جلد 21، شماره 2 - ( 2-1401 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 164-149 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabi B, Amirfakhrae A, Rezaei Gazaki P, Mohammadi Soleimani M R. Investigation of Factor Structure and Validation of Ryff’s Psychological Well-Being Scale in Working Children in the Corona Crisis: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (2) :149-164
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6362-fa.html
ترابی بیتا، امیرفخرایی آزیتا، رضایی گزکی پروین، محمدی سلیمانی محمدرضا. بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی Ryff در کودکان کار در بحران کرونا: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (2) :149-164

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6362-fa.html


واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس
متن کامل [PDF 331 kb]   (490 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (920 مشاهده)
متن کامل:   (718 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 21، اردیبهشت 1401، 164-149



بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff در کودکان کار در بحران کرونا: یک مطالعه توصیفی



بیتا ترابی[1]، دکتر آزیتا امیرفخرایی[2]، دکتر پروین رضایی گزکی[3]، دکتر محمدرضا محمدی سلیمانی[4]





دریافت مقاله: 06/10/1400 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 20/10/1400 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 31/01/1401       پذیرش مقاله: 04/02/1401


چکیده
زمینه و هدف: بحران کرونا منجر به افزایش کودکان کار شده است که این کودکان از بهزیستی روان­شناختی نامطلوبی برخوردار هستند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff در کودکان کار بود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی بود که با روش مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان کار شهر بندر عباس در سال 1400 بود. تعداد نمونه‌ها بر اساس معیارهای روان‌سنجی به تعداد 80 نفر برای بخش روایی پیش‌بین و 100 نفر برای بخش روایی همگرایی تعیین شد. نمونه­ها به‌ روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش از طریق سه پرسش­نامه بهزیستی روان­شناختیRyff  (1989)، شادکامی آکسفورد (1990) و پرسش­نامه ویژگی‌های روان­شناسی مثبت (2008) به‌صورت فرم چاپی و الکترونیکی با ارسال لینک پرسش­نامه به موبایل شرکت‌کنندگان جمع‌آوری گردید. برای بررسی روایی مقیاس از روش‌های روایی محتوا، همگرا و تحلیل عوامل استفاده شد. پایایی مقیاس به‌وسیله روش‌های همسانی درونی و پایایی تصنیفی بررسی گردید.
یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسش­نامه محقق ساخته از شش عامل تشکیل ‌شده و از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. تحلیل عاملی تأییدی نیز مدل شش عاملی را تأیید کرد. این پرسش­نامه به همراه پرسش­نامه شادکامی آکسفورد و پرسش­نامه ویژگی‌های روان­شناسی مثبت اجرا شد که با 18 آیتم از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بود (001/0P<).
نتیجه‌گیری: از پرسش­نامه مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی می‌توان برای ارزیابی بهزیستی روان­شناختی در کودکان کار استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: بهزیستی روان­شناختی، کودکان کار، تحلیل عاملی، اعتباریابی
 
مقدمه
شیوع کار در کودکان به ویژه در کشورهای در حال توسعه یک نگرانی جهانی است [1]. بر اساس برآوردها حدود 40 میلیون کودک گرفتار برده­داری نوین هستند و 152 میلیون کودک در کل جهان شاغل هستند [2]. نزدیک 50 درصد از کودکان کار در مشاغل خطرناک فعالیت می­کنند [3]. مشاغل خطرناکی مانند قاچاق مواد مخدر، درگیری­های مسلحانه، پورنوگرافی، روسپی­گری و قاچاق جان، کودکان را در معرض خطر قرار داده است [4].
بحران کرونا منجر به گسترش فقر در بسیاری از کشورها شده است که این مسئله بهزیستی روان­شناختی (Welfare psychology) علیه کودکان و افزایش کار آن­ها شده است [6-5]. بهزیستی روان­شناختی علیه کودکان یک واقعیت جهانی است که می­تواند منجر به بزه­کاری، استثمار و اعتیاد در کودکان شود و در بزرگسالی نیز منجر به مشکلاتی درزمینه سلامتی، تحصیلات، شغل و روابط برای قربانی شود [8-7]. در سال 2020 حدود 160 میلیون کودک کار در سراسر جهان کار اجباری انجام داده­اند که برآورد می­شود با ادامه روند کرونا این میزان افزایش یابد [10-9].
در حالی که در جهان آمار کودکان کار رو به کاهش است، اما در ایران به دلیل شرایط اقتصادی حاکم به واسطه شیوع همه­گیری کرونا، شاهد افزایش تعداد کودکان کار هستیم  [9]. بر اساس برآوردها در ایران حدود سه تا هفت میلیون کودک کار وجود دارد [11]. این کودکان در ایران در معرض آسیب قرار دارند که زیان‏های جبران‌ناپذیری برای خانواده­ها و جامعه ایرانی دارد [12].
مطالعات نشان داده است که کودکان کار از لحاظ بهزیستی روان­شناختی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و آمار مربوط به وضعیت روانی این کودکان نگران کننده است [16-13]. بهزیستی روان­شناختی به عنوان تلاشی برای بهبود خود و تحقق پتانسیل­هایمان تعریف می­شود که با تلاش برای غلبه بر مشکلات و دست­یابی به اهداف ارزشمند مرتبط است [17].
بهزیستی روان­شناختی تأثیرات گسترده­ای بر کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان دارد [18]. گزارشات رسانه­ای کودکان کار در ایران بیانگر گسترش رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ، ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد و ﻧﻈﺎیﺮ آن در کودکان کار است [19]. بنابراین ارتقاء بهزیستی روان­شناختی کودکان ممکن است بهبود ملموسی در کل زندگی آن­ها داشته باشد [20].
عدم بهزیستی روان­شناختی در کودکان کار ایران، واقعیتی دردناک است که کم­تر به آن توجه شده است که برای بهبود آن اقدام مؤثری به عمل نیامده است [21].
یکی از ابزارهای معتبر که برای ارزیابی بهزیستی روانشناختی در کودکان ارائه شده است، فرم کوتاه 18 سؤالی Ryff است. مقیاس اصلی در سال 1989 طراحی و فرم­های کوتاه­تری از آن ارائه شده است. نسخه 18 آیتمی، 6 عامل را در بر می‌گیرد. سؤال‌های 1، 4، 6، عامل تسلط بر محیط، سؤال‌های 9، 12، 18، عامل استقلال، سؤال‌های 3، 11، 13، عامل ارتباط مثبت با دیگران، سؤال‌های 7، 15، 17، عامل رشد شخصی، سؤال‌های 5، 14، 16، عامل هدفمندی در زندگی، سؤال‌های 2، 8، 10، عامل پذیرش خود را می‌‌سنجد [24-22]. میزان روایی و پایایی و فرم 6 بعدی این مقیاس در مطالعات مورد تأیید قرار گرفته است [25-24].
با توجه به عدم اعتباریابی این مقیاس در بین کودکان کار، با به­کارگیری این ابزار برای غربالگری وضعیت بهزیستی روانشناختی این کودکان برای بهتر نمودن شرایط زندگی آنها می­توان برنامه­ریزی نمود. بنابراین این تحقیق با هدف تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff در کودکان کار انجام شد.
مواد و روش‌ها
این پژوهش از نوع روان­سنجی بود که با روش مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه مورد نظر در پژوهش حاضر کلیه کودکان کار شهر بندرعباس در سال 1400 بودند. کودکان کار به گروهی از کودکان گفته می‌شود که به کار در بیرون از خانه اشتغال دارند. این نوع فعالیت طیف وسیعی از فعالیت‌ها از جمله انواع کار واقعی و کاذب، کارگری غیر حرفه‌ای، گدایی، واکس زدن، فروش کالاهای کم ارزش و غیره را شامل می‌شود [21]. تعداد نمونه برای روایی همگرایی تعداد 100 نفر بر اساس معیار Sanjari و همکاران در نظر گرفته شد [26]. همین­طور تعداد نمونه‌های لازم در تحلیل عاملی اکتشافی برای هر سؤال 15 نفر در نظر گرفته شده است [27]، که با توجه به تعداد سؤالات 270 نفر در نظر گرفته شد که با توجه به احتمال ریزش نمونه‌ها تعداد 350 نفر در نهایت انتخاب گردید. برای نمونه‌گیری در روایی همگرا و تحلیل عاملی از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای استفاده شد. لازم به ذکر است ابتدا نمونه‌های روایی همگرایی انتخاب گردید و افراد انتخاب شده از جامعه آماری برای تحلیل عاملی کنار گذاشته شدند.
نمونه‌گیری خوشه‌ای به این صورت انجام شد که از میان مناطق سه گانه شهر بندرعباس دو منطقه به­ صورت تصادفی و با روش قرعه­کشی انتخاب گردید و با مراجعه به این مناطق از هر منطقه به­صورت تصادفی با روش قرعه­کشی سه خیابان انتخاب شد. با مراجعه به این خیابان­ها به تمامی کودکان کار در دسترس پرسش­نامه تحقیق پس از کسب رضایت آگاهانه ارائه گردید. تعداد 22 نفر از کودکان کار تمایلی به همکاری در پژوهش نداشتند. در نهایت تعداد 428 پرسش­نامه به­صورت فرم چاپی و الکترونیکی با ارسال لینک پرسش­نامه به موبایل شرکت‌کنندگان تکمیل گردید. ویژگی­های جمعیت شناختی شامل جنسیت، ملّیت، سن، رتبه تولد و وضعیت تحصیلی از نمونه­ها ثبت و جمع­آوری شده است.
ملاک ورود به پژوهش شامل داوطلب بودن آزمودنی و کودک کار بود. ملاک خروج شامل عدم تکمیل پرسش­نامه­ها بود. این پژوهش پس از کسب اجازه آگاهانه از شرکت‌کنندگان در مطالعه انجام شد. این نکته مهم ذکر گردید که کلیه نکات مندرج در پرسش­نامه به‌صورت محرمانه باقی خواهد ماند تا آزمودنی‌ها دقیق‌ترین پاسخ‌ها را انتخاب نمایند. این مقاله برگرفته شده از رساله
دکترای نویسنده اول و دارای کد اخلاق
IR.IAU.BA.REC.1400.008 از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس است.

مقیاس بهزیستی روان­شناختی (Psychological Scale Well-Being): این مقیاس توسط Ryff در سال 1989 طراحی شد و مشتمل بر 18 سؤال در یک مقیاس لیکرت 6 گزینه­ای (کاملاً مخالفم، تا حدودی مخالفم، کمی مخالفم، کمی موافقم، تا حدودی موافقم، کاملاً موافقم) است، این نسخه، 6 عامل را در برمی‌گیرد. سؤال‌های 1، 4، 6، عامل تسلط بر محیط، سؤال‌های 9، 12، 18، عامل استقلال، سؤال‌های 3، 11، 13، عامل ارتباط مثبت با دیگران، سؤال‌های 7، 15، 17، عامل رشد شخصی، سؤال‌های 5، 14، 16، عامل هدفمندی در زندگی، سؤال‌های 2، 8، 10، عامل پذیرش خود را می‌‌سنجد. در نسخه اصلی، ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 88/0 و خرده مقیاس­های پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد شخصی به ترتیب 75/0، 82/0، 83/0، 82/0، 76/0 و 78/0 گزارش شد. هم‌چنین روایی محتوایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت [22]. در مطالعه Bayani و همکاران، ضریب پایایی به روش بازآزمایی مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff 82/0و خرده مقیاس­های پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد شخصی به ترتیب 70/0، 77/0، 78/0، 77/0، 71/0 و 78/0 گزارش شد. هم‌چنین روایی صوری آن نیز مورد تأیید قرار گرفت [28]. مقدار پایایی پرسش­نامه به روش آلفای کرونباخ در مطالعه حاضر 84/0 و خرده مقیاسهای پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد شخصی به ترتیب 72/0، 79/0، 82/0، 80/0، 74/0 و 76/0 محاسبه شده است.
پرسش­نامه شادکامی آکسفورد (The Oxford Happiness Questionnaire): این پرسش­نامه را Argyle و Lu (۱۹۹۰) تهیه کرده‌اند که دارای ۲۹ گویه و ۷ مؤلفه خود پنداره (سؤالات 1، 2، 3، 6، 10، 13، 14، 19 و 24)، رضایت از زندگی (سؤالات ۳، ۹ و ۱۲)، آمادگی روانی (سؤالات ۱۸، ۲۰، ۲۱ و 25)، سر ذوق بودن (سؤالات ۱۱ و ۱۵)، احساس زیبایی شناختی (سؤالات 2، 4، 7، 16 و 27)، خودکارآمدی (سؤالات ۸، ۱۷، ۲۲ و ۲۶) و امیدواری (سؤالات ۲۸ و ۲۹) می‌باشد. پاسخ­ها در یک مقیاس ۴ درجه­ای از نمره یک (اصلاً) تا نمره چهار (زیاد)، نمره­گذاری می­شوند. در نسخه اصلی، ضریب آلفای کرونباخ 87/0 تا 92/0، ضریب بازآزمایی 53/0 تا 91/0 در فواصل زمانی مختلف گزارش شده است [29]. در مطالعه Noorbala و Alipoor، بازآزمایی به ترتیب برابر با ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه‌های شادکامی (خود پنداره، رضایت از زندگی، آمادگی روانی، سرذوق بودن، احساس زیبایی شناختی، خودکارآمدی و امیدواری) به ترتیب ۶۵/۰، ۷۶/۰، ۶۶/۰، ۶۵/۰، ۷۳/۰، ۷۴/۰ و ۷۲/۰ به دست آمد [30]. مقدار ضریب پایایی در مطالعه حاضر از طریق آلفای کرونباخ و تنصیف 80/0 و 91/0 محاسبه شده است.
پرسش­نامه ویژگی‌های روان­شناسی مثبت (Positive Psychology Inventory):  این پرسش­نامه توسط Rashid در سال ۲۰۰۸ به منظور سنجش میزان شادکامی افراد ساخته شده است. این پرسشنامه دارای ۲۱ سؤال در یک مقیاس لیکرت ۴ گزینه­ای (از ۰ تا ۳ امتیاز برای هر سؤال) و سه زیر مقیاس زندگی خوشایند، متعهدانه و معنادار است. طیف نمره کلی این آزمون ۰ تا ۶۳ و طیف نمرات زیرمقیاس‌ها ۰ تا ۲۱ قرار دارد. نمره بالاتر حاکی از شادکامی بیشتر در حیطه مورد نظر است. در نسخه اصلی، میزان پایایی با روش آلفای کرونباخ 89/0 و روایی محتوایی آن نیز مطلوب گزارش شد [31]. در پژوهش Ghorbani و همکاران، میزان پایایی با روش آلفای کرونباخ 85/0 گزارش شد و روایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت [32]. مقدار پایایی پرسش­نامه در مطالعه حاضر 87/0 محاسبه شده است.
تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار  SPSSنسخه 22 و LISREL نسخه 8 صورت گرفت. از آمار توصیفی جهت برآورد فراوانی و درصد استفاده شد. برای بررسی روایی محتوایی، نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی برآورد شد [33]. جهت بررسی روایی همگرایی، از ضریب همبستگی Pearson بین نمرات مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff 18-آیتمی و پرسش­نامه شادکامی آکسفورد و پرسش­نامه ویژگی‌های روان­شناسی مثبت استفاده شد. برای بررسی روایی سازه و تعیین ساختار عاملی مقیاس تحت ‌بررسی، تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی با چرخش Varimax انجام شد. در این تحلیل عوامل دارای ارزش‌های ویژه بیشتر از 1 به‌عنوان عامل‌های اصلی در نظر گرفته شد [34]. تحلیل عاملی تأییدی نیز جهت بررسی برازش مقیاس به کار گرفته شد.
نمونه پژوهش شامل 328 نفر شرکت­کننده در بخش تحلیل عاملی، 234 نفر (34/71 درصد) پسر و 94 نفر (66/28 درصد) دختر بودند. ملیت (59/86 درصد) ایرانی بود. سن 18 نفر (49/5 درصد) 10 سال، 14 نفر (27/4 درصد) 11 سال، 31 نفر (45/9 درصد) 12 سال، 37 نفر (28/11 درصد) 13 سال، 44 نفر (41/13 درصد) 14 سال، 50 نفر (24/15 درصد) 15 سال، 68 نفر (73/20 درصد) 16 سال و 66 نفر (12/20 درصد) 17 سال داشتند. 93 نفر (35/28 درصد) فرزند دوم بودند. 185 نفر (40/56 درصد) در حال تحصیل بودند (جدول 1).
جدول 1- ویژگی­های دموگرافیک کودکان کار شهر بندرعباس در سال 1400 (328=n)
متغیر تعداد (درصد)
جنسیت پسر 234 34/71
دختر 94 66/28
ملّیت ایرانی 284 59/86
افغانی 41 50/12
عراقی 3 91/0
سن (سال) 10-14 144 92/43
15-17 184 08/56
رتبه تولد فرزند اول 86 22/26
فرزند دوم 93 35/28
فرزند سوم 59 19/17
فرزند چهارم 36 98/10
فرزند پنجم 22 71/6
فرزند ششم 14 88/4
فرزند هفتم 7 13/2
فرزند هشتم 7 13/2
فرزند نهم 2 61/0
وضعیت تحصیلی اصلاً مدرسه نرفتند 30 15/9
ترک تحصیل کردند 13 45/34
در حال تحصیل 185 40/56

در مرحله روایی محتوایی، همه سؤالات از نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفتند. نسبت روایی محتوایی برای 18 سؤال مقیاس در دامنه 81 تا 100 درصد قرار داشت. بر اساس جدولLawshe  برای ارزیابی 10 متخصص، نسبت روایی محتوایی بالاتر از 62/0 مورد نیاز است و شاخص روایی محتوایی نیز برابر با 84/0 برآورد گردید که مقدار قابل قبولی است. حداقل مقدار قابل ‌قبول شاخص روایی محتوایی برابر با 70/0 است [35].
به‌منظور بررسی همبستگی بین نمرات آزمودنی‌ها در هر گویه و نمره آن­ها در کل مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی، از ضریب همبستگی Pearson استفاده شد. نتایج حاصل از همبستگی گویه‌ها با نمره کل مقیاس، بیانگر آن است که همه گویه‌ها همبستگی مثبت و معنی‌داری با نمره کل دارند و در دامنه 17/0 تا 52/0 متغیر بودند. به‌منظور بررسی روایی همگرایی، مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff 18-آیتمی در کنار پرسشنامه شادکامی اکسفورد و پرسشنامه ویژگی‌های روان­شناسی مثبت اجرا شد. نتایج نشان داد که همبستگی بین مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی با پرسش­نامه ویژگی‌های روانشناسی مثبت (61/0=r، 001/0 >P) و پرسش­نامه شادکامی اکسفورد مثبت معنی‌دار بود (69/0=r، 001/0>P).
برای پی بردن به این­که آیا ماتریس همبستگی بین سؤالات مقیاس، از تناسب کافی برای تحلیل عاملی برخوردار است یا نه از اندازه کفایت نمونه‌گیری و آزمون کرویت Bartlett استفاده شد. نتایج نشان ‌داد که مقدار کرویت Bartlett برای پژوهش حاضر برابر با 67/0 می‌باشد که نشان‌دهنده کفایت حجم نمونه است، بنابراین حجم نمونه برای این تحلیل کافی بوده است (005/0=P، 153=df، 04/2427=χ2). نتایج نشان داد که اجرای تحلیل عاملی برای داده‌های به‌دست‌ آمده قابل توجیه است. برای انجام یک تحلیل عاملی خوب در آزمون کفایت نمونه‌برداری، ارزش‌های 60/0 و بالاتر از آن، مورد نیاز است و در صورتی می‌توان گفت که داده‌ها برای تحلیل عامل مناسب هستند که مقدار آزمون Bartlett در سطح معناداری قابل ‌قبول باشد [32].
نتایج مربوط به تحلیل بار عاملی سوالات نشان داد که تمامی سؤالات به­جزء سؤال 17 بار عاملی بالای 5/0 داشتند، بنابراین سؤال 17 از ادامه بررسی­ها حذف میگردد. همین­طور نتایج نشان داد که مقیاس از شش عامل اشباع می‌باشد که بر اساس روش مؤلفه‌های اصلی با چرخش Varimax در مجموع 75/73 درصد از واریانس مورد نظر را تبیین می‌کند که به ترتیب عامل اول با 69/13 درصد، عامل دوم با 01/13 درصد، عامل سوم با 20/12 درصد، عامل چهارم با 91/11 درصد، عامل پنجم با 58/11 درصد و عامل ششم با 34/11درصد از واریانس را تبیین می­نمایند. این مقیاس مشتمل بر بعد هدفمندی در زندگی شامل سؤالات 5، 14 و 16؛ بعد تسلط بر محیط شامل سؤالات 1، 4 و 6؛ بعد ارتباط مثبت با دیگران شامل سؤالات 3، 11 و 13؛ بعد پذیرش خود شامل سؤالات 2، 8 و 10؛ بعد رشد شخصی شامل سؤالات 7 و 15 و بعد استقلال شامل سؤالات 9، 12 و 18 است (جدول 2).
 
جدول 2- ماتریس مؤلفه­های چرخشی مقیاس بهزیستی روان­شناختی در کودکان کار شهر بندرعباس در سال 1400 (328=n)
مؤلفه­ها سؤال
6 5 4 3 2 1
06/0 03/0- 04/0 03/0 89/0 03/0 1- من مسئول وضع زندگی کنونی­ام هستم.
06/0- 03/0 88/0 05/0 06/0 10/0- 2- هنگامی که جریان زندگی خود را مرور می­کنم، از آن­چه روی داده خشنود می‌شوم.
03/0 13/0- 21/0 78/0 24/0 07/0- 3- حفظ روابط صمیمی برای من مشکل است.
02/0 01/0- 19/0 01/0- 84/0 16/0 4- نیازهای زندگی روزمره، اغلب مرا از پای در می­آورد.
10/0- 11/0 10/0 23/0 16/0 62/0 5- من برای حال زندگی می­کنم.
13/0 38/0 03/0 05/0 61/0 27/0 6- مسئولیت­های زندگی روزانه­ام را به خوبی مدیریت می­کنم.
03/0 87/0 04/0 12/0 02/0- 05/0 7- داشتن تجارب جدیدی که تفکر فرد را به چالش می­کشد، مهم است.
02/0 02/0 86/0 10/0 24/0 10/0 8- بیش­تر جنبه­های شخصیت خود را دوست دارم.
80/0 10/0 05/0- 09/0- 22/0- 03/0 9- افراد مصمم و با اراده بر من تأثیر می گذارند.
15/0 38/0 59/0 11/0 07/0- 38/0 10- از موفقیت­های زندگی احساس ناامیدی می­کنم.
03/0 11/0 09/0- 84/0 01/0 21/0 11- افراد مرا به­عنوان فردی علاقمند به­صرف وقت با دیگران، توصیف می­کنند.
83/0 04/0 09/0- 14/0 11/0 12/0 12- به نظرات خود اطمینان دارم.
10/0 21/0 02/0 76/0 15/0- 24/0 13- روابط خیلی گرم و همراه با اعتماد زیادی را با دیگران تجربه نکرده­ام.
10/0 08/0 00/0 07/0 11/0 89/0 14- بعضی از افراد بی­هدف، زندگی خود را سپری می­کنند، اما من از آن دسته از افراد نیستم.
14/0 83/0 09/0 21/0 09/0 17/0 15- همه آن­چه را باید در زندگی انجام دهم، انجام داده­ام.
16/0 17/0 00/0 03/0 08/0 83/0 16- از تلاش برای ایجاد بهبودها و تغییرات زیاد در زندگی­ام دست کشیده­ام.
03/0- 38/0 03/0 24/0- 05/0 14/0 17- خودم را آن­گونه که فکر می­کنم مهم است، قضاوت می­کنم.
72/0 01/0 21/0 10/0 30/0 02/0 18- امور زندگی و کارهای زندگی اغلب مرا کلافه می­کند.
 
در ادامه، شاخص‌های کلی برازش مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryyf 18-آیتمی در جدول 3 ارائه شده است. با توجه به نتایج نسبت مجذور کای به درجه آزادی (Chi squared/df)، شاخص نیکویی برازش (Goodness of Fit Index)، شاخص نیکویی برازش اصلاح ‌شده (Adjusted Goodness of Fit Index)، شاخص برازش هنجارشده (Normed Fit Index)، شاخص برازش تطبیقی (Comparative Fit Index)، شاخص برازش افزایشی (Incremental Fit Index)، شاخص برازش مقتصد هنجارشده (Parsimony Normed Fit Index) و ریشه میانگین مجذورات خطای برآورد  (Root Mean Square Error of Approximation) می‌توان گفت که داده‌ها از مدل سه ‌عاملی حمایت می‌کند (جدول 3).
 
جدول 3- شاخص‌های کلی برازش مقیاس بهزیستی روان­شناختی در کودکان کار شهر بندرعباس در سال 1400 (328=n)
شاخص برازرش نسبت خی دو به درجه آزادی شاخص نیکویی برازش شاخص نیکویی برازش اصلاح شده شاخص برازش هنجار شده شاخص برازش تطبیقی شاخص برازش فزاینده شاخص برازش اصلاح شده مقتصد ریشه میانگین مربعات خطای برآورد
نتایج 65/4 87/0 91/0 91/0 90/0 91/0 46/0 09/0
برازش قابل ‌قبول [36] 5 90/0 90/0 90/0 90/0 90/0 50/0 10/0
 
مدل ضرایب استاندارد در نمودار 1، ارائه شده است.
نمودار 1- مدل ضرایب استاندارد در مقیاس بهزیستی روان­شناختی در کودکان کار شهر بندرعباس در سال 1400 (328=n)
در این مطالعه به‌منظور بررسی پایایی مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی، از روش‌های همسانی درونی استفاده شد. به این‌ منظور، ضریب آلفای کرونباخ داده‌های پژوهش محاسبه شد. ضریب آلفای به‌دست ‌آمده برای کل مقیاس برابر با 79/0 بود و به همین ترتیب برای خرده مقیاسهای هدفمندی در زندگی 80/0، تسلط بر محیط 78/0، ارتباط مثبت با دیگران 76/0، پذیرش خود 75/0، رشد شخصی 83/0 و استقلال 71/0 به دست آمد. علاوه بر این، ضریب پایایی مقیاس با استفاده از روش تصنیفی نیز محاسبه شد. ضریب تصنیفی برای نیمه اول داده‌ها (9 سؤال) برابر با 68/0 و برای نیمه دوم داده‌ها (8 سؤال) برابر با 72/0 و همبستگی بین دو نیمه 66/0 بود. این یافته‌ها حاکی از ضریب همسانی درونی مطلوب برای مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی است (جدول 4).
 
جدول 4- محاسبات همسانی درونی مقیاس بهزیستی روان­شناختی در کودکان کار شهر بندرعباس در سال 1400 (328=n)
کل مقیاس هدفمندی در زندگی تسلط بر محیط ارتباط مثبت با دیگران پذیرش خود رشد شخصی استقلال ضریب تصنیفی نیمه اول ضریب تصنیفی نیمه دوم ضریب همبستگی بین دو نیمه
794/0 801/0 782/0 766/0 752/0 836/0 714/0 680/0 721/0 662/0
 
بحث
این پژوهش با هدف تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff در کودکان کار انجام شد. تعیین اعتبار محتوایی، در این پژوهش با محاسبه نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی صورت گرفت که نتایج نشان داد که مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی از روایی محتوای قابل قبولی برخوردار است. این یافته با سایر یافته­ها همسو بود [44-37].
در پژوهش حاضر برای بررسی روایی همگرایی مقیاس، از پرسش­نامه شادکامی آکسفورد و پرسش­نامه ویژگی‌های روانشناسی مثبت استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که بین این دو پرسش­نامه، همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت؛ بنابراین می‌توان چنین استدلال کرد که با افزایش نمرات پرسش­نامه شادکامی آکسفورد و پرسش­نامه ویژگی‌های روان­شناسی مثبت، نمرات مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی نیز افزایش می‌یابد این یافته با یافته Bayani  همسو بود [28].
در این مطالعه، برای بررسی ساختار عاملی مقیاس از روش تحلیل عاملی اکتشافی (روش مؤلفه‌های اصلی با چرخش) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی از شش مقیاس­های 1- هدفمندی در زندگی، 2- تسلط بر محیط، 3- ارتباط مثبت با دیگران، 4- پذیرش خود، 5-رشد شخصی و 6- استقلال تشکیل شده است که در مجموع این سه عامل 75/73 درصد از واریانس کل مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی را تبیین می­کند این یافته با سایر یافته­ها همسو بود [44-38]. ولی این یافته با یافته Moltafet [36]، همسویی ندارد که تعداد سه مؤلفه برای این مقیاس را تأیید نموده است. علت عدم همسویی احتمالاً به دلیل انجام مطالعه در نمونه­های متفاوت و هم‌چنین میزان دقت در پاسخ دادن به سؤالات پرسش­نامه توسط نمونه­ها بوده است. نتایج مربوط به پایایی نشان داد که آلفای کرونباخ کل پرسش­نامه 79 درصد است این یافته با سایر یافته­ها همسو بود [45، 38، 28].
تحلیل روایی سازه پرسش­نامه از طریق روش تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که شاخص­های برازش مدل از مقادیر مطلوبی برخوردار هستند که حاکی از تأیید ساختار شش عاملی مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی بود این یافته با سایر یافته­ها همسو بود [45، 39-38، 28].
همان­طور که قبلاً ذکر شد، ابزار معتبری برای اندازه­گیری بهزیستی روان­شناختی کودکان کار در ایران وجود ندارد. یکی از ابزارهای پیش­رو، بر اساس نظریه روان­شناسی، برای ارزیابی بهزیستی روان­شناختی مقیاس 18 آیتمی Ryff است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی از ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی برخوردار است. با توجه به اهمیت مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff 18-آیتمی و ارتباط آن با حوزه‌های مختلف آسیب‌شناسی، می‌توان از این مقیاس به‌منظور اهداف پژوهشی و عملکردی بهره برد.
یافته‌های این پژوهش را می‌توان پیامی امیدوارکننده برای محققانی دانست که سعی می‌کنند چارچوب نظری Ryff را در مورد بهزیستی روان‌شناختی در نوجوانان به کار ببرند. با این وجود، با توجه به تفاوت فرهنگی شهر بندرعباس و سایر شهرهای ایران لازم است مقیاس آن با نمونه هایی از کودکان کار در سایر شهرهای ایران صورت گیرد.
این مطالعه دارای محدودیت­هایی است که شرکت کنندگان منحصراً کودکان کار شهر بندرعباس بودند. بنابراین، یافته‌های ما ممکن است به غیر از این کودکان در محیط‌های دیگر یا به جمعیت عمومی تعمیم داده نشود. هم‌چنین عدم تکمیل بعضی از قسمت‌های پرسش­نامه توسط نمونه مورد بررسی از دیگر محدودیت­های این مطالعه بود. با توجه به این­که بسیاری از کودکان کار مهاجرانی هستند که از کشور افغانستان به واسطه نا امنی­های ایجاد شده به کشور ایران آمده­اند و از اعضاء این تحقیق نیز هستند، پیشنهاد می­گردد از این ابزار در کودکان کار سایر کشورهای فارسی زبان نیز برای ارزیابی بهزیستی روان­شناختی استفاده گردد.
نتیجه‌گیری
با توجه به تأیید مدل شش عاملی Ryff از بهزیستی روان­شناختی می­توان گفت که با این مقیاس جنبه­های مختلف عملکرد مثبت را به­طور جامع در کودکان کار ارزیابی نمود و همین­طور با کمک نتایچ این پژوهش یک چارچوب نظری امیدوارکننده برای بررسی بهزیستی روان‌شناختی در کودکان ارائه نمود. از طرفی، با توجه به این­که اولین بار است این مقیاس در کودکان کار صورت می­گیرد در تحقیقات آینده این مدل در جوامع دیگر نیز اعتباریابی گردد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان بر خود لازم می­دانند از کلیه کودکان کار شهر بندرعباس به جهت همکاری در این پژوهش تقدیر و تشکر نمایند.
 


References

 
]1[ Owoyomi AV. Parental Educational Status and Child Labour: Implication for Sustainable Child Development in Lagos Metropolis, Nigeria. Int J Soc Sci Educ Stud 2018; 4(5): 9-20.
]2[ Srivastava RN. Children at work, child labor and modern slavery in India: an overview. Indian Pediatr 2019; 56(8): 633-8.
]3[ Ibrahim A, Abdalla SM, Jafer M, Abdelgadir J, de Vries N. Child labor and health: a systematic literature review of the impacts of child labor on child’s health in low- and middle-income countries. J Publ Health 2018; 41(1): 18-26.
]4[ Latham-Sprinkle J, David F, Bryant K, Larsen J. Migrants and their vulnerability to human trafficking, modern slavery and forced labou. 2019; 1-112.
]5[ Freedson J. Children’s Right to be heard: We’re talking: are you listening. Joining Forces 2021: 1-15.
]6[ Platt VB, Guedert JM, Coelho EBS. Violence Against Children And Adolescents: Notification And Alert In Times Of Pandemic. Rev Paul Pediatr 2021; 30(39): 45-62.
]7[ Unicef. Prevention, Identification, Reporting And Referral Of Cases Of Violence Against Children. Overview Of State Response Mechanisms 2018.
]8[ Rudo ZH, Powell DS, Dunlap G. The effects of violence in the home on children's emotional, behavioral, and social functioning: A review of the literature. J Emot Behav Disord 1998; 6(2): 94-113.
]9[ Unicef. Child labour rises to 160  million – first increase in two decades. Child Labour: Global estimates 2020. Trends and the Road Forward 2021.
]10[ Wanzila I, Nairobi K. UN warns of rising child labor; 160 million children were forced to work in 2020. Euronews 2021; 1(1): 1-15.
]11[ Mohammadi Soliemani A. Statistics of working children in Iran between 3 to 7 million people / hard times of small breadwinners. Shahraranews, 2020; 14(1): 1-5. ]Farsi[
]12[ Ghasemzadeh F. Tehran street Children. Soc welf 2003; 2(7): 249-63. [Farsi]
]13[ Gassman-Pines A, Ananat E, Fitz-Henley J. COVID-19 Crisis Impacts on Parent and Child Psychological Well-being. Pediatr 2020; 14(6): 89-102.
]14[ Seigfried-Spellar KC. Assessing the Psychological Well-being and Coping Mechanisms of Law Enforcement Investigators vs. Digital Forensic Examiners of Child Pornography Investigations. J Polic Crim Psychol 2018; 33(3): 215-26.
]15[ Tehrani N. Psychological well-being and workability in child abuse investigators. Occup Med 2018; 68(3): 165-70.
]16[ Dursun OB, Sener MT, Esin IS, Ançi Y, Yalin Sapmaz Ş. Does working with child abuse cases affect professionals’ parenting and the psychological well-being of their children?. J Trauma Dissociation 2014; 15(5): 557-71.
]17[ López J, Perez-Rojo G, Noriega C, Carretero I, Velasco C, Martinez-Huertas JA, et al. Psychological well-being among older adults during the COVID-19 outbreak: a comparative study of the young-old and the old-old adults. Int Psychogeriatr 2020; 32(11): 1365-70.
]18[ Bryant G, Heard H, Watson J. Measuring Mental Wellbeing in Children and Young People. Public Health England Wellington House, The National Mental Health, Dementia and Neurology Intelligence Network 2015.
]19[ Mandegar S. Investigating the legal aspect of the situation of working, street and peddled and homeless children Studies in political science. J law Jurisprudence 2017; 19(3): 167-76. [Farsi]
]20[ Pilan BS, Ozbaran B, Celik D, Ozcan T, Ozen S, Gokşen D, et al. Quality of Life and Psychological Well-being in Children and Adolescents with Disorders of Sex Development. J Clin Res Pediatr Endocrinol 2021; 13(1): 23-36.
]21[ Vameghi M, Roshanfekr P, Dejman M, Rafie H, Forouzan A. An Assessment of Street Children and Their Working Characteristics in Tehran. J Soc Probl Iran 2015; 6(2): 391-416. [Farsi]
]22[ Ryff CD. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. J Personal SocPsychol 1989; 10(69): 57-81.
]23[ Ryff CD, Keyes CLM, Hughes DL. Status inequalities, perceived discrimination, and eudaimonic well-being: do the challenges of minority life hone purpose and growth?. J Health Soc Behav 2003; 91(3): 244-75.
]24[ Ryff C, Keyes C. The Structure of Psychological Well-Being Revisited. J Personal Soc Psychol 1995; 7 (19): 27-69.
]25[ Springer KW, Hauser RM. An assessment of the construct validity of Ryff’s Scales of Psychological Well-Being: Method, mode, and measurement effects. Soc Sci Res 2006; 35(4): 1080-9.
]26 [Sanjari S, Rafaati F, Kamali A, Mohamadisoleymani M. Construction Stardization ability to prevent HIV test. Psychom 2018; 6(24): 107-18. [Farsi]
]27[ Sanjari S, Mohammidi Soleimani M, Keramat A. Development and validation of an electronic scale of sexual violence experiences in Iranian women. Crescent J Med Biol Sci 2018; 8(4): 15-28. [Farsi]
]28[ Bayani AA, Mohammad Koochekya A, Bayani A. Reliability and Validity of Ryffs Psychological Well-being Scales. Iranian J Psychiatry Cli Psychol 2008; 14(2): 146-51. [Farsi]
]29[ Argyle M, Lu L. The happiness of extraverts. Personal Individ Differ 1990; 11(10): 1011-7.
]30[ Alipoor A, Noorbala AA. A Preliminary Evaluation of the Validity and Reliability of the Oxford Happiness Questionnaire in Students in the Universities of Tehran. Iranian J Psychiatry Clin Psychol 1999; 5(1): 55-66. [Farsi]
]31[ Rashid T. Positive psychotherapy. Pursuing Hum Flourishing 2008; 4(1): 188-217.
]32[ Ghorbani Z, Banijamali SH, Ameri F, Khosravi Z, Dehshiri Gh. Investigating Psychometric Properties of the Persian Version of Positive Psychotherapy Inventory. Posit Psychol Res 2015; 1(2): 15-26.
]33[ Sanjari S, Kamali A, Amirfakhraei A, Mohammadi Soleimani MR, Karimi Afshar E. Construction and Validation of a Self-report violence Scale in Iranian women. J Fundament Ment Health 2021; 23(4): 49-62. [Farsi]
]34[ Sanjari S, Rafati F, Amirfakhraei A, Mohammadi Soleimani MR, Afshar EK. Evaluation of Factor Structure and Validation of Electronic form of CAQ Fear of Delivery Questionnaire in Pregnant Women. J Health Psychol 2021; 10 (38): 57-70. [Farsi]
]35[ Lawshe CH. A Quantitative Approach to Content Validity. Personal Psychol 2006; 7(5): 563-76.
]36[ Moltafet G. Investigate Psychometric Evaluation of Ryff's psychological well-being scale in Gifted High School Students: reliability, validity and factor structure. Journal Educ Meas 2017; 7(27): 103-19. [Farsi]
]37[ Browne MW, Cudeck R. Alternative Ways of Assessing Model Fit. Sociol Methods Res 1992; 21(2): 23-58.
]38[ Abbott RA, Ploubidis GB, Huppert FA, Kuh D, Wadsworth MEJ, Croudace TJ. Psychometric evaluation and predictive validity of Ryff's psychological well-being items in a UK birth cohort sample of women. Health Qual Life Outcomes 2006; 4(2): 76-90.
]39[ Fernandes HM, Vasconcelos-Raposo J, Teixeira CM. Preliminary analysis of the psychometric properties of Ryff's scales of psychological well-being in Portuguese adolescents. Spanish J Psychol 2010; 13(2): 1032-43.
]40[ Triado C, Villar F, Solé C, Celdrán M. Construct validity of Ryff's Scale of Psychological Well-being in Spanish older adults. Psychol Rep 2007; 100(3): 1151-64.
]41[ Gao J, McLellan R. Using Ryff's scales of psychological well-being in adolescents in mainland China. BMC Psychol 2018; 6(1): 17-34.
]42[ Calderon JR, Kim G, Ratsameemonthon C. Pupanead S. Assessing the Adaptation of a Thai Version of the Ryff Scales of Psychological Well-Being: A PLS-SEM Approach. Psychol 2020; 11(2): 1037-50.
]43[ Wilson RS, Boyle PA, Segawa E, Yu L, Begeny CT, Anagnos SE, et al. The influence of cognitive decline on well-being in old age. Psychol Aging 2013; 28(2): 304-13.
]44[ Khanjani M, Shahidi S, Mazaheri JFMA, Shokri O. Factor structure and psychometric properties of the Ryff’s scale of Psychological well-being, short form (18-item) among male and female students. Thought Behav Clin Psychol 2014; 9(32): 27-36. [Farsi]
]45[ Leite A, Ramires A, Moura AD, Souto T, Maroco J. Psychological well-being and health perception: predictors for past, present and future. Arch Clin Psychiatry 2019; 46(1): 53-60
.


Investigation of Factor Structure and Validation of Ryff’s Psychological Well-Being Scale in Working Children in the Corona Crisis:
 A Descriptive Study

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Bita Torabi[5], Azita Amirfakhraei[6], Parvin Rezaei Gazaki[7], Mohammad Reza Mohammadi Soleimani[8]


Received: 27/12/21      Sent for Revision: 10/01/22     Received Revised Manuscript: 20/04/22     Accepted: 24/04/22



Background and Objectives: The corona crisis has led to an increase in working children who have poor psychological well-being. Therefore, the aim of this study was to determine the factor structure and validation of the Ryff’s Psychological Well-being Scale in working children.
Materials and Methods: This research was a descriptive study performed by structural equation modeling. The statistical population included all working children in Bandar Abbas in 2021. The sample size was determined based on psychometric criteria to be 80 for the predictive validity section and 100 for the convergence validity section. Samples were selected by random sampling method. Research data were collected through three questionnaires of Ryff’s Psychological Well-Being (1989), Oxford Happiness (1990), and Positive Psychology Characteristics Questionnaire (2008) in the printed and electronic forms by sending the questionnaire link to the participants’ mobile phones. To evaluate the validity of the scale, content validity, convergence, and factor analysis methods were used. The reliability of the scale was assessed by internal consistency methods and the split-half reliability (halving).
Results: The results of exploratory factor analysis showed that the researcher-made questionnaire consists of six factors and has a good validity and reliability. Confirmatory factor analysis also confirmed the six-factor model. This questionnaire was administered along with the Oxford Happiness Questionnaire and the Positive Psychological Characteristics Questionnaire, which had a good reliability and validity with 18 items (p<0.001).
Conclusion: The 18-item Ryff’s Psychological Well-Being Scale can be used to assess psychological well-being in working children.
Key words: Well-being psychology, Working children, Factor analysis, Validation

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Azad University of Bandarabbas approved the study (IR.IAU.BA.REC.1400.008).

How to cite this article: Torabi Bita, Amirfakhraei Azita, Rezaei Gazaki Parvin, Mohammadi Soleimani Mohammad Reza. Investigation of Factor Structure and Validation of Ryff’s Psychological Well-Being Scale in Working Children in the Corona Crisis: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2022; 21 (02): 149-64. [Farsi]
 
[1]- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
[2]- (نویسنده مسئول) استادیار، گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
تلفن: 33677508-076، دورنگار: 33677508-076،، پست الکترونیکی: amirfakhra.az26@gmail.com
[3]- استادیار، گروه عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
[4]- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
[5]- PhD Student in General Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
[6]-Assistant Prof., Dept. of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran, ORCID: 00000002148204566
(Corresponding Author) Tel: (076)33677508), Fax: (076)33677508), E-mail: amirfakhra.az26@gmail.com
[7]- Assistant Prof., General Dept., School of Medicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran
[8]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی
دریافت: 1400/10/6 | پذیرش: 1400/12/4 | انتشار: 1401/2/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb