رابطه بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با اجتناب تجربی: نقش میانجی خودکارآمدی: یک مطالعه توصیفی
نیلوفر میکائیلی[1] ، ساناز عینی[2]
دریافت مقاله: 30/1/00 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 29/2/00 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 9/3/00 پذیرش مقاله: 10/3/00
چکیده
زمینه و هدف: نشانگان اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان، با سطح پایین بهزیستی معنوی همراه است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با اجتناب تجربی انجام شد.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی، تعداد 200 نفر جانباز مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه که در سال 1399 در بیمارستان روانپزشکی ایثار اردبیل بستری و تحت درمان بودند، بهعنوان نمونه هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بهزیستی معنوی Paloutzian و Ellison، پرسشنامه پذیرش و عمل II Bond و همکاران و مقیاس خودکارآمدی Sherer و Maddux استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: برطبق نتایج، رابطه علّی بین اجتناب تجربی، خودکارآمدی و بهزیستی معنوی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه براساس شاخصهای مختلف برازش تأیید شد. اجتناب تجربی (26/0-=β، 001/0>P) و خودکارآمدی (69/0=β، 001/0>P) بر بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس از سانحه اثر مستقیم دشت. همچنین اجتناب تجربی از طریق خودکارآمدی بر بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه تأثیر غیرمستقیم داشت (504/0=β، 001/0>P).
نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج نشان داد اجتناب تجربی به طور مستقیم و غیرمستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی در میزان بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نقش دارند. برگزاری کارگاههای آموزشی جهت کاهش اجتناب تجربی و افزایش خودکارآمدی و آگاهسازی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه از اثرات بهزیستی معنوی بر کیفیت زندگی آنها پیشنهاد میگردد.
واژههای کلیدی: جانباز، معنویت، اجتناب تجربی، خودکارآمدی، اختلال استرس پس از سانحه
مقدمه
یکی از پیامدهای روانی برای بازماندگان جنگ، اختلال استرس پس از سانحه (Post-Traumatic Stress Disorder; PTSD) است. PTSD از جمله اختلالات مزمن و ناتوانکننده روانپزشکی است که براساس پنجمین راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition; DSM-5) جزء مجموعه تشخیصی اختلالات وابسته به استرس است که میتواند پس از مواجهه با یک رویداد آسیبزا ایجاد شود و با چهار خوشه از نشانهها شامل: 1) مزاحمتها، 2) اجتناب و بیاحساسی، 3) تغییرات منفی در شناخت و خلق و 4) تغییرات برجسته در برانگیختگی و واکنشپذیری مشخص میشود [1]. پژوهشها نشان دادهاند که 51 درصد جانبازان دچار PTSD هستند که شدت علائم آن از خفیف تا بسیار شدید متغیر است [2].
شواهد پژوهشی مؤید این نکته است که بهزیستی معنوی (Spiritual well-being) با سطح پایین علائم PTSD در جانبازان جنگ همراه است [3]. در کشور ایران، معنویت یکی از مهمترین عواملی است که بر سلامت جانبازان تأثیر میگذارد [4]. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامتی دارای ابعاد جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی است [5]. در این میان، بعد معنوی از اهمیت ویژهای برخوردار است. این بعد از سلامتی، مهمترین جنبه وجودی انسان است و به عنوان تکیهگاه نیرومند در مرکز زندگی قرار میگیرد، با ایجاد احساس آرامش، بهزیستی و بهبودی مرتبط است [6]. یک بعد مهم معنویت، بهزیستی معنوی است که نه تنها پیشبینی کننده سازگاری جسمانی و روانشناختی است بلکه در نوع خود یک جنبه مهم بهزیستی نیز است [7]. بهزیستی معنوی احساس رضایت وجودی است که از عوامل مذهبی یا اعتقادی سنتی و نیز عوامل مربوط به معنای زندگی و آرامش ناشی میشود و دارای دو بعد بهزیستی مذهبی (Religious well-being) و بهزیستی وجودی (Existential well-being) است. بهزیستی مذهبی بیانگر ارتباط با یک قدرت برتر یعنی خدا است و بهزیستی وجودی هم عنصری روانی اجتماعی است و بیانگر احساس فرد از اینکه چه کسی است، چه کاری و چرا انجام میدهد و به کجا تعاق دارد، میباشد [8] معنویت بر PTSD، افسردگی، افکار خودکشی، خشم و پرخاشگری، اضطراب، کیفیت زندگی و سایر پیامدهای بهزیستی ذهنی در جانبازان تأثیر دارد. مقابله معنوی منفی با افزایش تشخیص سلامت روان و شدت علائم مرتبط است و مقابله معنوی مثبت اثر بهبود بخشی دارد [9]. بین بهزیستی معنوی و اضطراب مرگ در جانبازان ایرانی، رابطه منفی معناداری وجود دارد [10]. افزایش هوش معنوی و همچنین سلامت معنوی میتواند سطح اضطراب مرگ را در جانبازان کاهش دهد [11]. جانبازان با حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و بهزیستی معنوی بالا، از سلامت روان بهتری برخوردارند [12].
نتایج مطالعات پژوهشی مؤید این نکته است که یک پیشبینی کننده بالقوه مهم در رابطه بین سلامت روان و درگیریهای معنوی، اجتناب تجربی (Experimental avoidance) است که از مدل تجربه و رفتار انسان توصیف شده در درمان پذیرش و تعهد شکل گرفته است [13]. بنابراین اجتناب تجربی را میتوان در رابطه با بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD مورد توجه قرار داد. اجتناب تجربی تلاشهای انعطافناپذیر برای اجتناب از تجربههای هیجانی یا روانشناختی، سرکوب یا مهار این تجربهها تعریف شده است [14]. استفاده از راهبرد اجتناب تجربی به عنوان یک سبک مقابلهای معمولاً با انعطافناپذیری روانشناختی همراه است که میتواند تسلط تجارب خصوصی دردناک بر ارزشها و احتمالات انتخابی تأثیرگذار بر هدایت عمل و نشانگان PTSD را در فرد افزایش دهد [15]. مطالعات پژوهشی نشان داده است که اجتناب تجربی به تشدید رابطه بین درگیریهای معنوی و نشانگان نامطلوب گرایش دارد [16]. پژوهشKnabb و Grigorian-Routon [17] نشان داد که اجتناب تجربی در رابطه بین مقابله مذهبی منفی و ناسازگاری روانشناختی نقش میانجی دارد. پژوهش Rudnik و همکاران نیز نشان داد که بین انعطافپذیری روانشناختی، انعطافپذیری در کنار آمدن با استرس و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت رابطه معناداری وجود دارد [18].
بعد دیگر روانشناختی که میتواند در بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD نقش مهمی داشته باشد، باورهای خودکارآمدی (Self-efficacy) است. سلامت معنوی و خودکارآمدی باهم ارتباط تنگاتنگی دارند، طوریکه باورهای خودکارآمدی و معنویت میتوانند انگیزههای بسیار نیرومندی در زمینهی پیشرفت کیفیت زندگی باشند [19]. خودکارآمدی به معنای باورداشتن به تواناییهای خود برای غلبه بر چالشهای منحصر به فرد است که این خود باعث افزایش سازگاری فردی و پاسخدهی مناسب به موقعیتهای استرسزا میشود [20]. پژوهشBlackburn و Owens نشان داد که باورهای خودکارآمدی در رابطهی بین مواجهه با جنگ و شدت نشانگان PTSD نقش میانجی دارند [21]. خودکارآمدی همبستگی بالایی با ارزیابی شناختی دارد و از طریق تأثیر بر نحوه ارزیابی شناختی جانبازان از رویدادهای آسیبزا میگذارد و به عنوان سطح اعتماد افراد نسبت به خود تعریف میشود [22]. در پژوهش دیگری نیز مشخص شد که خودکارآمدی در ارتباط بین عوامل مذهبی و بهزیستی روانشناختی نقش میانجی دارد [23]. بنابراین در رابطه با عوامل علی بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD خودکارآمدی را میتوان به عنوان یک متغیر میانجی در نظر گرفت.
مروری بر پیشینه پژوهشی نشان میدهد که بسیاری از جانبازان بهزیستی روانشناختی و معنوی به طور قابل توجه آسیب دیدهای را تجربه میکنند. تشخیص و آگاهی یافتن افراد جانباز از وجود اختلالات روانی و جسمانی میتواند سبب ایجاد بحران معنوی شود [9 ،3]. لذا توجه به عوامل مؤثر در افزایش بهزیستی معنوی جانبازان ضرورت دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا بهPTSD با اجتناب تجربی در قالب مدل مفهومی زیر (شکل 1) انجام شد.
شکل 1- مدل مفهومی رابطه بین بهزیستی معنوی با اجتناب تجربی: نقش میانجی خودکارآمدی در جانبازان مبتلا به PTSD بستری شده در بیمارستان روانپزشکی ایثار شهر اردبیل در سال 1399
مواد و روشها
این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها (طرح تحقیق) از پژوهشهای توصیفی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه جانبازان مبتلا به PTSD بستری شده در بیمارستان روانپرشکی ایثار اردبیل در سال 1399 تشکیل داد. از آنجایی که به زعم بسیاری از پژوهشگران حداقل حجم نمونه لازم در مدلسازی معادلات ساختاری 200 میباشد [24]، حجم نمونه در پژوهش با در نظرگرفتن احتمال اُفت نمونهها 250 نفر در نظر گرفته شد که بعد از حذف دادههای پرت، 200 پرسشنامه وارد تحلیل آماری شد. بنابراین، نمونه پژوهش شامل 200 جانباز مبتلا به PTSD بود که به صورت نمونهگیری هدفمند، با توجه به پذیرش جانبازان جهت شرکت در پژوهش، در وهله اول، و دارا بودن ملاکهای ورود و خروج از میان جامعه آماری انتخاب شد. ملاکهای ورود عبارتند از: 1) حداقل تحصیلات سیکل، 2) دامنه سنی 40 تا 70 سال، 3) تشخیص PTSD توسط روانپزشک، 4) کسب نمره بالاتر از نقطه برش در چک لیست اختلال استرسپس از سانحه نظامی (PTSD Checklist–Military Version; PCL-M). ملاکهای خروج عبارتند از: 1) ناقصبودن پرسشنامهها، 2) عدم تمایل به همکاری با پژوهشگر.
در این پژوهش پس از کسب کد اخلاق (IR.ARUMS.REC.1399.528) از کمیته اخلاق معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان اردبیل، هماهنگیهای لازم با ریاست بیمارستان روانپرشکی ایثار صورت گرفت. تعداد 200 جانباز مبتلا به PTSD بر مبنای تشخیص روانپزشک و براساس ملاکهای تشخیصی DSM-5 و تأیید این تشخیص از طریق چک لیست اختلال استرس پس از سانحه-نسخه نظامی توسط آزمونگر، در صورت تمایل برای شرکت در پژوهش، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. بعد از جلب رضایت نمونههای پژوهش، قبل از ارائه پرسشنامهها و جمعآوری اطلاعات، به صورت انفرادی نمونه مورد نظر با دریافت توضیحات لازم در خصوص اهداف و کم و کیف پژوهش، در جریان پژوهش قرار گرفتند و ارتباط لازم با آنها برقرار شد.
پس از کسب رضایتنامه کتبی از جانبازان برای شرکت در پژوهش، مقیاسهای بهزیستی معنوی، اجتناب تجربی و خودکارآمدی ارائه شد تا به تکمیل آنها اقدام کنند. این کار به صورت انفرادی انجام گرفت و در صورت بروز هرگونه ابهام در حین تکمیل پرسشنامهها، راهنماییهای لازم در چارچوب نحوه اجرای پرسشنامههای مربوطه، به آزمودنی ارائه شد. در ضمن اطمیناندهی در مورد محرمانه ماندن اطلاعات و آماده ساختن افراد نمونه پژوهش از لحاظ روحی و روانی برای شرکت در پژوهش از دیگر نکات اخلاقی این پژوهش بود. همچنین کدهای رایج اخلاق در پژوهشهای پزشکی شامل 14، 13، 2 (منافع حاصل از یافتهها در جهت پیشرفت دانش بشری)، کد 20 (هماهنگی پژوهش با موازین دینی و فرهنگی) و کدهای 1، 3، 24 (رضایت آزمودنی ها و نماینده قانونی او) در این پژوهش رعایت شد. پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش عبارت بودند از: چک لیست اختلال استرس پس از سانحه- نسخه نظامی، پرسشنامه بهزیستی معنوی، پرسشنامه پذیرش و عمل II و پرسشنامه خودکارآمدی. نمونه آماری مورد مطالعه شامل 200 جانباز مبتلا به PTSD با میانگین (انحراف معیار) سنی 21/61 (54/8) سال بود که در دامنه سنی 50 تا 72 سال قرار داشتند. 46 نفر (23 درصد) از این جانبازان مجرد و 154 نفر (77 درصد) متأهل بودند. 61 نفر (5/30 درصد) تحصیلات زیر دیپلم و 139 نفر (5/69 درصد) تحصیلات دیپلم و بالاتر داشتند. 53 نفر (5/26 درصد) کارمند، 66 نفر (33 درصد) دارای شغل آزاد و 81 نفر (5/40 درصد) بیکار یا بازنشسته بودند. 72 نفر (36 درصد) از این جانبازان زیر 2 سال، 124 نفر (62 درصد) بین 2تا 3 سال و 4 نفر (2 درصد) بالای 3 سال در جهبه حضور داشتند. 73 نفر (5/36 درصد ) جانباز زیر 25 درصد، 116 نفر (58 درصد) جانباز 25 تا 50 درصد و 11 نفر (5/5 درصد) جانباز 50 درصد به بالا بودند. 58 نفر (29 درصد) وضعیت اقتصادی ضعیف، 98 نفر (49 درصد) وضعیت اقتصادی متوسط و 44 نفر (22 درصد) وضعیت اقتصادی ضعیف داشتند. 181 نفر (5/90 درصد) در شهر و 19 نفر (5/9 درصد) در روستا سکونت داشتند.
1. چک لیست اختلال استرس پس از سانحه- نسخه نظامی (PCL-M): این ابزار، مرکب از 17 ماده 5 گزینهای است که به عنوان یک ابزار کمک تشخیصی توسط Weathers و همکاران [25] برای مرکز ملی اختلال پس از سانحه ایالات متحده تهیه شده است. 5 ماده آن مربوط به تجربه مجدد علائم آسیبزا، 7 ماده مربوط به علائم کرختی هیجانی و اجتناب و 5 ماده دیگر آن مربوط به نشانههای برانگیختگی شدید است. نقطه برش برای اختلال پس از سانحه 50 در نظر گرفته میشود. این مقیاس در ایران توسط Mirzaee و همکاران [26] و Goodarzi [27] هنجاریابی شده است. در بررسی Goodarzi [27] همسانی درونی پرسشنامه 93/0 و در پژوهش Weathers و همکاران [25]، ضریب همسانی 97/0 برای جانبازان جنگ ویتنام گزارش شده است.
2. پرسشنامه بهزیستی معنوی (Spiritual Well-Being Questionnaire): این آزمون توسط Paloutzian و Ellison در سال ۱۹۸۲ ساخته شده و شامل ۲۰ سؤال و دو خرده مقیاس است [28]. سؤالات فرد آزمون مربوط به خرده مقیاس بهزیستی مذهبی بوده و میزان تجربه فرد از رابطۀ رضایتبخش با خدا را میسنجد و سؤالات زوج مربوط به خردهمقیاس بهزیستی وجودی است و احساس هدفمندی و رضایت از زندگی را میسنجد. با جمع نمره بهزیستی مذهبی و بهزیستی وجودی، نمره بهزیستی معنوی به دست میآید. مقیاس پاسخگویی به سؤالات به صورت طیف لیکرت شش درجهای (کاملاً موافقم=1، تاحد زیادی موافقم=2، موافقم=3، مخالفم=4، تاحد زیادی مخالفم=5، کاملاً مخالفم=6) تنظیم شده است. نمره بهزیستی معنوی بین 20 تا 120 است. نمره بین 20 تا 40 بهزیستی معنوی در حد پایین، نمره بین 41 تا 99 بهزیستی معنوی در حد متوسط و نمره بین 100 تا 120 بهزیستی معنوی در حد بالا بیان میکند. Paloutzian و Ellison در پژوهشی، روایی محتوای آن را تأیید و ضرایب آلفای کرونباخ بهزیستی مذهبی و وجودی و کل مقیاس را به ترتیب برابر 91/0، 91/0 و 93/0 گزارش کرده اند. در ایران، پایایی این مقیاس روی دانشجویان دختر و پسر از طریق آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و خرده مقیاس بهزیستی مذهبی و خرده مقیاس بهزیستی وجودی به ترتیب 90/0، 82/0 و 87/0 و با روش بازآزمایی به ترتیب 85/0، 78/0 و 81/0 گزارش شد و روایی محتوای آن مورد تأیید قرار گرفت [29]. در پژوهش حاضر پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ بر کل مقیاس و خرده مقیاسهای بهزیستی مذهبی و وجودی به ترتیب 83/0، 79/0 و 81/0 بهدست آمد.
3. پرسشنامه پذیرش و عمل II (Acceptance and Action Questionnaire-II): این پرسشنامه توسط Bond و همکاران در سال 2007 ساخته شده است که پذیرش، اجتناب تجربی و عدم انعطافپذیری روانی را اندازهگیری میکند و دارای 10 سؤال با مقیاس هفت درجهای لیکرت (هرگز=1، خیلی به ندرت=2، بهندرت=3، گاهیاوقات=4، بیشتر اوقات=5، تقریباً همیشه=6، همیشه=7) است. سؤالات به طور مستقیم نمرهگذاری شده و دامنهی نمرات بین 10-70 است؛ نمرات بالاتر تمایل بیشتر به اجتناب تجربی را نشان میدهد. طبق مشخصات روانسنجی نسخه اصلی این پرسشنامه، پایایی، روایی و اعتبار سازه آن رضایتبخش است. در پژوهش Bond و همکاران [30] پایایی آزمون- بازآزمون این پرسشنامه 81/0 و همسانی درونی آن 84/0 گزارش شده است.Abasi و همکاران [31] در ایران ویژگیهای روانسنجی این پرسشنامه را بررسی کردند و نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل اجتناب از تجارب هیجانی و کنترل روی زندگی را نشان داد. همچنین همسانی درونی و ضریب تصنیف پرسشنامه در گروههای مختلف بین 89/0-71/0 و رضایتبخش بود. ضریب پایایی آلفای کرونباخ نیز 89/0 و ضریب پایایی بازآزمون 71/0 محاسبه شد. در پژوهش حاضر، پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ برای نمره کل اجتناب تجربی 85/0 بهدست آمد.
4. پرسشنامه خودکارآمدی (Self-Efficacy Questionnaire): برای سنجش خودکارآمدی از پرسشنامه خودکارآمدی Sherer و Maddux (1982) استفاده شد [32]. این پرسشنامه دارای 17 سؤال است که برای سؤالات 1، 3، 6، 8، 9، 10، 13، 15 و 17 با مقیاس پنج درجهای لیکرت از دامنه کاملاً مخالفم=1، مخالفم=2، نظری ندارم=3، موافقم=4 و کاملاً موافقم=5 نمرهگذاری شده است. نمرهگذاری سؤالات 2، 4، 5، 7، 11، 12، 14 و 16 به صورت معکوس میباشد. به منظور محاسبه میزان خودکارآمدی فرد پاسخدهنده، نمره تکتک سؤالات را با هم جمع نموده و به عنوان خودکارآمدی فرد در نظر میگیریم. بالاترین نمره کسب شده در این پرسشنامه 85 و کمترین آن 17 میباشد. نمره بالا به معنای خودکارآمدی بالا و نمره پایین به معنای خودکارآمدی پایین است. این ابزار سه عامل اصلی گرایش به آغازگری رفتار، تمایل به تکمیل رفتار و مقاوم در رویارویی با موانع را اندازهگیری میکند. روایی صوری و محتوایی این ابزار توسط متخصصان و صاحبنظران تأیید شده است و پایایی به روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0 گزارش شده است. در ایران، Hasannia و همکاران [33] روایی محتوای مقیاس را تأیید و پایایی این مقیاس را به روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 83/0 و برای خرده مقیاسهای گرایش به آغازگری رفتار، تمایل به تکمیل رفتار و مقاوم در رویارویی با موانع به ترتیب 76/0، 50/0 و 69/0 بهدست آوردند. در پژوهش حاضر پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 76/0 به دست آمد.
در نهایت بعد از جمعآوری پرسشنامهها، دادههای خام با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی چون میانگین، انحرافمعیار و واریانس و از آزمون همبستگی Pearson با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 25 و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Lisrel نسخه 8/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری در آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
جدول 1 میانگین، انحراف معیار، واریانس و نتایج آزمون Kolmogorov-Smirnov متغیرهای پژوهش را نشان میدهد. با توجه به نتایج آزمون Kolmogorov-Smirnov که به بررسی نرمال بودن دادهها میپردازد، نتیجه میشود که متغیرهای پژوهش از توزیع نرمال پیروی میکنند (05/0<P).
جدول 1- یافتههای توصیفی نمرات بهزیستی معنوی، اجتناب تجربی و خودکارآمدی در جانبازان مبتلا به PTSD بستری شده در بیمارستان روانپزشکی شهر اردبیل در سال 1399
متغیرها |
میانگین |
انحراف معیار |
واریانس |
Kolmogorov-Smirnov |
مقدار P |
بهزیستی معنوی |
14/49 |
45/22 |
43/504 |
75/0 |
144/0 |
بهزیستی وجودی |
65/24 |
62/11 |
09/135 |
76/0 |
150/0 |
بهزیستی مذهبی |
49/24 |
12/11 |
82/123 |
74/0 |
190/0 |
اجتناب تجربی |
97/36 |
75/10 |
84/217 |
16/0 |
197/0 |
خودکارآمدی |
08/44 |
37/15 |
24/236 |
61/0 |
069/0 |
نتایج ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش نشان داد که بین بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD با اجتناب تجربی (706/0-=r، 001/0>P) رابطه معکوس و معنادار و با خودکارآمدی (673/0=r، 001/0>P) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین اجتناب تجربی با خودکارآمدی (539/0-=r، 001/0>P) رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بنابراین کاهش اجتناب تجربی و افزایش خودکارآمدی جانبازان با افزایش بهزیستی معنوی در جانبازان مبتلا به PTSD همراه میباشد.
در ادامه تحقیق با استفاده از معادلات ساختاری به بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم اجتناب تجربی با میانجیگری خودکارآمدی بر بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به PTSD پرداخته شد.
در نمودار 1، مدل ساختاری بین متغیرهای پژوهش در حالت استاندارد ارائه شده است. حالت تخمین استاندارد ضرایب همگن شده هستند، یعنی مقیاس آنها یکی شده است و امکان مقایسه بین آنها وجود دارد. با توجه به نمودار 1، ضرایب مسیر بین اجتناب تجربی (EA) با بهزیستی معنوی (SWB) 26/0-، بین اجتناب تجربی (EA) با خودکارآمدی (SE) 73/0- و بین خودکارآمدی (SE) با بهزیستی معنوی (SWB) 69/0 میباشد.