جلد 20، شماره 12 - ( 12-1400 )                   جلد 20 شماره 12 صفحات 1322-1309 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
چکیده:   (1959 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: تبحر حرکتی ادراک شده، ادراک فرد از تبحر حرکتی واقعی خود است و ویژگی­هایی مانند سن و تفاوت­های جنسیتی ممکن است بر روی آن اثرگذار باشند. هدف این مطالعه، تعیین نقش سن و جنسیت در ادراک تبحر حرکتی کودکان 10-7 سال شهر اهواز بود.
مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی است. 828 کودک 10-7 سال به صورت نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای از مناطق مختلف اهواز در سال 1400 انتخاب و ارزیابی شدند. ابزار تحقیق آزمون مقیاس تصویری تبحر ادراک شده مهارت­های حرکتی (Perceived Movement Skills Competence; PMSC) بود. داده­ها با استفاده از آزمون­های t مستقل و ضریب همبستگی Pearson تحلیل شدند.
یافته­ها: ارتباط بین سن کودکان با ادراک تبحر حرکتی خرده مقیاس جابه­جایی (001/0=p، 44/0=r)، کنترل شیء (001/0=p، 41/0=r) و نمره کل آزمون (045/0=p، 50/0=r) مثبت و معنی­دار بود. بین دختران و پسران در ادراک تبحر حرکتی خرده مقیاس کنترل شیء (001/0=p) و نمره کلی (003/0=p) تفاوت معنی­دار بود. پسران در مهارت­های دویدن (018/0=p)، پرش (018/0=p)، سر­خوردن (010/0=p)، دریافت (043/0=p)، ضربه با پا (003/0=p) و پرتاب زیر دست (034/0=p) ادراک تبحر حرکتی بالاتری داشتند.
نتیجه­گیری: کودکان بزرگ‌تر، ادراک تبحر حرکتی بالاتری داشتند. دختران در مقایسه با پسران، ادراک تبحر حرکتی پایین­تری در مهارت­های کنترل شیء و برخی از مهارت­های جابه­جایی داشتند و بیانگر این است که آن­ها در خطر ادراک پایین تبحر حرکتی قرار دارند. بنابراین توصیه می­شود که برنامه­های مداخله­ای جهت افزایش ادراک تبحر آن­ها برنامه­ریزی شود.
واژه­های کلیدی: ادراک، مهارت­های حرکتی، گروه سنی، جنسیت
متن کامل [PDF 360 kb]   (894 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1263 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تربيت بدني
دریافت: 1400/8/5 | پذیرش: 1400/9/24 | انتشار: 1400/12/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.