Tadayoni M, Salehi S, Soltani A, Moradi Jannati A. The Role of Psychological Well-Being and Life Expectancy in Social Anxiety of Girls Living in Welfare Centers in Tehran in 2018: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (3) :293-310
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6332-fa.html
تدینی مریم، صالحی سمیه، سلطانی عاطفه، مرادی جنتی اکرم. نقش بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در اضطراب اجتماعی دختران ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران در سال 1397: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (3) :293-310
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6332-fa.html
استادیار گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
متن کامل [PDF 343 kb]
(1046 دریافت)
|
چکیده (HTML) (2312 مشاهده)
متن کامل: (1961 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 21، خرداد 1401، 310-293
نقش بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در اضطراب اجتماعی دختران ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران در سال 1397: یک مطالعه توصیفی
مریم تدینی[1]، سمیه صالحی[2]، عاطفه سلطانی[3]، اکرم مرادی جنتی[4]
دریافت مقاله: 21/09/1400 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 30/09/1400 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 18/12/1400 پذیرش مقاله: 21/12/1400
چکیده
زمینه و هدف: نوجوانان از نظر روانی، عاطفی و ارتباطات اجتماعی با مشکلاتی روبهرو هستند. بهزیستی روانشناختی و امید از مهمترین مؤلفههای سلامت روانی هستند. این پژوهش با هدف تعیین نقش بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در اضطراب اجتماعی انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری پژوهش شامل دختران ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران در سال 1397 بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس 168 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه مقیاس اضطراب اجتماعی Jerabek، مقیاس امید Snyder و مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff، بود. تحلیل دادهها توسط آزمونهای همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی به صورت معکوس اضطراب اجتماعی را پیشبینی میکنند. همچنین، میان مؤلفههای بهزیستی روانشناختی، متغیر پذیرش خود (179/0-=r، 05/0>p)، متغیر زندگی هدفمند (291/0-=r، 05/0>p) و متغیر امید به زندگی (226/0-=r، 01/0>p) با اضطراب اجتماعی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. بین سایر مؤلفههای بهزستی روانشناختی (ارتباط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط و رشد فردی) و مؤلفه گذرگاه امید به زندگی با اضطراب اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت (05/0<p).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند هم از جنبه نظری (گسترش و غنیسازی مفاهیم نظری در حوزه نوجوان) و هم از جنبه عملیاتی (برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه آگاهی دادن به نوجوانان بیسرپرست در زمینه بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی برای پیشگیری از اضطراب اجتماعی) به پژوهشگران و درمانگران حوزه سلامت روان یاری رساند.
واژههای کلیدی: اضطراب اجتماعی، امید به زندگی، بهزیستی روانشناختی، دختران، تهران
مقدمه
نوجوانی به دورهای از رشد اطلاق میشود که بین کودکی و بزرگسالی قرار دارد، این دوره با تغییرات عمده جسمانی، روانی و اجتماعی همراه است که غالباً از حدود 11 سالگی شروع میشود و در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان در سن 20 سالگی خاتمه مییابد [1]. این مرحله از چرخه زندگی خانوادگی به ویژه برای والدین بسیار پیچیده و دشوار است. ارتباط خوب والد-فرزند و مهارتهای مشترک حل مشکل میتواند، بحث و گفتگوی مجدد درباره تغییر رابطه والد-فرزند و رشد استقلال نوجوان را تسهیل کند. با آنکه پرورشگاه از نظر حوائج اولیه مانند محل سکونت، غذا، پوشاک و حتی نگهداری از خانواده اصلی بهتر است ولی کودکان و نوجوانان ساکن در چنین محیطهایی از نظر روانی، عاطفی و ارتباطات اجتماعی با مشکلاتی روبهرو هستند ]2[. در واقع آنچه را که در چنین محیطهایی هسته اصلی ضایعات و مشکلات میتوان شناخت، برداشتها، تعبیر و تفسیر غلط نوجوانان بیسرپرست از شرایط زندگی خود بوده که در نهایت به پریشانیهای عاطفی از جمله اختلالات اضطرابی منجر شده است [3].
اختلالهای اضطرابی یکی از شایعترین اختلالهای دوران نوجوانی و جوانی هستند و اختلال اضطراب اجتماعی به عنوان مهمترین نوع اختلال اضطرابی است که میزان شیوع آن 13 درصد گزارش شده است ]4[. اضطراب اجتماعی اختلالی است که ویژگی آن، ترس مشهود از بررسی موشکافانه به وسیله دیگران در موقعیتهای متعدد عملکردی یا تعاملی است ]6-5[. ویژگی اصلی این اختلال ترس بارز و پایدار از موقعیتهای اجتماعی است که در آنها احتمال دستپاچگی برای شخص وجود دارد ]9-7[. الگوهای شناختی معاصر اضطراب اجتماعی این فرض را مطرح میکنند که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی موقعیتهای اجتماعی را زیانبار میدانند. این افراد بر این باورند که رفتارشان از نظر اجتماعی پیامدهای مصیبت باری خواهد داشت ]11-10[.
مؤلفههای متعددی در تبیین اختلال اضطراب اجتماعی مطرح شدهاند. یکی از این متغیرها، بهزیستی روانشناختی است ]12[. بهزیستی روانشناختی اشاره به حسی از سلامتی داشته که آگاهی کامل از تمامیت و یکپارچگی در تمام جنبههای ذهنی، اجتماعی، روان شناختی و رفتارهای مربوط به سلامت فرد را شامل میشود ]13[ و آن را میتوان از طریق تعدادی مؤلفه پایه توصیف کرد که این مؤلفهها عبارتاند از: پذیرش خود (Self-acceptance)، ارتباط مثبت با دیگران (Positive relation with others)، خودمختاری (Autonomy)، تسلط بر محیط (Environmental mastery)
، داشتن هدف در زندگی (Purpose in life) و رشد فردی (Personal growth). در واقع، بهزیستی روانشناختی یا رضایت از زندگی، بزرگترین آرزو و مهمترین هدف زندگی بشر بوده که بیش از هر عامل دیگری بهداشت روانی افراد را تحت تأثیر قرار میدهد ]14[.
مؤلفه دیگری که به بررسی نقش آن در تبیین اختلال اضطراب اجتماعی پرداخته میشود، امید به زندگی است ]16-15[، از نظر Snyder ]17[، امید به زندگی، مجموعهای ذهنی است که مبتنی بر حس متقابل اراده و برنامهریزی برای رسیدن به هدف است. امید به زندگی نیرویی هیجانی است که تخیل را به سمت موارد مثبت هدایت میکند. امید به زندگی به فرد انعطافپذیری، نشاط و توانایی خلاصی از ضرباتی را که زندگی بر فرد تحمیل میکند، داده و باعث افزایش رضایت در زندگی میشود ]18[. در این راستا، بررسیهای انجام شده نشان میدهد که امید به زندگی باعث پرورش دیدی خوشبینانه نسبت به زندگی میشود، تنشزا بودن وقایع را کاهش میدهد و به زندگی معنا و هدف میبخشد ]21-19[.
نتایج یک پژوهش نشان داد که بهزیستی درمانی بر اضطراب و نگرشهای ناکارآمد نوجوان مؤثر است ]22[. در پژوهشی در کشورهای ژاپن و آمریکا به بررسی بهزیستی روانشناختی و نشانههای اضطراب اجتماعی پرداخته شد و به این نتیجه رسیدند که بهزیستی روانشناختی با نشانههای آسیب روانی از جمله اضطراب اجتماعی رابطه معناداری دارد ]23[. در مطالعهای، نتایج آماری اثرات منفی معناداری در مورد مؤلفه عامل انگیزش امید بر افسردگی بعدی نشان داده شد ]25[. نتایج پژوهش دیگری نشان داد که امید و خوشبینی هر دو با سطح اضطراب و افسردگی بیماران همبستگی منفی دارند ]26[.
به طور کلی مطالعات نشان میدهد که بهزیستی روانشناختی و امید از مهمترین مؤلفههای سلامت روانی هستند، اما در ایران به جزء در سالهای اخیر آن هم به صورت محدود به آن توجه شده است ]15[. همچنین، طبق مرور پیشینه توسط پژوهشگر، تاکنون پژوهشهای زیادی بر روی اضطراب اجتماعی انجام شده است ]14[، اما پژوهشی که انحصاراً رابطه بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی با اضطراب اجتماعی را در نوجوانان بیسرپرست مورد بررسی قرار دهد، اندک است ]22[. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بهزیستی روان شناختی و امید به زندگی در اضطراب اجتماعی دختران ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران در سال ۱۳۹۷ انجام شد.
مواد و روشها
جامعه آماری این پژوهش توصیفی را به تعداد تقریبی ۳۰۰ نفر از دختران ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران در سال 1397 تشکیل دادهاند. از بین دختران ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران تعداد 168 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
در این پژوهش به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران در ذیل، استفاده شده است. در این فرمول: n (حجم نمونه)، N (حجم جامعه آماری=300)، 05/0=α (خطای نوع I در آزمون فرضیه) و لذا 96/1=Z، 5/0=p (نیمی از دختران، دارای اضطراب اجتماعی میباشند)، 5/0=q (نیمی از دختران، دارای اضطراب اجتماعی نمیباشند)، 05/0=d (حداکثر خطای قابل تحمل).
