کل خطاهای احصاء شده 2326 100
نتایج به صورت درصد و فراوانی گزارش شده است
 
 
بحث
این مطالعه که با هدف تعیین فراوانی خطا­های گزارش­ شده توسط کادر بیمارستان طی سال­های 1393 تا 1397 انجام گرفت نشان داد که بیشترین آمار گزارش­دهی خطا­های بالینی در سال 1397 (3/24 درصد) بوده ­است. در سال 1397 میزان گزارش­دهی خطاها نسبت به سال های 1393 تا 96 قبل از نظر آماری افزایش معنی‌داری داشت. علت اصلی تأکید بیشتر وزارتخانه بر گزارش و پی­گیری خطا­های 28­گانه بود و نشان ­دهنده این مهم است که دستگاه­های نظارتی با تأکید بر موارد گزارش­دهی خطاها می­توانند نقش مهمی در ارتقاء وضعیت گزارش­دهی و مدیریت خطا در بیمارستان­ها داشته باشند.
بهترین راه کاهش میزان خطا، پیش­گیری است، چرا که این خطا­ها به­طور معمول در جریان ارائه­ خدمات بالینی به وقوع میپیوندند [10]. خطا­های منجر به آسیب در بیمارستان  شهید باهنر بیشتر از دو بیمارستان دیگر بود. در مطالعه حاضر، واحد­های پاراکلینیک و پشتیبانی بیشترین درصد بروز خطا را به میزان 2/31 درصد داشتند، سپس بخش­های جنرال 31 درصد و بخش اورژانس 7/17درصد بخش­های ویژه 4/14درصد اتاق­های عمل 7/5 درصد در ترتیب جدول فراوانی قرار میگیرند. در مطالعهFaraji-Fard  و همکاران بخش جراحی زنان بیشترین خطا­ها را داشتند [11]. علت تفاوت در بخشهایی با بیشترین آمار گزارش‌دهی خطا می­تواند به فرهنگ گزارش خطا و دیدگاهی که مدیران و مسئولان هر بخش مستقر کرده­اند مرتبط باشد. در مدل­های حاکمیت بالینی پرسنل به گزارش داوطلبانه همراه با رویکرد غیر­­­سرزنشی ترغیب می شوند [12].
از نظر شیفت­کاری آمار گزارش نوبت­های کاری (این­که چه شیفت­کاری خطا اتفاق افتاده است) مطالعه حاضر به ترتیب، صبح 8/82 درصد، عصر 7/5 درصد و شب 5/11 درصد بوده است. هم­چنین در مطالعه Rezaei Farsani و همکاران میانگین خطاهای دارویی در نوبت ­کاری شب بیشتر از صبح بود ولی بین نوبت­ کاری صبح و در گردش تفاوتی وجود نداشت و با طولانی­تر شدن نوبت­های کاری خطا­ها بیشتر شده­اند که تا حدودی مشابه با نتایج سایر مطالعات می­باشد که آن­ها هم به این نتیجه رسیدند میزان خطا­ها در نوبت شب بیشتر رخ می­دهد، در حالی­که بعضی مطالعات بیشترین میزان اشتباهات را مربوط به نوبت صبح نشان دادند [13].
در مطالعه حاضر از بین خطا­های گزارش ­شده، موارد منجر به آسیب جدی بیمار که می­تواند مرگ یا ناتوانی جدی برای بیمار ایجاد نماید (خطاهای 28گانه) 6/5 درصد از کل خطا­ها بوده و مواردی که آسیب جدی نداشته یا مشکلی برای بیمار ایجاد نکرده است 4/94 درصد بوده است. بر اساس مطالعهFathi  و همکاران در حوزه جراحی، آسیب­ها مدت اقامت بیمار را افزایش داده یا نیازمند مداخلاتی برای حفظ جان بیمار بوده ­است و حوادث منجر به مرگ 8/5 درصد از حوادث را شامل می­شود. با توجه به مطالعات مشابه تقریباً نیمی از آسیب­ها قابل پیش­گیری بودند. بنابراین می‌توان انتظار داشت در صورت مدیریت پیش­گیرانه نرخ مرگ­ ناشی از خطا­ها کاهش چشم­گیر داشته باشد [3].
محدودیت­های مطالعه شامل عدم استقرار فرهنگ مناسب گزارش خطا در مراکز آموزشی درمانی است که منجر به گزارش ناقص خطا­ها شده است و می­تواند تا حدی منجر به نقص در­ نتایج چنین بررسی­هایی شود. لذا پیشنهاد می­شود در مطالعات آینده موانع گزارش­دهی مناسب خطا­ها در مراکز درمانی کرمان بررسی شود.
نتیجه­گیری
نتایج مطالعه نشان داد با توجه به مطالعات موجود در ایران هم­چنان اندکی از­خطا­ها گزارش می­شود. لزوم ارتقاء فرهنگ ایمنی در بیمارستان هنوز اساسی­ترین اقدام جهت کاهش خطا می­باشد. لذا توصیه مـی­گـردد نسـبت به فرهنگ­سازی جهت پیشگیری از خطـا و هم­چنـین تسهیل گزارش­دهی خطا در بیمارستان­هـای آموزشی شهر کرمان اقدام شود.
تشکر و قدردانی
به این­ وسیله از مدیران ارشد و اعضاء دفاتر بهبود مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان جهت مساعدت در پیش­برد این مطالعه قدردانی به­عمل می­آید.
 


 
[1]- کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ، واحد توسعه تحقیقات بالینی، مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شهید باهنر، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
[2] - کارشناسی ارشد پرستاری، واحد توسعه تحقیقات بالینی، مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شهید باهنر، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
[4] - کارشناس پرستاری، واحد توسعه تحقیقات بالینی، مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شهید باهنر، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
[5] - استادیار گروه پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
 تلفن: 31325220-034، دورنگار: 31325218-034، پست الکترونیکی: j.farokhzadian@kmu.ac.ir
نوع مطالعه: گزارش كوتاه | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1399/11/5 | پذیرش: 1400/3/4 | انتشار: 1400/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb