جلد 20، شماره 10 - ( 10-1400 )                   جلد 20 شماره 10 صفحات 1156-1144 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabani A, Ahmadinia H, Rezaeian M. Survey of Guidance and Counseling Needs in Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2021: A Descriptive Cross-Sectional Study. JRUMS 2022; 20 (10) :1144-1156
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6202-fa.html
شبانی ابوالفضل، احمدی نیا حسن، رضائیان محسن. بررسی نیازهای راهنمایی و مشاوره دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1400: یک مطالعه توصیفی-مقطعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (10) :1144-1156

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6202-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (860 مشاهده)
زمینه و هدف: مشاوره و راهنمایی به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که در آن فردی را در غلبه بر مشکلاتش یاری کنند. دانشگاه‌ها و محیط‌های دانشجویی درگیر چالش‌هایی هستند و حمایت همه‌ جانبه دانشجویان ضروری است. هدف از مطالعه حاضر تعیین نیازهای مشاوره و راهنمایی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1400 بود.
مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی می‌باشد. تعداد 372 نفر از دانشجویان رشته پزشکی در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش­نامه نیازهای مشاوره­ای دانشجویان بود که به­ صورت الکترونیکی در بین آن­ها توزیع گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ها: نیازهای فردی و شغلی بیش‌ترین نیاز‌های مشاوره‌ای و نیاز‌های عاطفی و خانوادگی کم‌ترین نیازهای مشاوره‌ای دانشجویان مورد مطالعه بودند. در زمینه نیاز‌های فردی (001/0>P)، شغلی (001/0>P)، آموزشی (001/0>P) و عاطفی/روانی (001/0>P)، زنان احساس نیاز بیش‌تری نسبت به مردان برای مشاوره داشتند. هم­چنین به تفکیک سؤالات، در زمینه نیاز‌های خانوادگی و ازدواج و عاطفی/روانی زنان در اکثر سؤالات احساس نیاز بیش‌تری نسبت به مردان داشتند (05/0>P). میانگین نمره نیاز‌های راهنمایی و مشاوره، برحسب شغل والدین و وضعیت تأهل دانشجو فقط در حیطه آموزشی معنادار بود (05/0>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­های مطالعه حاضر، نیاز‌های فردی و شغلی دارای بیش‌ترین اولویت بوده و ضروری است دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی جهت جلوگیری از افت تحصیلی و فراهم نمودن زمینه‌های رشد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، این عوامل را در طراحی برنامه‌های مشاوره دانشجویی در دانشگاه­ها مورد توجه قرار دهند.
واژه­های کلیدی: نیازسنجی، مشاوره، راهنمایی، دانشجو، رفسنجان
متن کامل [PDF 784 kb]   (434 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (741 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/6/29 | پذیرش: 1400/9/22 | انتشار: 1400/10/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb