جلد 20، شماره 7 - ( 7-1400 )                   جلد 20 شماره 7 صفحات 800-783 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی وهنر، واحد زنجان
چکیده:   (2724 مشاهده)
زمینه و هدف: رفتارهای تکانشی و اعتیاد که از جمله عنوان رفتارهای پرخطر محسوب می­شوند، دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از رفتارهای رشد نایافته، لذت‌جویانه و عموماً همراه با درجات خطر بالا هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر تکانش‌گری و گرایش به اعتیاد در فرزندان دارای پدر معتاد شهر زنجان انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی آموزشی تصادفی شده همراه با پیش آزمون-پس آزمون بود. از بین نوجوانان شهر زنجان که پدران آن‌ها به یکی از انواع مواد مخدر اعتیاد داشتند، 24 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی (قرعهکشی) در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه­ آزمایش آموزش تنظیم شناختی هیجان را طی 10 جلسه دریافت کرد. برای جمعآوری داده­ها از مقیاس آمادگی به اعتیاد Weed و همکاران و مقیاس تکانش‌گری Barrett و همکاران استفاده شد. داده­ها با استفاد از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل کوواریانس یک­متغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجان بر نمره کلی گرایش به اعتیاد و ابعاد گرایش فردی به اعتیاد و گرایش محیطی به اعتیاد تأثیر معنی‌داری داشته است (001/0>p)، اما بر گرایش اجتماعی به اعتیاد تأثیر معنی‌داری نداشته است (05/0<p). هم‌چنین آموزش تنظیم هیجان بر تکانش‌گری و ابعاد آن شامل بی­برنامه­گی، تکانش‌گری حرکتی و تکانش‌گری شناختی تأثیر معنی‌داری داشته است (001/0>p).
نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های پژوهش حاضر، استفاده از آموزش تنظیم شناختی هیجان به عنوان یک مداخله روانشناختی مؤثر به منظور بهبود خود کنترلی، تکانش‌گری و کاهش گرایش به اعتیاد، به نوجوانان پیشنهاد می­شود.
واژ­ه­های کلیدی: آموزش، تنظیم شناختی هیجان، گرایش به اعتیاد، تکانش‌گری، فرزندان معتادان
متن کامل [PDF 392 kb]   (1183 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2144 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1400/2/4 | پذیرش: 1400/7/28 | انتشار: 1400/7/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.