Ethics code: IR.IAU.kerman.1399.041
Ebrahimi M, Kamiabi M, Hajipoor Abaie N, Soltani A. Investigating the Factor Structure and Validating the Short Form of the California Social Adaptation Scale in Abused Teenagers in Kerman City in the Corona Crisis: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (9) :923-938
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6660-fa.html
ابراهیمی محمد، کامیابی میترا، حاجیپور عبایی نجمه، سلطانی امان الله. بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی فرم کوتاه مقیاس سازگاری اجتماعی در نوجوانان بدسرپرست شهر کرمان در بحران کرونا: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (9) :923-938
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6660-fa.html
واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان
متن کامل [PDF 420 kb]
(366 دریافت)
|
چکیده (HTML) (553 مشاهده)
متن کامل: (443 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 21، آذر 1401، 938-923
بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی فرم کوتاه مقیاس سازگاری اجتماعی در نوجوانان بدسرپرست شهر کرمان در بحران کرونا: یک مطالعه توصیفی
محمد ابراهیمی[1]، میترا کامیابی[2]، نجمه حاجیپور عبایی[3]، امانالله سلطانی[4]
دریافت مقاله: 25/05/1401 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 02/07/1401 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 20/09/1401 پذیرش مقاله: 22/09/1401
چکیده
زمینه و هدف: بحران کرونا منجر به گسترش فقر در برخی کشورها و افزایش نوجوانان بدسرپرست شده است که این نوجوانان از سازگاری اجتماعی نامطلوبی برخوردار هستند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس سازگاری اجتماعی در نوجوانان بدسرپرست شهر کرمان بود.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی با روش روانسنجی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان بدسرپرست شهر کرمان در سال 1400 بود. تعداد نمونهها بر اساس معیارهای روانسنجی به تعداد 360 نفر برای تحلیل عاملی اکتشافی، 250 نفر برای تحلیل عاملی تأییدی و 100 نفر برای بخش روایی همگرایی تعیین شد. نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش از طریق دو پرسشنامه فرم کوتاه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و پرسشنامه ویژگیهای سازگاری اجتماعی Bell فرم چاپی جمعآوری گردید. برای بررسی روایی مقیاس از روشهای روایی محتوا، همگرا و تحلیل عوامل استفاده شد. پایایی مقیاس بهوسیله روشهای همسانی درونی و پایایی تصنیفی (دو نیمه کردن) ارزیابی گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که فرم کوتاه پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا از شش عامل تشکیل شده و از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. تحلیل عاملی تأییدی نیز مدل شش عاملی را تأیید کرد. این پرسشنامه به همراه پرسشنامه سازگاری اجتماعی Bell اجرا شد که با 24 آیتم از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بود (001/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر که نشان داد مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا 24-آیتمی از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است، میتوان از این مقیاس برای ارزیابی سازگاری اجتماعی در نوجوانان بدسرپرست استفاده نمود.
واژههای کلیدی: سازگاری اجتماعی، نوجوانان بدسرپرست، تحلیل عاملی، اعتباریابی
مقدمه
نوجوانان بدسرپرست یا بیسرپرست نوجوانان 10 تا 18 سال هستند که به علت فوت یک یا هر دوی والدین، شرایط اقتصادی، بیماریهای مزمن و عوامل دیگر آسیبپذیر شدهاند [1]. امروزه به علت شیوع کرونا، تورم افسار گسیخته و مشکلات اقتصادی شاهد افزایش نوجوانان بدسرپرست یا بیسرپرست هستیم [2]. بهطوریکه تخمینها بیانگر 200 میلیون نوجوان بدسرپرست در سطح جهان [3] و 26 هزار نوجوان بیسرپرست در ایران است که رقم قابل توجهی است [4].
از دست دادن عزیزان یا مرگ آنها میتواند فشار زیادی به اطرافیان علیالخصوص نوجوانان وارد نماید [5]. نوجوانان بیسرپرست به این واسطه نشانههایی از استرس، تروما را نشان میدهند و ممکن است رفتارهای مانند گوشهگیری و منفعل، غمگینی، پرخاشگری، ترس، رفتارهای ضداجتماعی داشته باشند [6].
سازگاری اجتماعی (Social adjustment) دربرگیرنده عادات کاری خوب، مهارتهای روابط بینفردی، کنترل عاطفی، انسجام خانوادگی و ماهیت روابط خانوادگی است. سازگاری در نوجوانان به این اشاره دارد که نوجوان تا چه اندازه در روابط خود با سایر نوجوانان و بزرگسالان مقبولیت نشان میدهد [7].
محیط خانه (تعامل بین اعضای یک خانواده) تأثیر بهسزایی بر رفتار سازگاری و رشد کلی نوجوانان دارد [8]. بهطوریکه هر یک از عوامل مرتبط با خانه مانند وضعیت صلاحیت والدین، همکاری بین اعضاء، وضعیت اجتماعی و مالی، ماهیت و اندازه خانواده و غیره به شدت بر سازگاری اجتماعی نوجوان تأثیر میگذارد [9].
در نوجوانان بیسرپرست یا بدسرپرست محیط خانه در شرایط نامناسبی قرار دارد یا اصلاً وجود ندارد، به همین دلیل نوجوانان از گرمای عاطفی والدین برخوردار نیستند و این امر باعث تضعیف تنظیم هیجانی، احساسات منفی، افزایش اضطراب و کاهش سازگاری اجتماعی در نوجوانان میگردد [10].
با توجه به تأثیر ناسازگاری اجتماعی بر رفتارهای پرخاشگرانه، افسردگی، کاهش تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباط مؤثر [11]، تشخیص وضعیت سازگاری اجتماعی میتواند منجر به افزایش کیفیت زندگی و همین طور شناسایی افراد بالقوه در معرض خطر کمک کند [12].
برای ارزیابی سازگاری اجتماعی طیف گستردهای از ابزارهای غربالگری و اندازهگیری مورد استفاده قرار میگیرد، اما اطلاعات کمی در مورد کاربرد آنها در نوجوانان بدسرپرست یا بیسرپرست وجود دارد [13].
همین طور اکثر این ابزارها برای جمعیت بزرگسال غربی توسعه یافتهاند. در صورتی که ارزیابی سازگاری اجتماعی در نوجوانان بدسرپرست نیازمند یک ابزار مفید با توجه به شرایط نوجوانان بدسرپرست ایرانی باشد و هم اعتبار فرهنگی در جامعه ایرانی داشته باشد [14].
بررسی ادبیات موجود در مورد ابزارهای معتبر برای ارزیابی سازگاری اجتماعی در نوجوانان نشان داد که ابزار سازگاری کالیفرنیا یکی از ابزارهایی است که در مطالعات بسیاری برای ارزیابی سازگاری اجتماعی استفاده میشود [17-15] و توانسته است سازگاری اجتماعی را در بین نوجوانان ارزایابی نماید [20-18، 13].
از طرف دیگر تعداد بالای نوجوانان بدسرپرست و افزایش روز به روز این نوجوانان بهواسطه مشکلات اقتصادی، وجود یک ابزار مبتنی بر فرهنگ ایرانی که سازگاری اجتماعی را ارزیابی نماید ضروری است [4].
با این وجود این ابزار تاکنون در ایران برای ارزیابی سازگاری اجتماعی در نوجوانان بدسرپرست یا بیسرپرست استفاده نشده است و همینطور اعتباریابی آن در این جامعه از نوجوانان نیز بررسی نشده است.
بنابراین این تحقیق با هدف تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی فرم کوتاه مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا در نوجوانان بدسرپرست انجام شد.
مواد و روشها
این پژوهش توصیفی از نوع روانسنجی بود که با روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه مورد نظر در پژوهش حاضر کلیه نوجوانان بدسرپرست شهر کرمان در سال 1400 بودند. این مطالعه دارای کد اخلاق از کمیته اخلاق دانشگاه آزاد کرمان است (IR.IAU.1398.95393).
تعداد نمونه برای روایی همگرایی تعداد 100 نفر بر اساس معیار Sanjari و همکاران در نظر گرفته شد [14]. همینطور تعداد نمونههای لازم در تحلیل عاملی اکتشافی برای هر سؤال 15 نفر در نظر گرفته شده است [21]، که با توجه به تعداد سؤالات 360 نفر در نظر گرفته شد. همینطور برای تحلیل عاملی تأییدی تعداد نمونه برابر 250 نفر در نظر گرفته شده است [22]. برای نمونهگیری در روایی همگرا و تحلیل عاملی از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. لازم به ذکر است ابتدا نمونههای روایی همگرایی انتخاب گردید و افراد انتخاب شده از جامعه آماری برای تحلیل عاملی کنار گذاشته شدند.
نمونهگیری به این صورت انجام شد که محقق با مراجعه به مراکز بهزیستی، لیست نوجوانان بدسرپرست را تهیه و سپس بهصورت تصادفی با روش قرعهکشی نمونهها انتخاب شدند. سپس با مراجعه به افراد نمونه، پرسشنامه تحقیق پس از کسب رضایت آگاهانه به آنها ارائه گردید. پرسشنامهها بهصورت فردی توزیع گردید و به هر آزمودنی 60 دقیقه زمان برای پاسخگویی داده شد. تعداد 678 پرسشنامه تکمیل گردید. ویژگیهای جمعیتشناختی شامل جنسیت، سن، رتبه تولد و وضعیت تحصیلی از نمونهها ثبت و جمعآوری شده است.
ملاک ورود به پژوهش شامل داوطلب بودن آزمودنی و نوجوان بدسرپرست یا بیسرپرست بود. ملاک خروج شامل عدم تکمیل پرسشنامهها بود. این پژوهش پس از کسب اجازه آگاهانه از شرکتکنندگان در مطالعه انجام شد. این نکته مهم ذکر گردید که کلیه نکات مندرج در پرسشنامه بهصورت محرمانه باقی خواهد ماند تا آزمودنیها دقیقترین پاسخها را انتخاب نمایند.
آزمون سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (California Social Adjustment Test): این آزمون در سال 1939 برای ارزیابی سازگاری فردی و اجتماعی معرفی شد و در سال 1953 تجدید نظر شد. پرسشنامه دارای 180 سؤال (صحیح=1 و غلط=0) است که 90 سؤال اول مربوط به سازگاری فردی و 90 سؤال دوم مربوط به سازگاری اجتماعی است. روایی و پایایی این مقیاس در تحقیقات مختلف تأیید شده است [31]. در ایران ضریب پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برابر با 84/0 به دست آمده است [23]. روایی و پایایی آن در فرم کوتاه شده این مقیاس که 24 سؤال دارد، به ترتیب 89/0 و 91/0 گزارش شده است [24]. در پژوهش حاضر، از بخش فرم کوتاه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا توسعه داده شده توسط Montgomery استفاده شده است. این بخش از آزمون دارای شش خرده مقیاس: 1- قالبهای اجتماعی، 2- مهارتهای اجتماعی، 3- علائق ضد اجتماعی، 4-روابط خانوادگی، 5- روابط مدرسهای، 6- روابط اجتماعی، و دارای 24 سؤال است [24].
پرسشنامه سازگاری اجتماعی Bell (Bell Social Adjustment Questionnaire): این پرسشنامه توسط Bell ساخته شده است و دارای ۵ مؤلفه سازگاری در خانه، سازگاری شغلی، سازگاری تندرستی، سازگاری عاطفی و سازگاری اجتماعی میباشد. کل آزمون دارای ۳۲ سؤال میباشد و گزینههای آن بله و خیر و نمیدانم، میباشند که گزینه بله ۱ نمره و خیر صفر نمره دارد و در تحقیقات مختلف روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است [29-25]. روایی و پایایی این پرسشنامه در ایران تأیید شده است. در ایران ضریب پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برابر با 81/0 بهدست آمده است. روایی همگرای آن با مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا در مؤلفههای سازگاری در خانه 79/0، سازگاری شغلی 82/0، سازگاری تندرستی 88/0، سازگاری عاطفی 85/0 و سازگاری اجتماعی 91/0 بهدست آمد [29].
تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و LISREL نسخه 8 صورت گرفت. از آمار توصیفی جهت برآورد فراوانی و درصد استفاده شد. برای بررسی روایی محتوایی، نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی برآورد شد [30]. جهت بررسی روایی همگرایی، از ضریب همبستگی Pearson بین نمرات مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا 24-آیتمی و پرسشنامه سازگاری اجتماعی Bell استفاده شد. برای بررسی روایی سازه و تعیین ساختار عاملی مقیاس تحت بررسی، تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش Varimax انجام شد. در این تحلیل عوامل دارای ارزشهای ویژه بیشتر از 1 به عنوان عاملهای اصلی در نظر گرفته شد [31]. تحلیل عاملی تأییدی نیز جهت بررسی برازش مقیاس به کار گرفته شد.
نتایج
نمونه پژوهش شامل 678 نفر شرکت کننده، 371 نفر (72/54 درصد) پسر و 307 نفر (28/45 درصد) دختر بودند. سن 230 نفر (92/33 درصد) 10 تا 12 سال، 251 نفر (02/37 درصد) 13 تا 14 سال و 197 نفر (06/29 درصد) 15 تا 17 سال بود. 82 نفر (09/12 درصد) مقطع ابتدایی، 259 نفر (2/38 درصد) مقطع متوسطه اول و 337 نفر (71/49 درصد) در مقطع متوسطه دوم بودند (جدول 1).
جدول 1- ویژگیهای دموگرافیک نوجوانان بدسرپرست شهر کرمان در سال 1400 (678=n)
متغیر |
|
تعداد |
(درصد) |
جنسیت |
پسر |
371 |
72/54 |
دختر |
307 |
28/45 |
رده سنی (سال) |
10-12 |
230 |
92/33 |
13-14 |
251 |
02/37 |
15-17 |
197 |
06/29 |
رتبه تولد |
فرزند اول |
135 |
91/19 |
فرزند دوم |
216 |
86/31 |
فرزند سوم |
122 |
99/17 |
فرزند چهارم |
76 |
21/11 |
فرزند پنجم |
41 |
05/6 |
فرزند ششم |
28 |
13/4 |
فرزند هفتم |
33 |
87/4 |
فرزند هشتم |
21 |
10/3 |
فرزند نهم |
6 |
88/0 |
وضعیت تحصیل |
مقطع ابتدایی |
82 |
09/12 |
مقطع متوسطه اول |
259 |
20/38 |
مقطع متوسطه دوم |
337 |
71/49 |
جهت بررسی روایی محتوایی پرسشنامه، از نظر 10 متخصص رشته روانشناسی استفاده شد که همه سؤالات آن مورد تأیید قرار گرفت. نسبت روایی محتوایی برای 24 سؤال مقیاس در دامنه 69 تا 100 درصد قرار داشت. بر اساس جدول Lawshe برای ارزیابی 10 متخصص، نسبت روایی محتوایی بالاتر از 62/0 مورد نیاز است و شاخص روایی محتوایی نیز برابر با 73/0 برآورد گردید که مقدار قابل قبولی است. حداقل مقدار قابل قبول شاخص روایی محتوایی برابر با 70/0 است [32].
بهمنظور بررسی همبستگی بین نمرات آزمودنیها در هر گویه و نمره آنها در کل مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا 24-آیتمی، از ضریب همبستگی Pearson استفاده شد. نتایج حاصل از همبستگی گویهها با نمره کل مقیاس، بیانگر آن است که همه گویهها همبستگی مثبت و معنیداری با نمره کل دارند و در دامنه 24/0 تا 40/0 متغیر بودند. بهمنظور بررسی روایی همگرایی، مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا 24-آیتمی در کنار پرسشنامه سازگاری اجتماعی Bell اجرا شد. نتایج نشان داد که همبستگی بین مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا 24-آیتمی با پرسشنامه ویژگیهای سازگاری اجتماعی Bell مثبت معنیدار بود (67/0=r، 001/0>P).
برای پی بردن به اینکه آیا ماتریس همبستگی بین سؤالات مقیاس، از تناسب کافی برای تحلیل عاملی برخوردار است یا نه از اندازه کفایت نمونهگیری و آزمون کرویت Bartlett استفاده شد. نتایج نشان داد که مقدار کرویت Bartlett برای پژوهش حاضر برابر با 74/0 میباشد که نشاندهنده کفایت حجم نمونه است، بنابراین حجم نمونه برای این تحلیل کافی بوده است (005/0=P، 276=df، 58/3017=χ2). نتایج نشان داد اجرای تحلیل عاملی برای دادههای بهدست آمده قابل توجیه است. برای انجام یک تحلیل عاملی خوب در آزمون کفایت نمونهبرداری، ارزشهای 60/0 و بالاتر از آن، مورد نیاز است و در صورتی میتوان گفت که دادهها برای تحلیل عامل مناسب هستند که مقدار آزمون Bartlett در سطح معناداری قابل قبول باشد [33].
نتایج مربوط به تحلیل بار عاملی سؤالات نشان داد که تمامی سؤالات بار عاملی بالای 5/0 داشتند. همینطور نتایج نشان داد که مقیاس از شش عامل اشباع میباشد که بر اساس روش مؤلفههای اصلی با چرخش Varimax در مجموع 68/65 درصد از واریانس مورد نظر را تبیین میکند که به ترتیب عامل اول با 22/11 درصد، عامل دوم با 12/11 درصد، عامل سوم با 92/10 درصد، عامل چهارم با 84/10 درصد، عامل پنجم با 81/10 درصد و عامل ششم با 70/10 درصد از واریانس را تبیین مینمایند. این مقیاس مشتمل بر بعد قالبهای اجتماعی شامل سؤالات 1 تا 4، مهارتهای اجتماعی شامل سؤالات 5 تا 8، علائق ضد اجتماعی شامل سؤالات 9 تا 12، روابط خانوادگی شامل سؤالات 13 تا 16، روابط مدرسهای شامل سؤالات 17 تا 20 و روابط اجتماعی شامل سؤالات 21 تا 24 است (جدول 2).
جدول 2- بار عاملی سؤالات مقیاس سازگاری اجتماعی با استفاده از روش مؤلفههای اصلی با چرخش Varimax در نوجوانان بدسرپرست شهر کرمان در سال 1400 (327=n)
سؤالات |
مؤلفهها |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
وفاداری به عهد و پیمان |
06/0 |
03/0- |
01/0- |
01/0- |
03/0 |
82/0 |
مهربان بودن با افرادی که دوست نداریم |
05/0 |
04/0- |
02/0 |
02/0- |
01/0 |
79/0 |
نزاع با دوستان و همکلاسان |
08/0 |
03/0 |
01/0- |
02/0 |
02/0- |
77/0 |
نزاع برای ثابت کردن نظرات خود |
04/0 |
03/0- |
03/0 |
02/0- |
03/0 |
81/0 |
آزاردهنده بودن رفتار افراد خانواده |
03/0 |
04/0- |
77/0 |
03/0- |
04/0- |
05/0 |
فرار از مدرسه در صورتی که بتوانید |
03/0- |
01/0- |
80/0 |
00/0 |
02/0 |
01/0- |
ضعیف بودن در ورزش |
01/0 |
06/0 |
83/0 |
05/0- |
02/0 |
02/0- |
صحبت کردن با دانش آموزان تازه وارد |
-04/0 |
02/0 |
82/0 |
07/0- |
00/0 |
01/0 |
سختگیری معلمان در تکالیف مدرسه |
83/0 |
06/0 |
01/0 |
00/0 |
05/0- |
03/0 |
شرکت در بازیهای مدرسه |
79/0 |
03/0 |
03/0- |
03/0- |
02/0- |
09/0 |
احساس راحتی در تنهایی |
81/0 |
-02/0 |
02/0- |
03/0- |
01/0 |
07/0 |
بودن در گروه دختران یا پسران |
83/0 |
-01/0 |
01/0- |
04/0 |
02/0- |
04/0 |
اطاعت از قانون |
-02/0 |
05/0 |
01/0 |
00/0 |
81/0 |
02/0 |
هم صحبت شدن با همسایگان |
-10/0 |
02/0 |
03/0- |
03/0 |
80/0 |
03/0 |
کم توجهی بعضی از معلمان |
02/0 |
04/0 |
04/0- |
07/0- |
79/0 |
03/0 |
بازی با دوستان همسایه خود |
02/0 |
03/0 |
07/0 |
05/0- |
81/0 |
03/0- |
پسندیده بودن رفتار شما از سوی همکلاسان |
04/0 |
81/0 |
07/0 |
02/0 |
08/0 |
04/0- |
خوب نبودن بعضی از معلمان |
-03/0 |
81/0 |
00/0 |
09/0- |
00/0 |
00/0 |
موافق نبودن افراد خانواده با شما |
05/0 |
83/0 |
-01/0 |
01/0 |
05/0 |
02/0- |
خوش اخلاقی و بذله گویی |
-01/0 |
82/0 |
-03/0 |
02/0 |
02/0 |
00/0 |
کنارهگیری کردن از افراد خانواده |
-01/0 |
-03/0 |
-02/0 |
78/0 |
07/0- |
04/0- |
لذت بردن از همنشینی با دوستان |
03/0 |
01/0 |
-03/0 |
81/0 |
01/0- |
04/0- |
مهمان بودن را دوست دارید |
-06/0 |
-01/0 |
-07/0 |
81/0 |
03-0 |
02/0- |
آسان بودن پیدا کردن دوستان جدید |
03/0 |
-01/0 |
-03/0 |
80/0 |
04/0- |
01/0- |
در ادامه، شاخصهای کلی برازش مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا 24-آیتمی در جدول 3 ارائه شده است. با توجه به نتایج نسبت مجذور کای به درجه آزادی (Chi squared/df)، شاخص نیکویی برازش (GFI Goodness of Fit Index;)، شاخص نیکویی برازش اصلاح شده (Adjusted Goodness of Fit Index; AGFI)، شاخص برازش هنجارشده (Normed Fit Index; NFI)، شاخص برازش تطبیقی (Comparative Fit Index; CFI)، شاخص برازش افزایشی (Incremental Fit Index; IFI)، شاخص برازش مقتصد هنجارشده (Parsimony Normed Fit Index; PNFI) و ریشه میانگین مجذورات خطای برآورد (Root Mean Square Error of Approximation; RMSEA) میتوان گفت که دادهها از مدل شش عاملی حمایت میکند (جدول 3).
جدول 3- شاخصهای کلی برازش مقیاس سازگاری اجتماعی در نوجوانان بدسرپرست شهر کرمان در سال 1400 (240=n)
شاخص برازرش |
نسبت خی دو به درجه آزادی |
شاخص نیکویی برازش |
شاخص نیکویی برازش اصلاح شده |
شاخص برازش هنجار شده |
شاخص برازش تطبیقی |
شاخص برازش فزاینده |
شاخص برازش اصلاح شده مقتصد |
ریشه میانگین مربعات خطای برآورد |
نتایج |
37/1 |
90/0 |
91/0 |
94/0 |
95/0 |
95/0 |
87/0 |
04/0 |
برازش قابل قبول [35-34] |
1-5 |
9/0تا99/0 |
9/0تا99/0 |
9/0تا99/0 |
9/0تا99/0 |
9/0تا99/0 |
8/0تا90/0 |
0 تا 05/0 |
مدل ضرایب استاندارد در نمودار 1، ارائه شده است. نتایج این نمودار مشخص میکند 24 آیتم پرسشنامه به شش عامل مهم تقسیم شده است که حاکی از تأیید ساختار شش عاملی مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا 24-آیتمی بود.
در این مطالعه بهمنظور بررسی پایایی مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا 24-آیتمی، از روشهای همسانی درونی استفاده شد. بدین منظور، ضریب آلفای کرونباخ دادههای پژوهش محاسبه شد. ضریب آلفای بهدست آمده برای کل مقیاس برابر با 90/0 بود و بههمین ترتیب برای خرده مقیاسهای قالبهای اجتماعی 75/0، مهارتهای اجتماعی 78/0، علائق ضد اجتماعی 81/0، روابط خانوادگی 79/0، روابط مدرسهای 78/0 و روابط اجتماعی 79/0 بهدست آمد. علاوه بر این، ضریب پایایی مقیاس با استفاده از روش تصنیفی نیز محاسبه شد. ضریب تصنیفی برای نیمه اول دادهها (12 سؤال) برابر با 82/0 و برای نیمه دوم دادهها (12 سؤال) برابر با 81/0 و همبستگی بین دو نیمه 83/0 بود. این یافتهها حاکی از ضریب همسانی درونی مطلوب برای مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا 24-آیتمی است (جدول 4).