Gorji R, Hassanzadeh S, Ghasemzadeh S, GholamAli Lavasani M. Sensitivity, Specificity, and Accuracy of the Persian Version of 3rd Edition of the Gilliam Autism Rating Scale (GARS- 3): A Descriptive Study. JRUMS 2021; 20 (9) :989-1002
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6113-fa.html
گرجی رضا، حسن زاده سعید، قاسم زاده سوگند، غلامعلی لواسانی مسعود. بررسی حساسیت، ویژگی و دقت نسخه فارسی ویرایش سوم مقیاس رتبهبندی اوتیسم گیلیام (GARS-3): یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (9) :989-1002
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6113-fa.html
دانشگاه تهران
چکیده: (1934 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم با شیوع بیشتر در سنوات اخیر به عنوان یکی از اختلالات حائز اهمیت عصبی تحولی شناخته میشود که همواره تشخیص بههنگام در مداخلات اثربخش مورد تأکید بوده است. یکی از راههای تشخیص، استفاده از ابزارهایی با ویژگیهای روانسنجی مطلوب برای جامعه مورد نظر است. هدف از این مطالعه، تعیین حساسیت، ویژگی و دقت نسخه فارسی ویرایش سوم مقیاس رتبهبندی اوتیسم گیلیام (Gilliam autism rating scale-3; GARS-3) بود.
مواد و روشها: پژوهش توصیفی حاضر از نوع اعتبارسنجی است. نمونه آماری در سالهای 99-1398 در چهار استان با گروه سنی 3 تا 22 سال شامل 117 نفر با اختلال طیف اوتیسم، 55 نفر ناشنوا، 94 نفر کمتوانهوشی و 52 نفر بههنجار انتخاب شدند. دادهها از گروه نمونه و با پرسشنامه مقیاس رتبهبندی اوتیسم گیلیام (2013) جمعآوری شد و با شاخصهای توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد برای هر دو مقیاس 4 و 6 نمرهای در شاخص دقت بیشینه مقدار برای گروه اوتیسم و بههنجار (93/0) و کمترین مقدار برای اوتیسم و کمتوانهوشی (76/0) بود. در شاخص ویژگی، بیشینه مقدار برای گروه اوتیسم و بههنجار (90/0) و کمترین مقدار برای اوتیسم و کمتوان (52/0) بود و در نهایت برای شاخص حساسیت نیز مقدار 95/0 بهدست آمد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده از سه شاخص مهم حوزه روانسنجی برای شناسایی اختلال طیف اوتیسم، استفاده از این ابزار غربالگری برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم در کودکان ایرانی توصیه میشود، اگرچه بهرهگیری از سایر یافتههای روانسنجی نیز مورد تأکید است.
واژههای کلیدی: اختلالات طیف اوتیسم، شاخصهای روانسنجی، گارز-3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آمار و اپيدميولوژي دریافت: 1400/4/27 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار: 1400/9/28