جلد 21، شماره 5 - ( 6-1401 )                   جلد 21 شماره 5 صفحات 514-497 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1400.045


XML English Abstract Print


محقق اردبیلی
چکیده:   (266 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: وابستگی به تلفن همراه به دلیل میزان بالای وقوع، نرخ رشد سریع و پیامدهای نامطلوب جدی آن به یک مشکل جهانی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری اعتیاد به تلفن همراه در دانش­ آموزان پسر بر اساس هیجان­پذیری ­منفی و استعداد کسالت با نقش میانجی­ گری خودنظارتی انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400 تشکیل داد. از این جامعه، نمونه ­ای به حجم 170 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه­‌های ­ اعتیاد به تلفن همراه، استعداد کسالت، هیجان­ پذیری منفی و خودنظارتی پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که هیجان‌پذیری­ منفی با مقدار ضریب 38/0، استعداد کسالت با مقدار ضریب 27/0 به صورت مستقیم بر اعتیاد به تلفن همراه تأثیر معنادار دارند، همچنین هیجان پذیری منفی با مقدار ضریب 20/0 و استعداد کسالت با مقدار ضریب 12/0 با میانجی‌گری خودنظارتی به صورت غیرمستقیم بر اعتیاد به تلفن همراه تأثیر معناداری دارند (001/0>p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، مداخلات مربوط به کسالت، هیجان پذیری منفی و خودنظارتی جهت آموزش تسهیل فعالیت­ های ارزشمند، مدیریت هیجانات منفی و تمرین منظم خودنظارتی پیشنهاد می­گردد.
واژه­ های کلیدی: اعتیاد به تلفن همراه، خودنظارتی، هیجان ­پذیری منفی، استعداد کسالت، دانش ­آموزان، اردبیل
 
متن کامل [PDF 510 kb]   (288 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (99 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1401/4/3 | پذیرش: 1401/5/23 | انتشار: 1401/6/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.