Shafiei M R, Haghshenas H, Shafiei N, Bazrafshan M, Bazrafcan L. Investigating the Patients Satisfaction with Nursing Services in Imam Reza Hospital of Lar City during the Covid-19 Pandemic in 2020: A Short Report. JRUMS 2022; 21 (2) :245-254
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6420-fa.html
شفیعی محمدرضا، حق شناس هاجر، شفیعی نسیمه، بذرفشان محمدرفیع، بذرافکن لیلا. بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستان امام رضا(ع) شهر لار طی همهگیری کووید-19 در سال 1399: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (2) :245-254
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6420-fa.html
دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
متن کامل [PDF 280 kb]
(1075 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1825 مشاهده)
متن کامل: (1636 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 21، اردیبهشت 1401، 254-245
بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستان امام رضا(ع) شهر لار طی همهگیری کووید-19 در سال 1399: یک گزارش کوتاه
محمدرضا شفیعی[1]، هاجر حق شناس[2]، نسیمه شفیعی[3]، محمدرفیع بذرفشان[4]، لیلا بذرافکن[5]
دریافت مقاله: 25/11/1400 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 07/12/1400 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 21/02/1401 پذیرش مقاله: 24/02/1401
چکیده
زمینه و هدف: ابعاد مختلف مراقبت پرستاری بهعنوان یک جزء اساسی از خدمات درمانی از اهمیت بسیاری در جلب رضایت بیمار برخوردار میباشند. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستان امام رضا(ع) شهر لار طی همهگیری کووید-19 انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی که در سال 1399 انجام گردید، 190 بیمار بستری بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد رضایت بیمار، با مصاحبه جمعآوری گردید. به منظور تعیین ارتباط متغیرها از آزمونهای ضریب همبستگی Pearson وSpearmen و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن بیماران 58/14±63/47 سال بود. از مجموع 190 بیمار مورد بررسی، 110 نفر (58 درصد) مرد و 80 نفر (42 درصد) زن بودند. همچنین، سطح تحصیلات 63 نفر (2/33 درصد) زیر دیپلم، 28 نفر (7/14 درصد) دیپلم، 19 نفر (0/10 درصد) فوقدیپلم، 48 نفر (3/25 درصد) لیسانس و 32 نفر (8/16درصد) دارای تحصیلات فوقلیسانس بودند. نتایج نشان داد 24 نفر (6/12 درصد) نظرشان در مورد مؤلفههای رضایتمندی ناراضی، 49 نفر (8/25 درصد) تا حدودی راضی، و 111 نفر (4/58 درصد) نظرشان در مورد این مؤلفهها کاملاً راضی بوده است.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد اکثریت بیماران از خدمات ارائه شده توسط پرستاران، رضایت کامل دارند. ارتقاء کیفیت مراقبتهای پرستاری با اجرای برنامههای آموزشی مدون و بررسی موارد نارضایتی جهت افزایش روز افزون میزان رضایتمندی بیماران توصیه میگردد.
واژههای کلیدی: رضایتمندی بیمار، خدمات پرستاری، بیمارستان، کووید-19، شهر لار
مقدمه
رضایت بیمار از مراقبتهای پرستاری به عنوان شاخص مهم کیفیت و اثربخشی سیستم مراقبت سلامت محسوب می شود ]1[. رضایتمندی بیمار یک مفهوم پیچیدهای میباشد [a1] که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد ]2[. ﻣﺤﻮر اﺻﻠﯽ ﻓﺮآیﻨﺪ [a2] درﻣﺎن، ﺑﯿﻤﺎران ﻫﺴﺘﻨﺪ و رﺿﺎیتﻤﻨﺪی ﺑﯿﻤﺎران از ﺧﺪﻣﺎت درﻣﺎﻧﯽ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ایﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﯽباشد ﮐﻪ ﮐﺎدر درﻣﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﺿﺎیﺖ ﺑﯿﻤﺎران اﺣﺴﺎس ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ کرده و از اﻫﻤﯿﺖ پاسخگو ﺑﻮدن ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی زیﺴﺘﯽ، رواﻧﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﻤﺎران اﻃﻼعات ﻻزم را دارﻧﺪ ]3[. ناخرسندی مردم منجر به قطع ارتباط آنان با نظام بهداشتی و یا حداقل مشارکت آنان در ارائه خدمات میشود. رضایت، پدیدهای ذهنی و منحصر به فرد است که عواملی نظیر روش مراقبت بیماری، تجربیات قبلی بیمار در زمینه مراقبت حرفهای و آموزشهای لازم، اعتماد بین بیمار و کارکنان و غیره ممکن است بر آن تأثیر بگذارد [4].
یکی از بیماریهایی که به یکباره در جهان فراگیر شد بیماری کووید-19 بود. ایران اولین مورد تأیید شده از عفونت کووید-19 را در تاریخ 19 فوریه 2020 در شهر قم گزارش کرد [6-5][a3] . با توجه به تأثیر روانی پاندمیکووید-19 در کنار علائم جسمیبرای همه افراد مبتلا و با توجه به آسیب پذیری این بیماران از نظر جسمیو روانی، بایستی خدمات درمانی امکانپذیر و مناسب برای این بیماران در نظر گرفته شوند تا رضایتمندی این بیماران جلب و سبب تسریع روند بهبودی آنان گردد چرا که هنگامیکه فشار روانی افزایش مییابد، سلامت افراد تحت تأثیر قرار گرفته و علائم ناشی از فشار روانی با اعمال تأثیرات خود، وضعیت جسمانی فرد را نیز تحت تأثیر قرار داده و ممکن است در بروز بیماری یا افزایش شدت بیماری تأثیرگذار باشد. بنابراین نارضایتی بیماران ممکن است با افزایش سطح استرس سبب تضعیف بیشتر سیستم ایمنی و وخیم شدن و افزایش شدت بیماری و یا طولانی شدن دوره بهبودی گردد ]7[.
با توجه به مطالب ذکر شده در خصوص اهمیت بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری دریافت شده در بیمارستانها، و از آن جایی که تاکنون پژوهشی در این زمینه در بیمارستان امام رضا(ع[a4] ) شهر لار صورت نگرفته است، این تحقیق با هدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستان امام رضا (ع) شهر لار طی پاندمیکووید-19 انجام شد.
مواد و روشها
تحقیق حاضر به روش توصیفی در بیمارستان امام رضا (ع) شهر لار در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران بستری در بخشهای مختلف داخلی، جراحی و ویژه بیمارستان بود. روش گردآوری دادهها به این [a5] ترتیب بود که پس از تصویب طرح و دریافت کد اخلاق (IR.SUMS.REC.1399.886)، پژوهشگر با مراجعه به هر یک از بخشهای بستری بیمارستان، تعداد 190 بیمار که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند بهصورت در دسترس انتخاب نمود. فرم مشخصات فردی و پرسشنامه رضایتمندی بیمار از خدمات پرستاری از طریق مصاحبه با بیماران تکمیل شد. حجم نمونه با توجه به کل بیماران بستری که 300 نفر بوده اند از طریق فرمول کوکران محاسبه گردید. در این فرمول در سطح خطای 05/0، مقدار z برابر 96/1 و مقدار d نیز برابر 05/0 در نظر گرفته شد. هم چنین [a6] در این مطالعه میزان p و q برابر حداکثر مقدار آنها [a7] یعنی 5/0 در نظر گرفته شد.
