سخن سردبیر
Editorial
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 20، تیر 1400، 370-369
دنیای پژوهش و رمز و رازهای آن؛ خلاقیت و نوآوری
The World of Research and Its Mysteries; Creativity and Innovation
محسن رضائیان[1]
M. Rezaeian
برای دانشجویان جوانی که پا در عرصه پژوهش میگذارند، آشنایی با این دنیا و رمز و رازهای آن از اهمیت شایان توجهی برخوردار میباشد. از همین رو، در یک سلسله از سخنان سردبیری به هم پیوسته، سعی می
کنم تا درباره دنیای پژوهش و رمز و رازهای آن، مطالبی را تقدیم خوانندگان و نویسندگان فرهیخته مجله دانشگاه نمایم. در اولین مقاله به مهم
ترین راز پژوهش، یعنی خلاقیت و نوآوری [1] می
پردازم.
خلاقیت یک زمینه بسیار حیاتی در تحقیقات علمی با پیامدهای کاربردی مهم در مدیریت نوآوری است [2]. خلاقیت از طریق تلاقی سه جزء دانش، تفکر خلاق و انگیزه به وجود می
آید. جزء دانش به تمام درک فرد برای ایجاد یک تلاش خلاقانه اشاره مینماید
. در حالی
که جزء تفکر خلاق، به نحوه برخورد فرد با مشکلات اشاره داشته و وابسته به شخصیت، طرز تفکر وشیوه کاری وی می باشد. بالاخره، جزء انگیزه نیز به عنوان کلید تولید خلاق در نظر گرفته شده که منتج از اشتیاق ذاتی و علاقه به انجام کار مورد نظر است [3].
مطالعات موجود نشان می
دهند که با انتخاب شیوه
های آموزشی مناسب می
توان خلاقیت و نوآوری را آموزش داد [5-4]. با این وجود، سؤال اساسی این
جاست که چقدر در آموزش رسمی کشورهای مختلف، به این نکته مهم توجه می
گردد؟ به عبارت دیگر، نظام
های آموزش رسمی کشورهای مختلف، چقدر دانش آموختگان خلاق و نوآوری را تربیت می
نمایند؟
صرف
نظر از پاسخی که به سؤال فوق ممکن است داده شود، بایدخلاقیت و نوآوری را به عنوان مهم
ترین و کلیدی
ترین راز دنیای پژوهش محسوب نمود. از همین رو، مهم
ترین جنبه دنیای پژوهش در آن است که برای افرادی
که دارای خلاقیت بوده و تمایل دارند خلاقیت خود را شکوفا نموده و به نوآوری دست یابند، بهترین گزینه را فراهم میآورد. بنابراین، کسانی که دارای ذهن خلاق بوده و دائماً به جنبههای نوآورانه میاندیشند، باید خود را وقف دنیای پژوهش نمایند.
References
[1] Rutkove SB. Biomedical research: An Insider’s guide.
Springer 2016.
[2] Brem A, Puente-diazR, Agogué M. Creativity and innovation: state of the art and future perspectives for research.
Inte J Innovation Management 2016; 20(4): 1602001.
[3] Amabile, Teresa M.; Growing Up Creative; Creative Education Foundation; 1992.
[4] Gemma Rodríguez, Nora Pérez, Gemma Núñez, Josep-E Baños, Mar Carrió. Developing creative and research skills through an open and interprofessional inquiry-based learning course.
BMC Med Educ 2019; 19(1): 134.
[5] Reche I, Perfectti F. Promoting Individual and Collective Creativity in Science Students.
Trends EcolEvol 2020; 35(9): 745-748.
[1]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
تلفن: 31315123-034، دورنگار: 31315123-034، پست الکترونیکی:
moeygmr2@yahoo.co.uk، ارکید:
0000-0003-3070-0166