Torabi B, Amirfakhrae A, Rezaei Gazaki P, Mohammadi Soleimani M R. Investigation of Factor Structure and Validation of Ryff’s Psychological Well-Being Scale in Working Children in the Corona Crisis:
A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (2) :149-164
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6362-fa.html
ترابی بیتا، امیرفخرایی آزیتا، رضایی گزکی پروین، محمدی سلیمانی محمدرضا. بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff در کودکان کار در بحران کرونا: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (2) :149-164
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6362-fa.html
واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس
متن کامل [PDF 331 kb]
(490 دریافت)
|
چکیده (HTML) (920 مشاهده)
متن کامل: (718 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 21، اردیبهشت 1401، 164-149
بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff در کودکان کار در بحران کرونا: یک مطالعه توصیفی
بیتا ترابی[1]، دکتر آزیتا امیرفخرایی[2]، دکتر پروین رضایی گزکی[3]، دکتر محمدرضا محمدی سلیمانی[4]
دریافت مقاله: 06/10/1400 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 20/10/1400 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 31/01/1401 پذیرش مقاله: 04/02/1401
چکیده
زمینه و هدف: بحران کرونا منجر به افزایش کودکان کار شده است که این کودکان از بهزیستی روانشناختی نامطلوبی برخوردار هستند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff در کودکان کار بود.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع توصیفی بود که با روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان کار شهر بندر عباس در سال 1400 بود. تعداد نمونهها بر اساس معیارهای روانسنجی به تعداد 80 نفر برای بخش روایی پیشبین و 100 نفر برای بخش روایی همگرایی تعیین شد. نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش از طریق سه پرسشنامه بهزیستی روانشناختیRyff (1989)، شادکامی آکسفورد (1990) و پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت (2008) بهصورت فرم چاپی و الکترونیکی با ارسال لینک پرسشنامه به موبایل شرکتکنندگان جمعآوری گردید. برای بررسی روایی مقیاس از روشهای روایی محتوا، همگرا و تحلیل عوامل استفاده شد. پایایی مقیاس بهوسیله روشهای همسانی درونی و پایایی تصنیفی بررسی گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه محقق ساخته از شش عامل تشکیل شده و از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. تحلیل عاملی تأییدی نیز مدل شش عاملی را تأیید کرد. این پرسشنامه به همراه پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت اجرا شد که با 18 آیتم از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بود (001/0P<).
نتیجهگیری: از پرسشنامه مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff 18-آیتمی میتوان برای ارزیابی بهزیستی روانشناختی در کودکان کار استفاده کرد.
واژههای کلیدی: بهزیستی روانشناختی، کودکان کار، تحلیل عاملی، اعتباریابی
مقدمه
شیوع کار در کودکان به ویژه در کشورهای در حال توسعه یک نگرانی جهانی است [1]. بر اساس برآوردها حدود 40 میلیون کودک گرفتار بردهداری نوین هستند و 152 میلیون کودک در کل جهان شاغل هستند [2]. نزدیک 50 درصد از کودکان کار در مشاغل خطرناک فعالیت میکنند [3]. مشاغل خطرناکی مانند قاچاق مواد مخدر، درگیریهای مسلحانه، پورنوگرافی، روسپیگری و قاچاق جان، کودکان را در معرض خطر قرار داده است [4].
بحران کرونا منجر به گسترش فقر در بسیاری از کشورها شده است که این مسئله بهزیستی روانشناختی (Welfare psychology) علیه کودکان و افزایش کار آنها شده است [6-5]. بهزیستی روانشناختی علیه کودکان یک واقعیت جهانی است که میتواند منجر به بزهکاری، استثمار و اعتیاد در کودکان شود و در بزرگسالی نیز منجر به مشکلاتی درزمینه سلامتی، تحصیلات، شغل و روابط برای قربانی شود [8-7]. در سال 2020 حدود 160 میلیون کودک کار در سراسر جهان کار اجباری انجام دادهاند که برآورد میشود با ادامه روند کرونا این میزان افزایش یابد [10-9].
در حالی که در جهان آمار کودکان کار رو به کاهش است، اما در ایران به دلیل شرایط اقتصادی حاکم به واسطه شیوع همهگیری کرونا، شاهد افزایش تعداد کودکان کار هستیم [9]. بر اساس برآوردها در ایران حدود سه تا هفت میلیون کودک کار وجود دارد [11]. این کودکان در ایران در معرض آسیب قرار دارند که زیانهای جبرانناپذیری برای خانوادهها و جامعه ایرانی دارد [12].
مطالعات نشان داده است که کودکان کار از لحاظ بهزیستی روانشناختی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و آمار مربوط به وضعیت روانی این کودکان نگران کننده است [16-13]. بهزیستی روانشناختی به عنوان تلاشی برای بهبود خود و تحقق پتانسیلهایمان تعریف میشود که با تلاش برای غلبه بر مشکلات و دستیابی به اهداف ارزشمند مرتبط است [17].
بهزیستی روانشناختی تأثیرات گستردهای بر کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان دارد [18]. گزارشات رسانهای کودکان کار در ایران بیانگر گسترش رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ، ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد و ﻧﻈﺎیﺮ آن در کودکان کار است [19]. بنابراین ارتقاء بهزیستی روانشناختی کودکان ممکن است بهبود ملموسی در کل زندگی آنها داشته باشد [20].
عدم بهزیستی روانشناختی در کودکان کار ایران، واقعیتی دردناک است که کمتر به آن توجه شده است که برای بهبود آن اقدام مؤثری به عمل نیامده است [21].
یکی از ابزارهای معتبر که برای ارزیابی بهزیستی روانشناختی در کودکان ارائه شده است، فرم کوتاه 18 سؤالی Ryff است. مقیاس اصلی در سال 1989 طراحی و فرمهای کوتاهتری از آن ارائه شده است. نسخه 18 آیتمی، 6 عامل را در بر میگیرد. سؤالهای 1، 4، 6، عامل تسلط بر محیط، سؤالهای 9، 12، 18، عامل استقلال، سؤالهای 3، 11، 13، عامل ارتباط مثبت با دیگران، سؤالهای 7، 15، 17، عامل رشد شخصی، سؤالهای 5، 14، 16، عامل هدفمندی در زندگی، سؤالهای 2، 8، 10، عامل پذیرش خود را میسنجد [24-22]. میزان روایی و پایایی و فرم 6 بعدی این مقیاس در مطالعات مورد تأیید قرار گرفته است [25-24].
با توجه به عدم اعتباریابی این مقیاس در بین کودکان کار، با بهکارگیری این ابزار برای غربالگری وضعیت بهزیستی روانشناختی این کودکان برای بهتر نمودن شرایط زندگی آنها میتوان برنامهریزی نمود. بنابراین این تحقیق با هدف تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff در کودکان کار انجام شد.
مواد و روشها
این پژوهش از نوع روانسنجی بود که با روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه مورد نظر در پژوهش حاضر کلیه کودکان کار شهر بندرعباس در سال 1400 بودند. کودکان کار به گروهی از کودکان گفته میشود که به کار در بیرون از خانه اشتغال دارند. این نوع فعالیت طیف وسیعی از فعالیتها از جمله انواع کار واقعی و کاذب، کارگری غیر حرفهای، گدایی، واکس زدن، فروش کالاهای کم ارزش و غیره را شامل میشود [21]. تعداد نمونه برای روایی همگرایی تعداد 100 نفر بر اساس معیار Sanjari و همکاران در نظر گرفته شد [26]. همینطور تعداد نمونههای لازم در تحلیل عاملی اکتشافی برای هر سؤال 15 نفر در نظر گرفته شده است [27]، که با توجه به تعداد سؤالات 270 نفر در نظر گرفته شد که با توجه به احتمال ریزش نمونهها تعداد 350 نفر در نهایت انتخاب گردید. برای نمونهگیری در روایی همگرا و تحلیل عاملی از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. لازم به ذکر است ابتدا نمونههای روایی همگرایی انتخاب گردید و افراد انتخاب شده از جامعه آماری برای تحلیل عاملی کنار گذاشته شدند.
نمونهگیری خوشهای به این صورت انجام شد که از میان مناطق سه گانه شهر بندرعباس دو منطقه به صورت تصادفی و با روش قرعهکشی انتخاب گردید و با مراجعه به این مناطق از هر منطقه بهصورت تصادفی با روش قرعهکشی سه خیابان انتخاب شد. با مراجعه به این خیابانها به تمامی کودکان کار در دسترس پرسشنامه تحقیق پس از کسب رضایت آگاهانه ارائه گردید. تعداد 22 نفر از کودکان کار تمایلی به همکاری در پژوهش نداشتند. در نهایت تعداد 428 پرسشنامه بهصورت فرم چاپی و الکترونیکی با ارسال لینک پرسشنامه به موبایل شرکتکنندگان تکمیل گردید. ویژگیهای جمعیت شناختی شامل جنسیت، ملّیت، سن، رتبه تولد و وضعیت تحصیلی از نمونهها ثبت و جمعآوری شده است.
ملاک ورود به پژوهش شامل داوطلب بودن آزمودنی و کودک کار بود. ملاک خروج شامل عدم تکمیل پرسشنامهها بود. این پژوهش پس از کسب اجازه آگاهانه از شرکتکنندگان در مطالعه انجام شد. این نکته مهم ذکر گردید که کلیه نکات مندرج در پرسشنامه بهصورت محرمانه باقی خواهد ماند تا آزمودنیها دقیقترین پاسخها را انتخاب نمایند. این مقاله برگرفته شده از رساله
دکترای نویسنده اول و دارای کد اخلاق IR.IAU.BA.REC.1400.008 از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس است.
مقیاس بهزیستی روانشناختی (Psychological Scale Well-Being): این مقیاس توسط Ryff در سال 1989 طراحی شد و مشتمل بر 18 سؤال در یک مقیاس لیکرت 6 گزینهای (کاملاً مخالفم، تا حدودی مخالفم، کمی مخالفم، کمی موافقم، تا حدودی موافقم، کاملاً موافقم) است، این نسخه، 6 عامل را در برمیگیرد. سؤالهای 1، 4، 6، عامل تسلط بر محیط، سؤالهای 9، 12، 18، عامل استقلال، سؤالهای 3، 11، 13، عامل ارتباط مثبت با دیگران، سؤالهای 7، 15، 17، عامل رشد شخصی، سؤالهای 5، 14، 16، عامل هدفمندی در زندگی، سؤالهای 2، 8، 10، عامل پذیرش خود را میسنجد. در نسخه اصلی، ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff 88/0 و خرده مقیاسهای پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد شخصی به ترتیب 75/0، 82/0، 83/0، 82/0، 76/0 و 78/0 گزارش شد. همچنین روایی محتوایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت [22]. در مطالعه Bayani و همکاران، ضریب پایایی به روش بازآزمایی مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff 82/0و خرده مقیاسهای پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد شخصی به ترتیب 70/0، 77/0، 78/0، 77/0، 71/0 و 78/0 گزارش شد. همچنین روایی صوری آن نیز مورد تأیید قرار گرفت [28]. مقدار پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ در مطالعه حاضر 84/0 و خرده مقیاسهای پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد شخصی به ترتیب 72/0، 79/0، 82/0، 80/0، 74/0 و 76/0 محاسبه شده است.
پرسشنامه شادکامی آکسفورد (The Oxford Happiness Questionnaire): این پرسشنامه را Argyle و Lu (۱۹۹۰) تهیه کردهاند که دارای ۲۹ گویه و ۷ مؤلفه خود پنداره (سؤالات 1، 2، 3، 6، 10، 13، 14، 19 و 24)، رضایت از زندگی (سؤالات ۳، ۹ و ۱۲)، آمادگی روانی (سؤالات ۱۸، ۲۰، ۲۱ و 25)، سر ذوق بودن (سؤالات ۱۱ و ۱۵)، احساس زیبایی شناختی (سؤالات 2، 4، 7، 16 و 27)، خودکارآمدی (سؤالات ۸، ۱۷، ۲۲ و ۲۶) و امیدواری (سؤالات ۲۸ و ۲۹) میباشد. پاسخها در یک مقیاس ۴ درجهای از نمره یک (اصلاً) تا نمره چهار (زیاد)، نمرهگذاری میشوند. در نسخه اصلی، ضریب آلفای کرونباخ 87/0 تا 92/0، ضریب بازآزمایی 53/0 تا 91/0 در فواصل زمانی مختلف گزارش شده است [29]. در مطالعه Noorbala و Alipoor، بازآزمایی به ترتیب برابر با ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفههای شادکامی (خود پنداره، رضایت از زندگی، آمادگی روانی، سرذوق بودن، احساس زیبایی شناختی، خودکارآمدی و امیدواری) به ترتیب ۶۵/۰، ۷۶/۰، ۶۶/۰، ۶۵/۰، ۷۳/۰، ۷۴/۰ و ۷۲/۰ به دست آمد [30]. مقدار ضریب پایایی در مطالعه حاضر از طریق آلفای کرونباخ و تنصیف 80/0 و 91/0 محاسبه شده است.
پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت (Positive Psychology Inventory): این پرسشنامه توسط Rashid در سال ۲۰۰۸ به منظور سنجش میزان شادکامی افراد ساخته شده است. این پرسشنامه دارای ۲۱ سؤال در یک مقیاس لیکرت ۴ گزینهای (از ۰ تا ۳ امتیاز برای هر سؤال) و سه زیر مقیاس زندگی خوشایند، متعهدانه و معنادار است. طیف نمره کلی این آزمون ۰ تا ۶۳ و طیف نمرات زیرمقیاسها ۰ تا ۲۱ قرار دارد. نمره بالاتر حاکی از شادکامی بیشتر در حیطه مورد نظر است. در نسخه اصلی، میزان پایایی با روش آلفای کرونباخ 89/0 و روایی محتوایی آن نیز مطلوب گزارش شد [31]. در پژوهش Ghorbani و همکاران، میزان پایایی با روش آلفای کرونباخ 85/0 گزارش شد و روایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت [32]. مقدار پایایی پرسشنامه در مطالعه حاضر 87/0 محاسبه شده است.
تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSSنسخه 22 و LISREL نسخه 8 صورت گرفت. از آمار توصیفی جهت برآورد فراوانی و درصد استفاده شد. برای بررسی روایی محتوایی، نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی برآورد شد [33]. جهت بررسی روایی همگرایی، از ضریب همبستگی Pearson بین نمرات مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff 18-آیتمی و پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت استفاده شد. برای بررسی روایی سازه و تعیین ساختار عاملی مقیاس تحت بررسی، تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش Varimax انجام شد. در این تحلیل عوامل دارای ارزشهای ویژه بیشتر از 1 بهعنوان عاملهای اصلی در نظر گرفته شد [34]. تحلیل عاملی تأییدی نیز جهت بررسی برازش مقیاس به کار گرفته شد.
نمونه پژوهش شامل 328 نفر شرکتکننده در بخش تحلیل عاملی، 234 نفر (34/71 درصد) پسر و 94 نفر (66/28 درصد) دختر بودند. ملیت (59/86 درصد) ایرانی بود. سن 18 نفر (49/5 درصد) 10 سال، 14 نفر (27/4 درصد) 11 سال، 31 نفر (45/9 درصد) 12 سال، 37 نفر (28/11 درصد) 13 سال، 44 نفر (41/13 درصد) 14 سال، 50 نفر (24/15 درصد) 15 سال، 68 نفر (73/20 درصد) 16 سال و 66 نفر (12/20 درصد) 17 سال داشتند. 93 نفر (35/28 درصد) فرزند دوم بودند. 185 نفر (40/56 درصد) در حال تحصیل بودند (جدول 1).
جدول 1- ویژگیهای دموگرافیک کودکان کار شهر بندرعباس در سال 1400 (328=n)
متغیر |
|
تعداد |
(درصد) |
جنسیت |
پسر |
234 |
34/71 |
دختر |
94 |
66/28 |
ملّیت |
ایرانی |
284 |
59/86 |
افغانی |
41 |
50/12 |
عراقی |
3 |
91/0 |
سن (سال) |
10-14 |
144 |
92/43 |
15-17 |
184 |
08/56 |
رتبه تولد |
فرزند اول |
86 |
22/26 |
فرزند دوم |
93 |
35/28 |
فرزند سوم |
59 |
19/17 |
فرزند چهارم |
36 |
98/10 |
فرزند پنجم |
22 |
71/6 |
فرزند ششم |
14 |
88/4 |
فرزند هفتم |
7 |
13/2 |
فرزند هشتم |
7 |
13/2 |
فرزند نهم |
2 |
61/0 |
وضعیت تحصیلی |
اصلاً مدرسه نرفتند |
30 |
15/9 |
ترک تحصیل کردند |
13 |
45/34 |
در حال تحصیل |
185 |
40/56 |
در مرحله روایی محتوایی، همه سؤالات از نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفتند. نسبت روایی محتوایی برای 18 سؤال مقیاس در دامنه 81 تا 100 درصد قرار داشت. بر اساس جدولLawshe برای ارزیابی 10 متخصص، نسبت روایی محتوایی بالاتر از 62/0 مورد نیاز است و شاخص روایی محتوایی نیز برابر با 84/0 برآورد گردید که مقدار قابل قبولی است. حداقل مقدار قابل قبول شاخص روایی محتوایی برابر با 70/0 است [35].
بهمنظور بررسی همبستگی بین نمرات آزمودنیها در هر گویه و نمره آنها در کل مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff 18-آیتمی، از ضریب همبستگی Pearson استفاده شد. نتایج حاصل از همبستگی گویهها با نمره کل مقیاس، بیانگر آن است که همه گویهها همبستگی مثبت و معنیداری با نمره کل دارند و در دامنه 17/0 تا 52/0 متغیر بودند. بهمنظور بررسی روایی همگرایی، مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff 18-آیتمی در کنار پرسشنامه شادکامی اکسفورد و پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت اجرا شد. نتایج نشان داد که همبستگی بین مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff 18-آیتمی با پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت (61/0=r، 001/0 >P) و پرسشنامه شادکامی اکسفورد مثبت معنیدار بود (69/0=r، 001/0>P).
برای پی بردن به اینکه آیا ماتریس همبستگی بین سؤالات مقیاس، از تناسب کافی برای تحلیل عاملی برخوردار است یا نه از اندازه کفایت نمونهگیری و آزمون کرویت Bartlett استفاده شد. نتایج نشان داد که مقدار کرویت Bartlett برای پژوهش حاضر برابر با 67/0 میباشد که نشاندهنده کفایت حجم نمونه است، بنابراین حجم نمونه برای این تحلیل کافی بوده است (005/0=P، 153=df، 04/2427=χ2). نتایج نشان داد که اجرای تحلیل عاملی برای دادههای بهدست آمده قابل توجیه است. برای انجام یک تحلیل عاملی خوب در آزمون کفایت نمونهبرداری، ارزشهای 60/0 و بالاتر از آن، مورد نیاز است و در صورتی میتوان گفت که دادهها برای تحلیل عامل مناسب هستند که مقدار آزمون Bartlett در سطح معناداری قابل قبول باشد [32].
نتایج مربوط به تحلیل بار عاملی سوالات نشان داد که تمامی سؤالات بهجزء سؤال 17 بار عاملی بالای 5/0 داشتند، بنابراین سؤال 17 از ادامه بررسیها حذف میگردد. همینطور نتایج نشان داد که مقیاس از شش عامل اشباع میباشد که بر اساس روش مؤلفههای اصلی با چرخش Varimax در مجموع 75/73 درصد از واریانس مورد نظر را تبیین میکند که به ترتیب عامل اول با 69/13 درصد، عامل دوم با 01/13 درصد، عامل سوم با 20/12 درصد، عامل چهارم با 91/11 درصد، عامل پنجم با 58/11 درصد و عامل ششم با 34/11درصد از واریانس را تبیین مینمایند. این مقیاس مشتمل بر بعد هدفمندی در زندگی شامل سؤالات 5، 14 و 16؛ بعد تسلط بر محیط شامل سؤالات 1، 4 و 6؛ بعد ارتباط مثبت با دیگران شامل سؤالات 3، 11 و 13؛ بعد پذیرش خود شامل سؤالات 2، 8 و 10؛ بعد رشد شخصی شامل سؤالات 7 و 15 و بعد استقلال شامل سؤالات 9، 12 و 18 است (جدول 2).
جدول 2- ماتریس مؤلفههای چرخشی مقیاس بهزیستی روانشناختی در کودکان کار شهر بندرعباس در سال 1400 (328=n)
مؤلفهها |
سؤال |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
06/0 |
03/0- |
04/0 |
03/0 |
89/0 |
03/0 |
1- من مسئول وضع زندگی کنونیام هستم. |
06/0- |
03/0 |
88/0 |
05/0 |
06/0 |
10/0- |
2- هنگامی که جریان زندگی خود را مرور میکنم، از آنچه روی داده خشنود میشوم. |
03/0 |
13/0- |
21/0 |
78/0 |
24/0 |
07/0- |
3- حفظ روابط صمیمی برای من مشکل است. |
02/0 |
01/0- |
19/0 |
01/0- |
84/0 |
16/0 |
4- نیازهای زندگی روزمره، اغلب مرا از پای در میآورد. |
10/0- |
11/0 |
10/0 |
23/0 |
16/0 |
62/0 |
5- من برای حال زندگی میکنم. |
13/0 |
38/0 |
03/0 |
05/0 |
61/0 |
27/0 |
6- مسئولیتهای زندگی روزانهام را به خوبی مدیریت میکنم. |
03/0 |
87/0 |
04/0 |
12/0 |
02/0- |
05/0 |
7- داشتن تجارب جدیدی که تفکر فرد را به چالش میکشد، مهم است. |
02/0 |
02/0 |
86/0 |
10/0 |
24/0 |
10/0 |
8- بیشتر جنبههای شخصیت خود را دوست دارم. |
80/0 |
10/0 |
05/0- |
09/0- |
22/0- |
03/0 |
9- افراد مصمم و با اراده بر من تأثیر می گذارند. |
15/0 |
38/0 |
59/0 |
11/0 |
07/0- |
38/0 |
10- از موفقیتهای زندگی احساس ناامیدی میکنم. |
03/0 |
11/0 |
09/0- |
84/0 |
01/0 |
21/0 |
11- افراد مرا بهعنوان فردی علاقمند بهصرف وقت با دیگران، توصیف میکنند. |
83/0 |
04/0 |
09/0- |
14/0 |
11/0 |
12/0 |
12- به نظرات خود اطمینان دارم. |
10/0 |
21/0 |
02/0 |
76/0 |
15/0- |
24/0 |
13- روابط خیلی گرم و همراه با اعتماد زیادی را با دیگران تجربه نکردهام. |
10/0 |
08/0 |
00/0 |
07/0 |
11/0 |
89/0 |
14- بعضی از افراد بیهدف، زندگی خود را سپری میکنند، اما من از آن دسته از افراد نیستم. |
14/0 |
83/0 |
09/0 |
21/0 |
09/0 |
17/0 |
15- همه آنچه را باید در زندگی انجام دهم، انجام دادهام. |
16/0 |
17/0 |
00/0 |
03/0 |
08/0 |
83/0 |
16- از تلاش برای ایجاد بهبودها و تغییرات زیاد در زندگیام دست کشیدهام. |
03/0- |
38/0 |
03/0 |
24/0- |
05/0 |
14/0 |
17- خودم را آنگونه که فکر میکنم مهم است، قضاوت میکنم. |
72/0 |
01/0 |
21/0 |
10/0 |
30/0 |
02/0 |
18- امور زندگی و کارهای زندگی اغلب مرا کلافه میکند. |
در ادامه، شاخصهای کلی برازش مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryyf 18-آیتمی در جدول 3 ارائه شده است. با توجه به نتایج نسبت مجذور کای به درجه آزادی (Chi squared/df)، شاخص نیکویی برازش (Goodness of Fit Index)، شاخص نیکویی برازش اصلاح شده (Adjusted Goodness of Fit Index)، شاخص برازش هنجارشده (Normed Fit Index)، شاخص برازش تطبیقی (Comparative Fit Index)، شاخص برازش افزایشی (Incremental Fit Index)، شاخص برازش مقتصد هنجارشده (Parsimony Normed Fit Index) و ریشه میانگین مجذورات خطای برآورد (Root Mean Square Error of Approximation) میتوان گفت که دادهها از مدل سه عاملی حمایت میکند (جدول 3).
جدول 3- شاخصهای کلی برازش مقیاس بهزیستی روانشناختی در کودکان کار شهر بندرعباس در سال 1400 (328=n)
شاخص برازرش |
نسبت خی دو به درجه آزادی |
شاخص نیکویی برازش |
شاخص نیکویی برازش اصلاح شده |
شاخص برازش هنجار شده |
شاخص برازش تطبیقی |
شاخص برازش فزاینده |
شاخص برازش اصلاح شده مقتصد |
ریشه میانگین مربعات خطای برآورد |
نتایج |
65/4 |
87/0 |
91/0 |
91/0 |
90/0 |
91/0 |
46/0 |
09/0 |
برازش قابل قبول [36] |
5 |
90/0 |
90/0 |
90/0 |
90/0 |
90/0 |
50/0 |
10/0 |
مدل ضرایب استاندارد در نمودار 1، ارائه شده است.