دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده: (1153 مشاهده)
برای دانشجویان جوانی که پا در عرصه پژوهش میگذارند، آشنایی با این دنیا و رمز و رازهای آن از اهمیت شایان توجهی برخوردار میباشد. از همین رو، در یک سلسله از سخنان سردبیری به هم پیوسته، سعی میکنم تا درباره دنیای پژوهش و رمز و رازهای آن، مطالبی را تقدیم خوانندگان و نویسندگان فرهیخته مجله دانشگاه نمایم. در اولین مقاله به مهمترین راز پژوهش، یعنی خلاقیت و نوآوری [1] میپردازم.
خلاقیت یک زمینه بسیار حیاتی در تحقیقات علمی با پیامدهای کاربردی مهم در مدیریت نوآوری است [2]. خلاقیت از طریق تلاقی سه جزء دانش، تفکر خلاق و انگیزه به وجود میآید. جزء دانش به تمام درک فرد برای ایجاد یک تلاش خلاقانه اشاره مینماید. در حالیکه جزء تفکر خلاق، به نحوه برخورد فرد با مشکلات اشاره داشته و وابسته به شخصیت، طرز تفکر وشیوه کاری وی می باشد. بالاخره، جزء انگیزه نیز به عنوان کلید تولید خلاق در نظر گرفته شده که منتج از اشتیاق ذاتی و علاقه به انجام کار مورد نظر است [3].
مطالعات موجود نشان میدهند که با انتخاب شیوههای آموزشی مناسب میتوان خلاقیت و نوآوری را آموزش داد [5-4]. با این وجود، سؤال اساسی اینجاست که چقدر در آموزش رسمی کشورهای مختلف، به این نکته مهم توجه میگردد؟ به عبارت دیگر، نظامهای آموزش رسمی کشورهای مختلف، چقدر دانش آموختگان خلاق و نوآوری را تربیت مینمایند؟
صرفنظر از پاسخی که به سؤال فوق ممکن است داده شود، بایدخلاقیت و نوآوری را به عنوان مهمترین و کلیدیترین راز دنیای پژوهش محسوب نمود. از همین رو، مهمترین جنبه دنیای پژوهش در آن است که برای افرادیکه دارای خلاقیت بوده و تمایل دارند خلاقیت خود را شکوفا نموده و به نوآوری دست یابند، بهترین گزینه را فراهم میآورد. بنابراین، کسانی که دارای ذهن خلاق بوده و دائماً به جنبههای نوآورانه میاندیشند، باید خود را وقف دنیای پژوهش نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم تشريح دریافت: 1400/4/23 | پذیرش: 1400/4/28 | انتشار: 1400/4/28