جلد 21، شماره 5 - ( 6-1401 )                   جلد 21 شماره 5 صفحات 514-497 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1400.045


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Basharpoor S, Ahmadi S, Heidari F. The Pattern of Structural Relationships of Mobile Phone Addiction in Male Students Based on Negative Excitement and Boredom Proneness with the Mediating Role of Self-Monitoring: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (5) :497-514
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6596-fa.html
بشرپور سجاد، احمدی شیرین، حیدری فاضله. الگوی روابط ساختاری اعتیاد به تلفن همراه در دانش‌آموزان پسر بر اساس هیجان‌پذیری ‌منفی و استعداد کسالت با نقش میانجی‌گری خودنظارتی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (5) :497-514

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6596-fa.html


محقق اردبیلی
چکیده:   (997 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: وابستگی به تلفن همراه به دلیل میزان بالای وقوع، نرخ رشد سریع و پیامدهای نامطلوب جدی آن به یک مشکل جهانی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری اعتیاد به تلفن همراه در دانش­ آموزان پسر بر اساس هیجان­پذیری ­منفی و استعداد کسالت با نقش میانجی­ گری خودنظارتی انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400 تشکیل داد. از این جامعه، نمونه ­ای به حجم 170 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه­‌های ­ اعتیاد به تلفن همراه، استعداد کسالت، هیجان­ پذیری منفی و خودنظارتی پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که هیجان‌پذیری­ منفی با مقدار ضریب 38/0، استعداد کسالت با مقدار ضریب 27/0 به صورت مستقیم بر اعتیاد به تلفن همراه تأثیر معنادار دارند، همچنین هیجان پذیری منفی با مقدار ضریب 20/0 و استعداد کسالت با مقدار ضریب 12/0 با میانجی‌گری خودنظارتی به صورت غیرمستقیم بر اعتیاد به تلفن همراه تأثیر معناداری دارند (001/0>p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، مداخلات مربوط به کسالت، هیجان پذیری منفی و خودنظارتی جهت آموزش تسهیل فعالیت­ های ارزشمند، مدیریت هیجانات منفی و تمرین منظم خودنظارتی پیشنهاد می­گردد.
واژه­ های کلیدی: اعتیاد به تلفن همراه، خودنظارتی، هیجان ­پذیری منفی، استعداد کسالت، دانش ­آموزان، اردبیل
 
متن کامل [PDF 510 kb]   (611 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (566 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1401/4/3 | پذیرش: 1401/5/23 | انتشار: 1401/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb