جلد 21، شماره 9 - ( 9-1401 )                   جلد 21 شماره 9 صفحات 996-987 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.YAZD.REC.1400.053


XML English Abstract Print


دانشگاه یزد
چکیده:   (514 مشاهده)
زمینه و هدف: شواهد از اثربخشی فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی حمایت می­کند. تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر یک دوره تمرینات ایروبیک بر توجه و توانایی‌های ادراکی-حرکتی کودکان پیش ­دبستانی مبتلا به اختلال نقص ­توجه-بیش‌فعالی انجام شد.
مواد و روش­ ها: در مطالعه نیمه تجربی حاضر، تعداد 30 پسر از مراکز پیش­دبستانی شهر اردکان یزد در سال تحصیلی 1400-1399 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره تقسیم ­بندی شدند. گروه آزمایش، 18 جلسه 50 دقیقه‌ای آموزش حرکات ایروبیک را دریافت نمود. از آزمون علمکرد پیوسته (Continues performance test) و لینکن اوزرتسکی (Lincoln-Oseretsky) استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون t دو نمونه مستقل و آزمون t زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: گروه آزمایش نمرات بهتری در پس­آزمون توجه (014/0=p) و توانایی­های ادراکی حرکتی (036/0=p) نسبت به پیش‌آزمون داشتند.
نتیجه­ گیری: به نظر می‌رسد می‌توان در کنار برنامه­ های مختلف توان­بخشی، از آموزش حرکات ایروبیک نیز به عنوان برنامه مکمل استفاده کرد.
واژه­ های کلیدی: ادراکی- حرکتی، ایروبیک، توجه، رشد حرکتی، نقص توجه-بیش فعالی
 
متن کامل [PDF 251 kb]   (298 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (521 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تربيت بدني
دریافت: 1401/5/25 | پذیرش: 1401/8/16 | انتشار: 1401/9/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.