جلد 20، شماره 11 - ( 11-1400 )                   جلد 20 شماره 11 صفحات 1194-1179 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei S, Fooladvand K. The Relationship between Family Functioning and Smartphone Addiction among Adolescents during the Coronaviruses Outbreak; the Mediating Role of Self-Esteem and Loneliness: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 20 (11) :1179-1194
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6167-fa.html
زارعی سلمان، فولادوند خدیجه. رابطه بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند در نوجوانان در زمان همه‌گیری ویروس کرونا؛ نقش واسطهای عزتنفس و احساس تنهایی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (11) :1179-1194

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6167-fa.html


دانشگاه لرستان
متن کامل [PDF 379 kb]   (792 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1582 مشاهده)
متن کامل:   (1475 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 20، بهمن 1400، 1194-1179
 
 
 
 
رابطه بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند در نوجوانان در زمان همه­گیری ویروس کرونا؛ نقش واسطهای عزتنفس و احساس تنهایی: یک مطالعه توصیفی
 
 
 
 
 
سلمان زارعی[1]، خدیجه فولادوند[2]
 
 
 
 
دریافت مقاله: 06/06/00 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 04/07/00   دریافت اصلاحیه از نویسنده: 15/08/00       پذیرش مقاله: 18/08/00
 
 
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش­ها تأیید کرده­اند که کارکرد خانواده با اعتیاد به تلفن هوشمند در نوجوانان رابطه دارد. با این ‌حال، اطلاعات زیادی در مورد ساز و کار واسطه­ای این رابطه خصوصاً در زمان همه­گیری کرونا وجود ندارد. از این‌رو، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه­ای عزت ‌نفس و احساس تنهایی در رابطه بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند در زمان همه­گیری کرونا بود.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. از جامعه دانش­آموزان پسر دوره دبیرستان منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399، تعداد 281 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از ابزار سنجش خانواده، مقیاس عزت‌ نفس Rosenberg، مقیاس استفاده مفرط از تلفن همراه، و ویرایش سوم مقیاس احساس تنهایی کالیفرنیا گردآوری و با آزمون همبستگی Pearson و مدل­سازی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم کارکرد خانواده (11/0=β، 01/0P<)، عزت ‌نفس (27/0- =β، 001/0P<) و احساس تنهایی (23/0- =β، 001/0P<) بر اعتیاد به تلفن هوشمند، معنادار است. نقش واسطه­ای عزت ‌نفس (11/0- =β، 01/0P<) و احساس تنهایی (04/0 =β، 05/0P<) در رابطه بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند نیز معنادار بود.
نتیجه­گیری: این مطالعه نشان داد نوجوانانی که در جو خانوادگی بهتری زندگی می­کنند، دارای عزت ‌نفس بالاتر و احساس تنهایی کم‌تر هستند و احتمال اعتیاد به تلفن هوشمند در آنان کم‌تر است. بنابراین پیشنهاد می­شود متخصصان بالینی حوزه اعتیاد اینترنتی، در برنامه­های پیش­گیرانه و مداخلات درمانی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: اعتیاد به تلفن هوشمند، خانواده، احساس تنهایی، عزت‌ نفس، نوجوان
 
 
مقدمه
بسیاری از کشور­ها برای کنترل سریع شیوع ویروس کرونا، محدودیت­های از قبیل در خانه ماندن و فاصله­گذاری اجتماعی را اعمال کردند و افراد را به مطالعه، خرید و کار آنلاین در خانه تشویق کردند [1]. بررسی­های اخیر نشان می‌دهد استفاده از تلفن­های هوشمند در بین گروهای سنی مختلف در همه‌گیری ویروس کرونا رشد چشم­گیری داشته است و باعث بروز مشکلی تحت عنوان اعتیاد به تلفن هوشمند شده است [3-2]. بر اساس شواهد پژوهشی، اعتیاد به تلفن هوشمند با اختلال در خواب و علائم افسردگی در نوجوانان رابطه دارد [5-4]. بر اساس نظریه جبرانی، نوجوانان ممکن است برای اجتناب و تسکین هیجان­های منفی به استفاده از تلفن­های هوشمند روی آورند [6]. بنابراین، با توجه به اثرات منفی اعتیاد به تلفن­ هوشمند در زمینه­های مختلف خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی [7] در نوجوانان توجه به عوامل اثر گذار بر آن ضروری است.
برخی از پژوهش­گران گزارش کرده­اند که مدرسه، خانواده، همسالان و محیط اجتماعی بر استفاده از فناوری تلفن هوشمند نوجوانان تأثیر دارد [8]. در بین بسیاری از پژوهش­ها نقش اساسی خانواده در اعتیاد به تلفن هوشمند را نشان دادهاند [9]. با این ‌وجود، این پژوهش­ها فقط بر چگونگی تأثیر والدین بر فرزندان متمرکز شده­اند و یک تعامل یک‌ طرفه را مورد بررسی قرار داده­اند. اکنون بیش‌تر پژوهش­گران به خانواده به عنوان یک سیستم نگاه می­کنند و نحوه تأثیر کارکرد خانواده بر رشد اعضای آن را بررسی می‌کنند [11-10]. شواهد پژوهشی نشان می­دهند رابطه مستقیمی بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند وجود دارد [12]. به علاوه، ادراک نوجوانان از کارکرد خانواده می­تواند اعتیاد آن­ها به تلفن هوشمند را پیش‌بینی کند. مطالعات فراتحلیل نیز حاکی از نقش کارکرد خانواده بر رشد اعتیاد به تلفن هوشمند در نوجوانان است [13]. لذا، این فرضیه مطرح می­شود که نوجوانان مبتلا به اعتیاد به تلفن هوشمند در کارکرد خانواده نمره کم‌تری می­گیرند.
با ‌وجود این، نوجوانان گیرنده­های منفعل در برابر محرک محیطی نیستند و ویژگی­های فردی نیز در شکل­گیری اعتیاد به تلفن هوشمند مهم تلقی می­شوند [14]. در همین راستا، برخی از پژوهش­گران بر نقش عوامل شناختی از جمله عزت نفس در اعتیاد به تلفن هوشمند تأکید می­کنند [16-15]. مدل شناختی-رفتاری اعتیاد به اینترنت Davis مطرح می­کند عزت ‌نفس پایین برخی از نوجوانان را مستعد بروز شناخت­ها و رفتارهای ناسازگار می‌کند که می­تواند منجر به رفتارهای منفی از جمله اعتیاد به تلفن هوشمند شود [18-17]. عزت‌ نفس پایین منجر به کاهش اعتماد به ‌نفس می‌شود که این امر ممکن است باعث رفتارهای پرخطر از جمله اعتیاد به تلفن هوشمند ‌شود [20-19]. از سوی دیگر، خانواده مکان مهمی برای رشد عزت‌ نفس است. بر اساس شواهد پژوهشی، کارکرد مطلوب خانواده می‌تواند باعث افزایش عزت ‌نفس و کاهش احتمال اعتیاد به تلفن هوشمند شود [22-21]. بر این اساس، این فرض مطرح می­شود که عزت‌ نفس ممکن است واسطه رابطه بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند باشد.
احساس تنهایی نیز می­تواند عامل مهمی در شکل­گیری وابستگی به تلفن هوشمند در نوجوانان باشد چرا که در این دوره حساس، نوجوانان از طریق پذیرش گروهی به دنبال کسب احساس تعلق هستند [23]. نیاز به صمیمیت با همسالان ممکن است باعث شود که آن‌ها به ابزارهای مختلف از جمله تلفن هوشمند روی آورند [24]. بر اساس شواهد پژوهشی، افراد معتاد به تلفن هوشمند در روابط اجتماعی، خود بیگانگی را تجربه می­کنند و از تنهایی عاطفی بالایی برخوردارند [25]. در همین راستا، نتایج فرا تحلیل در 22 کشور نشان می‌دهد بین احساس تنهایی و اعتیاد به تلفن هوشمند رابطه معناداری وجود دارد [26]. علاوه بر این، کارکرد ضعیف خانواده ممکن است منجر به احساس تنهایی در افراد شده، جستجوی حمایت عاطفی به صورت آنلاین را افزایش داده و سرانجام باعث اعتیاد به تلفن هوشمند شود [27، 21]. بنابراین، این فرضیه مطرح می­شود که احساس تنهایی می‌تواند در رابطه بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند نقش واسطه داشته باشد.
در مجموع، استفاده بیش از حد یا کنترل نشده از تلفن هوشمند پیامدهای منفی زیادی در پی خواهد داشت و حتی سبب بروز اختلال­های روان‌شناختی پیچیده­تر خواهد شد [28]. بنابراین، با توجه به شیوع اعتیاد به تلفن هوشمند در نوجوانان در همه‌گیری ویروس کرونا [29] و پیامدهای منفی آن در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و تحصیلی نوجوانان، ضرورت دارد پژوهش­های بیش‌تری در زمینه عوامل اثرگذار بر اعتیاد به تلفن هوشمند انجام شود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر این است که در قالب یک مدل نقش واسطه­ای عزت ‌نفس و احساس تنهایی در رابطه بین کارکرد خانواده با استفاده مشکل‌زا از تلفن هوشمند به محک آزمون گذاشته شود. در همین راستا، مدل مفهومی پژوهش حاضر در شکل 1 ارائه‌ شده است.

شکل 1- مدل مفهومی نقش میانجی عزت نفس و احساس تنهایی در رابطه کارکرد خانواده با اعتیاد به تلفن هوشمند
مواد و روش­ها
پژوهش حاضر توصیفی بود که با استفاده از تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه 14 شهرستان تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود.
جهت تعیین حجم نمونه بر اساس دیدگاه Kline که عنوان می­کند در مدل یابی معادلات ساختاری حجم نمونه مورد قبول باید حداقل 5/2 و حداکثر 5 برابر تعداد گویه­ها یا سؤالات ابزارهای اندازه­گیری باشد [30] در پژوهش حاضر با احتساب مجموع 113 گویه باید حداقل 283 نفر انتخاب شود که در نهایت به دلیل ریزش احتمالی نمونه تعداد 300 دانشآموز با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس و بر اساس ملاک‌های ورود به عنوان نمونه نهایی انتخاب شد.
ملاک­های ورود به پژوهش شامل: 1) رضایت معلم و دانشآموز برای شرکت در پژوهش و 2) دامنه سنی 15 تا 18 سال بود و تنها ملاک خروج از پژوهش داشتن سابقه بیماری جسمانی و روان‌شناختی خاص (بنا بر خود گزارشی نوجوانان) بود.
روش گردآوری داده­ها در این مطالعه به این صورت بود که پرسش­نامه­ها به صورت آنلاین با استفاده از نرم­افزار پُرس لاین طراحی گردید. سپس با همکاری سرگروه­ کانال‌های مختلف نوجوانان (معلمان نوجوانان) در شبکه­های اجتماعی واتس­اپ و تلگرام لینک پرسش­نامه­ها به انضمام فرم رضایت آگاهانه در اختیار آن­ها قرار داده شد و از اعضای گروه خواسته شد با توجه به ملاک­های ورود مطرح شده و در صورت تمایل به همکاری به پرسش­نامه­ها پاسخ دهند.
ملاحظات اخلاقی اعم از مطلع بودن شرکت‌کنندگان از روند پژوهش و محرمانه ماندن اطلاعات شرکت‌کنندگان نیز در پژوهش رعایت شده است. هم­چنین تمامی معیارهای رعایت اخلاق در پژوهش که در مطالعه حاضر موضوعیت داشت همسو با بیانیه هلسینکی رعایت شده است. مطالعه حاضر دارای کد اخلاق به شماره IR.IAU.TMU.REC.1399.015 از شورای تخصصی پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است.
در این مطالعه ابزار گردآوری داده­ها شامل سه پرسش­نامه زیر بود که به روش خودگزارش­دهی توسط شرکت­کنندگان تکمیل شد:
1- ابزار سنجش خانواده (Family Assessment Device): ابزار سنجش خانواده یک ابزار ۶۰ سؤالی است که بنا بر الگوی کارکرد خانواده McMaster توسط Epstein و همکاران در سال 1983 تدوین شده است [31]. این ابزار در خرده مقیاسهای حل مسئله، روابط، نقش­ها، پاسخ­گویی عاطفی، مشارکت عاطفی و کنترل­ رفتاری کارکرد کلی خانواده را میسنجد. نمره‌گذاری با استفاده از مقیاس 4 درجه­ای لیکرتی (کاملاً موافق=1، موافق=2، مخالف=3، کاملاً مخالف=4) انجام می‌شود. برای به دست آوردن نمره هر خرده مقیاس، نمرات همه سؤال­های هر خردمقیاس با هم جمع شده و بر تعداد سؤال­های آن خرده مقیاس تقسیم می­شود. نمرات بالاتر نشان­دهنده کارکرد ناسالم­تر هستند. اگر 40 درصد از موارد یک مقیاس پر نشده باشد، نمره مقیاس محاسبه نخواهد شد. هریک از اعضای خانواده که بیش از ۱۲ سال سن داشته باشد می­تواند این ابزار را پاسخ دهد. Epstein و همکاران روایی هم‌زمان و پیش­بین ابزار سنجش خانواده را از طریق همبستگی با مقیاس رضایت زناشویی لاک-والاس مورد تدیید قرار داده­اند. هم­چنین، آنان دامنه ضریب آلفای کرونباخ خرده مقیاس‌ها و کل ابزار را در دامنه 72/0 تا 92/0 گزارش کرده­اند که نشان می‌دهد آزمون از همسانی درونی نسبتاً خوبی برخوردار است [31].  Zolfaghari و همکاران در بیماران مبتلا به اختلال خوردن اعتبار این ابزار را با استفاده از روش باز آزمایی برای کل ابزار برابر با 94/0 گزارش کرده­اند [32]. در پژوهش حاضر نیز اعتبار کل با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ  برابر با 79/0 به دست آمد.
2- مقیاس استفاده مفرط از تلفن همراه (Cell-phone Over- use Scale): این مقیاس توسط  Jenaroو همکاران در سال 2007 بر اساس ده شاخص روان‌شناختی از راهنمایی تشخیص و طبقه­بندی اختلالات روانی طرح  شده است [33]. این مقیاس شامل 23 سؤال است و خرده مقیاس ندارد. نمره‌گذاری هر سؤال بر روی یک پیوستار لیکرت شش‌ درجه‌ای لیکرت (هرگز=1، تقریباً هرگز=2، برخی اوقات=3، اغلب=4، تقریباً همیشه=5، همیشه=6) تنظیم ‌شده است و کسب نمره بالاتر حاکی از استفاده مشکل‌زا و مفرط از تلفن هوشمند است. دامنه نمره کلی مقیاس 23 تا 138 است. Jenaro و همکاران همسانی درونی مقیاس به روش آلفای کرونباخ را برای نمونه از دانش­آموزان دختر و پسر 87/0 گزارش کرده‌اند [33]. در ایران روایی این مقیاس در هنجاریابی آن روی نمونه‌ای از دانشجویان توسط Golmohhamadian و Yaseminezhad تأیید شده است و همسانی درونی پرسش‌نامه را با استفاده از روش باز آزمایی برابر با 71/0 گزارش شده است [34]. در پژوهش حاضر نیز میزان پایایی مقیاس به روش آلفای کرونباخ برابر 86/0 به دست آمد.
3- مقیاس عزت‌ نفس روزنبرگ (Rosenberg Self- Esteem Scale): این مقیاس توسط Rosenberg در سال 1965 به منظور اندازه­گیری عزت ‌نفس حرمت کلی و ارزش شخصی تدوین شده است که شامل 10 ماده است و پاسخ به هر ماده آن شامل یک مقیاس چهارگزینه‌ای (از کاملاً موافقم تا کاملاً موافقم) است که در دامنه­ای از صفر تا 3 مرتب شده است [35]. شیوه نمره­گذاری این مقیاس برای ماده­های 1 تا 5 به صورت مستقیم و برای ماده­های 6 تا 10 برعکس است. دامنه نمره مقیاس در محدوده 10 تا 100 است و نمره بالاتر در این مقیاس نشان‌دهنده عزت نفس بیش‌تر است. Rosenberg اعتبار و روایی مقیاس را محاسبه کرده است و ضرایب آلفای کرونباخ مقیاس برای زنان را 88/0 و برای مردان را 87/0 گزارش کرده است [35]. روایی این مقیاس در پژوهش Leary از طریق همبستگی با پرسش­نامه حرمت خود Coopersmith بررسی شده است که ضریب 68/0 گزارش شده است که ازاین‌رو روایی آن تأیید می­شود [36]. Attaran و Mohammadi نیز در پژوهشی نشان دادند که همبستگی مقیاس حرمت خود Rosenberg با مقیاس حرمت خود کوپر اسمیت برابر با 61/0 است. آنان هم­چنین اعتبار آزمون با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و دونیمه سازی مقیاس را به ترتیب برابر با 69/0 و 68/0 در بین دانشجویان گزارش کرده‌اند [37]. در پژوهش حاضر نیز اعتبار مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 81/0 به دست آمد.
4- ویرایش سوم مقیاس احساس تنهایی کالیفرنیا (UCLA Loneliness Scale- Version 3): نسخه سوم مقیاس احساس تنهایی در سال 1996 توسط Russell ساخته‌ شده است که شامل ۲۰ سؤال است [38]. این مقیاس 10 سؤال منفی و ۱۰ سؤال مثبت دارد و بر اساس مقیاس چهاردرجه‌ای لیکرت به هرگز ( نمره 1) تا همیشه (نمره 4) نمره‌گذاری می­شود که سؤالات 1، 5، 6، 9، 10، 15، 16، 19 و 20 معکوس نمره‌گذاری می­شوند. دامنه نمره کلی مقیاس 20 تا 80 است که نمره بالاتر بیانگر شدت بیش‌تر احساس تنهایی است. Russell روایی همگرایی مقیاس را از طریق همبستگی آن با سایر ابزارهای اندازه‌گیری احساس تنهایی از جمله مقیاس احساس تنهایی NYU، 65/0 محاسبه کرده است که در سطح مطلوب است و پایایی مقیاس به روش باز آزمایی در فاصله زمانی 12 ماه را نیز 89/0 گزارش کرده است [38]. در ایران روایی مقیاس توسط Khoshdel daryasari و همکاران تأیید شده است و پایایی مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 و با استفاده از ضریب باز آزمایی را 89/0 گزارش شده است [39]. در پژوهش حاضر نیز اعتبار مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس برابر با 86/0 به دست آمد.
پس از اجرای پرسش­نامه­ها تعداد 19 پرسش‌نامه با استفاده از فاصله مهالانوبیس (Mahalanobis distance) به عنوان داده پرت مشخص و از روند پژوهش حذف شد و در نهایت داده‌های مربوط به 281 نفر با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی Pearson، مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون بوت استراپ) با استفاده از نرم‌افزارهای آماری SPSS نسخه 23 و Amos نسخه 21 در سطح معناداری 5 درصد تحلیل شد.
نتایج
در بررسی ویژگی‌های جمعیت شناختی نشان داد که میانگین و انحراف استاندارد سن نوجوانان به ترتیب برابر با 93/15 و 01/2 سال بود. در ادامه در جدول 1 اطلاعات توصیفی و وضعیت نرمال بودن توزیع نمرات آزمودنی­ها در متغیرهای پژوهش ارائه می­شود.
جدول 1، در کنار پرداختن به میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنی­ها نشان می‌دهد که کجی توزیع نمره­ها در دامنه 1+ و 1- و کشیدگی در دامنه 2+ و 2- قرار دارد و هم­چنین نتایج آزمون Kolmogorov-Smirnov نیز نشان داد که سطح معناداری آمارهz  بزرگ‌تر از 05/0 است. بنابراین بر اساس این آماره­ها نرمال بودن توزیع نمرات تأیید می­شود.
 

 
 
جدول 1- آماره­های توصیفی و بررسی نرمال بودن توزیع نمره­های متغیرهای پژوهش در دانش­آموزان پسر شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399
 
 شاخص­ها
متغیرها
میانگین انحراف استاندارد کجی کشیدگی Kolmogorov-Smirnov
آماره Z مقدار p
کارکرد خانواده 59/113 73/11 307/1 826/0 076/0 069/0
عزت‌نفس 37/19 51/3 072/1- 713/0- 091/0 052/0
احساس تنهایی 69/42 17/6 942/0- 337/1- 081/0 061/0
اعتیاد به تلفن هوشمند 75/68 33/9 583/0 609/0 053/0 092/0
 
 
جدول 2 به ماتریس همبستگی بین متغیرها­ی پژوهش می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهد که بین کارکرد خانواده و احساس تنهایی با اعتیاد به تلفن هوشمند رابطه مثبت معنادار و بین عزت‌نفس با اعتیاد به تلفن هوشمند رابطه منفی معنی‌دار وجود دارد. با توجه به تأیید ارتباط معنادار بین متغیرها با یکدیگر، امکان بررسی نقش واسطه­ای عزت‌ نفس و احساس تنهایی در رابطه بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند فراهم است. در ادامه به منظور بررسی مدل پژوهش از تحلیل مسیر استفاده شد. پیش از اجرای این آزمون از برقراری مفروضه‌های اساسی آن (حجم نمونه، نرمال بودن توزیع داده­ها، هم­خطی چندگانه) اطمینان حاصل شد. نرمال بودن توزیع داده­ها در جدول 1 مورد بررسی قرار گرفت. برای حجم نمونه اغلب مؤلفان نمونه بالاتر از 200 نفر را برای تحلیل مسیر مناسب دانسته­اند که بر این اساس حجم نمونه (281 نفر) شرط کفایت نمونه را برقرار می­سازد. هم­خطی چندگانه بین متغیرهای پژوهش مفروضه دیگر است که با استفاده از شاخص تحمل و عامل تورم واریانس مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل از بررسی هم­خطی چندگانه در جدول 2 نشان می‌دهد که آماره تحمل (بزرگ‌تر از 10/0) و عامل تورم واریانس (کم‌تر از 10) در دامنه پذیرش قرار دارند.
 
 
جدول 2- ماتریس همبستگی متغیرها و بررسی هم‏خطی چندگانه متغیرهای پیش‌بین در دانش­آموزان پسر شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399
 
شاخص‌های آماری
متغیرها­
ضرایب همبستگی   شاخص‏های هم‏خطی چندگانه
(1) (2) (3) (4) آماره تحمل عامل تورم واریانس
(1) کارکرد خانواده 1       702/0 243/1
(2) عزت ‌نفس **45/0 1     629/0 036/4
(3) احساس تنهایی **37/0 **57/0- 1   517/0 408/2
(4) اعتیاد به تلفن هوشمند **21/0 **28/0- **24/0 1 - -
   ضریب همبستگی Pearson،** 01/0 p<
 
 
شکل 2، مدل پژوهش بر اساس ضرایب استاندارد شده (β) را نشان می‌دهد. با توجه به شکل 2، کارکرد خانواده، عزت‌نفس و احساس تنهایی در مجموع 19 درصد از واریانس اعتیاد به تلفن هوشمند را تبیین می­کنند. بررسی شاخص‌های برازش مدل نشان می‌دهد که تمامی شاخص‌های برازش به دست آمده از مطلوبیت بالایی برخوردارند، زیرا مطابق دیدگاه Kline در خصوص مهم‌ترین شاخص‌های مربوط به برازش مدل، نسبت خی دو به درجه آزادی (Chi-squared/freedom) کم‌تر از 3، شاخص برازش تطبیقی (Comparative Fit Index) و شاخص نیکویی برازش (Goodness of Fit Index) بزرگ‌تر از 90/0 و ریشه میانگین مجذور خطا (Root Mean Square Error of Approximation) کم‌تر از 08/0 نشانگر برازش مطلوب است [30]. لذا، شاخص‌های به دست آمده نشان می‌دهند که داده‌ها با مدل مفهومی مد نظر پژوهش برای روابط متغیرهای برازش دارد.
 

شکل 2- مدل نهایی اعتیاد به تلفن هوشمند بر اساس کارکرد خانواده، عزت نفس و احساس تنهایی به همراه ضرایب استاندارد در دانش‌آموزان پسر شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399
 
 
با توجه به برازش مناسب مدل تخمین استاندارد مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل در جدول 3 گزارش شده است.
بر اساس مسیرهای آزمون شده در مدل (شکل 2) و نتایج جدول 3، مشاهده می­شود اثر مستقیم کارکرد خانواده بر عزت‌نفس منفی است که میزان بتا (ß) 427/0- نشان می­دهد با یک واحد تغییر در کارکرد خانواده مقدار عزت نفس به اندازه مقدار بتای آن متغیر تغییر می­کند و مقدار نسبت بحرانی 509/7 نشان می­دهد که این مسیر در سطح 001/0>P معنادار است.نتایج نشان داد اثر مستقیم کارکرد خانواده بر احساس تنهایی مثبت است که میزان بتا (ß) 197/0 نشان می­دهد با یک واحد تغییر در کارکرد خانواده مقدار احساس تنهایی به اندازه مقدار بتای آن متغیر تغییر می­کند و مقدار نسبت بحرانی 914/3 نشان می‌دهد که این مسیر در سطح 001/0>P معنادار است (لازم به ذکر است در خصوص کارکرد خانواده نمره بالاتر نشانگر کارکرد ضعیف خانواده است).  در بخش دیگر نتایج نشان داد که اثر مستقیم کارکرد خانواده (114/0= ß، 584/2 = نسبت بحرانی)، اثر مستقیم عزت‌نفس (274/0- = ß، 639/4= نسبت بحرانی)، و اثر مستقیم احساس تنهایی (235/0 = ß، 103/4 = نسبت بحرانی ) بر اعتیاد به تلفن هوشمند معنادار است که مقادیر بتا (ß) هر مسیر نشان می­دهد با یک واحد تغییر در هر کدام از این سه متغیر مقدار اعتیاد به تلفن هوشمند به اندازه مقدار بتای آن متغیر تغییر می­کند و مقدار نسبت بحرانی هر کدام از مسیرها نشان میدهد که این مسیرها در سطح 001/0>P معنادار هستند. همچنین، نتایج نشان می‌دهد که اثر غیرمستقیم کارکرد خانواده از طریق میانجی‌گری عزت‌نفس (11/0- = β) بر اعتیاد به تلفن هوشمند منفی است و این ضریب مسیر غیرمستقیم در سطح اطمینان 99/0 معنادار است، زیرا نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد که حد پایین و حد بالای این ضریب مسیر صفر را در بر نمی‌گیرد (82/0- 06/0 :99/0= فاصله اطمینان). در نهایت نتایج نشان می‌دهد که اثر غیرمستقیم کارکرد خانواده از طریق میانجی­گری احساس تنهایی (04/0 = β) بر اعتیاد به اینترنت مثبت است و این ضریب مسیر غیرمستقیم در سطح اطمینان 95/0 معنادار است، زیرا نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد که حد پایین و حد بالای این ضریب مسیر صفر را در بر  نمی­گیرد (59/0-  03/0 :95/0= فاصله اطمینان).
 
 
جدول 3- اثرات مستقیم، غیرمستقیم و واریانس تبیین شده متغیرها در دانش­آموزان پسر شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399
 
مسیرها اثر مستقیم اثر غیرمستقیم واریانس تبیین شده
بر عزت‌نفس از:      
کارکرد خانواده ***427/0- -  
بر احساس تنهایی از:      
کارکرد خانواده **197/0 -  
بر اعتیاد به تلفن هوشمند از:     195/0
کارکرد خانواده **114/0 -  
عزت‌نفس ***274/0- **116/0-  
احساس تنهایی ***235/0 *046/0  

 
 
بحث
نتایج نشان داد کارکرد خانواده بر اعتیاد به تلفن هوشند اثر مثبت مستقیم دارد به این معنا که هر چه کارکرد خانواده ضعیف­تر باشد اعتیاد به تلفن هوشمند نوجوانان افزایش مییابد. نتایج این بخش از پژوهش با نتایج مطالعات Bleakley و همکاران [12]، Schneider و همکاران [13] که نشان میدهند کارکرد بهتر خانواده باعث کاهش احتمال اعتیاد به تلفن هوشمند می‌شود، همسو است. هم­چنین، در همسویی با پژوهش حاضر، پژوهش­گران به ویژگی­های منفی کارکرد نظام خانواده از قبیل فاصله عاطفی زیاد، فضای تنش در خانواده و ناتوانی در حل مسئله اشاره می­کنند که با اختلال­های رفتاری از قبیل اعتیاد به تلفن هوشمند در ارتباط هستند [9]. در تبیین این یافته می­توان بر اساس نظریه سیستمی بوم‌شناختی بیان داشت که گرایش به رفتارهای اعتیادی زمانی نشان داده می‌شود که پیوند بین فرد و خانواده ضعیف شود [7]. در واقع از آن­جایی که کارکرد خانواده یک جنبه مهم محیط خانواده در حفظ سلامت جسمانی، اجتماعی و هیجانی افراد است، آن­چه درون خانواده اتفاق می­افتد در کنار چگونگی کارکرد آن می‌تواند یک عامل مهم در ایجاد انعطاف­پذیری و کاهش خطرات مرتبط با رویدادها و شرایط نامناسب در محیط‌های مختلف و در نتیجه کاهش گرایش به رفتارهای اعتیادی از قبیل اعتیاد به تلفن هوشمند باشد [13].
در بخش دیگر نتایج نشان داد که کارکرد خانواده از طریق عزت‌نفس بر اعتیاد به تلفن هوشمند نوجوانان اثر غیرمستقیم دارد و کارکرد نامطلوب خانواده می­تواند با کاهش سطح عزت ‌نفس نوجوانان باعث گرایش آن‌ها به اعتیاد به تلفن هوشمند شود. نتایج این بخش از پژوهش با مطالعات Yao و همکاران [19] و Shi و همکاران [21] همسو است. در تبیین این یافته می­توان بیان داشت که فضای نامطلوب خانواده و سبک­های فرزند پروری ناکارآمد والدین باعث می­شود که سطح عزت‌نفس افراد به‌طور مطلوبی شکل نگیرد و در نتیجه این افراد ممکن است نسبت به رخدادهای منفی خانوادگی گذشته خود یک نگرش منفی اتخاذ کنند [10]، که مطابق با مدل شناختی-رفتاری اعتیاد به اینترنت Davis می­توان مطرح کرد عزت‌نفس پایین نوجوانان را مستعد نشان دادن شناخت­ها و رفتارهای ناسازگار می­کند که منجر به نتایج منفی از جمله اعتیادهای رفتاری از قبیل اعتیاد به تلفن هوشمند شود [17]. در کنار موارد مطرح ‌شده، در تبیین این نتایج قابل ذکر است کارکرد نامطلوب خانواده می­تواند در افراد احساس شایستگی شخصی و کارآمدی که از ابعاد مهم عزت‌نفس هستند را کاهش دهد و در نتیجه این افراد در مواجهه با چالش­های زندگی بجای اتخاذ راهبردهای انطباقی بیش‌تر آسیب­پذیر باشند. در تبیینی دیگر می­توان مطرح کرد که کارکرد سالم خانواده مخصوصاً پاسخ­گویی عاطفی باعث می‌شود افراد احساس کنند که دوست‌داشتنی هستند و این احساس دوست‌داشتنی بودن در شکل‌گیری عزت‌نفس عامل بسیار مهمی است که می­تواند از بروز مشکلات رفتاری متعددی از جمله اعتیاد به تلفن هوشمند جلوگیری کند [20].
در نهایت نتایج نشان داد که کارکرد خانواده از طریق احساس تنهایی بر اعتیاد به تلفن هوشمند نوجوانان اثر غیرمستقیم دارد و کارکرد نامطلوب خانواده می‌تواند با افزایش سطح احساس تنهایی نوجوانان باعث گرایش آن‌ها به اعتیاد به تلفن هوشمند شود. نتایج این بخش از پژوهش با مطالعات Shi و همکاران [21] و Lian و همکاران [27] همسو است. در تبیین این یافته می­توان بیان داشت که نوجوانان پسر گرایش بین فردی بیش‌تری دارند و به روابط بین فردی خود حساس‌تر هستند [22]، ازاین‌رو اگر کارکرد خانواده خود را مطلوب ارزیابی نکنند ممکن است در صورت عدم تأمین نیازهای صمیمانه ارتباطی در زندگی خانوادگی به سمت جستجوی ارتباط در فضای دیگری باشند که تلفن هوشمند به‌راحتی این امکان را فراهم می­آورد و می­توان انتظار داشت که اعتیاد به تلفن هوشمند به علت دسترسی آسان به شبکههای اجتماعی ایجاد شود. هم­چنین، قابل‌ طرح است که کارکرد مطلوب خانواده جو خانوادگی بهتر نه تنها بر اعتمادبه‌نفس تأثیر می‌گذارد، بلکه بر روند شکل‌گیری و حفظ روابط صمیمی تأثیر می‌گذارد که می‌تواند احساس تنهایی را کاهش دهد [26] و در نتیجه امکان جستجوی پشتیبانی از طریق شبکه­های اجتماعی مجازی و در نهایت کاهش احتمال اعتیاد به تلفن هوشمند را به دنبال داشته باشد. در تبیین دیگر، قابل‌طرح است که اگر حمایت غیرشرطی و پاسخ­گویی هیجانی خانواده محدود و نامناسب باشد این احتمال بالا میرود که افراد سطح خود انتقادگری و در نتیجه گرایش به انزوا و تنهایی در افراد افزایش یابد [24]، که در این صورت می­توان انتظار داشت کارکرد مطلوب خانواده که در آن پذیرش غیرشرطی رخ دهد، می­تواند از طریق افزایش قدرت هیجانی و کاهش انزوایی بین فردی شانس مقابله با اعتیاد به تلفن هوشمند در نوجوانان را افزایش دهد.
هر پژوهشی دارای محدودیت است در خصوص پژوهش حاضر، ابتدا این­که نتایج مبتنی بر داده­های مقطعی است که نمی­تواند ارتباط علی و معلولی داشته باشند، بنابراین نتایج باید بااحتیاط بررسی شود. لذا پیشنهاد می‌شود در تحقیقات آینده از روش­های متعددی مانند آزمایشی و مطالعه طولی برای دستیابی به روابط علی استفاده شود. دوم، دانش آموزان دوره­ اول متوسطه به دلیل شرایط مدرسه در این مطالعه قرار نداشتند، این باعث شد اطلاعات تا حدودی ناقص باشد و نتایج باید با احتیاط تحلیل شود.
سرانجام، متغییرهای مهم جمعیت ­شناختی از قبیل معدل تحصیلی، سطح تحصیلات والدین، شغل والدین و رتبه تولد در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار نگرفته­اند که نتایج را با محدودیت مواجه می­کند، لذا توصیه می­شود در مطالعات آتی این متغیرهای نیز لحاظ شوند.
نتیجه‌گیری
بر اساس نتایج پژوهش حاضر، کارکرد خانوادگی بهتر با عزت‌نفس بالاتر، احساس تنهایی کم‌تر و احتمال کم‌تر اعتیاد نوجوانان پسر به تلفن هوشمند همراه است. علاوه بر این، کارکرد خانواده از طریق عزت‌نفس و تنهایی می­تواند بر اعتیاد به تلفن هوشمند اثر بگذارد که به ما یادآوری می‌کند در طول دوره­ مداخله بیش‌تر به کارکرد خانواده و ویژگی­های فردی نوجوانان توجه کنیم. بر این اساس، این مطالعه با در نظر گرفتن عوامل محیطی (کارکرد خانواده) و عوامل فردی (نگرش شناختی: عزت‌نفس و حالت هیجانی: تنهایی) مکانیسم رابطه بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند را مورد بررسی قرار داد، با این امید که بتواند نظریه جامع­تری را برای درک اعتیاد به تلفن هوشمند و استفاده از آن برای کمک به نوجوانان ارائه کند. علاوه بر این، نتایج پژوهش حاضر می­تواند با نگاه به کاهش اعتیاد به تلفن هوشمند از طریق مشاوره خانواده برای کارکرد بهتر خانواده یا تغییر خودارزیابی و حالت های هیجانی از طریق شناخت درمانی مداخله در این مشکل را دقیق­تر کند.
تشکر و قدردانی
پژوهش­گران بر خود لازم می­دانند که از مدیران، معلمان مدارس و تمامی دانش­آموزان شرکت‌کننده در مطالعه کمال تشکر و قدردانی را داشته باشند.
 
 
 
References
 
 
 
  1. Xiao H, Zhang Y, Kong D, Li S, Yang N. Social capital and sleep quality in individuals who self-isolated for 14 days during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak in January 2020 in China. Med Sci Monit 2020; 26: e923921.
  2. Gupta K, DSilva MH. Proliferation of social media during the COVID-19 pandemic: a statistical enquiry. J Xi’an Univ Archit Technol 2020; 12: 1752–9.
  3. Hamilton J, Nesi J, Choukas-Bradley S. Teens and social media during the COVID-19 pandemic: staying socially connected while physically distant. PsyArXiv 2020; doi: 10.31234/osf.io/5stx4
  4. Brand M, Rumpf HJ, King DL, Potenza MN, Wegmann E. Clarifying terminologies in research on gaming disorder and other addictive behaviors: Distinctions between core symptoms and under- lying psychological processes. Curr Opin Psychol 2020; 36: 49–54.
  5. Busch PA, McCarthy S. Antecedents and consequences of problematic smartphone use: A systematic literature review of an emerging research area. Comput Hum Behav 2020; 114: 106414.
  6. Garfin DR. Technology as a coping tool during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic: implications and recommendations. Stress Heal J Int Soc Investig Stress 2020; 36: 555–9.
  7. Yang J, Fu X, Liao X, Li Y. Association of problematic smartphone use with poor sleep quality, depression, and anxiety: a systematic review and meta-analysis. Psychiatry Res 2020; 284: 112686.
  8. Chaudhury P, Tripathy H. A Study on impact of smartphone addiction on academic performance. Int J Eng Technol 2018; 7: 50.
  9. Lam LT. The Roles of Parent-and-Child Mental Health and Parental Internet Addiction in Adolescent Internet Addiction: Does a Parent-and-Child Gender Match Matter? Front Public Health 2020; 8: 142.
  10. Bonnaire C, Phan O. Relationships between parental attitudes, family functioningand Internet gaming disorder in adolescents attending school. Psychiatry Res 2017; 255: 104-10.
  11. Kim HJ, Min JY, Min KB, Lee TJ, Yoo S. Relationship among family environment, self-control, friendship quality, and adolescents' smartphone addiction in South Korea: Findings from nationwide data. PloS one 2018; 13(2): e0190896.
  12. Bleakley A, Ellithorpe M, Romer D. The Role of Parents in Problematic Internet Use among US Adolescents. Media Commun 2016; 4(3): 24.
  13. Schneider LA, King DL, Delfabbro PH. Family factors in adolescent problematic Internet gaming: A systematic review. J Behav Addict 2017; 6(3): 321-33.
  14. Blackwell D, Leaman C, Tramposch R, Osborne C, Liss M. Extraversion, neuroticism, attachment style and fear of missing out as predictors of social media use and addiction. Pers Individ Diff 2017; 116: 72.
  15. Apaolaza V, Hartmann P, D’Souza C, Gilsanz A. mindfulness, compulsive mobile social media use, and derived stress: The mediating roles of self-esteem and social anxiety. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2019; 22(6): 388-96.
  16. Andreassen CS, Pallesen S, Griffiths MD. The relationship between addictive use of social media, narcissism, and, self-esteem: findings from a large national survey. Addict Behave 2017; 64:  287-93.
  17. Kim E, Koh E. Avoidant attachment and smartphone addiction in college students: the mediating effects of anxiety and self-esteem. Comput Hum Behav 2018; 84: 264–71.
  18. Wang P, Zhao M, Wang X, Xie X, Wang Y, Lei L. Peer relationship and adolescent smartphone addiction: the mediating role of self- esteem and the moderating role of the need to belong. J Behav Addict 2017; 6: 708-17.
  19. Yao MZ, He J, Ko DM, Pang K. The influence of personality, parental behaviors, and self-esteem on Internet addiction: a study of Chinese college students. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2014; 17(2): 104-10.
  20. Li C, Liu D, Dong Y. Self-Esteem and Problematic Smartphone Use among Adolescents: A Moderated Mediation Model of Depression and Interpersonal Trust. Front Psychol 2019; 10: 2872.
  21. Shi X, Wang J, Zou H. Family functioning and Internet addiction among Chinese adolescents: The mediating roles of self-esteem and loneliness. Comput Hum Behav 2017; 76: 201-10.
  22. Su B, Yu C, Zhang W, Su Q, Zhu J and Jiang Y. Father–Child Longitudinal Relationship: Parental Monitoring and Internet Gaming Disorder in Chinese Adolescents. Front Psychol 2018; 6(9): 95.
  23. Oosterhoff B, Palmer CA, Wilson J, Shook N. Adolescents' motivations to engage in social distancing during the COVID-19 pan- demic: Associations with mental and social health. J Adolesc Health 2020; 67(2): 179–85.
  24. Yao MZ, Zhong ZJ. Loneliness, social contacts and Internet addiction: A cross-lagged panel study. Comput Hum Behav 2014; 30: 164-70.
  25. Sha P, Sariyska R, Riedl R, Lachmann B, Montag C. Linking internet communication and smartphone use disorder by taking a closer look at the Facebook and WhatsApp applications. Addict Behav Rep 2019; 9: 100148.
  26. Zhang Y, Li S, Yu G. The relationship between loneliness and mobile phone addiction: A meta-analysis. Adv Psychol Sci 2020; 28(11): 1836-52.
  27. Lian Sh, Sun XJ, Niu GF, Yang XJ, Zhou ZK, Yang C. Mobile phone addiction and psychological distress among Chinese adolescents: The mediating role of rumination and moderating role of the capacity to be alone. J Affect Disord 2021; 279: 701–10.
  28. Gao J, Zheng P, Jia Y, Chen H, Mao Y, Chen S, et al. Mental health problems and social media exposure during COVID-19 outbreak. PLoS ONE 2020; 15: e0231924.
  29. Singh S, Dixit A, Joshi G. Is compulsive social media use amid COVID-19 pandemic addictive behavior or coping mechanism? Asian J Psychiatr 2020; 54; 102290.
  30. Klein R. Principles and practices of structural equation modeling. (4nd Eds). NewYork: Guilford Press; 2011. P. 109.
  31. Epstein NB, Baldwin LM, Bishop DS. The McMaster Family Assessment Device. J Marital Fam Ther 1983; 9(2): 171–80.
  32. Zolfaghari H, Seyedzadeh Dalooyi SI, Farrokhi H, Mostafapour V, Alishahi A, Mafi Asl S. Comparison of the Family Functions of Patients Feeding and Eating Disorders with Healthy Individuals Based on the McMaster Model. Mejds 2019; 8: 59-67. [Farsi]
  33. Jenaro C, Flores N, GomezVela M, Gonzalez-Gil F. Problematic Internet and cell- phone use: psychological, behavioral and health concerns. Addict Res Theory 2007; 15(3): 309-20.
  34. Golmohhamadian M, Yaseminezhad P. Normalization, Validity and Reliability of Cell-phone over-use scale among students. Journal of Psychology New Ideas 2011; 6(19): 37-52. [Farsi]
  35. Rosenberg M. Society and the adolescent self-image. NJ: Princeton University Press; 1965.p. 326.
  36. Leary MR. Sociometer theory and the pursuit of relational value: getting to the root of self-esteem. Europ Rev Soc Psychol 2005; 16: 75–111.
  37. Attaran N, Mohammadi N. The mediating role of self-esteem in the relationship between Attachment Orientations and Psychological Adjustment. Journal of Developmental Psychology 2018; 15(58): 139-51. [Farsi]
  38. Russell D. UCLA Loneliness Scale (Version 3): Reliability, validity, and factor structure. J Pers Assess 1996; 66(1): 20-40.
[39] Khoshdel daryasari S, kord tamini B, kahrazee F. The Relationship of Homesickness with Loneliness and Attitude to communication with Opposite Sex in Non-local Students Living at Hostels of Sistan and Baluchestan University. Rooyesh 2019; 8 (5): 77-84. [Farsi]


 
The Relationship between Family Functioning and Smartphone Addiction among Adolescents during the Coronaviruses Outbreak; the Mediating Role of Self-Esteem and Loneliness: A Descriptive Study
 
S. Zarei[3], Kh. Fooladvand[4]
 
 
Received: 28/08/21      Sent for Revision: 26/09/21     Received Revised Manuscript: 06/11/21     Accepted: 09/11/21
 
 
 
 
Background and Objectives: Studies have verified that family functioning has a negative relationship with smartphone addiction in adolescents. However, not much is known about the mediating mechanism underlying this relationship during the Coronaviruses Outbreak. Hence, the aim of the present study was to investigate the mediating role of self-esteem and loneliness in the relationship between family functioning and smartphone addiction.
Materials and Methods: The research design was descriptive. From the statistical population of male high school students at district 14 of Tehran in academic year of 2019-2020, a total of 281 students were selected using convenience sampling method. Data were collected using Family Assessment Device, UCLA Loneliness Scale- Version 3, Cell-phone Over-use Scale, and Rosenberg Self- Esteem Scale. To analyze the data Pearson’s correlation test and structural equation modeling were conducted.
Results: The results showed that direct effect of family functioning (β=0.11, p<0.001), self-esteem (β=0.27, p<0.001), and loneliness (β=0.23, p<0.001) on the smartphone addiction were significant. Also, the results showed that the mediating role of self-esteem (β=-0.11, p<0.01) and loneliness (β= 0.04, p<0.05) in the relationship between family functioning and smartphone addiction was significant.
Conclusion: This study revealed that the adolescents who live in better family atmosphere have higher self-esteem and experience less loneliness, and are less likely to develop smartphone addiction. Overall, these findings have some important implications for the prevention and intervention of the adolescent Internet addiction.
Key words: Smartphone Addiction, Family, Loneliness, Self-esteem, Adolescent
 
Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Islamic Azad University, South Tehran Branch, approved the study (IR.IAU.STB.1399.015).
 
How to cite this article: Zarei S, Fooladvand Kh. The Relationship between Family Functioning and Smartphone Addiction among Adolescents during the Coronaviruses Outbreak; the Mediating Role of Self-Esteem and Loneliness: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2022; 20 (11): 1179-94. [Farsi]


 
[1] - (نویسنده مسئول) استادیار مشاوره، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
 تلفن همراه: 09128364266 تلفن محل کار: 2721372-0663، دورنگار: 2721372-0663، پست الکترونیکی: zarei.s@lu.ac.ir
[2] - استادیار روان­شناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
 
[3]- Assitant Prof. of Counseling, Psychology Dept., Lorestan University, Khorramabad, Iran, ORCID: 0000-0002-4627-4854
(Corresponding Author) Tel: (0663) 2721372, Fax: (0663) 2721372, E-mail: zarei.s@lu.ac.ir
[4]. Assitant Prof. of  Psychology, Psychology Dept., Lorestan University, Khorramabad, Iran, ORCID: 0000-0001-6071-7036
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1400/6/2 | پذیرش: 1400/8/18 | انتشار: 1400/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb