دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 157 kb]
(484 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1317 مشاهده)
متن کامل: (411 مشاهده)
سخن سردبیر
Editorial
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 20، تیر 1400، 370-369
دنیای پژوهش و رمز و رازهای آن؛ خلاقیت و نوآوری
The World of Research and Its Mysteries; Creativity and Innovation
محسن رضائیان[1]
M. Rezaeian
برای دانشجویان جوانی که پا در عرصه پژوهش میگذارند، آشنایی با این دنیا و رمز و رازهای آن از اهمیت شایان توجهی برخوردار میباشد. از همین رو، در یک سلسله از سخنان سردبیری به هم پیوسته، سعی میکنم تا درباره دنیای پژوهش و رمز و رازهای آن، مطالبی را تقدیم خوانندگان و نویسندگان فرهیخته مجله دانشگاه نمایم. در اولین مقاله به مهمترین راز پژوهش، یعنی خلاقیت و نوآوری [1] میپردازم.
خلاقیت یک زمینه بسیار حیاتی در تحقیقات علمی با پیامدهای کاربردی مهم در مدیریت نوآوری است [2]. خلاقیت از طریق تلاقی سه جزء دانش، تفکر خلاق و انگیزه به وجود میآید. جزء دانش به تمام درک فرد برای ایجاد یک تلاش خلاقانه اشاره مینماید. در حالیکه جزء تفکر خلاق، به نحوه برخورد فرد با مشکلات اشاره داشته و وابسته به شخصیت، طرز تفکر وشیوه کاری وی می باشد. بالاخره، جزء انگیزه نیز به عنوان کلید تولید خلاق در نظر گرفته شده که منتج از اشتیاق ذاتی و علاقه به انجام کار مورد نظر است [3].
مطالعات موجود نشان میدهند که با انتخاب شیوههای آموزشی مناسب میتوان خلاقیت و نوآوری را آموزش داد [5-4]. با این وجود، سؤال اساسی اینجاست که چقدر در آموزش رسمی کشورهای مختلف، به این نکته مهم توجه میگردد؟ به عبارت دیگر، نظامهای آموزش رسمی کشورهای مختلف، چقدر دانش آموختگان خلاق و نوآوری را تربیت مینمایند؟
صرفنظر از پاسخی که به سؤال فوق ممکن است داده شود، بایدخلاقیت و نوآوری را به عنوان مهمترین و کلیدیترین راز دنیای پژوهش محسوب نمود. از همین رو، مهمترین جنبه دنیای پژوهش در آن است که برای افرادیکه دارای خلاقیت بوده و تمایل دارند خلاقیت خود را شکوفا نموده و به نوآوری دست یابند، بهترین گزینه را فراهم میآورد. بنابراین، کسانی که دارای ذهن خلاق بوده و دائماً به جنبههای نوآورانه میاندیشند، باید خود را وقف دنیای پژوهش نمایند.
References
[1] Rutkove SB. Biomedical research: An Insider’s guide. Springer 2016.
[2] Brem A, Puente-diazR, Agogué M. Creativity and innovation: state of the art and future perspectives for research. Inte J Innovation Management 2016; 20(4): 1602001.
[3] Amabile, Teresa M.; Growing Up Creative; Creative Education Foundation; 1992.
[4] Gemma Rodríguez, Nora Pérez, Gemma Núñez, Josep-E Baños, Mar Carrió. Developing creative and research skills through an open and interprofessional inquiry-based learning course. BMC Med Educ 2019; 19(1): 134.
[5] Reche I, Perfectti F. Promoting Individual and Collective Creativity in Science Students. Trends EcolEvol 2020; 35(9): 745-748.
[1]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
تلفن: 31315123-034، دورنگار: 31315123-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk، ارکید: 0000-0003-3070-0166
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم تشريح دریافت: 1400/4/23 | پذیرش: 1400/4/28 | انتشار: 1400/4/28