دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
چکیده: (925 مشاهده)
زمینه و هدف: ابعاد مختلف مراقبت پرستاری بهعنوان یک جزء اساسی از خدمات درمانی از اهمیت بسیاری در جلب رضایت بیمار برخوردار میباشند. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستان امام رضا(ع) شهر لار طی همهگیری کووید-19 انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی که در سال 1399 انجام گردید، 190 بیمار بستری بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد رضایت بیمار، با مصاحبه جمعآوری گردید. به منظور تعیین ارتباط متغیرها از آزمونهای ضریب همبستگی Pearson وSpearmen و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن بیماران 58/14±63/47 سال بود. از مجموع 190 بیمار مورد بررسی، 110 نفر (58 درصد) مرد و 80 نفر (42 درصد) زن بودند. همچنین، سطح تحصیلات 63 نفر (2/33 درصد) زیر دیپلم، 28 نفر (7/14 درصد) دیپلم، 19 نفر (0/10 درصد) فوقدیپلم، 48 نفر (3/25 درصد) لیسانس و 32 نفر (8/16درصد) دارای تحصیلات فوقلیسانس بودند. نتایج نشان داد 24 نفر (6/12 درصد) نظرشان در مورد مؤلفههای رضایتمندی ناراضی، 49 نفر (8/25 درصد) تا حدودی راضی، و 111 نفر (4/58 درصد) نظرشان در مورد این مؤلفهها کاملاً راضی بوده است.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد اکثریت بیماران از خدمات ارائه شده توسط پرستاران، رضایت کامل دارند. ارتقاء کیفیت مراقبتهای پرستاری با اجرای برنامههای آموزشی مدون و بررسی موارد نارضایتی جهت افزایش روز افزون میزان رضایتمندی بیماران توصیه میگردد.
واژههای کلیدی: رضایتمندی بیمار، خدمات پرستاری، بیمارستان، کووید-19، شهر لار
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاري دریافت: 1400/11/21 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار: 1401/2/30