جلد 20، شماره 5 - ( 5-1400 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 538-519 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadboukani S, Ghamari H, Kiani A, Rezaeisharif A. Testing Thwarted Belongingness and Perceived Burdensomeness in Suicidal Ideation and Behavior in Students: Investigating the Moderating Role of Hopelessness: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 20 (5) :519-538
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5876-fa.html
احمدبوکانی سلیمان، قمری حسین، کیانی احمد رضا، رضایی شریف علی. آزمون مدل تعلق‌پذیری خنثی و سربار بودن در ایده و رفتار خودکشی در دانشجویان: بررسی نقش تعدیلی ناامیدی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (5) :519-538

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5876-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
متن کامل [PDF 401 kb]   (929 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1698 مشاهده)
متن کامل:   (949 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 20، مرداد 1400، 538-519
 
آزمون مدل تعلق‌پذیری خنثی و سربار بودن در ایده و رفتار خودکشی در دانشجویان: بررسی نقش تعدیلی ناامیدی: یک مطالعه توصیفی
 
 
سلیمان احمدبوکانی[1]، حسین قمری گیوی[2]، احمد رضا کیانی[3]، علی رضایی شریف[4]
 
دریافت مقاله: 17/12/99 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 11/01/1400  دریافت اصلاحیه از نویسنده: 09/03/1400 پذیرش مقاله: 10/03/1400
 
 
 
 
چکیده
زمینه و هدف: ناامیدی، تعلق‌پذیری و احساس سربار بودن یک عامل خطر مهم برای میل به خودکشی است. بنابرین هدف مطالعه حاضر تعیین تعامل ناامیدی، تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن بر ایده و رفتار خودکشی است.
مواد و روش­ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مدل­یابی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی[j1]  در سال تحصیلی 1399 بود که تعداد 650 نفر به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت آنلاین به پرسش­نامه­های ناامیدی، ایده خودکشی، رفتار خودکشی و نیاز­های بین فردی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری همبستگی Pearson و Hayes' macro PROCESS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که ناامیدی منفی با تعلق­پذیری (45/0=r، 001/0>P)، احساس سربار بودن (37/0=r، 001/0>P)، ایده (32/0=r، 001/0>P) و رفتار خودکشی (26/0=r، 001/0>P) ارتباط مثبت و معنی­دار دارد. ناامیدی مثبت هم با تعلق‌پذیری (32/0=r، 001/0>P)، احساس سربار بودن (37/0=r، 001/0>P)، ایده (25/0=r، 001/0>P) و رفتار خودکشی (26/0=r، 001/0>P) ارتباط مثبت و معنی­دار دارد. هم­چنین نتایج، تعامل ناامیدی، تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن بر ایده و رفتار خودکشی را تأیید کرد.
نتیجه­گیری: به طور کلی این مطالعه از نظریه بین فردی و تعامل بین ناامیدی و تعلق­پذیری خنثی و احساس سربار بودن در مورد ایده و رفتار خودکشی خودکشی حمایت می­کند. براساس یافته­های حاضر پیشنهاد می­شود که برای کاهش ایده و اقدام به خودکشی با برگزاری دوره­های آموزشی مهارتی و انگیزشی، امیدواری را در افراد بالا برد.
واژه­های کلیدی: ناامیدی، خرده نشانگان افسردگی- خودکشی، رفتار خودکشی، ایده خودکشی، دانشجویان
 
 
مقدمه
خودکشی (Suicide) علت اصلی مرگ در سراسر جهان و یکی از مهم­ترین مشکلات بهداشت عمومی در جوانان است که هر ساله بیش از 800 هزار نفر قربانی می­گیرد ]1[. در ایران نیز در سال 2000 برآورد شده بود که از هر 100 هزار نفر، 6/6 نفر مرتکب خودکشی منجر به مرگ می­شوند اما تحقیقات نشان می­دهد این آمار به 9/9 نفر در دو دهه اخیر افزایش یافته است [2]. در نتیجه این آمار، سازمان­های حرفهای و متخصصان در این زمینه خواستار تدوین برنامه‌های اضافی برای پیش­گیری از خودکشی شدهاند. توسعه برنامه پیش­گیرانه کارآمد، نیاز به مبانی تجربی و درک نظری کامل دارد. بنابرین، تلاش برای شفاف سازی و اصلاح مدل‌های نظری رفتارهای مربوط به خودکشی در درجه اول اهمیت قرار دارد [3].
ساختار نا­­امیدی (Hopelessness) عامل مهمی در زمینه خودکشی و حفظ آن است که در چندین مدل نظری خودکشی ادغام شده است [5-4]. نا­امیدی به عنوان انتظارات منفی برای خود و آینده فرد تعریف می­‌شود [6]. حمایت تجربی قوی برای ارتباط مثبت بین ناامیدی و طیف رفتار­های خودکشی از جمله ایده، رفتار و مرگ ناشی از اقدام وجود دارد [8-7]. با توجه به این­که نتایج از یک رابطه قوی بین ناامیدی و افکار و رفتار­های خودکشی حمایت می­کند، بنابراین می­توان گفت نا­امیدی به عنوان یکی از مؤلفه­های اصلی نظریه بین فردی پذیرفته شده است [9].
Joiner یک برنامه کاربردی خاص با چارچوب تعلق­پذیری خنثی (Thwarted Belongingness) و احساس سربار بودن (Perceived Burdensomeness) زیاد که باعث میل به خودکشی می­شود [10]. چارچوبی که Joiner ارائه داد عقاید خودکشی و پیشرفت از ایده به تلاش به عنوان فرآیند­های جداگانه را مورد توجه قرار داد که با مجموعه­ای جداگانه‌‌ از توضیحات و عوامل خطرساز همراه می­شوند [10]. تعلقپذیری خنثی به عنوان یکی دیگر از ابعاد روان­شناختی ­بین ­فردی مستلزم اعتقاد بر این است که فرد فاقد ارتباط مهم با دیگران است و روابط معنی‌دارش تضعیف شده است [9]. بر اساس نظریه روان­شناختی بین فردی احساس سربار بودن مستلزم اعتقاد به این است که یکی سربار دیگران است، به گروه کمکی نمی­کند و در ایمنی و بهزیستی گروه ناتوان است [11]
هنگامی که یک فرد تمایل به پایان دادن به زندگی خود دارد، سؤال بعدی این است که این فرد برای این میل تلاش و عمل می­کند. Joiner تعیین­کننده کلیدی را در این می‌‌بیند که فرد ظرفیت و قابلیت تلاش برای خودکشی را دارد. قابلیت و ظرفیت خودکشی به عادت فرد نسبت به درد، ترس از مرگ از طریق قرار گرفتن در معرض تجربیات زندگی مانند خودجرحی، خودکشی یکی از اعضای خانواده و هر گونه تجربه دیگری که فرد را به حوادث دردناک و تحریک­آمیز سوق می‌دهد، اشاره دارد [12].
هم­چنین  Talleyو همکاران طی پژوهشی عنوان کردند که تعلق­پذیری خنثی، احساس سربار بودن در پیش­بینی ایده خودکشی در نمونه­ای از زنان که سطح بالایی از دوگانگی خودپنداره جنسی را تجربه می­کردند، در تعامل با هم بوده و تأثیرگذارند [13]. با این حال، به دلیل تغییر متغیرهای بین فردی و درون فردی، این سازه­ها در طول زمان متفاوت دیده می­شوند [10]. به این ترتیب که این فرضیه مطرح میشود وجود این سازه­ها منجر به توسعه ایده خودکشی منفعل میشود، اما هنگامی که فرض می­شود این حالت­های شناختی با گذشت زمان تغییر نمی­کنند، تمایل به خودکشی فعال ممکن است غلبه کند [6].
بنابراین علاوه بر نا­امیدی ساختار­های بین فردی تعلقپذیری خنثی و احساس سربار بودن، فرد را از تمایل به خودکشی منفعل به سمت خودکشی فعال سوق می­دهد [14]. در ارزیابی نظریه بین فردی، Hagan و همکاران دریافتند که نا­امیدی عمومی تعامل تعلق­پذیری خنثی و احساس سربار بودن را تعدیل می­کند و ایده خودکشی را در بین دانشجویان و بیماران بالینی تقویت می­کند [15]. با این وجود باید توجه داشت که تحقیقات دیگر نتوانسته­اند از تأثیر متقابل نظریه­پردازی حمایت کنند [17-16].
آمار شیوع اختلالات روانی و مشکلات سلامت روان در ایران بسیار بالا و قریب به 22 درصد برآورد شده است [18]، و این اختلالات شدیداً با طرح­ریزی و اقدام به خودکشی رابطه دارند، به طوری که یک مطالعه در ایران روی 421 دانشجو، گزارش داده است که 9/15 درصد آن­ها ایده­پردازی برای خودکشی، 9/11 درصد طرح­ریزی برای خودکشی و 7/7 درصد آن­ها اقدام به خودکشی را در سراسر زندگی خود داشته­اند [19]. با توجه به موارد گفته شده در بالا و با توجه به این­که خودکشی در حال حاضر به صورت یک بحران درآمده و جزء یکی از آسیب­های اجتماعی اصلی در جامعه ما می­باشد و هم­چنین چون مطالعات بسیار کمی به بررسی تأثیر تعاملی عوامل موجود پرداخته­اند، محققان استدلال میکنند که ایجاد و آزمایش مدل­های نظری که دلیل ایجاد میل و توانایی در اقدام به خودکشی است، یک کار اساسی در پیش­گیری از خودکشی است [20، 10]. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین تعامل ناامیدی، تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن در نظریه بین فردی است. مدل فرضی پژوهش بر اساس نظریه بین فردی و با در نظر گرفتن نقش تعدیل­گر ناامیدی در نمودار 1 آمده است. طبق این مدل پژوهش حاضر درصدد بررسی فرضیات زیر است: فرضیه اول: بررسی نقش تعدیل­گر ناامیدی در رابطه بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با ایده خودکشی و فرضیه دوم: بررسی نقش تعدیل­گر ناامیدی در رابطه بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با رفتار خودکشی
 
تعلق پذیری × سربار بودن
تعلق پذیری خنثی
 
سربار بودن × ناامیدی منفی
احساس سربار بودن
ایده و رفتار خودکشی
ناامیدی
تعلق پذیری × ناامیدی
تعلق پذیری× سربار بودن × ناامیدی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نمودار 1- مدل فرضی پژوهش براساس نظریه بین فردی؛ بررسی نقش تعدیل­گر ناامیدی
 
 
مواد و روش­ها
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری است که با کد اخلاق IR.ARUMS.REC.1399.425 در کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1399 تصویب شده است. با توجه به نظر بسیاری از پژوهش­گران برای سازگاری با الگوی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر تعداد نمونه باید حداقل 10 برابر تعداد متغیرهای مشاهده شده باشد [21]، حجم نمونه در این پژوهش و با در نظر گرفتن احتمال اُفت نمونه­ها، 650 نفر در نظر گرفته شد. در مجموع 650 نفر به پرسش­نامه پاسخ دادند که 22 پرسش­نامه به دلیل ناقص بودن کنار گذاشته شد و نرخ پاسخ­دهی 96 درصد بود. با استفاده از فاصله Mahalanobis و با درجه اطمینان 95 درصد، 28 پرسش­نامه دیگر کنار گذاشته شد که 600 پرسش­نامه وارد تحلیل آماری شد.
روش نمونه­گیری مورد استفاده به صورت در دسترس بود. روش جمع­آوری داده­ها با توجه به وضعیت کرونا و عدم دسترسی به دانشجویان به [j2] صورت حضوری و در دو بخش که بخش اول شامل اطلاعات جمعیت شناختی (سن، جنسیت، مقطع تحصیلی، وضعیت اقتصادی، مصرف سیگار، احتمال خود جرحی و احتمال خودکشی در آینده؛ چقدر احتمال دارد که روزی دست به خودکشی بزنید؟) بود و بخش دوم شامل پرسش­نامه­های نیاز­های بین فردی، ناامیدی، خرده‌ مقیاس نشانگان افسردگی-گرایش به خودکشی و رفتار خودکشی به صورت آنلاین و از طریق گذاشتن لینک آن­ها در گروه­های کلاسی و کانال­های ایجاد شده در فضای مجازی دانشگاه (از تاریخ 17 آبان تا 2 اسفند) در اختیار دانشجویان قرار داده شد. لازم به ذکر است که معیار­های ورود به مطالعه شامل اشتغال به تحصیل[j3] ، رضایت به شرکت در پژوهش و پر کردن رضایت نامه اخلاقی و معیار خروج شامل انصراف از شرکت در مطالعه و عدم پاسخ کامل به سؤالات بود.
پرسش­نامه­های نیازهای بین فردی، ناامیدی، ایده و رفتار خودکشی به صورت خلاصه عبارتند از:
1- خرده­مقیاس نشانگان افسردگی-گرایش به خودکشی (Depressive Symptom-Suicidality Subscale): این مقیاس به ارزیابی فراوانی و شدت افکار خودکشی در زمان حال می­پردازد. این یک مقیاس چهار سؤالی خودگزارشی است که به ارزیابی وجود و شدت افکار، طرح و انگیزه خودکشی می­پردازد. هر سؤال شامل گروهی از عبارات است که نمره­ای در دامنه 0 تا 3 می­گیرد و بالاترین نمره 12 می­باشد و نمره بالاتر نشانه شدت بیش‌تر مشکل است. شدت ایده­پردازی برای خودکشی توسط نمره کلی پاسخ­ها در دامنه بین صفر تا 3 بوده است. دو مطالعه، همسانی درونی و روایی همگرای عالی و توانایی تمیز اقدام­کنندگان از غیراقدام­کنندگان را در جمعیت عمومی گزارش کردند [23-22]. Joiner و همکاران نمره برش را 3 در نظر گرفته [22]، اما مطالعه Von Glischnski و همکاران بهترین نقطه برش در جمعیت عادی را 2 دانسته است [23]. این پرسش­نامه ابتداء توسط دو متخصص روان­شناسی به فارسی ترجمه و بعد مشکلات ترجمه برطرف شد. سپس از یک نفر دیگر مسلط به هر دو زبان خواسته شد پرسش­نامه ترجمه شده را به زبان انگلیسی باز گرداند. این پرسش­نامه و پرسش­نامه اصلی مقایسه شد و به این صورت از میزان روایی ترجمه اطمینان حاصل نمودیم. روایی صوری پرسش­نامه هم توسط 3 متخصص روان­شناسی تأیید شد و پرسش­نامه ترجمه شده به منظور کاربرد نهایی روی آزمودنی­ها به صورت آزمایشی اجرا و اشکالات احتمالی اصلاح شد. هم­چنین برای تعیین روایی سازه پرسش­نامه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. اجرای تحلیل عاملی ساختار یک عاملی را تأیید کرد. نتایج نشان داد که مقدار آماره­ کای دوی (X2) در مدل برابر 821/2، درجه آزادی مدل نیز برابر با یک است که حاصل نسبت آن­ها برابر است با 821/2 است که در حدود مقدار قابل قبول قرار دارد. از طرفی دیگر شاخصهای برازندگی مانند شاخص برازندگی هنجار شده ((Normaed fit index; NFI، شاخص برازش تطبیقی ((Comparative fit index; CFI، شاخص برازندگی افزایشی (Incremental fit index; IFI) همگی در حد مطلوب قرار دارند ( بالای 90/0) و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب (Root mean squared error of approximation; RMSEA) نیز 055/0 است. ضریب پایایی در پژوهش حاضر 91/0 به­دست آمد.
مقیاس ناامیدی: در این پژوهش، دو مقیاس مستقل برای ارزیابی ناامیدی مورد استفاده قرار گرفت و هر دوی آن­ها از Fraser و همکاران اقتباس شده است ]24[. دو مقیاس فقط در جملات مثبت و منفی با هم تفاوت داشتند. شیوه نمرهگذاری آن بر اساس یک مقیاس 5 درجه­ای لیکرتی میباشد که به گویه کاملاً مخالفم نمره 0 و به گویه کاملاً موافقم نمره 4 تعلق می­گیرد. یک نمونه سؤال به این صورت بود: «آینده در نظرم مأیوس و نومید کننده است و گمان نمیکنم که اوضاع بهتر ­شود.» در جملات مثبت، نمره بالاتر نشانه ناامیدی بیش‌تر و در جملات منفی، نمره پایین­تر نشانه ناامیدی بیش‌تر است. در مطالعه Fraser و همکاران هر دو مقیاس مثبت ناامیدی و مقیاس منفی ناامیدی همبستگی بالایی با مقیاس ناامیدی Beck داشتند (به ترتیب، 93/0=r و 87/0=r). این پرسش­نامه ابتداء توسط دو متخصص روانشناسی به فارسی ترجمه و بعد مشکلات ترجمه برطرف شد. سپس از یک نفر دیگر مسلط به هر دو زبان خواسته شد پرسش­نامه ترجمه شده را به زبان انگلیسی باز گرداند. این پرسش­نامه و پرسش­نامه اصلی مقایسه شد و به این صورت از میزان روایی ترجمه اطمینان حاصل نمودیم. روایی صوری پرسش­نامه هم توسط 3 متخصص روان­شناسی تأیید شد و پرسش­نامه ترجمه شده به منظور کاربرد نهایی روی آزمودنیها به صورت آزمایشی اجرا و اشکالات احتمالی اصلاح شد. هم­چنین برای تعیین روایی سازه پرسش­نامه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. اجرای تحلیل عاملی ساختار دو عاملی را تأیید کرد. نتایج نشان داد که مقدار آماره کای دوی (X2) در مدل برابر 074/2، درجه آزادی مدل نیز برابر با یک است که حاصل نسبت آن­ها برابر است با 074/2 است که در حدود مقدار قابل قبول قرار دارد. از طرفی دیگر شاخص­­های برازندگی مانند شاخص برازندگی هنجار شده ((Normaed fit index; NFI، شاخص برازش تطبیقی ((Comparative fit index; CFI، شاخص برازندگی افزایشی (Incremental fit index; IFI) همگی در حد مطلوب قرار دارند ( بالای 90/0) و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب (Root mean squared error of approximation; RMSEA) نیز 042/0 است. هم­چنین پایایی بازآزمایی و روایی همزمان با پرسش­نامه افسردگی برای هر دو مقیاس مورد قبول بود ]24[ در این مطالعه، ضریب پایایی مقیاس منفی ناامیدی 78/0 و مثبت ناامیدی 71/0 به­دست آمد.
پرسش­نامه نیازهای بین­فردی (Interpersonal Needs Questionnaire): این پرسش­نامه دارای چندین نسخه (10، 12، 15، 18 و 25 سؤالی) است که طبق گزارش Hill و همکارش نسخه 10 و 15 سؤالی بهترین میزان اعتبار درونی و تناسب با مدل تحلیل عاملی اکتشافی را دارند [25]. نسخه 15 سؤالی این مقیاس، به صورت خودگزارشی از شرکتکنندگان می­خواهد که بهترین گزینه ممکن را متناسب با باورهای خود در مورد این­که در حال حاضر تا چه میزانی با دیگران در ارتباط هستند (Thwarted belongingness) و تا چه میزانی فکر می­کنند که سربار دیگران هستند (Thwarted belongingness) مشخص کنند. اهمیت این پدیده در این است که افراد شرکت ­کننده با این ابراز باورها، می­توانند به محققان نشان دهند که به چه میزان رفتارهای بین­فردی و ارزش چنین رفتار­هایی می­تواند رفتارهای اساسی آن­ها مثل تمایل به خودکشی را پیش­بینی کند. هم­چنین نمره بالاتر در این مقیاس به معنای ادراک سربار بودن و تعلق­پذیری خنثی بیش‌تر هست که این هم نشانگر باور فرد بر این است که او در تعاملات اجتماعی منشأ مشکلات و آسیب­ها برای اطرافیان خود است. در واقع این باور به سربار بودن یا تعلق­پذیری خنثی ناشی از عوامل محیطی است که فرد در طی زندگی خود با آن­ها رو به رو شده است. در ضمن اعتبار درونی (آلفا=90/0) و پایایی خوبی برای این مقیاس گزارش شده است [26]. در نمونه ایرانی هم­چنین از میان 15 سؤالات پرسش­نامه در تحلیل عامل تأییدی، سه سؤال 9، 11 و 12 به­خاطر بار عاملی پایین از پرسش­نامه کنار گذاشته شدند. این پرسش­نامه شامل دو مؤلفه­ احساس سربار بودن (سؤال­های شماره 1، 2، 3، 4، 5، 6) و تعلق‌پذیری خنثی (سؤال­های شماره، 7، 8، 10، 13، 14، 15) می­باشد. شیوه نمره­گذاری آن براساس یک مقیاس 7 درجه­ای لیکرتی می­باشد که به گویه هرگز نمره 1 و به گویه مطمئنم نمره 7 تعلق می­گیرد که این نمره­گذاری در سؤالات (7، 8، 10) به صورت معکوس می­باشد. جهت بررسی روایی پرسش­نامه به برآورد همبستگی آن با افسردگی، اضطراب، و شکست اقدام شد و نتایج آن تحت عنوان روایی همگرا گزارش شد که نشان داد پرسش­نامه از روایی مطلوبی برخوردار است [27]. ضریب پایایی در پژوهش حاضر به ترتیب 93/0 برای احساس سربار بودن و برای تعلق‌پذیری خنثی 84/0 به دست آمد.
4-پرسش­نامه رفتارهای خودکشی- تجدید نظر شده (The Suicide Behaviors Questionnaire- Revised): این پرسش­نامه چهار گویه دارد و در سال 2001 توسط Osman و همکاران تهیه شده است و ایده­پردازی و اقدام به خودکشی در سراسر زندگی، ایده­پردازی در سال گذشته، تهدید به خودکشی و احتمال ارتکاب خودکشی در آینده را بررسی میکند [28]. نمره کل بیش‌تر نشان­دهنده سطح بیش‌تری از تمایل فرد به خودکشی است. نمره برش این مقیاس برای جمعیت غیرخودکشی 7 است. مطالعه اصلی نشان از روایی همگرای عالی این مقیاس و حساسیت عالی در تمییز آزمودنی­های خودکشی­گرا از غیر خودکشی­گرا دارد. نمرات کل ممکن است از 3 تا 18 است، نمرات بالاتر نشان دهنده گرایش به رفتار­ خودکشی بالاتر است. در تحقیقLittlewood  و همکاران مقدار الفای 87/0 بود [29]. در تحقیق Rashid و همکاران همسانی درونی 80/0 بود [30]. در مطالعه حاضر نیز پایایی پرسش­نامه با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 82/0 محاسبه گردید.
داده­های جمع­آوری شده در این پژوهش با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی چون میانگین و انحراف معیار و از آزمون همبستگی Pearson با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 تحلیل شد. سطح معنی­داری در آزمون 05/0 در نظر گرفته شد. برای ارزیابی اثر تعدیل­گر (Hayes' macro PROCESS) با استفاده از روش بوت استراپینگ (Bootstrapping procedures) با 5000 نمونه در SPSS نسخه 25 انجام دادیم [31]. برای بررسی پایایی (شامل متغیرهای مشاهده پذیر، یا بار عاملی و پایایی ترکیبی) و روایی ابزار (شامل روایی همگرا، و روایی واگرا) از نرمافزار PLS نسخه 3 استفاده شد. در این تجزیه و تحلیل، نیازهای بین فردی به عنوان متغیر پیش بین، ناامیدی به عنوان متغیر تعدیل­گر و ایده و رفتار خودکشی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. در این پژوهش، چهار مدل تعدیلی محاسبه شد و ضریب تعیین از فعل و انفعالات سه طرفه متغیرهای پیش بین و ایده و رفتار خودکشی محاسبه شد.
نتایج
در پژوهش حاضر، 139 نفر (2/23 درصد) از شرکت کنندگان آقایان و 461 نفر (8/76 درصد) نفر خانمها بودند. میانگین و انحراف معیار سن آقایان برابر با 81/4± 34/23 سال و خانمها برابر 32/4 ±01/23 سال بود. 55 نفر (6/39 درصد) از مردان سن کم‌تر از 20 سال، 41 نفر (5/29 درصد) سن 21 تا 25 سال، 17 نفر (2/12 درصد) سن 26 تا 30 سال و 17 (2/12 درصد) سن بالاتر از 30 سال داشتند. 151 نفر (8/32 درصد) از زنان سن کم‌تر از  20 سال، 208 نفر (1/45 درصد) سن 21 تا 25، 72 نفر (6/15 درصد) سن 26 تا 30 سال و 30 (5/6 درصد) سن بالاتر از 30 سال داشتند. سطح تحصیلات 387 نفر (5/64 درصد) کارشناسی، 191 نفر (8/31 درصد) کارشناسی ارشد، 22 نفر (7/3 درصد) دکترا بود. وضعیت اقتصادی 113 نفر (8/18 درصد) ضعیف، 308  نفر (3/51 درصد) متوسط، 118 نفر (7/19 درصد) خوب و 61 نفر (2/10 درصد) خیلی خوب بود. 73 نفر (2/12 درصد) مصرف سیگار داشتند. احتمال خودکشی در آینده در این جمعیت 14 نفر (3/2 درصد) است. هم­چنین 56 نفر (3/9 درصد) از شرکت کنندگان بیش از یک بار از روی عمد به خود آسیب رسانده­اند. هم­چنین 32 نفر (3/5 درصد) احتمال صدمه به خود را گزارش دادند.
قبل از انجام هرگونه تجزیه و تحلیل آماری، ارزیابی نرمال بودن توزیع نمونه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد مقدار کجی در محدوده 88/0 تا 12/0 و دامنه کشیدگی متغیر­ها در محدوده 79/0 تا 62/0- بود. این مقادیر با توجه به مقادیر قابل قبول کجی و کشیدگی Tabachnick و همکاران که به ترتیب برابر 2± و 5± است، نشان داد که توزیع داده­ها نرمال می­باشد [32].
جدول 1، میانگین، انحراف معیار، کجی و کشیدگی متغیرهای احساس سربار بودن، نشانگان افسردگی-گرایش به خودکشی، رفتار خودکشی، تعلقپذیری خنثی و ناامیدی مثبت و منفی و هم چنین ماتریس همبستگی بین متغیر­های پژوهش را نشان می­دهد. نتایج جدول 1 نشان می­دهد که بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با نشانگان افسردگی-گرایش به خودکشی و رفتار خودکشی و هم­چنین متغیر­های تعدیلگر ناامیدی مثبت و منفی با نشانگان افسردگی-گرایش به خودکشی و رفتار خودکشی رابطه معنی‌داری وجود دارد (001/0>p). برای بررسی هم­خطی از آماره تولرانس (Tolerance) و عامل تورم واریانس (Variance inflation factor; VIF) استفاده شد. تولرانس نسبتی از واریانس یک متغیر مستقل است که توسط سایر متغیرهای مستقل تبیین نشده است. ضریب تولرانس که بین 0 تا 1 است نشان می­دهد که متغیرهای مستقل تا چه اندازه رابطه خطی با یکدیگر دارند. هر چه مقدار آن بزرگ­تر باشد، نزدیک به 1، میزان هم­خطی کم‌تر و هر چه قدار تولرانس کم‌تر باشد (نزدیک به صفر) نشان می­دهد که میزان هم­خطی بالا است [33]. آماره تولرانس و عامل تورم واریانس به دست آمده برای هر یک از متغیرهای پیش بین در حد مطلوب بود.   
 
 
جدول 1- میانگین، انحراف استاندار، کجی، کشیدگی و همبستگی متغیرهای پژوهش در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل در سال 1399
 
متغیرها 1 2 3 4 5 6
1. ناامیدی منفی -          
2. ناامیدی مثبت **66/0 -        
3. تعلق پذیری خنثی **34/0 **32/0 -      
4. احساس سربار بودن **37/0 **37/0 **35/0 -    
5. ایده خودکشی **32/0 **25/0 **33/0 **40/0 -  
6. رفتارهای خودکشی **26/0 **26/0 **28/0 **45/0 **68/0 -
میانگین 38/2 17/2 37/20 38/14 64/0 08/2
انحراف استاندار 30/2 99/1 12/7 00/8 59/1 08/3
چولگی 69/0 56/0 88/0 12/0 73/0 85/0
گشیدگی 62/0- 61/0- 17/0 01/0- 13/0 79/0
 
01/0>P**، 05/0>P*
 
 
برای آزمون مدل پیشنهادی، پس از بررسی مفرضه­های مدل­یابی پایایی ابزار (شامل متغیرهای مشاهده پذیر، یا بار عاملی و پایایی مرکب) روایی ابزار (شامل روایی همگرا، و روایی واگرا) مورد بررسی قرار گرفت.
برای بررسی همسانی درونی بار عاملی هر نشانگر بر سازه مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. بار عاملی مورد قبول برای هر گویه 7/0 است. بار عاملی هر گویه بر سازه مورد نظر بالاتر از 7/0 است، بنابرین همسانی درونی متغیرهای پژوهش تأیید می­شود. در روش معادلات ساختاری جهت بررسی پایایی از پایایی ترکیبی استفاده می­شود که مقادیر بالاتر از 70/0 برای هر سازه نشان دهنده پایایی مناسب آن است. برای همه متغیرها این مقدار بالای 70/0 است (جدول 2). برای بررسی روایی همگرا از AVE (Average variance extracted) استفاده شد. به این معنا که شاخص­های هر سازه در نهایت تفکیک مناسبی را به لحاظ اندازگیری نسبت به سازه­های دیگر مدل فراهم آورند. به عبارت ساده­تر هر نشانگر فقط سازه خود را اندازه­گیری کند و ترکیب آن­ها به گونه­ای باشد که تمام سازه­ها به خوبی از یکدیگر تفکیک شوند. این فرایند با کمک شاخص میانگین واریانس استخراج شده AVE مشخص شد. چنان­چه مقدار آن از 5/0 و بالاتر باشد آن متغیر از اعتبار برخوردار است [34]. با توجه به نتایج جدول بالا، مقدار میانگین واریانس استخراج شده برای همه متغیرها بالاتر از 5/0 است. بنابرین می­توان گفت معرف­های در نظر گرفته شده برای هر متغیر از روایی همگرا برخوردار است. هم­چنین برای سنجش روایی واگرا از آزمون بار عرضی استفاده می­شود. در این آزمون اگر بار عاملی هر متغیر مشاهده­پذیر بر روی متغیر مکنون مربوط به خود حداقل بیش‌تر از بار عاملی همان متغیر مشاهده­پذیر بر روی سایر متغیرهای مکنون باشد، می­توان گفت که مدل اندازه‌گیری از روایی واگرا برخوردار است که با توجه به بارهای عاملی متغیرها این آزمون نیز تأیید شد. در ادامه به بررسی فرضیه و مدل پژوهش می­پردازیم.
 
 
جدول 2- شاخص­های برازش مدل اندازه­گیری در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل در سال 1399
 
سازه ( متغیر مکنون) پایایی مرکب میانگین واریانس استخراج
شده (AVE)
آلفای کرونباخ
ناامیدی منفی 95/0 82/0 78/0
ناامیدی مثبت 87/0 76/0 71/0
تعلق پذیری خنثی 88/0 56/0 84/0
احساس سربار بودن 95/0 75/0 93/0
نشانگان افسردگی-گرایش به خودکشی 94/0 79/0 91/0
رفتار خودکشی 88/0 65/0 82/0
 
 
فرضیه اول: بررسی نقش تعدیل­گر ناامیدی منفی در رابطه بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با خرده نشانگان افسردگی- خودکشی. نتایج جدول 3 نشان داد که به غیر از تعلق‌پذیری خنثی (05/0-=β، 001/0=P)، احساس سربار بودن و ناامیدی منفی به تنهایی تأثیر قابل توجهی بر ایده خودکشی ندارند (05/0<P). تعامل دو طرفه احساس سربار بودن و ناامیدی منفی هم خرده نشانگان افسردگی-خودکشی را پیش بینی نمی­کند (نمودار 2). اما تعامل سه طرفه تعلق‌پذیری خنثی، توسط احساس سربار بودن و ناامیدی منفی 59/0 درصد از خرده نشانگان افسردگی-خودکشی را بالاتر از اثرات اصلی و تعاملات دو طرفه پیش بینی می­کند (033/0=P). کل مدل 24 درصد از خرده نشانگان افسردگی-خودکشی را پیش بینی کرده است (25/26=(7،592)F، 001/0>P).
 
جدول 3- تحلیل تعدیلی از تعلق پذیری خنثی، احساس سربار بودن، ناامیدی منفی بر خرده نشانگان افسردگی-خودکشی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل در سال 1399
متغیر وارد شده در هر مرحله مقدار β انحراف استاندارد مقدار t حد پایین حدپالا مقدار P R2
تعلق پذیری خنثی 0559/0- 0216/0 586/2- 0984/0- 0135/0- 001/0 24/0
احساس سربار بودن 0468/0 0298/0 569/1- 1054/0- 0118/0 117/0
ناامیدی منفی 3039/0- 1692/0 796/1- 6362/0- 0285/0 073/0
تعلق پذیری خنثی × سربار بودن 0058/0 0013/0 233/4 0030/0 0083/0 001/0
تعلق پذیری × ناامیدی منفی 0210/0 0077/0 745/2 0060/0 0360/0 006/0
احساس سربار بودن × ناامیدی منفی 0130/0 0097/0 338/1 0061/0- 0322/0 181/0
احساس × ناامیدی منفی × تعلق­پذیری 0008/0 0004/0 138/2 0001/0 0016/0 033/0
 
 
نمودار 2، مدل رابطه بین تعلق پذیری خنثی و احساس سربار بودن با خرده نشانگان افسردگی-خودکشی با توجه به نقش تعدیلگر ناامیدی منفی را نشان می­دهد.
 
 
تعلق پذیری × سربار بودن
تعلق پذیری خنثی
 
احساس سربار بودن
سربار بودن × ناامیدی منفی منفی
ایده خودکشی
(-2.59) -0.05*
(4.23) 0.006 **
(1.34) 0.01
(-1.56) -0.04
(-1.79) -0.30
(2.74) 0.02*
ناامیدی منفی
(2.13) 0.0001*
تعلق پذیری × ناامیدی منفی منفی
تعلق پذیری× سربار بودن × ناامیدی منفی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نمودار 2- مدل نهایی پژوهش بر اساس نظریه  بین فردی و خرده نشانگان افسردگی-خودکشی: نقش تعدیل­گر ناامیدی منفی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل در سال 1399
 
 
فرضیه دوم: بررسی نقش تعدیل­گر ناامیدی مثبت در رابطه بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با خرده نشانگان افسردگی-خودکشی
نتایج جدول 4 نشان داد که به غیر از تعلق‌پذیری خنثی (04/0=β، 038/0=P)، احساس سربار بودن، ناامیدی مثبت تأثیری بر ایده خودکشی ندارند. تعامل دو طرفه احساس سربار بودن و ناامیدی مثبت هم خرده نشانگان افسردگی-خودکشی را پیش بینی نمی­کند (نمودار 3). اما تعامل دو طرفه تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن (006/0=β، 001/0=P)، و تعامل تعلق‌پذیری خنثی و ناامیدی مثبت (017/0=β، 034/0=P) در پیشبینی خرده نشانگان افسردگی-خودکشی نقش دارد.
هم­چنین تعامل سه طرفه تعلق‌پذیری خنثی، توسط احساس سربار بودن و ناامیدی مثبت 51/0 درصد از خرده نشانگان افسردگی-خودکشی را بالاتر از اثرات اصلی و تعاملات دو طرفه پیش بینی می­کند (047/0=P). کل مدل 23 درصد از خرده نشانگان افسردگی­- خودکشی را پیش بینی کرده است (21/25=(7،592)F، 001/0>P).
 
 
جدول 4- تحلیل تعدیلی از تعلق پذیری خنثی، احساس سربار بودن، ناامیدی مثبت بر خرده نشانگان افسردگی-خودکشی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل در سال 1399
متغیر وارد شده در هر مرحله مقدار β انحراف استاندارد مقدار t حد پایین حدپالا مقدار P R2
تعلق پذیری خنثی 0473/0- 0227/0 081/2- 0920/0- 0027/0- 038/0 23/0
احساس سربار بودن 0668/0- 0356/0 878/1- 1367/0- 0031/0 061/0
ناامیدی مثبت 2711/0- 1839/0 474/1- 6323/0- 0900/0 141/0
تعلق پذیری  × سربار بودن 0060/0 0015/0 901/3 0030/0 0090/0 001/0
تعلق پذیری × ناامیدی مثبت 0173/0 0087/0 985/1 0002/0 0344/0 048/0
سربار بودن × ناامیدی مثبت 0187/0 0112/0 677/1 0032/0- 0407/0 094/0
سربار بودن × ناامیدی مثبت × تعلق پذیری 0009/0 0005/0 984/1 0000/0 0018/0 047/0
 
 
 
 
 
نمودار 3، مدل رابطه بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با خرده نشانگان افسردگی-خودکشی با توجه به
نقش تعدیل­گر ناامیدی مثبت را نشان می­دهد.
 
 
تعلق پذیری × سربار بودن
تعلق پذیری خنثی
 
احساس سربار بودن
سربار بودن × ناامیدی مثبت منفی
ایده خودکشی
(-2.08) -0.04*
(3.90) 0.006 **
(1.67) 0.01
(-1.87) -0.06
(-1.47) -0.27
(1.98) 0.01*
ناامیدی مثبت
تعلق پذیری × ناامیدی مثبت منفی
(1.98) 0.0001*
تعلق پذیری× سربار بودن × ناامیدی مثبت
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نمودار 3- مدل نهایی پژوهش بر اساس نظریه  بین فردی و خرده نشانگان افسردگی-خودکشی: نقش تعدیل­گر ناامیدی مثبت در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل در سال 1399
 
 
 
فرضیه سوم: بررسی نقش تعدیل­گر ناامیدی منفی در رابطه بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با رفتار خودکشی
نتایج جدول 5 نشان داد که سه متغیر تعلق‌پذیری خنثی (10/0-=β، 009/0=P)، احساس سربار بودن (12/0-=β، 013/0=P) بر رفتار خودکشی تأثیر مستقل دارند. تعامل دو طرفه احساس سربار بودن و تعلق‌پذیری خنثی (01/0=β، 001/0=P)، تعلق‌پذیری خنثی و ناامیدی منفی (03/0=β، 018/0=P) و احساس سربار بودن و ناامیدی منفی (06/0=β، 001/0=P) هم رفتار خودکشی را پیش بینی می­کند (نمودار 4). هم­چنین تعامل سه طرفه تعلق‌پذیری خنثی، توسط احساس سربار بودن و ناامیدی مثبت 55/1 درصد از رفتار خودکشی را بالاتر از اثرات اصلی و تعاملات دو طرفه پیش بینی می­کند (001/0=P). کل مدل 27 درصد از رفتار خودکشی را پیش بینی کرده است (46/31=(7،592)F، 001/0>P).
 
جدول 5- تحلیل تعدیلی از تعلق پذیری خنثی، احساس سربار بودن، ناامیدی منفی  بر رفتار خودکشی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل در سال 1399
متغیر وارد شده در هر مرحله مقدار β انحراف استاندارد مقدار t حد پایین حدپالا مقدار P R2
تعلق پذیری خنثی 1073/0- 0411/0 611/2- 1880/0- 0266/0- 009/0 27/0
احساس سربار بودن 1246/0- 0567/0 198/2- 2359/0- 0133/0 028/0
ناامیدی منفی 6209/0- 3216/0 931/1- 252/1- 0107/0 054/0
تعلق پذیری  × سربار بودن 0118/0 0025/0 646/4 0068/0 0168/0 001/0
تعلق پذیری × ناامیدی منفی 0347/0 0145/0 382/2 0061/0 0632/0 018/0
سربار بودن × ناامیدی منفی 0652/0 0185/0 522/3 0288/0 1015/0 001/0
سربار بودن × ناامیدی منفی× تعلق پذیری 0026/0 0007/0 546/3 0012/0 0041/0 001/0
 
 
نمودار 4، مدل رابطه بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با رفتار خودکشی با توجه به نقش تعدیلگر
ناامیدی منفی را نشان می­دهد
.
 
تعلق پذیری × سربار بودن
تعلق پذیری خنثی
 
احساس سربار بودن
سربار بودن × ناامیدی منفی منفی
رفتار خودکشی
(-2.61) -0.11*
(4.64) 0.01 **
(3.52) 0.06**
(-2.19) -0.12*
(-1.93) -0.62
(2.38) 0.03*
ناامیدی منفی
تعلق پذیری × ناامیدی منفی منفی
(3.54) 0.002**
تعلق پذیری× سربار بودن × ناامیدی منفی
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نمودار 4- مدل نهایی پژوهش بر اساس نظریه  بین فردی و رفتار خودکش : نقش تعدیل­گر ناامیدی منفی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل در سال 1399
 
فرضیه چهارم: بررسی نقش تعدیل­گر ناامیدی مثبت در رابطه بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با رفتار خودکشی
نتایج جدول 6 نشان داد که به غیر از تعلق‌پذیری خنثی (08/0-=β، 046/0=P)، احساس سربار بودن و ناامیدی تأثیری مثبت بر ایده خودکشی ندارند. تعامل دو طرفه احساس سربار بودن و تعلق‌پذیری خنثی (01/0=β، 001/0=P)، احساس سربار بودن و ناامیدی مثبت (04/0=β، 029/0=P) هم رفتار خودکشی را پیش بینی می­کند (نمودار 5). اما تعامل سه طرفه تعلق‌پذیری خنثی، توسط احساس سربار بودن و ناامیدی مثبت 69/0% از رفتار خودکشی را بالاتر از اثرات اصلی و تعاملات دو طرفه پیش بینی می­کند (001/0=P). کل مدل 25% از رفتار خودکشی را پیشبینی کرده است (24/28=(7،592)F، 001/0>P).
 
جدول 6- تحلیل تعدیلی از تعلق پذیری خنثی، احساس سربار بودن، ناامیدی مثبت بر رفتار خودکشی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل در سال 1399
متغیر وارد شده در هر مرحله مقدار β انحراف استاندارد مقدار t حد پایین حدپالا مقدار P R2
تعلق پذیری خنثی 0871/0- 0436/0 995/1- 1728/0- 0014/0- 046/0 25/0
احساس سربار بودن 1039/0- 0638/0 522/1- 2379/0- 0302/0 128/0
ناامیدی مثبت 3115/0- 3528/0 8830/0- 004/1- 3814/0 377/0
تعلق پذیری  × سربار بودن 0116/0 0029/0 927/3 0058/0 0173/0 001/0
تعلق پذیری × ناامیدی مثبت 0210/0 0167/0 258/1 0118/0- 0539/0 209/0
سربار بودن × ناامیدی مثبت 0469/0 0214/0 188/2 0048/0 0890/0 029/0
سربار بودن × ناامیدی مثبت × تعلق پذیری 0021/0 0009/0 331/2 0003/0 0038/0 001/0
 
 
نمودار 5، مدل رابطه بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با رفتار خودکشی با توجه به نقش تعدیل­گر
ناامیدی مثبت را نشان می­دهد.
 
تعلق پذیری * سربار بودن
تعلق پذیری خنثی
 
احساس سربار بودن
ناامیدی مثبت
تعلق پذیری * ناامیدی مثبت منفی
سربار بودن * ناامیدی مثبت منفی
رفتار خودکشی
(-1.99) -0.09*
(-1.52) -0.10
(-0.88) -0.31
(3.97) 0.01 **
(2.18) 0.05*
(2.33) 0.002*
(1.25) 0.02
تعلق پذیری * سربار بودن
تعلق پذیری خنثی
 
احساس سربار بودن
ناامیدی مثبت
تعلق پذیری * ناامیدی مثبت منفی
سربار بودن * ناامیدی مثبت منفی
رفتار خودکشی
(-1.99) -0.09*
(-1.52) -0.10
(-0.88) -0.31
(3.97) 0.01 **
(2.18) 0.05*
(2.33) 0.002*
(1.25) 0.02
تعلق پذیری * سربار بودن
تعلق پذیری خنثی
 
احساس سربار بودن
ناامیدی مثبت
تعلق پذیری * ناامیدی مثبت منفی
سربار بودن * ناامیدی مثبت منفی
رفتار خودکشی
(-1.99) -0.09*
(-1.52) -0.10
(-0.88) -0.31
(3.97) 0.01 **
(2.18) 0.05*
(2.33) 0.002*
(1.25) 0.02
تعلق پذیری × سربار بودن
تعلق پذیری خنثی
 
احساس سربار بودن
ناامیدی مثبت
سربار بودن × ناامیدی مثبت منفی
رفتار خودکشی
(-1.99) -0.09*
(-1.52) -0.10
(3.97) 0.01 **
(2.18) 0.05*
تعلق پذیری × ناامیدی مثبت منفی
(-0.88) -0.31
(1.25) 0.02
(2.33) 0.002*
تعلق پذیری× سربار بودن × ناامیدی مثبت
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نمودار 5- مدل نهایی پژوهش بر اساس نظریه بین فردی و رفتار خودکشی: نقش تعدیل­گر ناامیدی مثبت در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل در سال 1399
 
بحث
هدف مطالعه حاضر تعیین تعامل ناامیدی و احساس سربار بودن و تعلق­پذیری خنثی در خرده نشانگان افسردگی-خودکشی و رفتار خودکشی بود. در ادامه به بررسی و تبیین فرضیات پژوهش می­پردازیم: در خصوص فرضیه اول و دوم یعنی نقش تعدیل­گر ناامیدی منفی و مثبت با تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن برای پیشبینی خرده نشانگان افسردگی-خودکشی نتایج تحلیل نشان داد تعامل سه جانبه بین ناامیدی منفی و مثبت، تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن خرده نشانگان افسردگی-خودکشی را بیش از اثرات اصلی و تعاملات دو طرفه پیش بینی می­کند. به گونه­ای که تعامل بین تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن، با سطح بالاتر ناامیدی ایده خودکشی بیش‌تر را پیش بینی میکند. هم­چنین همبستگی مثبت بین ناامیدی مثبت و منفی با تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن نشان میدهد ساختار این متغیر ها با ایده خودکشی ارتباط نزدیکی دارد. اگرچه براساس نظریه بین فردی، تعامل تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن عامل اصلی ایده خودکشی است، اما یافته­های قبلی و نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مهمترین تأتیر زمانی است که این دو متغیر با سطح بالاتری از ناامیدی همراه باشند. این یافته با پژوهش­های مختلفی از جمله Tucker و همکاران [6]، Hagan و همکاران همسو است [16].
در تبیین این یافته می­توان گفت وقتی فرد احساس کند که تعلقی به کسی ندارد، این باعث شکل­گیری هیجانات منفی در وی خواهد شد و این هیجانات ممکن است فرد را به سمت ناامیدی، افسردگی و نهایتاً ایده خودکشی سوق دهد. ضمناً، وقتی فرد احساس کند سرباری بر خانواده و جامعه است، احساس بی­ارزشی خواهد نمود و این بی­ارزش شدن باعث میشود که حس کند لایق زندگی کردن نیست و این باعث یاس و ناامیدی می­شود. می­توان اظهار داشت که تعلق‌پذیری خنثی، احساس سربار بودن و ناامیدی در کنار هم میل به خودکشی را نشان می­دهند، اما آن­ها تنها سبب ایده خودکشی هستند. در واقع وقتی که عوامل فشارزای زندگی از یک سو موجب احساس ناکامی و شکست می­شود و عواملی همچون عدم احساس تعلق و یا سرباربودن بر دوش خانواده از سوی دیگر موجب فشار خلق و هیجانات منفی می­گردد، ایده خودکشی در فرد به عنوان یک راه­حل شکل می­گیرد [6]. برای پاسخ با هدف کشنده بودن، باید ساختار سوم نیز که شامل توانایی اکتسابی هم حضور داشته باشد. این توانایی شامل ترس از مرگ و هم افزایش تحمل درد جسمی است. توانایی اکتسابی از طریق تکرا مکرر و قرار گرفتن در معرض تجربیات دردناک و ترسناک به­دست می­آید. با استفاده از این تجربیات، فرد قادر است درگیر اشکال فزاینده و دردناک جسمی، کشنده و خود آزار شود. هنگامی که فرد اقدام به خودکشی می­کند یا مرتباً درگیر رفتارهای آسیب­زا می­شود، معمولاً احساساتی که با آن رفتارها در ارتباط است کاهش می­یابد (یعنی ترس) و احساس و اثر مخالف تقویت می­شود. بنابرین در صورت اقدام به خودکشی ترس از مرگ، مُردن و یا درد کاهش می­یابد و در عوض، فرد با توجه به مشارکت در این رفتارها در آینده بی­ترس می­شود.
هم­چنین درمورد فرضیه سوم و چهارم یعنی بررسی نقش تعدیل­گر ناامیدی مثبت و منفی، تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن با رفتار خودکشی نتایج نشان داد که تعامل سه طرفه تعلق‌پذیری خنثی، توسط احساس سربار بودن و ناامیدی مثبت می­تواند رفتار خودکشی را بالاتر از اثرات اصلی و تعاملات دو طرفه پیش بینی می­کند. این مطلب با مطالعه Van Orden و همکاران [12]،  Murariuهم راستا است [35].
نظریه بین­فردی-روان­شناختی مدعی است که تمایل به خودکشی در نتیجه حضور دو عامل خطر است: اول، تعلقپذیری خنثی که شامل حس تعلق­پذیری کم و باور فرد مبنی بر این که او از سایر افراد جدا است و به خانواده، گروهی از دوستان و یا گروهی خاصی تعلق ندارد که خود شامل دو عامل تنهایی و نبود مراقبت دوسویه است و دوم، ادراک سربار بودن که دیدگاه شخص مبنی بر این که وجود فرد باری برای اعضای خانواده، دوستان و جامعه است و در نبود او آن­ها عملکرد بهتری خواهند داشت و متشکل از دو عامل تنفر از خود و احساس مسئولیت می­باشد [36]. پیوند قدرت­مندی بین انزوای اجتماعی-نمود نسبتاً شدید تعلق­پذیری خنثی که شامل روابط اجتماعی کم یا عدم روابط اجتماعی می­شود و خودکشی وجود دارد. تعلق­پذیری خنثی باعث تأثیرات آسیب­ زننده­ای بر شناخت و رفتار مثل نقص در خودتنظیمی، نقص در کارکرد اجرایی، کاهش رفتارهای اجتماعی، رفتارهای پرخاشگرانه، سوگیری­های خصمانه در پردازش اجتماعی شناختی، رفتارهای خودتخریب غیرعمدی و حالتی از «بیحسی درونی» می­شود [37]. ادراک سربار بودن به این معنی است که وجود یک فرد باری بر دوش خانواده، دوستان و جامعه است. تحقیقات قبلی بین سطح بالاتر ادراک سربار بودن و خودکشی رابطه نشان دادهاند [38].
در تبیین این یافته­ها می­توان گفت ایده خودکشی منفعل ناشی از وجود تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن است. ثانیاً وجود هم­زمان تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن، هنگامی که به عنوان یک امر تغییر ناپذیر پایدار تلقی می­شود با افزدون ناامیدی برای رسیدن به میل فعال خودکشی کافی است. بنابرین می­توان گفت تنها وجود نیازهای بین­فردی برای خودکشی کافی نیست. بلکه باید متغیر برانگیزاننده دیگری با عنوان ناامیدی وجود داشته باشد تا این افکار بتواند تبدیل به اقدام شود. چون وجود هر یک از این این نیازها به تنهایی برای رسیدن به مرحله رفتار خودکشی کافی نیست و ممکن است باعث شود که فرد همیشه در مرحله افکار و ایده­پردازی برای خودکشی باقی بماند و هیچ وقت دست به اقدام نزند و در اینجا است که تعامل و بودن این عوامل در کنار هم  به فرد کمک می­کند که این افکار و ایده را تبدیل به رفتار کند و دست به رفتار خودکشی بزند.
عدم تحقیقات کافی اطلاعات کمی در مورد چگونگی فعال شدن ایده خودکشی منفعل و افزایش خطر خودکشی برای درمانگران فراهم می­کند. ارزیابی شناخت­ها و نامیدی خاص ممکن است اطلاعات مهمی در مورد خطر خودکشی فراهم کند که روش مداخله رو فراتر از ارزیابی بین این متغیرها مدنظر قرار دهد. تحقیقات آینده در مورد این موضوع می­تواند شامل اقداماتی باشد که می­تواند بین ایده خودکشی منفعل و فعال تفاوت قائل شود زیرا نظریه بین فردی به طور خاص تعامل بین این متغیرها را در حالت ایده خودکشی فعال پیشبینی خواهد کرد.
با توجه به این­که ناامیدی شامل دو سطح بین فردی و عمومی است پیشنهاد می­شود در کنار پرسش­نامه کوتاه از این دو پرسش­نامه به منظور پشتیبانی و یا رد یافته­ها استفاده شود. لذا انجام این مطالعه در نمونه بالینی کمک می­کند تا مشخص شود که آیا نتایج مطالعه در جمعیت­های در معرض خطر مورد حمایت است. برای تعیین ماهیت و تکرار این تعامل به تحقیقاتی کمی و کیفی بیش‌تر در نمونه­های متنوع نیاز است تا مشخص شود که آیا این سه سازه با یکدیگر به گونه ای تعامل دارند که ایده خودکشی را که توسط نظریه بین فردی پیش بینی شده است، افزایش دهند. هم­چنین استفاده از روان درمانی بین فردی که یک درمان کوتاه مدت و متمرکز بر دلبستگی است که در حل مشکلات بین فردی تمرکز دارد تا بتواند علائم را بهبود ببخشد و عملکرد اجتماعی را طی 12 تا 16 هفته بهبود بخشد، پیشنهاد می­شود [39].
نتیجه­گیری
به طور کلی این مطالعه از نظریه بین فردی و تعامل بین ناامیدی و تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن در مورد ایده و رفتار خودکشی حمایت کرده و نشان داد که تعامل سه طرفه تعلق‌پذیری خنثی، احساس سربار بودن و ناامیدی باعث پیش بینی ایده و رفتار خودکشی می­شود. بر این اساس توصیه می­شود که برای کاهش ایده و اقدام به خودکشی با برگزاری دوره­های آموزشی مهارتی و انگیزشی، امیدواری را در افراد بالا برده و مانع از رفتارهای خودکشی در ایشان گردد.
تشکر و قدردانی
به این­وسیله از معاونت محترم پژوهشی دانشگاه محقق اردبیل جهت حمایت­های مالی و ارائه مجوز انجام پژوهش و هم­چنین از کلیه شرکت کنندگان در این پژوهش نهایت قدردانی را داریم.
 
 
References
 
 
 
[1] World Health Organization. Preventing suicide: A global imperative. World Health Organization; 2014.
[2] Ramezani S. Validity of the Integrated Motivational-Volitional model of suicidal behavior in Students: Structural model. IJPCP 2019; 25(2): 194-209. [Farsi]
[3] Craig P, Dieppe P, Macintyre S, Michie S, Nazareth I, Petticrew M. Developing and evaluating complex interventions: the new Medical Research Council guidance. BMJ 2013; 50(5): 585-92.
[4] Chu C, Buchman-Schmitt JM, Stanley IH, Hom MA, Tucker RP, Hagan CR, et al. The interpersonal theory of suicide: A systematic review and meta-analysis of a decade of cross-national research. Psychol Bull 2017; 143(12): 1313-45.
[5] Tsai M, Lari H, Saffy S, Klonsky ED. Examining the Three-Step Theory (3ST) of Suicide in a Prospective Study of Adult Psychiatric Inpatients. Behav Ther 2020; 52(3): 673-85.
[6] Tucker RP, Hagan CR, Hill RM, Slish ML, Bagge CL, Joiner Jr TE, et al. Empirical extension of the interpersonal theory of suicide: Investigating the role of interpersonal hopelessness. Psychiatry Res 2018; 259: 427-32.
[7] Pallaskorpi S, Suominen K, Ketokivi M, Valtonen H, Arvilommi P, Mantere O, et al. Incidence and predictors of suicide attempts in bipolar I and II disorders: a 5year followup study. J Bipolar Disord 2017; 19(1): 22-13.
[8] Valtonen H, Suominen K, Mantere O, Leppämäki S, Arvilommi P, Isometsä ET. Suicidal ideation and attempts in bipolar I and II disorders. J Clin Psychiatry 2005; 66(11): 1456-62.
[9] Van Orden KA, Witte TK, Cukrowicz KC, Braithwaite SR, Selby EA, Joiner Jr TE. The interpersonal theory of suicide. Psychol Rev 2010; 117(2): 575-600.
[10] O'Connor RC, Nock MK. The psychology of suicidal behavior. Lancet Psychiatry 2014; 1(1): 85- 73.
[11] Bryan CJ. The clinical utility of a brief measure of perceived burdensomeness and thwarted belongingness for the detection of suicidal military personnel.      J Clin Psychol 2011; 67(10): 981-92.
[12] Van Orden KA, Witte TK, Cukrowicz KC, Braithwaite SR, Selby EA, Joiner Jr TE. The interpersonal theory of suicide. Psychol Rev 2011; 117(2): 575-600.
[13] Talley AE, Brown SL, Cukrowicz K, Bagge CL. Sexual selfconcept ambiguity and the interpersonal theory of suicide risk. Suicide Life Threat Behav 2016; 46(2): 127-40.
[14] Van Orden KA, Conwell Y. Issues in research on aging and suicide. Aging Ment Health 2016; 20(2): 240-51.
[15] Hagan CR, Ribeiro JD, Joiner TE. Present status and future prospects of the Interpersonal-Psychological Theory of Suicidal Behavior. The International Handbook of Suicide Prevention; O’Conner, RC, Pirkis, J., Eds. 2016: 206-40.
[16] Hagan CR, Podlogar MC, Chu C, Joiner TE. Testing the interpersonal theory of suicide: The moderating role of hopelessness. Int J Cogn Ther 2015; 8(2): 99-113.
[17] Christensen H, Batterham PJ, Soubelet A, Mackinnon AJ. A test of the interpersonal theory of suicide in a large community-based cohort. J Affect Disord Rep 2013; 144(3): 225-34.
[18] Noorbala AA, Bagheri Ys, Hafezi M. Trends in Change of Mental Health Status in the Population between 1998 and 2007. 2012: 201-4. [Farsi]
[19] Vasegh S, Ardestani SM. Suicidal Ideation, Plans, and Attempts in a Sample of Iranian Students: Prevalence and Some New Risk and Protective Factors. J Muslim Ment Health 2018; 12(2). [Farsi]
[20] O'Connor RC, Nock MK. The psychology of suicidal behaviour. Lancet Psychiatry 2014;1(1): 73-85.
[21] Homan AH. Structural Equation Modeling Using LaserL Software. Tehran: Samt; 2018: 45-9. [Farsi]
[22] Joiner Jr TE, Pfaff JJ, Acres JG. A brief screening tool for suicidal symptoms in adolescents and young adults in general health settings: reliability and validity data from the Australian National General Practice Youth Suicide Prevention Project. Behav Res Ther 2002; 40(4): 471-81.
[23] Von Glischinski M, Teismann T, Prinz S, Gebauer JE, Hirschfeld G. Depressive symptom inventory suicidality subscale: Optimal cut points for clinical and nonclinical samples. Clin Psychol Psychother 2016; 23(6): 543-9.
[24] Fraser L, Burnell M, Salter LC, Fourkala EO, Kalsi J, Ryan A, et al. Identifying hopelessness in population research: a validation study of two brief measures of hopelessness. BMJ open 2014; 4(5): 80-93.
[25] Hill RM, Pettit JW. Perceived burdensomeness and suiciderelated behaviors in clinical samples: Current evidence and future directions. J Clin Psychol 2014; 70(7): 631-43.
[26] Hawkins KA, Hames JL, Ribeiro JD, Silva C, Joiner TE, Cougle JR. An examination of the relationship between anger and suicide risk through the lens of the interpersonal theory of suicide. Psychiatry Res 2014; 50: 59-65.
[27] Kiani AR, Ahmadboukani S, Najafi N, Gorji Z. Validation and Psychometric Properties of the Interpersonal Needs Questionnaire in Students. Research in Cognitive and Behavioral Sciences 2020; 9(2): 78-65. [Farsi]
[28] Osman A, Bagge CL, Gutierrez PM, Konick LC, Kopper BA, Barrios FX. The Suicidal Behaviors Questionnaire-Revised (SBQ-R): validation with clinical and nonclinical samples. Assessment 2001; 8(4): 443-54.
[29] Littlewood DL, Gooding PA, Panagioti M, Kyle SD. Nightmares and suicide in posttraumatic stress disorder: the mediating role of defeat, entrapment, and hopelessness. J Clin Sleep Med 2016; 12(3): 393-9.
[30] Rashid S, Khorramdel K, Gholami F, Senobar L. The relationship between interpersonal psychological theory of suicide constructs (loneliness, perceived social support, thwarted belongingness and burdensomeness) and suicidal behavior among Iranian students. J Health Educ Health Promot 2016; 4(2): 35-48. [Farsi]
[31] Hayes AF. Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford publications; 2017: 79-4.
[32] Tabachnick BG, Fidell LS, Ullman JB. Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson; 2007: 133-127.
[33] Karimi R. Easy guide of statistical analysis with SPSS. First Ed, Tehran, 2015; 308-18. [Farsi]
[34] Dava A, Rezazadeh A. Structural equation modeling software PLS, university jihad Publications, Second Edition; 2014: 67-37. [Farsi]
[35] Murariu D. Testing the Interpersonal Theory of Suicide in Community - Residing Older Adults. Western University Ontario, Electronic Thesis and Dissertation Repository; 2016: 41-7.
[36] Ribeiro JD, Joiner TE. The interpersonalpsychological theory of suicidal behavior: Current status and future directions. J Clin Psychol 2009; 65(12): 1291-9.
[37] Twenge JM, Catanese KR, Baumeister RF. Social exclusion and the deconstructed state: time perception, meaninglessness, lethargy, lack of emotion, and self-awareness. J Abnorm Soc Psychol 2003; 85(3): 409-23.
[38] Van Orden KA, Lynam ME, Hollar D, Joiner TE. Perceived burdensomeness as an indicator of suicidal symptoms. Cognit Ther Res 2006; 30(4): 457-67.
[39] Wurm C, Robertson M, Rushton P. Interpersonal psychotherapy: An overview. Aust J Clin Hypnother 2008; 14(3): 46-54. .


 
Testing Thwarted Belongingness and Perceived Burdensomeness in Suicidal Ideation and Behavior in Students: Investigating the Moderating Role of Hopelessness: A Descriptive Study
 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
 
S. Ahmadboukani[5], H. Ghamarigivi[6], A. R. Kiani[7], A. Rezaeisharif[8]
 
 
Received: 07/03/21      Sent for Revision: 31/03/21     Received Revised Manuscript: 30/05/21     Accepted: 31/05/21
 
 
Background and Objectives: Hopelessness, belongingness, and perceived burdensomeness are important risk factors for suicidal ideation. Therefore, the aim of the present study was to determine the interaction of hopelessness, thwarted belongingness, and perceived burdensomeness in suicidal ideation and behavior.
Materials and Methods: The method of the present study was descriptive and modeling. The study population included all students of Mohaghegh Ardabil University in the academic year 2020; out of which 650 people were selected using convenience sampling method and completed the questionnaires of Hopelessness, Depressive Symptom-Suicidality Subscale, Suicidal Behavior, and Interpersonal Needs in an online way. Data were analyzed using Pearson’s correlation and Hayes' macro PROCESS tests.
Results: The results showed a significant positive relationship between negative hopelessness and belongingness (r=0.45, p<0.001), burdensomeness (r=0.37, p<0.001), idea (r=0.32, p<0.001), and suicidal behavior (r=0.26, p<0.001). There was also a significant positive relationship between positive hopelessness and belongingness (r=0.32, p<0.001), burdensomeness (r=0.37, p<0.001), idea (r=0.25, p<0.001), and suicidal behavior (r=0.26, p<0.001). The results also confirmed the interaction of hopelessness, belongingness, and burdensomeness in suicidal ideation and behavior.
Conclusion: In general, this study supports the interpersonal theory and the interaction among hopelessness, belongingness, and burdensomeness concerning suicidal ideation and behavior. Based on these findings, it is suggested, to reduce suicidal ideation and attempt, holding skills and motivation training courses can increase hope in people.
Keywords: Hopelessness, Depressive symptom-suicidality subscale, Suicidal behavior, Suicidal ideation, Students
Funding: This study was funded by the University of Mohaghegh Ardabili.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Mohaghegh Ardabili University of Medical Sciences approved the study (IR.ARUMS.REC.1399.425).
How to cite this article: Ahmadboukani S, Ghamarigivi H, Kiani AR, Rezaeisharif A. Testing Thwarted Belongingness and Perceived Burdensomeness in Suicidal Ideation and Behavior in Students: Investigating the Moderating Role of Hopelessness: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20 (5): 519-38. [Farsi]


 
[1] - دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
[2] - ( نویسنده مسئول) استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
تلفن: 332615820-045، دورنگار: 332615820-045، پست الکترونیکی: h_ghamarigivi@yahoo.com
[3] - دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
[4] - دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
 
[5]- PhD Student in Counseling, Counselling Dept., Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran, ORCID: 0000-0003-4010-3496
[6]- Prof., Counselling Dept., Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran, ORCID: 0000-0002-7016-3492
(Corresponding Author) Tel: (045) 332615820, Fax: (045) 332615820, E-mail: h_ghamarigivi@yahoo.com
  1. - Associate Prof., Counselling Dept., Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran,ORCID: 0000-0003-1792-590x
[8]- Associate Prof., Counselling Dept., Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran, ORCID: 0000-0003-3502-8575

 [j1]کد اخلاق برای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل است. آیا مطالعه در دانشگاه دیگری انجام شده است؟
 [j2]مطالعه در کدام دانشگاه انجام شده است. با چکیده همخوانی ندارد.
 [j3]در کدام دانشگاه؟
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1399/12/15 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/5/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb