جلد 20، شماره 6 - ( 6-1400 )                   جلد 20 شماره 6 صفحات 630-613 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mikaeili N, Eyni S. The Relationship between Spiritual Well-being of Veterans with Post-Traumatic Stress Disorder and Experimental Avoidance: The Mediating Role of Self-Efficacy: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 20 (6) :613-630
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5937-fa.html
میکائیلی نیلوفر، عینی ساناز. رابطه بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با اجتناب تجربی: نقش میانجی خودکارآمدی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (6) :613-630

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5937-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
متن کامل [PDF 556 kb]   (505 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1041 مشاهده)
متن کامل:   (1006 مشاهده)
رابطه بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با اجتناب تجربی: نقش میانجی خودکارآمدی: یک مطالعه توصیفی
 
 
نیلوفر میکائیلی[1] ، ساناز عینی[2]
 
دریافت مقاله: 30/1/00   ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 29/2/00    دریافت اصلاحیه از نویسنده: 9/3/00           پذیرش مقاله: 10/3/00
 
 
چکیده
زمینه و هدف: نشانگان اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان، با سطح پایین بهزیستی معنوی همراه است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با اجتناب تجربی انجام شد.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی، تعداد 200 نفر جانباز مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه که در سال 1399 در بیمارستان روان‌پزشکی ایثار اردبیل بستری و تحت درمان بودند، به‌عنوان نمونه هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش­نامه بهزیستی معنوی Paloutzian و Ellison، پرسش­نامه پذیرش و عمل II Bond و همکاران و مقیاس خودکارآمدی Sherer و Maddux استفاده شد. داده‌ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه ­و ­تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: برطبق نتایج، رابطه علّی بین اجتناب تجربی، خودکارآمدی و بهزیستی معنوی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه براساس شاخص­های مختلف برازش تأیید ­شد. اجتناب تجربی (26/0-=β، 001/0>P) و خودکارآمدی (69/0=β، 001/0>P) بر بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس از سانحه اثر مستقیم دشت. هم­چنین اجتناب تجربی از طریق خودکارآمدی بر بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه تأثیر غیرمستقیم داشت (504/0=β، 001/0>P).
نتیجهگیری: به­طور کلی نتایج نشان داد اجتناب تجربی به طور مستقیم و غیرمستقیم و با میانجی‌گری خودکارآمدی در میزان بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نقش دارند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت کاهش اجتناب تجربی و افزایش خودکارآمدی و آگاه‌سازی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه از اثرات بهزیستی معنوی بر کیفیت زندگی آن‌ها پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: جانباز، معنویت، اجتناب تجربی، خودکارآمدی، اختلال استرس پس از سانحه
 
 
مقدمه
یکی از پیامدهای روانی برای بازماندگان جنگ، اختلال استرس‌ پس از سانحه (Post-Traumatic Stress Disorder; PTSD) است. PTSD از جمله اختلالات مزمن و ناتوان‌کننده روان­پزشکی است که براساس پنجمین راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition; DSM-5) جزء مجموعه تشخیصی اختلالات وابسته به استرس است که می‌تواند پس از مواجهه با یک رویداد آسیب‌زا ایجاد شود و با چهار خوشه از نشانه‌ها شامل: 1) مزاحمت‌ها، 2) اجتناب و بی‌احساسی، 3) تغییرات منفی در شناخت و خلق و 4) تغییرات برجسته در برانگیختگی و واکنش‌پذیری مشخص می‌شود [1]. پژوهش­ها نشان داده­اند که 51 درصد جانبازان دچار PTSD هستند که شدت علائم آن از خفیف تا بسیار شدید متغیر است [2].  
شواهد پژوهشی مؤید این نکته است که بهزیستی معنوی (Spiritual well-being) با سطح پایین علائم PTSD در جانبازان جنگ همراه است [3]. در کشور ایران، معنویت یکی از مهم­ترین عواملی است که بر سلامت جانبازان تأثیر میگذارد [4]. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامتی دارای ابعاد جسمانی، روان­شناختی، اجتماعی و معنوی است [5]. در این میان، بعد معنوی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. این بعد از سلامتی، مهم­ترین جنبه وجودی انسان است و به عنوان تکیه­گاه نیرومند در مرکز زندگی قرار می­گیرد، با ایجاد احساس آرامش، بهزیستی و بهبودی مرتبط است [6]. یک بعد مهم معنویت، بهزیستی معنوی است که نه تنها پیشبینی کننده سازگاری جسمانی و روانشناختی است بلکه در نوع خود یک جنبه­ مهم بهزیستی نیز است [7]. بهزیستی معنوی احساس رضایت وجودی است که از عوامل مذهبی یا اعتقادی سنتی و نیز عوامل مربوط به معنای زندگی و آرامش ناشی می­شود و دارای دو بعد بهزیستی مذهبی (Religious well-being) و بهزیستی وجودی (Existential well-being) است. بهزیستی مذهبی بیانگر ارتباط با یک قدرت برتر یعنی خدا است و بهزیستی وجودی هم عنصری روانی اجتماعی است و بیانگر احساس فرد از این‌که چه کسی است، چه کاری و چرا انجام می‌دهد و به کجا تعاق دارد، می‌باشد [8] معنویت بر PTSD، افسردگی، افکار خودکشی، خشم و پرخاشگری، اضطراب، کیفیت زندگی و سایر پیامدهای بهزیستی ­ذهنی در جانبازان تأثیر دارد. مقابله معنوی منفی با افزایش تشخیص سلامت روان و شدت علائم مرتبط است و مقابله معنوی مثبت اثر بهبود ­بخشی دارد [9]. بین بهزیستی معنوی و اضطراب مرگ در جانبازان ایرانی، رابطه منفی معناداری وجود دارد [10]. افزایش هوش معنوی و هم­چنین سلامت معنوی می­تواند سطح اضطراب مرگ را در  جانبازان کاهش دهد [11]. جانبازان با حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و بهزیستی معنوی بالا، از سلامت روان بهتری برخوردارند [12].
نتایج مطالعات پژوهشی مؤید این نکته است که یک پیشبینی کننده بالقوه مهم در رابطه­ بین سلامت روان و درگیری­های معنوی، اجتناب تجربی (Experimental avoidance) است که از مدل تجربه و رفتار انسان توصیف ­شده در درمان پذیرش و تعهد شکل گرفته است [13]. بنابراین اجتناب تجربی را می­توان در رابطه با بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD مورد توجه قرار داد. اجتناب تجربی تلاش­های انعطاف­ناپذیر برای اجتناب از تجربه­های هیجانی یا روان­شناختی، سرکوب یا مهار این تجربه­ها تعریف شده است [14]. استفاده از راهبرد اجتناب تجربی به عنوان یک سبک مقابله­ای معمولاً با انعطاف­ناپذیری روان­شناختی همراه است که می­تواند تسلط تجارب خصوصی دردناک بر ارزش­ها و احتمالات انتخابی تأثیرگذار بر هدایت عمل و نشانگان PTSD را در فرد افزایش دهد [15]. مطالعات پژوهشی نشان داده است که اجتناب تجربی به تشدید رابطه بین درگیری­های معنوی و نشانگان نامطلوب گرایش دارد [16]. پژوهشKnabb  و Grigorian-Routon [17] نشان داد که اجتناب تجربی در رابطه­ بین مقابله مذهبی منفی و ناسازگاری روان­شناختی نقش میانجی دارد. پژوهش Rudnik و همکاران نیز نشان داد که بین انعطاف­پذیری روان­شناختی، انعطافپذیری در کنار آمدن با استرس و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت رابطه­ معناداری وجود دارد [18].
بعد دیگر روان­شناختی که می­تواند در بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD نقش مهمی داشته باشد، باورهای خودکارآمدی (Self-efficacy) است. سلامت معنوی و خودکارآمدی باهم ارتباط تنگاتنگی دارند، طوری­که باورهای خودکارآمدی و معنویت می­توانند انگیزه­های بسیار نیرومندی در زمینه­ی پیشرفت کیفیت زندگی باشند [19]. خودکارآمدی به معنای باور­داشتن به توانایی­های خود برای غلبه­ بر چالشهای منحصر ­به فرد است که این خود باعث افزایش سازگاری فردی و پاسخ­دهی مناسب به موقعیت­های استرس­زا می­شود [20]. پژوهشBlackburn  و Owens نشان داد که باورهای خودکارآمدی در رابطه­ی بین مواجهه با جنگ و شدت نشانگان PTSD نقش میانجی دارند [21]. خودکارآمدی همبستگی بالایی با ارزیابی شناختی دارد و از طریق تأثیر بر نحوه ارزیابی شناختی جانبازان از رویدادهای آسیب­زا میگذارد و به عنوان سطح اعتماد افراد نسبت به خود تعریف می­شود [22]. در پژوهش دیگری نیز مشخص شد که خودکارآمدی در ارتباط بین عوامل مذهبی و بهزیستی روانشناختی نقش میانجی دارد [23]. بنابراین در رابطه با عوامل علی بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD خودکارآمدی را می­توان به عنوان یک متغیر میانجی در نظر گرفت.
مروری بر پیشینه پژوهشی نشان می­دهد که بسیاری از جانبازان بهزیستی روان­شناختی و معنوی به طور قابل توجه آسیب ­دیده­ای را تجربه می­کنند. تشخیص و آگاهی یافتن افراد جانباز از وجود اختلالات روانی و جسمانی می­تواند سبب ایجاد بحران معنوی شود [9 ،3]. لذا توجه به عوامل مؤثر در افزایش بهزیستی معنوی جانبازان ضرورت دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا بهPTSD  با اجتناب تجربی در قالب مدل مفهومی زیر (شکل 1) انجام شد.
 
 

 
اجتناب تجربی
خودکارآمدی
بهزیستی معنوی
بهزیستی مذهبی
بهزیستی وجودی
 
 
 
 
 

شکل 1- مدل مفهومی رابطه بین بهزیستی معنوی با اجتناب تجربی: نقش میانجی خودکارآمدی در جانبازان مبتلا به PTSD بستری شده در بیمارستان روان‌پزشکی ایثار شهر اردبیل در سال 1399
 
 
مواد و روش­ها
این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده­ها (طرح تحقیق) از پژوهش­های توصیفی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه جانبازان مبتلا به PTSD بستری ‌شده در بیمارستان روان­پرشکی ایثار اردبیل در سال 1399 تشکیل داد. از آن­جایی که به زعم بسیاری از پژوهش‌گران حداقل حجم نمونه لازم در مدل‌سازی معادلات ساختاری 200 می‌باشد [24]، حجم نمونه در پژوهش با در نظرگرفتن احتمال اُفت نمونه‌ها 250 نفر در نظر گرفته شد که بعد از حذف داده‌های پرت، 200 پرسش­نامه وارد تحلیل آماری شد. بنابراین، نمونه پژوهش شامل 200 جانباز مبتلا به PTSD بود که به صورت نمونه‌گیری هدفمند، با توجه به پذیرش جانبازان جهت شرکت در پژوهش، در وهله اول، و دارا بودن ملاک‌های ورود و خروج از میان جامعه آماری انتخاب شد. ملاک‌های ورود عبارتند از: 1) حداقل تحصیلات سیکل، 2) دامنه سنی 40 تا 70 سال، 3) تشخیص PTSD توسط روان­پزشک، 4) کسب نمره بالاتر از نقطه برش در چک‌ لیست اختلال استرس‌پس از سانحه نظامی (PTSD Checklist–Military Version; PCL-M). ملاک‌های خروج عبارتند از: 1) ناقص­بودن پرسش­نامه­ها، 2) عدم تمایل به همکاری با پژوهش­گر.
در این پژوهش پس از کسب کد اخلاق (IR.ARUMS.REC.1399.528) از کمیته  اخلاق معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان اردبیل، هماهنگی‌های لازم با ریاست بیمارستان روان­پرشکی ایثار صورت گرفت. تعداد 200 جانباز مبتلا به PTSD بر مبنای تشخیص روان­پزشک و براساس ملاک‌های تشخیصی DSM-5 و تأیید این تشخیص از طریق چک لیست اختلال استرس پس از سانحه-نسخه نظامی توسط آزمونگر، در صورت تمایل برای شرکت در پژوهش، به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. بعد از جلب رضایت نمونه‌های پژوهش، قبل از ارائه پرسش­نامه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات، به صورت انفرادی نمونه مورد نظر با دریافت توضیحات لازم در خصوص اهداف و کم و کیف پژوهش، در جریان پژوهش قرار گرفتند و ارتباط لازم با آن‌ها برقرار شد.
پس از کسب رضایت‌نامه کتبی از جانبازان برای شرکت در پژوهش، مقیاس­های بهزیستی معنوی، اجتناب تجربی و خودکارآمدی ارائه شد تا به تکمیل آن‌ها اقدام کنند. این کار به صورت انفرادی انجام گرفت و در صورت بروز هرگونه ابهام در حین تکمیل پرسش­نامه‌ها، راهنمایی‌های لازم در چارچوب نحوه‌ اجرای پرسش­نامه‌های مربوطه، به آزمودنی ارائه شد. در ضمن اطمینان‌دهی در مورد محرمانه ‌ماندن اطلاعات و آماده ‌ساختن افراد نمونه پژوهش از لحاظ روحی و روانی برای شرکت در پژوهش از دیگر نکات اخلاقی این پژوهش بود. همچنین کد‌های رایج اخلاق در پژوهش­های پزشکی شامل 14، 13، 2 (منافع حاصل از یافته­ها در جهت پیشرفت دانش بشری)، کد 20 (هماهنگی پژوهش با موازین دینی و فرهنگی) و کدهای 1، 3، 24 (رضایت آزمودنی ها و نماینده قانونی او) در این پژوهش رعایت شد. پرسش‌نامه‌های مورد استفاده در پژوهش عبارت بودند از: چک لیست اختلال استرس پس از سانحه- نسخه‌ نظامی، پرسش‌نامه بهزیستی معنوی، پرسش‌نامه پذیرش و عمل II و پرسش‌نامه خودکارآمدی. نمونه آماری مورد مطالعه شامل 200 جانباز مبتلا به PTSD با میانگین (انحراف معیار) سنی 21/61 (54/8) سال بود که در دامنه سنی 50 تا 72 سال قرار داشتند. 46 نفر (23 درصد) از این جانبازان مجرد و 154 نفر (77 درصد) متأهل بودند. 61 نفر (5/30 درصد) تحصیلات زیر دیپلم و 139 نفر (5/69 درصد) تحصیلات دیپلم و بالاتر داشتند. 53 نفر (5/26 درصد) کارمند، 66 نفر (33 درصد) دارای شغل آزاد و 81 نفر (5/40 درصد) بیکار یا بازنشسته بودند. 72 نفر (36 درصد) از این جانبازان زیر 2 سال، 124 نفر (62 درصد) بین 2تا 3 سال و 4 نفر (2 درصد) بالای 3 سال در جهبه حضور داشتند. 73 نفر (5/36 درصد ) جانباز زیر 25 درصد، 116 نفر (58 درصد) جانباز 25 تا 50 درصد و 11 نفر (5/5 درصد) جانباز 50 درصد به بالا بودند. 58 نفر (29 درصد) وضعیت اقتصادی ضعیف، 98 نفر (49 درصد) وضعیت اقتصادی متوسط و 44 نفر (22 درصد) وضعیت اقتصادی ضعیف داشتند. 181 نفر (5/90 درصد) در شهر و 19 نفر (5/9 درصد) در روستا سکونت داشتند.
1. چک لیست اختلال استرس پس از سانحه- نسخه نظامی (PCL-M): این ابزار، مرکب از 17 ماده 5 گزینه‌ای است که به عنوان یک ابزار کمک تشخیصی توسط Weathers و همکاران [25] برای مرکز ملی اختلال پس از سانحه ایالات متحده تهیه شده است. 5 ماده‌ آن مربوط به تجربه مجدد علائم آسیب‌زا، 7 ماده مربوط به علائم کرختی هیجانی و اجتناب و 5 ماده دیگر آن مربوط به نشانه‌های برانگیختگی شدید است. نقطه برش برای اختلال پس از سانحه 50 در نظر گرفته می‌شود. این مقیاس در ایران توسط Mirzaee و همکاران [26] و Goodarzi [27] هنجاریابی شده است. در بررسی Goodarzi [27] همسانی درونی پرسش­نامه 93/0 و در پژوهش Weathers و همکاران [25]، ضریب همسانی 97/0 برای جانبازان جنگ ویتنام گزارش شده است.
2. پرسش­نامه بهزیستی معنوی (Spiritual Well-Being Questionnaire): این آزمون توسط Paloutzian و Ellison در سال ۱۹۸۲ ساخته شده و شامل ۲۰ سؤال و دو خرده مقیاس است [28]. سؤالات فرد آزمون مربوط به خرده مقیاس بهزیستی مذهبی بوده و میزان تجربه فرد از رابطۀ رضایت‌بخش با خدا را می‌سنجد و سؤالات زوج مربوط به خرده‌مقیاس بهزیستی وجودی است و احساس هدفمندی و رضایت از زندگی را می‌سنجد. با جمع نمره بهزیستی مذهبی و بهزیستی وجودی، نمره بهزیستی معنوی به دست می‌آید. مقیاس پاسخ­گویی به سؤالات به صورت طیف لیکرت شش درجهای (کاملاً موافقم=1، تاحد زیادی موافقم=2، موافقم=3، مخالفم=4، تاحد زیادی مخالفم=5، کاملاً مخالفم=6) تنظیم شده است. نمره بهزیستی معنوی  بین 20 تا 120 است. نمره بین 20 تا 40 بهزیستی معنوی در حد پایین، نمره بین 41 تا 99 بهزیستی معنوی در حد متوسط و نمره بین 100 تا 120 بهزیستی معنوی در حد بالا بیان می‌کند. Paloutzian و Ellison در پژوهشی، روایی محتوای آن را تأیید و ضرایب آلفای کرونباخ بهزیستی مذهبی و وجودی و کل مقیاس را به ترتیب برابر 91/0، 91/0 و 93/0 گزارش کرده اند. در ایران، پایایی این مقیاس روی دانشجویان دختر و پسر از طریق آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و خرده مقیاس بهزیستی مذهبی و خرده مقیاس بهزیستی وجودی به ترتیب 90/0، 82/0 و 87/0 و با روش بازآزمایی به ترتیب 85/0، 78/0 و 81/0 گزارش شد و روایی محتوای آن مورد تأیید قرار گرفت [29]. در پژوهش حاضر پایایی پرسش­نامه به روش آلفای کرونباخ بر کل مقیاس و خرده مقیاس­های بهزیستی مذهبی و وجودی به ترتیب 83/0، 79/0 و 81/0 به­دست آمد.
3. پرسشنامه پذیرش و عمل II (Acceptance and Action Questionnaire-II): این پرسش­نامه توسط Bond و همکاران در سال 2007 ساخته شده است که پذیرش، اجتناب تجربی و عدم انعطاف­پذیری روانی را اندازه­گیری می­کند و دارای 10 سؤال با مقیاس هفت درجه­ای لیکرت (هرگز=1، خیلی به ندرت=2، به­ندرت=3، گاهی­اوقات=4، بیش‌تر اوقات=5، تقریباً همیشه=6، همیشه=7) است. سؤالات به طور مستقیم نمره­گذاری شده و دامنه­ی نمرات بین 10-70 است؛ نمرات بالاتر تمایل بیش‌تر به اجتناب تجربی را نشان می­دهد. طبق مشخصات روان­سنجی نسخه اصلی این پرسشنامه، پایایی، روایی و اعتبار سازه آن رضایت­بخش است. در پژوهش Bond و همکاران [30] پایایی آزمون- بازآزمون این پرسشنامه 81/0 و همسانی درونی آن 84/0 گزارش شده است.Abasi  و همکاران [31] در ایران ویژگی­های روان­سنجی این پرسشنامه را بررسی کردند و نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل اجتناب از تجارب هیجانی و کنترل روی زندگی را نشان داد. هم­چنین همسانی درونی و ضریب تصنیف پرسشنامه در گروه­های مختلف بین 89/0-71/0 و رضایتبخش بود. ضریب پایایی آلفای کرونباخ نیز 89/0 و ضریب پایایی بازآزمون 71/0 محاسبه شد. در پژوهش حاضر، پایایی پرسش­نامه به روش آلفای کرونباخ برای نمره کل اجتناب تجربی 85/0 به­دست آمد.
4. پرسشنامه خودکارآمدی (Self-Efficacy Questionnaire): برای سنجش خودکارآمدی از پرسش­نامه خودکارآمدی Sherer و Maddux (1982) استفاده شد [32]. این پرسش­نامه دارای 17 سؤال است که برای سؤالات 1، 3، 6، 8، 9، 10، 13، 15 و 17 با مقیاس پنج درجه­ای لیکرت از دامنه کاملاً مخالفم=1، مخالفم=2، نظری ندارم=3، موافقم=4 و کاملاً موافقم=5 نمره­گذاری شده است. نمره‌گذاری سؤالات 2، 4، 5، 7، 11، 12، 14 و 16 به صورت معکوس می‌باشد. به منظور محاسبه میزان خودکارآمدی فرد پاسخ‌دهنده، نمره تک‌تک سؤالات را با هم جمع نموده و به عنوان خودکارآمدی فرد در نظر می‌گیریم. بالاترین نمره کسب ‌شده در این پرسش­نامه 85 و کم‌ترین آن 17 می‌باشد. نمره بالا به معنای خودکارآمدی بالا و نمره پایین به معنای خودکارآمدی پایین است. این ابزار سه عامل اصلی گرایش به آغازگری رفتار، تمایل به تکمیل رفتار و مقاوم در رویارویی با موانع را اندازه­گیری می­کند. روایی صوری و محتوایی این ابزار توسط متخصصان و صاحب­نظران تأیید شده است و پایایی به روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0 گزارش شده است. در ایران، Hasannia و همکاران [33] روایی محتوای مقیاس را تأیید و پایایی این مقیاس را به روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 83/0 و برای خرده ­مقیاس­های گرایش به آغازگری رفتار، تمایل به تکمیل رفتار و مقاوم در رویارویی با موانع به ترتیب 76/0، 50/0 و 69/0 به­دست آوردند. در پژوهش حاضر پایایی پرسش­نامه به روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 76/0 به دست آمد.
در نهایت بعد از جمع­آوری پرسش­نامه­ها، داده­های خام با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی چون میانگین، انحراف‌معیار و واریانس و از آزمون‌ همبستگی Pearson با استفاده از نرم افزار  SPSSنسخه 25 و مدل­یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Lisrel نسخه 8/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری در آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
جدول 1 میانگین، انحراف معیار، واریانس و نتایج آزمون Kolmogorov-Smirnov متغیرهای پژوهش را نشان می‌دهد. با توجه به نتایج آزمون Kolmogorov-Smirnov که به بررسی نرمال بودن داده­ها می­پردازد، نتیجه می­شود که متغیرهای پژوهش از توزیع نرمال پیروی می­کنند (05/0<P).
 
جدول 1- یافته‌های توصیفی نمرات بهزیستی معنوی، اجتناب تجربی و خودکارآمدی در جانبازان مبتلا به PTSD بستری شده در بیمارستان روان‌پزشکی شهر اردبیل در سال 1399
متغیرها میانگین انحراف معیار واریانس Kolmogorov-Smirnov مقدار P
بهزیستی معنوی 14/49 45/22 43/504 75/0 144/0
بهزیستی وجودی 65/24 62/11 09/135 76/0 150/0
بهزیستی مذهبی 49/24 12/11 82/123 74/0 190/0
اجتناب تجربی 97/36 75/10 84/217 16/0 197/0
خودکارآمدی 08/44 37/15 24/236 61/0 069/0
 
 
 
نتایج ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش نشان داد که بین بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD با اجتناب تجربی (706/0-=r، 001/0>P) رابطه­ معکوس و معنادار و با خودکارآمدی (673/0=r، 001/0>P) رابطه­ مثبت و معنادار وجود دارد. هم­چنین بین اجتناب تجربی با خودکارآمدی (539/0-=r، 001/0>P) رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بنابراین کاهش اجتناب تجربی و افزایش خودکارآمدی جانبازان با  افزایش بهزیستی معنوی در جانبازان مبتلا به PTSD همراه می­باشد.
در ادامه تحقیق با استفاده از معادلات ساختاری به بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم اجتناب تجربی با میانجی­گری خودکارآمدی بر بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD پرداخته ­شد.
در نمودار 1، مدل ساختاری بین متغیرهای پژوهش در حالت استاندارد ارائه شده است. حالت تخمین استاندارد ضرایب همگن شده هستند، یعنی مقیاس آن‌ها یکی شده است و امکان مقایسه بین آن‌ها وجود دارد. با توجه به نمودار 1، ضرایب مسیر بین اجتناب تجربی (EA) با بهزیستی معنوی (SWB) 26/0-، بین اجتناب تجربی (EA) با خودکارآمدی (SE) 73/0- و بین خودکارآمدی (SE) با بهزیستی معنوی (SWB) 69/0 می­باشد.
 

نمودار 1- ضرایب استاندارد شده مدل رابطه بین بهزیستی معنوی با اجتناب تجربی: نقش میانجی خودکارآمدی در جانبازان مبتلا به PTSD بستری شده در بیمارستان روان‌پزشکی ایثار شهر اردبیل در سال 1399
 
 
به منظور بررسی برازش مدل پژوهش، شاخص‌های هنجار‌شده مجذور کای (χ2/df)، ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد (Root-mean-square error; RMSE)، شاخص برازش تطبیقی (Comparative fit index; CFI)، شاخص برازندگی هنجار‌شده (Normaed fit index; NFI) و شاخص نیکویی برازش (Goodness-of-fit index; GFI) مورد استفاده قرار گرفت [24] که نتایج آن در جدول 2، آمده است. در مجموع محاسبات صورت گرفته نشان دهنده برازش مورد تأیید برای مدل نهایی پژوهش است.
در نمودار 2 نیز الگوی اصلاح‌شده نهایی و در جدول 3 ضرایب مسیر و مقدار T الگوی اصلاح‌شده نهایی ارائه شده است. در نمودار 2، مدل ساختاری بین متغیرهای پژوهش در حالت T-Value ارائه شده است. با استفاده از این حالت می توان به معنی­دار بودن ارتباط بین متغیرهای تحقیق پی برد. در این حالت اعدادی معنیدار خواهند بود که خارج از بازه (96/1 و 96/1-) باشند. به این معنی که اگر مقدار T عددی بین 96/1 و 96/1- باشد معنی­دار نخواهد بود. با توجه به نمودار 2، مقدار T بین اجتناب تجربی (EA) با بهزیستی معنوی (SWB) 46/2-، بین اجتناب تجربی (EA) با خودکارآمدی (SE) 81/11- و بین خودکارآمدی (SE) با بهزیستی معنوی (SWB) 14/6 می­باشد.
 

نمودار 2- الگوی اصلاح‌ شده نهایی رابطه بین بین بهزیستی معنوی با اجتناب تجربی: نقش میانجی خودکارآمدی در جانبازان مبتلا به PTSD بستری شده در بیمارستان روان‌پزشکی ایثار شهر اردبیل در سال 1399
 
جدول 2- شاخص‌های برازندگی مدل اصلاح‌شده رابطه بین بهزیستی معنوی با اجتناب تجربی: نقش میانجی خودکارآمدی در جانبازان مبتلا به PTSD بستری شده در بیمارستان روان‌پزشکی ایثار شهر اردبیل در سال 1399
نام شاخص مقدار بازه قابل‌ قبول [24] نتیجه
χ2/df 95/2 کم‌تر از 3 قابل‌ قبول
RMSE 099/0 خوب: کم‌تر از 08/0
متوسط: 08/0 تا 1/0
متوسط
CFI 91/0 بیش‌تر از 90/0 قابل ‌قبول
NFI 91/0 بیش‌تر از 90/0 قابل ‌قبول
GFI 85/0 بیش‌تر از 80/0 قابل‌ قبول
 
 
نتایج جدول 3 نشان می­دهد، با توجه به مقدارT  که خارج از بازه 96/1- تا 96/1 است، متغیر اجتناب تجربی اثر مستقیم منفی و معناداری بر بهزیستی معنوی و خود کارآمدی دارد. هم­چنین اثر مستقیم خودکارآمدی بر روی بهزیستی معنوی مثبت و معنادار است.
 
جدول 3- ضرایب مسیر و مقدار T الگوی اصلاح‌شده نهایی رابطه بین بهزیستی معنوی با اجتناب تجربی: نقش میانجی خودکارآمدی در جانبازان مبتلا به PTSD بستری شده در بیمارستان روان‌پزشکی ایثار شهر اردبیل در سال 1399
متغیرها ضرایب مسیر مقدار T خطای استاندارد مقدار P
اجتناب تجربی بهزستی معنوی 26/0- 46/2- 126/0 001/0>
اجتناب تجربی خود کارآمدی 73/0- 81/11- 066/0 001/0>
خود کارآمدی بهزیستی معنوی 69/0 14/6 071/0 001/0>
 
 
جهت بررسی اثر غیرمستقیم اجتناب تجربی بر بهزیستی معنوی با میانجی­گری خودکارآمدی از آزمون تست Sobel استفاده شده است. آزمون Sobel یکی از روی­کردهای پر کاربرد در قبول یا رد فرضیات مربوط به نقش میانجی یک متغیر می­باشد که نتایج آن در جدول 4 ارائه گردیده است. هم­چنین برای تعیین شدت اثر غیرمستقیم از طریق میانجی از آماره‌ای به نام شمول واریانس (Variance accounted for; VAF) استفاده می‌شود. در واقع این مقدار اثر غیرمستقیم به اثر کل را می‌سنجد [24].
با توجه به میزان آماره تی غیرمستقیم (تی Sobel) بین متغیرهای بالا که خارج از بازه بازه 96/1- تا 96/1 است، لذا فرضیه اثر غیرمستقیم متغیر اجتناب تجربی بر بهزیستی معنوی با میانجی­گری خودکارآمدی پذیرفته می‌شود. بنابراین متغیر اجتناب تجربی علاوه بر اثر مستقیم، به طور غیرمستقیم و از طریق خودکارآمدی نیز بر بهزیستی معنوی تأثیر میگذارند. با توجه به میزان به‌دست‌ آمده برای آماره تورم واریانس مشاهده می‌شود که 9/65 درصد تأثیر اجتناب تجربی بر بهزیستی معنوی، از طریق خودکارآمدی تبیین گردد.
 
 
جدول 4- نتایج تحلیل اثرات غیرمستقیم اجتناب تجربی بر بهزیستی معنوی با میانجی­گری خودکارآمدی در جانبازان مبتلا به PTSD بستری شده در بیمارستان روان‌پزشکی ایثار شهر اردبیل در سال 1399
فرضیه پژوهش T-Sobel ضریب مسیر استاندارد VAF نتیجه آزمون
اجتناب تجربی خودکارآمدی بهزیستی معنوی 313/7 504/0 659/0 تأیید
 
 
بحث
یافته­های پژوهش نشان داد که متغیرهای اجتناب تجربی و خودکارآمدی بر بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD اثر مستقیم و معنی­دار داشتند. هم­چنین اجتناب تجربی از طریق خودکارآمدی بر بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD تأثیر غیرمستقیم داشت.
یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است که اجتناب تجربی اثر مستقیم منفی و معنادار بر بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD دارد. این یافته با نتایج پژوهش­های [16-18] همسو می­باشد. پژوهش Dworsky  و همکاران [16] نشان داد که اجتناب تجربی به تشدید رابطه­ بین درگیری­های معنوی و نشانگان نامطلوب گرایش دارد. پژوهش Knabb و Grigorian-Routon  [17] نشان داد که اجتناب تجربی در رابطه­ بین مقابله مذهبی منفی و ناسازگاری روانشناختی نقش میانجی دارد. پژوهشRudnik  و همکاران [18] نیز نشان داد که بین انعطاف­پذیری روان‌شناختی، انعطاف­پذیری در کنار آمدن با استرس و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت رابطه­ معناداری وجود دارد. در تبیین این یافته میتوان چنین بیان کرد که اجتناب تجربی با انواع نشانگان ناسازگار مرتبط است. اجتناب تجربی در افرادی که نوعی درگیری معنوی، یعنی شک مذهبی، را تجربه می­کنند مشکل­ساز است [34]. به عبارت دیگر، اجتناب تجربی راهبردی است که جهت کاهش آشفتگی استفاده می­شود، اما به طور متناقض باعث افزایش تجارب هیجانی ناخوشایند میشود. در واقع، اجتناب از تجارب هیجانی درونی نوعی راهبرد تنظیم هیجان نامناسب است که با عملکرد روانی ضعیف مرتبط است. وقتی ­که افراد هیجانات منفی خود را سرکوب می­کنند، در واقع به طور موقت آشفتگی اولیه خود را تنظیم کرده­اند، اما در نهایت نوعی اثر بازگشتی را تجربه کرده که به موجب آن هیجانات نامطلوب افزایش می­یابد [35]. این افراد بیش­از حد درگیر تنظیم، سرکوب­کردن و انکار هیجانات ناخوشایند خود هستند، فرصت کم‌تری برای کسب احساس رضایت وجودی، معنای زندگی و آرامش دارند و از بهزیستی معنوی پایین­تری برخوردار خواهند بود. بنابراین در جانبازان مبتلا به PTSD که سطح اجتناب تجربی بالاتری را تجربه می­کنند به دلیل پایین بودن سلامت جسمانی ذهنی، بهزیستی معنوی پایین خواهد بود.
نتایج نشان داد که خودکارآمدی به‌صورت مثبت و مستقیم بر بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD اثر معناداری دارد. این یافته با نتایج پژوهش­های [22، 20] همسو می­باشد. پژوهشAdegbola  [20] نشان داد که خودکارآمدی به معنای باور­داشتن به توانایی­های خود برای غلبه­ بر چالش­های منحصر­به فرد است که این خود باعث افزایش سازگاری فردی و پاسخ­دهی مناسب به موقعیت­های استرس­زا می­شود. در تبیین این یافته می­توان چنین بیان کرد در تبیین این یافته می­توان چنین بیان کرد خودکارآمدی به عنوان یک ویژگی روان­شناختی اشاره به این باور دارد که فرد توانایی سازماندهی و انجام رفتارهای لازم برای دستیابی به اهداف خود را دارد؛ این باور بر انگیزه افراد در انجام فعالیت­ها و تحمل مواجه با مشکلات و رویدادهای استرس­زا تأثیرگذار است. از طرفی، اعتقادات مذهبی و معنویت، اغلب به عنوان راهبردهای مقابله، با ویژگی­های روان­شناختی افراد مرتبط هستند. بنابراین خودکارآمدی به عنوان بخشی از سلامت روان افراد می­تواند با بهزیستی معنوی مرتبط باشد، لذا جانبازان مبتلا به PTSD با خودکارآمدی بالاتر، سطح بالاتری از بهزیستی معنوی را تجربه خواهند کرد.
هم­چنین نتایج نتایج نشان­داد که خودکارآمدی می­تواند رابطه بین اجتناب تجربی و بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD را میانجی­گری کند. پژوهشی که به طور مستقیم با این نتایج همسو باشد یافت نشد، اما مطالعاتی هستند که می‌توان چنین نتایجی را از آن‌ها استنتاج کرد [23، 21]. پژوهشBlackburn  وOwens  [21] نشان داد که باورهای خودکارآمدی در رابطه بین مواجهه با جنگ و شدت نشانگان PTSD نقش میانجی دارند. در پژوهش دیگری نیز مشخص شد که خودکارآمدی در ارتباط بین عوامل مذهبی و بهزیستی روان­شناختی نقش میانجی دارد [23]. در تبیین این یافته می­توان چنین بیان کرد که نگرانی­های نامعقول نسبت به تهدیدهای ادراک­شده آتی، راهبرد اجتناب تجربی را منجر می­شود. افراد با سطح پایین خودکارآمدی تمایل بیش‌تری به درک پیامدهای آتی نامشخص در پاسخ به وقایع طاقت­فرسا دارند، حال آن­که افراد با خودکارآمدی بالا نسبت به موقعیتهای تنش­زا نگرانی بیش‌تری دارند. هر دو گروه، افراد سطحی از نگرانی نامعقول را از خود نشان می­دهند که به لحاظ روانشناختی غیرقابل کنترل است. در واقع هر دو گروه از نگرانی به عنوان راهبرد اجتناب تجربی در پاسخ به ترس و اضطراب استفاده می­کنند [36]. بنابراین می­توان گفت که در جانبازان مبتلا به PTSD که از اجتناب تجربی به عنوان یک راهبرد مقابله­ای استفاده می­کنند، اجتناب تجربی با توجه به سطح خودکارآمدی در برخورد با تنش­های مواجه ­شده به کار می­رود و می­تواند بهزیستی معنوی آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
بنابراین با توجه به یافته­های پژوهش پیشنهاد می­شود نتایج این پژوهش در بیمارستآن‌های روان­پزشکی برای بالا‌ بردن بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD استفاده شود. پیشنهاد می­شود که دوره­های افزایش خودکارآمدی و کاهش اجتناب تجربی به صورت کارگاه­های آموزشی در بیمارستآن‌های روان­پزشکی اجرا شود.
این پژوهش محدود به جانبازان مبتلا به PTSD بیمارستان روان­پزشکی ایثار شهرستان اردبیل بود که در تعمیم نتایج باید جانب احتیاط را رعایت کرد. انجام این تحقیق به روش همبستگی است که امکان تبیین روابط علّی و معلولی براساس آن وجود ندارد، از این­رو باید در تفسیر نتایج با احتیاط برخورد کرد و دیگر این­که این پژوهش فقط به صورت کمی انجام گردیده که اگر تغییر در هدف­های تحقیق این امکان را فراهم می­ساخت که از روش­های کیفی نظیر مصاحبه­های عمیق و نیمه ساخت­یافته استفاده شود، نتایج کامل­تری به دست میآمد. بنابراین پیشنهاد می­شود که این پژوهش بر روی مناطق دیگر کشور و روی نمونه­های بیش‌تری صورت گیرد.
نتیجه‌گیری
به طور کلی نتایج نشان داد اجتناب تجربی به طور مستقیم و غیرمستقیم و با میانجی‌گری خودکارآمدی در میزان بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نقش دارند. براساس یافته‌های پژوهش حاضر، از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت کاهش اجتناب تجربی و افزایش خودکارآمدی و آگاه‌سازی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه از اثرات بهزیستی معنوی بر کیفیت زندگی آن‌ها توصیه می‌گردد.
تشکر و قدر‌دانی
این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی است که توسط معاونت پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی به شماره 274 مورخ 25/9/1399 به تصویب رسیده است و با حمایت مالی دانشگاه محقق اردبیلی انجام گرفته شد. در پایان، نویسندگان این مقاله از جانبازان عزیز بیمارستان روان­پزشکی ایثار اردبیل به خاطر همکارری ایشان در اجرای این پژوهش و از حمایت‌های مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر اردبیل بابت فراهم‌کردن شرایط اجرای پژوهش و هم‌چنین از دانشگاه محقق اردبیلی بابت حمایت مالی از این پژوهش کمال تشکر و قدردانی را به عمل می‌آورند.
 


 
[1]- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
تلفن: 33262678-045، دورنگار: 33515610-045، پست الکترونیک:  nmikaeili@uma.ac.ir
[2]- دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1400/1/23 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb