جلد 22، شماره 2 - ( 2-1402 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 128-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.CTB.REC.1401.051


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasouli Magham Z, SALEHI S. The Mediating Role of Death Anxiety and Corona Anxiety in the Relationship between Resilience and Hypochondriasis among Nurses in Tehran: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 22 (2) :111-128
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6848-fa.html
رسولی مقام زهرا، صالحی سمیه. نقش واسطه‌ای اضطراب مرگ و اضطراب کرونا در رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری در پرستاران شهر تهران: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (2) :111-128

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6848-fa.html


استادیار گروه روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
متن کامل [PDF 418 kb]   (434 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (531 مشاهده)
متن کامل:   (802 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، اردیبهشت 1402، 128-111







نقش واسطه‌ای اضطراب مرگ و اضطراب کرونا در رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری در پرستاران شهر تهران: یک مطالعه توصیفی



زهرا رسولی مقام[1]، سمیه صالحی[2]




دریافت مقاله: 16/10/1401 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 23/11/1401 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 06/02/1402 پذیرش مقاله: 09/02/1402



چکیده
زمینه و هدف: اضطراب بیماری (خودبیمارانگاری) یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی است که در طول دوران شیوع کرونا در زندگی افراد و به­ویژه پرستاران و کادر درمان اختلال ایجاد کرده است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه‌ای اضطراب مرگ و اضطراب کرونا در رابطه­ بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری انجام شد.
مواد و روش­ها: در مطالعه توصیفی حاضر، جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستان­های مناطق 10، 14، 15 و 20 شهر تهران در چهار ماه اول سال 1401 بود. تعداد 250 نفر به شیوه نمونه­برداری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش‌نامه خودبیمارانگاری Evans، مقیاس تاب‌آوری Connor و Davidson، مقیاس اضطراب مرگ Templer و پرسش­نامه اضطراب کرونا Alipour و همکاران پاسخ دادند. جهت تجزیه ­و تحلیل داده­ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین تاب‌آوری با اضطراب مرگ، اضطراب کرونا و اضطراب بیماری رابطه آماری منفی و معناداری وجود دارد (05/0P<). بر اساس نتایج پژوهش، تاب‌آوری، اضطراب مرگ و اضطراب کرونا در مجموع 52 درصد از واریانس اضطراب بیماری را تبیین می­کنند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد تاب‌آوری با واسطه اضطراب کرونا (481/2=t،
 541/0-=
β) و اضطراب مرگ (252/2=t، 482/0-=β) بر اضطراب بیماری اثر غیرمستقیم معنادار (واسطهای) دارد (05/0P<).

نتیجه­­گیری: یافته­های پژوهش حاضر نشان دهنده نقش اضطراب مرگ و اضطراب کرونا در تاب‌آوری و اضطراب بیماری است. پیشنهاد می­شود به منظور کاهش و پیش­گیری از اضطراب بیماری، با محوریت کاهش اضطراب مرگ و اضطراب کرونا، ارائه خدمات بهداشت روان در قالب جلسات آموزشی تاب‌آوری انجام گردد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب مرگ، اضطراب کرونا، تاب‌آوری، اضطراب بیماری، پرستار
 


مقدمه
یکی از مهم‌ترین پیامدهایی که در دوران کرونا در اثر آسیب دیدن سلامت روان پرستاران به وجود می‏آید، بروز پدیده اضطراب بیماری (Hypochondriasis) یا خودبیمارانگاری (Hypochondria) در آنان است [1]. اضطراب بیماری یک نوع اختلال روانی است که فرد با وجود برخورداری از سلامت بدنی معتقد است که به یک بیماری جدی مبتلا شده است [2].
نتایج مطالعات پیشین نشان داده است که یکی از روش‏های کاهش اضطراب بیماری در افراد، افزایش میزان تاب‌آوری (Resilience) آنان است [3]. یافته­های پژوهش دیگری نیز نشان داد بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری در پرستاران در طول دوران شیوع ویروس کرونا، ارتباط معنادار و معکوس وجود دارد [4]. تاب‌آوری به عنوان اطمینان فرد نسبت به توانایی­های خود به منظور رویارویی با استرس و داشتن توانایی مقابله­ای و ثبات عاطفی تعریف شده است [5]. در این راستا نظریه تاب‌آوری Seligman بر این باور است که سبک تبیین یا سبک تفکر می‌تواند توانایی افراد در پاسخ‌دهی تاب‌آورانه به ضربه­های غیر­قابل اجتناب در مسیر زندگی را تسهیل نموده و یا به­عنوان مانعی در ­برابر آن‌ها عمل کند [6]. نتایج پژوهش‏های متعددی حاکی از رابطه منفی بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری است [8-7].
پژوهش­ها از وجود رابطه بین اضطراب کرونا (Corona disease anxiety) و اضطراب مرگ (Death anxiety) با اضطراب بیماری خبر داده­اند [9]. اضطراب بیماری عارضه‏ای است که در نهایت ممکن است به بروز سطح بالایی از اضطراب منجر شود [10]. اضطراب مرگ سبب بروز پدیده اضطراب بیماری در دانشجویان می‏گردد، اما تاب‌آوری سبب کاهش اضطراب بیماری می‏گردد [3]. اضطراب مرگ شامل پیش‌بینی مرگ خود و ترس از فرآیند مرگ خویش و افراد مهم زندگی است [10]. در دوران کرونا، پرستاران به دلیل عوامل مختلفی مانند مواجهه با بیماران کرونایی و خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا، درجات مختلفی از اضطراب مرگ را تجربه می‏کند [11]. در این راستا، مطالعات انجام شده نشان می­دهد که رابطه مثبت و معناداری بین اضطراب کرونا و اضطراب مرگ با اضطراب بیماری وجود دارد [14-12].
به دلیل شیوع ویروس کرونا، همه‏گیری این بیماری و آمار بسیار بالای مبتلا شدگان و فوت شدگان، ناشناختگی پیامدها و راه­های درمان بیماری کرونا در جامعه جهانی، اضطراب‏کرونا در بین پرستاران که مستقیماً با بیماران در ارتباط هستند، ایجاد شده است [15]. برخی عوامل مانند ترس از ابتلاء به بیماری، ترس از مرگ، انتشار اخبار غلط و شایعات، تداخل در فعالیت‏های روزمره، مقررات منع یا محدودیت سفر و عبور و مرور، کاهش روابط اجتماعی (خانواده، دوستان و دیگران)، بروز مشکلات شغلی و مالی، و ده­ها عامل، انتظار می‏رود که یکی از مهم‌ترین این نتایج، افزایش اضطراب و اختلالات اضطرابی باشد [12].
از جمله مهم­ترین عواملی که می‏تواند اضطراب کرونا و اضطراب مرگ را در افراد کاهش دهد، تاب‌آوری آنان است [16]. بین تاب‌آوری و اضطراب مرگ، رابطه معنادار و معکوس وجود دارد [17]. میزان بالای تاب‌آوری روان‏شناختی، خطر اضطراب کرونا و اضطراب مرگ را به طور قابل توجهی کاهش می‏دهد [18]. طبق پژوهش‏های انجام شده افراد با تاب‌آوری بالا به رفتارهای سازگارانه‏تر در مواقع اضطرابی دست می‏زنند [19]. نتایج پژوهشی نشان داد که مؤلفه‌های هوش اجتماعی و تاب‌آوری نقش مؤثری در پیش‌بینی اضطراب کرونا دارند [20].
با توجه به اهمیت حفظ سلامت جسمانی و روانی پرستاران در مقابله با بیماری همه­گیر کرونا و عوارض نامطلوب آن، تعیین ارتباط بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری به عنوان یکی از عوارض روانی بیماری کرونا و هم­چنین بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن (مانند اضطراب کرونا و اضطراب مرگ) می‏تواند در شناخت بهتر علل بروز این بیماری مفید باشد [21]. هم‌چنین، تاب‌آوری می‏تواند از بروز مشکلات بکاهد و به نحوی شرایط را مدیریت کند؛ ضروری است که با شناخت دقیق تر و آگاه­سازی، افراد را از نظر روانی در برابر ویروس کرونا ایمن نمود. اما با توجه به شرایط جامعه و اضطرابی که این بیماری در جامعه به وجود آورده و مرگ و میرهای متعدد که این بیماری به جای گذاشته است، اضطراب ناشی از بیماری و اضطراب مرگ، تاب‌آوری افراد را تحت تأثیر قرار داده و به دنبال آن منجر به اضطراب بیماری در بسیاری از افراد به خصوص پرستاران که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند شده است [22]. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه‌ای اضطراب کرونا و اضطراب مرگ در رابطه بین تاب‌آوری با اضطراب بیماری است. با توجه به ادبیات پژوهش، الگوی پیشنهادی این پژوهش در شکل 1 نمایش داده شده است.
 

شکل 1- مدل مفهومی تعیین نقش واسطه­ای اضطراب کرونا و اضطراب مرگ در رابطه بین تاب‌آوری با اضطراب بیماری
 

مواد و روش‌ها
این مطالعه از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل پرستاران بیمارستان‏های مناطق 10، 14، 15 و 20 شهر تهران در چهار ماه اول سال 1401 بود. به دلیل سهولت و دسترسی آسان به پرستاران و همکاری کارکنان این 4 بیمارستان از 4 منطقه شهر تهران انتخاب شده و نمونه‌برداری به روش در دسترس انجام شد. حجم نمونه بر اساس فرمولKline  می‏تواند 5/2 تا 5 برابر تعداد ماده‌های ابزارها و حداقل تعداد نمونه­ها نیز باید 200 باشد [23]. بر اساس پژوهش حاضر، 18 ماده مربوط به پرسش‌نامه اضطراب کرونا، 36 ماده مربوط به پرسش­نامه خودبیمارانگاری، 15 ماده مربوط به مقیاس اضطراب مرگ و 18 ماده مربوط به پرسش‌نامه تاب‌آوری است که مجموعاً 87 ماده می‏شود. بر این اساس تعداد حداقل افراد نمونه (با ضرب نمودن 87 در 5/2)، 218 نفر است. در این پژوهش در جهت احتمال ریزش، حجم نمونه 250 نفر در نظر گرفته شد.
در ابتدا، پس از اخذ مجوز از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و دریافت کد اخلاق (IR.IAU.CTB.REC.1401.051)، جهت اجرای پژوهش، به واحد حراست و واحد پژوهش بیمارستان­های مناطق 10، 14، 15 و 20 شهر تهران (با توجه به در دسترس بودن بیمارستان‌ها در این مناطق) مراجعه و مجوزهای مربوط به اجرای پرسش­نامه­ها بر روی پرستاران اخذ گردید.
قبل از توزیع پرسش‌نامه، به آزمودنی‌ها درباره هدف پژوهش، محتوای پرسش‌نامه و هم‌چنین اصل محرمانه و ناشناس باقی ماندن اطلاعات، آگاهی لازم داده شد و در صورت موافقت آنان سؤالات پرسش­نامه در اختیار آن­ها قرار گرفت. هم­چنین، در ابتدای پرسش‌نامه از شرکت­کنندگان خواسته شد تا به اطلاعات جمعیت‏شناختی (جنسیت، سن و سطح تحصیلات به صورت خودگزارشی) پاسخ دهند (لازم به ذکر است، جمع­آوری اطلاعات بیشتر جمعیت شناختی با توجه به حجم بالای مراجعین جهت دریافت خدمات درمانی و بهداشتی و مشغله کاری کادر پرستاری بیمارستان­های مورد پژوهش، مقدور نبوده است).
معیار ورود به پژوهش شامل: عدم ابتلاء به اختلالات روان‏شناختی بر اساس خود‌اظهاری شرکت‌کنندگان، تمایل و رضایت آگاهانه برای شرکت در پژوهش و حداقل ۲ سال سابقه کار. معیار خروج از پژوهش ناقص بودن پاسخ‌های پرسش‌نامه‌ها بود. جهت گردآوری داده­ها از پرسش‌نامه‌های مقیاس اضطراب بیماری Evans (1980)، مقیاس استاندارد تاب‌آوری Connor و Davidson (2003)، مقیاس اضطراب مرگ Templer (1970) و مقیاس اضطراب کرونا Alipour و همکاران (1398) استفاده شد.
پرسش­نامه خودبیمارانگاری (Evans hypochondria questionnaire): این پرسش­نامه توسط Evans (1980) به ‌منظور آشنایی با تمایلات خودبیمارانگاری طراحی و تدوین شده است [24]. این پرسش­نامه حاوی ۳۶ ماده است که سؤالات 1، 2، 3، 16، 21، 31، 33، 34، 35 و 36 بر مبنای طیف پنج گزینه‌ای لیکرت، (1=خیلی مخالف، 2= مخالف، 3= نظری ندارم، 4= موافق، 5= خیلی موافق)، و 4 تا 1 سؤالات 5، 17 تا 20، 22 تا 30 و 32 به صورت بلی، خیر (1 نمره یا صفر) نمره‌گذاری می‏شوند. حداقل نمره 10 و حداکثر نمره 76 خواهد بود. افراد بر مبنای نمره کسب ‌شده در گروه‌های سالم (کمتر یا مساوی 20)، مرزی (۳۰-۲۱)، خفیف (۴۰-۳۱)، متوسط (۶۰-۴۱) و شدید (بالای ۶۰) قرار می‌گیرند. در پژوهش  Evans(1980)، روایی محتوای ابزار 94/0 و ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. Kim و همکاران (2013) در پژوهش خود برای این پرسش­نامه، اعتبار از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (79/0) را مطلوب گزارش نمودند [25]. در پژوهش Talaei و همکاران روایی محتوایی نسخه فارسی (93/0) این پرسش­نامه مناسب ارزیابی شده است. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در پژوهش فوق برای این پرسش‌نامه 89/0 برآورد شد [26]. در پژوهش حاضر نیز اعتبار این پرسش­نامه به روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که مقدار آن 79/0 محاسبه شد.
مقیاس تاب‌آوری (Connor-Davidson Resilience Scale): این مقیاس توسطConnor-Davidson  (2003) با مرور منابع پژوهشی ۱۹۹۱- ۱۹۷۹ حوزه تاب‌آوری با 25 ماده تهیه شد [27]. تهیه‌کنندگان این مقیاس بر این باورند که این مقیاس به خوبی قادر به تفکیک افراد تاب‌آور از غیرتاب‌آور در گروه­های بالینی و غیربالینی بوده و می‏تواند در موقعیت­های پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار گیرد. این آزمون دارای ۵ عامل: تصور شایستگی و صلاحیت فردی، تحمل اثرات منفی و قوی بودن در برابر تنش، پذیرش مثبت تغییر، خودکنترلی و تأثیرات معنوی است. زیرمقیاس تصور از شایستگی و صلاحیت فردی: ماده­های ۲۵، ۲۴، ۲۳، ۱۷، ۱۶، ۱۲،۱۱، ۱۰، زیرمقیاس تحمل اثرات منفی و قوی بودن در برابر تنش: ماده‌های ۲۰، ۱۹، ۱۸، ۱۵، ۱۴، ۷، ۶، زیرمقیاس پذیرش مثبت تغییر: ماده‌های ۸، ۵، ۴، ۲، ۱، زیرمقیاس خودکنترلی: ماده‌های ۲۲، ۲۱، ۱۳ و زیرمقیاس تأثیرات معنوی: ماده­های ۹ و ۳. این مقیاس در طیف لیکرت بین صفر (کاملاً نادرست) تا چهار (همیشه درست) نمره­گذاری می‏شود. بنابراین حداقل نمره برای این مقیاس صفر و حداکثر نمره 100 است. در پژوهش Connor-Davidson با توجه به این­که ضریب آلفای کرونباخ 81/0 به دست آمد، اعتبار آن مطلوب گزارش شد [27]. روایی همگرا نیز از طریق همبستگی با مقیاس سرسختی روان­شناختی و خودکارامدی به ترتیب 63/0 و 59/0 به دست آمده است که همگی معنادار بوده اند. هم‌چنین، در پژوهش Khoshouei روایی پرسش‌نامه به روش روایی محتوایی مقیاس، 92/0 و اعتبار آن به روش ضریب آلفای کرونباخ 78/0 گزارش شد که مقدار آن مطلوب بود [28]. در پژوهش حاضر نیز اعتبار این پرسش‌نامه به روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که مقدار آن 77/0 محاسبه شد. هم­چنین، ضریب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاس تصور شایستگی و صلاحیت فردی 79/0، زیرمقیاس تحمل اثرات منفی و قوی بودن در برابر تنش 81/0، زیرمقیاس پذیرش مثبت تغییر 77/0، زیرمقیاس زودکنترلی 78/0 و زیرمقیاس تأثیرات معنوی 75/0 محاسبه شد.
مقیاس اضطراب مرگ (Templer death anxiety scale): این مقیاس توسط Templer در سال 1970 طراحی شد که ابزاری برای اندازه­گیری اضطراب مربوط به مرگ بوده که بیشترین کاربرد را در نوع خود داشته است [29]. این مقیاس، پرسش‌نامه‌ای خود اجرایی متشکل از 15 ماده بلی- خیر است. زیرمقیاس‌ها شامل: 1) اضطراب مرگ صرف، 2) عامل عمومی، و 3) ترس از درد و جراحی است. پاسخ بلی نشانه وجود اضطراب در فرد است. دامنه نمره­های این مقیاس از صفر تا پانزده است و نمره زیاد (نمره بالاتر از متوسط) معرف درجه‌ بالایی از اضطراب مرگ است. به این ترتیب نمره­های این مقیاس بین صفر تا ۱۵ متغیر است که نمره بالا معرف اضطراب بالاتر افراد در مورد مرگ است. Templer (۱۹۷۰) ضریب بازآزمایی مقیاس را 83/0 و روایی محتوای ابزار 87/0 به دست آورده است [29]. Saggino و Kline، ضرایب آلفای کرونباخ را برای عامل‌های سه‏گانه‌ای که با روش تحلیل عوامل و ویرایش ایتالیایی این مقیاس به دست آمده‌اند، به ترتیب 68/0 ، 49/0 و 60/0 گزارش کرده‌اند [30]. در پژوهش Rajabi و Bohrani، برای بررسی روایی، از مقیاس اضطراب آشکار استفاده شد که ضریب همبستگی 34/0 گزارش شد. وی هم‌چنین در پژوهش خود برای بررسی اعتبار از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده کرد که مقدار آن 73/0 به دست آمد [31]. در پژوهش حاضر نیز اعتبار این پرسش‌نامه به روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که مقدار آن 74/0 محاسبه شد. هم­چنین، ضریب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاس اضطراب مرگ صرف 71/0، زیرمقیاس عامل عمومی 73/0 و زیرمقیاس ترس از درد و جراحی 80/0 محاسبه شد.
پرسش‌نامه اضطراب کرونا: این پرسش‌نامه شامل 18 ماده است که در سال 1398 توسط Alipour و همکاران به منظور انجام پژوهشی با موضوع اعتباریابی مقدماتی مقیاس اضطراب بیماری کرونا (Corona Disease Anxiety Scale; CDAS) در نمونه ایرانی ساخته شده است. این نسخه پرسش‌نامه در ایران ساخته و اعتبار یابی شده است. پرسش‌نامه شامل 2 زیر مقیاس است که ماده­های 1 تا 9 علائم روانی ناشی از کرونا و ماده­های 10 تا 18 علائم جسمانی را می‏سنجد. این ابزار در طیف 4 درجه­ای لیکرت (هرگز، گاهی اوقات، بیشتر اوقات و همیشه) ساخته شده است که گزینه هرگز نمره (0) و همیشه نمره (3) را به خود اختصاص داده است. بنابراین کمترین و بیشترین نمره­ای که افراد پاسخ‌دهنده در این پرسش­نامه کسب می‏کنند 0 تا 54 است. نمرات بالا در این پرسش­نامه نشان­دهنده سطح بالاتری از اضطراب افراد است. این پرسش­نامه با استفاده از روش همسانی درونی به شیوه آلفای کرونباخ اعتباریابی شد. اعتبار این ابزار بعد از طراحی شدن آن، با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای عامل اول (88/0) و برای عامل دوم (87/0) و برای کل پرسش‌نامه (91/0) به دست آمده است که با توجه به این که از 7/0 بیشتر به دست آمده اعتبار پرسش­نامه تأیید شده است. هم‌چنین، با استفاده از تحلیل عاملی (تحلیل اکتشافی) روایی سازه اندازه‌گیری شد. مقدار Guttman برای عامل اول (88/0) و عامل دوم (86/0) به دست آمده که این مورد نیز حاکی از تأیید روایی ابزار ساخته شده بوده است. در پژوهش Alipour و همکاران مقدار آلفای کرونباخ برای مؤلفه علائم روانی 89/0، برای علائم جسمانی 86/0 و برای کل پرسش­نامه 91/0 به دست آمده بود [32]. در پژوهش حاضر نیز اعتبار این پرسش‌نامه به روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که مقدار آن 91/0 محاسبه شد. هم‌چنین، ضریب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاس علائم روانی 92/0 و برای زیرمقیاس علائم جسمانی 89/0 محاسبه شد.
در پژوهش حاضر بعد از تکمیل پرسش‌نامه‌ها، ابتدا داده‌های مورد نیاز از پرسش‌نامه‌ها استخراج و مورد تحلیل قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار AMOS نسخه 24 و از آزمون همبستگی Pearson، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری (Structural equation modeling) و تحلیل مسیر (Path analysis) و رویکرد بیشینه احتمال (Maximum likelihood) استفاده شد. سطح معناداری در آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
بررسی یافته­های توصیفی نشان داد که بر اساس جنسیت پاسخ­دهندگان که 70 نفر (معادل 28 درصد) در گروه زنان و 180 نفر (معادل 72 درصد) در گروه مردان، بر اساس سن پاسخ­دهندگان 107 نفر (معادل 8/42 درصد) در گروه سنی 30 تا 35 سال، 60 نفر (معادل 24 درصد) در گروه سنی 36 تا 40 سال، 53 نفر (معادل 2/21) در گروه سنی 41 تا 45 سال و 30 نفر (معادل 12 درصد) در گروه سنی 46 سال و بالاتر و بر اساس میزان تحصیلات 8 نفر (معادل 2/3 درصد) در گروه کاردانی، 147 نفر (معادل 8/58 درصد) در گروه کارشناسی، 80 نفر (معادل 32 درصد) در گروه کارشناسی ارشد و 15 نفر (معادل 6 درصد) در گروه دکتری بودند.
Kline براین باور است، به منظور ارزیابی مفروضه نرمال بودن شکل توزیع داده­ها در پژوهش­های با حجم نمونه بالاتر از 100 از شاخص­های کجی و کشیدگی استفاده شود. او معتقد است در صورتی که مقادیر کشیدگی در محدوده (3 ±) و کجی در محدوده (2 ±) باشد، توزیع داده‌های متغیر نرمال است [23]. بنابراین، ارزیابی شاخص‌های کشیدگی و چولگی در جدول 1 نشان می‌دهد که توزیع داده‌های تک ‌متغیری در پژوهش حاضر نرمال است و هیچ یک از متغیرهای پژوهش انحراف جدی از توزیع بهنجار ندارند.
یافته­های حاصل از بررسی توصیف داده‌ها (میانگین، انحراف استاندارد، حداقل، حداکثر، چولگی و کشیدگی) در جدول 1 گزارش شده است.
 

جدول 1- شاخص­های توصیفی متغیرهای پژوهش در پرستاران شهر تهران در سال 1401 (250=n)
متغیر میانگین انحراف حداقل حداکثر چولگی کشیدگی
اضطراب کرونا 13/35 13/6 13 49 415/1- 233/1
اضطراب مرگ 12/9 02/2 4 14 174/0 355/0-
تاب‌آوری 40/49 13/11 17 83 168/0- 251/1
اضطراب بیماری 50/41 48/9 15 68 212/0- 805/0
 
در ادامه به منظور ارزیابی همگنی واریانس‌ها (مفروضه همگنی واریانس‌ها به این معنا است که واریانس خطاها در سطوح مختلف متغیر وابسته یکسان است)، نمودار پراکندگی واریانس‌های استاندارد شده خطاها (Standardized residuals) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون، 251/0=P و آماره 358/1=F نشان داد. با توجه به این­که مقدار P بزرگ­تر از 05/0 بود لذا مفروضه همگنی واریانس­ها در بین داده­های پژوهش حاضر برقرار است.
به منظور بررسی رابطه بین اضطراب کرونا، اضطراب مرگ، تاب‌آوری و اضطراب بیماری، از آزمون همبستگی Pearson استفاده شد که نتایج نشان داد بین اضطراب کرونا و اضطراب مرگ (451/0=r، 001/0=P)، بین اضطراب کرونا و اضطراب بیماری (475/0=r، 001/0=P)، و بین اضطراب مرگ و اضطراب بیماری (405/0=r، 002/0=P)، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم­چنین، بین اضطراب کرونا و تاب‌آوری (431/0-=r ، 001/0=P)، بین اضطراب مرگ و تاب‌آوری (356/0-=r ، 004/0=P)، و بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری (328/0- =r، 006/0=P)، رابطه منفی و معناداری وجود دارد. با توجه به تأیید ارتباط معنادار بین متغیرهای پژوهش (اضطراب کرونا، اضطراب مرگ، تاب‌آوری و اضطراب بیماری) با یکدیگر امکان بررسی نقش واسطه­ای اضطراب کرونا و اضطراب مرگ در رابطه بین تاب‌آوری با اضطراب بیماری فراهم است.
هم‌خطی چندگانه بین متغیرهای پژوهش (متغیرهای پیش‌بین) مفروضه دیگر مدل معادلات ساختاری است که با استفاده از عامل تورم واریانس (Variance inflation factor; VIF) و ضریب تحمل (Tolerance)  مورد بررسی قرار گرفته و در جدول 2 گزارش شده است. نتایج حاصل از بررسی هم­خطی چندگانه در جدول 2 نشان می­دهد با توجه به این که ضریب تحمل و تورم واریانس متغیرهای پیش­بین به ترتیب بزرگ‌تر از 1/0 و کوچک‌تر از 10 بود، ضریب تحمل و تورم واریانس در دامنه پذیرش قرار دارند. بنابراین، بین متغیرهای پژوهش هم­خطی چندگانه وجود ندارد. با تأیید برقراری مفروضه­ها، امکان اجرای آزمون فراهم و نتایج آن معتبر است.
 
جدول2- نتایج بررسی هم­خطی چندگانه متغیرهای پیش­بین اضطراب کرونا، اضطراب مرگ و تاب‌آوری در پرستاران شهر تهران در سال 1401 (250=n)
متغیر شاخص­های هم­خطی چندگانه
ضریب تحمل تورم واریانس (VIF)
اضطراب کرونا 421/0 375/2
اضطراب مرگ 512/0 953/1
تاب‌آوری 498/0 008/2
 
شاخص مجذور خی 16/267 و غیرمعنادار است که برازش خوبی را نشان می­دهد. مقادیر شاخص نیکویی برازش (Goodness of fit index; GFI)، شاخص برازش مقایسه‌ای (Comparative fit index; CFI) و شاخص نیکویی برازش انطباقی (Adjusted goodness of fit index; AGFI) به ترتیب 99/0، 92/0 و 93/0 هستند. از آن جایی که مقدار این شاخص­ها بالاتر یا مساوی با 90/0 می‌باشند، این مدل برازش مناسبی با داده­ها دارد. هم­چنین، خطای ریشه مجذور میانگین تقریب (Root mean square error of approximation; RMSEA) برابر با  068/0 است که کمتر از 08/0 بوده و شاخص برازندگی غیر تطبیقی (Non-normed fit index; NFI) 915/0 می‌باشد، برازش خوبی را نشان می­دهند [33]. در کل شاخص‌های برازش مدل، حاکی از برازش مناسب مدل پیشنهادی بر روی داده‌های این پژوهش هستند. مدل مفروض این پژوهش، به علت وجود خرده مقیاس­ها برای هر مقیاس و در نتیجه به دلیل وجود متغیر مکنون از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری (Structural equation modeling; SEM) که به عنوان واحد تحلیل عامل تأییدی و تحلیل مسیر به حساب می آید، است. نتایج حاصل از اجرای مدل معادلات ساختاری برای نقش واسطه­ای اضطراب مرگ و اضطراب کرونا در رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری در شکل 2 با ضرایب استاندارد و معناداری ضرایب هر یک از مسیرها به نمایش در آمده است. همان­طور که در شکل 2 مشاهده می‌شود، پارامترهای ضرایب مسیر در مدل ساختاری که همان ضرایب بتا در معادله رگرسیون هستند، ضرایب همبستگی بین متغیرهای مکنون و نشانگرهای (متغیرهای اندازه گیری شده) آن همراه با واریانس خطای نشانگرها در مدل اندازه‌گیری آمده است. بین متغیر مکنون برون‌زای تاب‌آوری و نشانگرهای آن، به ترتیب همبستگی 816/0، 822/0، 746/0، 815/0، 777/0، بین متغیر مکنون واسطه‏ای اضطراب مرگ و نشانگرهای آن، به ترتیب همبستگی 840/0، 768/0 و 805/0 و هم­چنین بین متغیر مکنون واسطه‏ای اضطراب کرونا و نشانگرهای آن، به ترتیب همبستگی 765/0، 853/0 وجود دارد.
جهت آزمون سؤال پژوهش بر اساس روش بوت‏استرپ (Bootstrap)  ضرایب تخمین استاندارد نشده و استاندارد شده مسیرهای مدل ارایه شده جهت بررسی ارتباط بین متغیرهای مکنون (اثرات مستقیم، غیر مستقیم و کلی اضطراب مرگ و اضطراب کرونا در رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری که برگرفته از مدل ساختاری است) در جداول 3 و 4 منعکس شده است.
بر اساس آزمون معناداری t، مقدار t باید از 96/1 بالاتر باشد تا مسیر تأیید شود. نتایج حاصل از آزمون تحلیل مسیرهای مدل ارائه شده در جدول 4 نشان می­دهد اثر مستقیم تاب‌آوری بر اضطراب بیماری (001/0>P، 98/4 = t، 33/0- =β)، تاب‌آوری بر اضطراب کرونا (001/0>P، 61/10-=t، 45/0- =β) و تاب‌آوری بر اضطراب مرگ (001/0>P، 53/5- = t، 37/0- =β) به صورت منفی معنادار است. هم‌چنین، اثر مستقیم اضطراب مرگ بر اضطراب بیماری (001/0>P، 16/7 = t، 41/0 =β) و اضطراب کرونا بر اضطراب بیماری (05/0>P، 65/12 = t، 48/0 =β) به صورت مثبت معنادار است. 
 

شکل 2- مدل نهایی آزمون شده پژوهش بر اساس نقش واسطه­ای اضطراب کرونا و اضطراب مرگ در رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری در پرستاران شهر تهران در سال 1401 (250=n)

جدول 3- ضرایب مسیر مستقیم نقش واسطه­ای اضطراب کرونا و اضطراب مرگ در رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری در پرستاران شهر تهران در سال 1401 (250=n)
متغیرهای پژوهش پارامتر استاندارنشده (b) پارامتر استاندارشده (β) خطای استاندارد (S.E) آزمون معناداری (t)
تاب‌آوری بر اضطراب بیماری 13/0- 33/0- 02/0 98/4-
تاب‌آوری بر اضطراب کرونا 27/0- 45/0- 03/0 61/10-
تاب‌آوری بر اضطراب مرگ 36/0- 37/0- 01/0 53/5-
اضطراب مرگ بر اضطراب بیماری 12/0 41/0 07/0 16/7
اضطراب کرونا بر اضطراب بیماری 25/0 48/0 03/0 65/12
 
بر اساس مسیرهای آزمون شده در مدل و نتایج جدول 4، مشاهده می­شود اثر غیرمستقیم تاب‌آوری بر اضطراب بیماری از طریق متغیر واسطه‏ای اضطراب مرگ (15/0- = β) و اثر کل تاب‌آوری بر اضطراب بیماری از طریق متغیر واسطه‏ای اضطراب مرگ (48/0- = β) به صورت منفی معنادار است. هم‌چنین، اثر غیرمستقیم تاب‌آوری بر اضطراب بیماری از طریق متغیر واسطه‏ای اضطراب کرونا (21/0- = β) و اثر کل تاب‌آوری بر اضطراب بیماری از طریق متغیر واسطه‏ای اضطراب کرونا (54/0- = β) به صورت منفی معنادار است. هم­چنین، با توجه به جدول 5 مجموع مجذور همبستگی­های چندگانه برای اضطراب بیماری برابر با 52/0 به دست آمده است. این یافته بیانگر آن است که متغیرهای تاب‌آوری، اضطراب مرگ و اضطراب کرونا در مجموع 52 درصد از واریانس اضطراب بیماری را تبیین می­کنند. جهت بررسی اثر غیر مستقیم تاب‌آوری بر اضطراب بیماری از طریق متغیر واسطه­ای اضطراب مرگ و اضطراب کرونا از آزمون Sobel استفاده شده است. آزمون Sobel برای انجام استنباط در مورد معنادار بودن یا معنادار نبودن نقش متغیر واسطه­ای در بررسی اثرات غیرمستقیم متغیرها به­کار می رود. در پژوهش حاضر، میزان t به دست آمده از رابطه میان تاب‌آوری و اضطراب بیماری با نقش واسطه­ای اضطراب مرگ در آزمون Sobel، 25/2 می‌باشد که از میزان 96/1 بیشتر است (05/0>P). در نتیجه می‌توان بیان کرد که نقش واسطه‌ای اضطراب مرگ در ارتباط بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری تأیید می‌شود. از طرفی دیگر، میزان t به دست آمده از رابطه میان تاب‌آوری و اضطراب بیماری با نقش واسطه‌ای اضطراب کرونا در آزمون Sobel، 48/2 می‏باشد که از میزان 96/1 بیشتر است (05/0>P). در جدول 4 به ضریب اثر غیرمستقیم متغیرهای واسطه­ای اشاره می­شود که هر چقدر مقدار آن بزرگ­تر باشد و به عدد یک نزدیک­تر باشد بیانگر نقش واسطه‌ای قوی­تر یک متغیر میانجی است. در جدول 4، برای اضطراب مرگ ضریب 15/0- و برای اضطراب کرونا ضریب 21/0- نشان داده شده است. در نتیجه می­توان بیان کرد که نقش واسطه‏ای اضطراب کرونا در ارتباط بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری تأیید می‏شود.
 
جدول 4- ضرایب استاندارد کل، مستقیم و غیرمستقیم در مدل نقش واسطه­ای اضطراب کرونا و اضطراب مرگ در رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری در پرستاران شهر تهران در سال 1401 (250=n)
مسیرها اثر مستقیم اثر غیر مستقیم آزمون معناداری اثر
غیرمستقیم (t)
اثر کل واریانس
تبیین شده
تاب‌آوری بر اضطراب بیماری
(با واسطه­گری اضطراب مرگ)
33/0- 15/0- 225/2 48/0-
52/0
تاب‌آوری بر اضطراب بیماری
(با واسطه­گری اضطراب کرونا)
33/0- 21/0- 481/2 54/0-
 
بحث
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه­ای اضطراب مرگ و اضطراب کرونا در رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری انجام شد. اضطراب ناشی از کرونا و اضطراب مرگ، تاب‌آوری افراد را تحت تأثیر قرار داده و به­دنبال آن منجر به اضطراب بیماری در بسیاری از افراد به­خصوص پرستاران که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند شده است که اهمیت و جایگاه این پژوهش را در مقایسه با پژوهش­های پیشین از جهت نوع­آوری نشان می دهد. نتایج نشان داد که بین تاب‌آوری با اضطراب بیماری رابطه منفی معناداری وجود دارد. یعنی هر چقدر تاب‌آوری پرستاران بیشتر باشد، اضطراب بیماری در آن­ها کمتر است و بالعکس. این نتیجه با یافته­های پژوهش­های پیشین همسو است [9-8].
در تبیین یافته­های فوق، مبنی بر وجود رابطه معنادار میان تاب‌آوری با اضطراب بیماری می­توان گفت که افزایش میزان تاب‌آوری افراد می‏تواند راهی برای مقابله با شرایط استرس­زا و بهبود اختلالات بیماری­زا باشد. تاب‌آوری به عنوان اطمینان فرد نسبت به توانایی­های خود به منظور رویارویی با استرس و داشتن توانایی مقابله­ای و ثبات عاطفی تعریف شده است. افرادی که تاب‌آوری کمی دارند ممکن است روی احساس­های بدنی تمرکز کنند و آن­ها را سوء تعبیر کنند و به دلیل طرح‌واره ­شناختی غلط آن­ها را یک هشدار تلقی کنند که در نهایت به اضطراب بیماری مبتلا می­شوند. مکانیزم تاب‌آوری در کاهش اضطراب به این نحو عمل می‏کند که مؤلفه­های اصلی آن مانند اعتماد به نفس، شایستگی شخصی، اعتماد به غرایز، پذیرش مثبت تغییر، کنترل و تأثیرات معنوی هنگام قرارگرفتن در شرایط اضطرابی اجازه بروز اضطراب را نمی‏دهد [1].
هم­چنین، نتایج نشان داد بین تاب‌آوری با اضطراب کرونا رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر با یافته­های پژوهش­های پیشین همسو بود [36-34]. در تبیین این یافته می­توان گفت اضطراب به عنوان جزئی از آشفتگی روان‌شناختی و تهدیدی برای سلامت روان است که سبب مشکلات متعددی برای پرستاران می شود که قشر بسیار مهم در شرایط حساس کنونی ناشی از ویروس کرونا هستند. در زمان حاضر، افزایش آسیب­های روانی ناشی از شیوع بیماری‌های واگیردار در جامعه بسیار قابل توجه است که به طبع آن ترس و اضطراب افراد افزایش می یابد. لذا تاب‌آوری، با بالا بردن آستانه تحمل، پریشانی­های روان­شناختی را کاهش داده و به عنوان عاملی تأثیرگذار در کنترل اضطراب ناشی از کرونا در پرستاران قلمداد می‏شود. بر اساس نظریه تاب‌آوری Seligman، چگونگی تفکر می­تواند توانایی افراد در پاسخ­دهی تاب‌آورانه به دست­انداز­ها و ضربه­های غیر­قابل اجتناب در مسیر زندگی را تسهیل کند و یا به­عنوان مانعی در­برابر آن­ها عمل کند. از آن­جایی که با افزایش اضطراب ناشی از کرونا، سبک و نحوه تفکر تحت تأثیر خود قرار می­دهد و مطلوبیت آن کاهش می­یابد، لذا بر اساس این نظریه، تاب‌آوری فرد نیز کاهش می‏یابد [36].  
نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین تاب‌آوری با اضطراب مرگ رابطه منفی و معنادار وجود دارد. این نتایج با یافته­های حاصل از پژوهش پیشین همسو است [38-37]. در تبیین یافته­های فوق می­توان گفت اندیشیدن به مرگ ترسناک بوده و اغلب مردم ترجیح می‏دهند به آن فکر نکنند، زیرا اضطراب و ترس از مرگ، تجربه ناخوشایند و رایج است. در این میان تاب‌آوری از مؤلفه­های بسیار مهمی است که باعث بهبود آرامش درونی افراد بخصوص در دوران کووید-19 شده بود. در این راستا نظریه توانمندی محور، یکی از مهم­ترین تئوری‌های تاب‌آوری بوده که مشابه روان‏شناسی انسان­گرا یا تحول مثبت فرد است. این نظریه بر رشد توانمندی­ها، استعدادهای طبیعی، صلاحیت و شایستگی فرد برای ایجاد یک سازگاری موفقیت­آمیز و مثبت در تعامل با دنیای بیرونی تأکید دارد. منظور از واژه مثبت، رفع و اصلاح نقض و کمبودها و برنامه­ریزی برای افزایش توانمندی فرد است. از آن­جایی که اضطراب مرگ به آرامش درونی افراد وابسته است، بنابراین تاب‌آوری بر اساس نظریه توانمندی محور با بهبود آرامش درونی افراد، اضطراب مرگ را کاهش می‏دهد [37].
پژوهش حاضر هم­چنین نشان داد که بین اضطراب مرگ و اضطراب کرونا با اضطراب بیماری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یعنی هر چقدر اضطراب مرگ و اضطراب کرونا در پرستاران بیشتر گردد اضطراب بیماری آنان بیشتر می‏شود و بالعکس [13-12]. در تبیین یافته­های فوق مبنی بر وجود رابطه معنادار میان اضطراب مرگ با اضطراب بیماری می­توان گفت که خطر ابتلاء به اختلال روانی و اضطراب بیماری در هر زمان و مکان برای انسان وجود داشته و دارد. از این رو، شناخت این اختلالات و میزان شیوع و بروز آن­ها امری لازم به نظر می‏رسد. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی، جهان در طول دو دهه آینده شاهد تغییرات عمده­ای در زمینه اپیدمیولوژی بیماری‏ها و نیازهای بهداشتی افراد است؛ این اضطراب اکثراً منجر به اضطراب از مرگ می‏گردد [39]. بر اساس نظریه شناختی، حالاتی مانند مضطرب بودن، تأثیر متفاوتی نسبت به حالات عادی افراد در بروز پدیده خوبیمارانگاری دارد. به بیانی دیگر، تجربیات جسمی، در معنی دادن پدیده‏ها برای افراد و تفکرات آن­ها نسبت به وضعیت خود، تأثیر خواهد داشت. یکی از مهم­ترین اختلالات روانی در دوران کرونا، اضطراب بیماری افراد است که به دلیل اضطراب ناشی از کرونا در آن­ها ایجاد شده است. در این راستا یکی از نظریات مهم در مـورد اختلال خـودبیمارانگاری، نظریه روان‌پویشی است کـه بـر طبـق آن احساسات و هیجانات منفی باعث بروز اضطراب بیماری می گردد. از آن­جایی که اضطراب ناشی از کرونا، نوعی احساس منفی و ناخوشایند است بر طبق این نظریه، این معضل باعث بروز پدیده اضطراب بیماری در فرد می‏گردد [17]
در پژوهش حاضر، هم­چنین مشخص شد که تاب‌آوری از طریق متغیرهای واسطه‏ای اضطراب مرگ و اضطراب کرونا، اضطراب بیماری را در افراد پیش­بینی می‏کند. نتیجه به دست آمده با نتایج حاصل از پژوهش­های پیشین همسو است [9-8]. در تبیین یافته­های فوق می‏توان گفت اضطراب عاملی است که به طور معکوس از تاب‌آوری تأثیر پذیرفته و به طور مستقیم بر اضطراب بیماری تأثیر می­گذارد. تاب‌آوری بالا به طور مستقیم باعث کاهش اضطراب بیماری شده و به طور غیرمستقیم از طریق کاهش اضطراب (اضطراب کرونا و اضطراب مرگ) باعث کاهش اضطراب بیماری در فرد می‏شود. نظریه­ شناختی ناظر بر ایـن اسـت که اختلال اضطراب بیماری شکل دیگری از سایر اخـتلالات روانـی است و بیش از همه با اختلالات اضـطراب و افسردگی ارتباط دارد و در بالین بیمار جداسازی ایـن اخـتلالات از یکدیگر امری دشوار است و در بسیاری از موارد اختلال اضطراب بیماری نادیـده گرفتـه می‏شـود [9].
این پژوهش با محدودیت­هایی همراه بود. یکی از این محدودیت­ها تعمیم نتایج بود که نمونه­های مورد مطالعه در پژوهش حاضر شامل پرستاران بیمارستان­های مناطق 10، 14، 15 و 20 شهر تهران به صورت مقطعی بوده است. پیشنهاد می­شود در پژوهش­های آینده علاوه بر پرسش­نامه از دیگر ابزا­رها شامل مصاحبه، مشاهده بالینی جهت جمع­آوری اطلاعات استفاده شود. برای ارائه نتایج کامل­تر در زمینه موضوع پیشنهاد می­شود در پژوهش­های آتی دامنه پژوهش به سایر استان­ها و شهرها گسترش داده شود و در نمونههایی با حجم بزرگ­تر انجام شود. این مطالعه نقش عوامل شخصی بالقوه که می‏توانند رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب بیماری و نقش واسطه اضطراب مرگ و اضطراب کرونا را تحت­ تأثیر قرار دهد، مورد بررسی قرار نداده است. از این رو به پژوهش­گران آینده و علاقمند در این حوزه پیشنهاد می­گردد در پژوهش خود به نقش عوامل تعدیل­گری همچون وضعیت تأهل و سابقه کار در بررسی روابط توجه کنند. هم­چنین، نقش سایر متغیرها از جمله افسردگی، سبک­های زندگی و حمایت‏های خانوادگی مختلف بر پرستاران در پژوهش­های آتی بررسی شود.
نتیجه‌گیری
یافته­های پژوهش حاضر نشان دهنده نقش اضطراب مرگ و اضطراب کرونا بر تاب‌آوری و اضطراب بیماری است. توصیه می­شود به منظور کاهش و پیش­گیری از اضطراب بیماری، با محوریت کاهش اضطراب مرگ و اضطراب کرونا، ارائه خدمات بهداشت روان در قالب جلسات آموزشی تاب‌آوری انجام گردد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان مقاله از پرستاران شرکت کننده در مطالعه حاضر که با تکمیل پرسش­نامه­ها پژوهش­گران را یاری دادند، کمال تشکر را دارند.
 


References
 
[1] Lee SA, Crunk EA. Fear and psychopathology during the COVID-19 crisis: neuroticism, hypochondriasis, reassurance-seeking, and coronaphobia as fear factors. OMEGA-Jsagpub 2022; 85(2): 483-96.
[2] Kühne F, Lacki FJ, Muse K, Weck F. Strengthening competence of therapistsintraining in the treatment of health anxiety (hypochondriasis): Validation of the Assessment of Core CBT Skills (ACCS). Clin Psychol Psychother 2019; 26(3): 319-27.
[3] Mitton H. Identity and memory as resilience: Applications of liberation psychology in a rural Maya Achi community. Transcult Psychiatry 2022: 13634615211067357.
[4] Jen S, Stewart D, Woody I. Serving LGBTQ+/SGL elders during the novel corona virus (COVID-19) pandemic: Striving for justice, recognizing resilience. J Gerontol Soc Work 2020; 63(6-7): 607-10.
[5] Masten AS, Lucke CM, Nelson KM, Stallworthy IC. Resilience in development and psychopathology: Multisystem perspectives. Annu Rev Clin Psycho 2021; 17(5): 21-49.
[6] Kobau R, Seligman ME, Peterson C, Diener E, Zack MM, Chapman D, et al. Mental health promotion in public health: Perspectives and strategies from positive psychology. Am J Public Health 2011; 101(8): e1-9.
[7] Abdi R, Alizadeh M. The relationship between resilience and self-diagnosis during the outbreak of the corona virus. Second National Conference on Psychopathology, Ardebil 2021. [Farsi]
[8] Wister A, Li L, Cosco TD, McMillan J, Griffith LE. Multimorbidity resilience and COVID-19 pandemic self-reported impact and worry among older adults: a study based on the Canadian Longitudinal Study on Aging (CLSA). BMC Geriatrics 2022; 22(1): 1-6.
[9] Korkut S. Evaluation of Psychopathological Conditions, Corona Anxiety, Death Anxiety and Suicide Risk in Hemodialysis Patients During the COVID-19 Pandemic. Ther Apher Dial 2022; 26(5): 941-9.
[10] Eric-Chima N, Igbo Janet N, Ndukwu Edith N. Impact of Corona Virus Pandemic on the Psychological State and Academic Success of Students. J Depress Anxiety 2021; 10: 410.
[11] Hofmeyer A, Taylor R. Strategies and resources for nurse leaders to use to lead with empathy and prudence so they understand and address sources of anxiety among nurses practising in the era of COVID19. J Clin Nurs 2021; 30(1-2): 298-305.
[12] Asmundson GJ, Taylor S. Coronaphobia revisted: A state-of-the-art on pandemic-related fear, anxiety, and stress. J Anxiety Disord 2020; 76: 102326.
[13] Babaei M, Babai Rudbari S. Health anxiety, self-illness and death anxiety in students by gender in the corona epidemic. The first national university congress and covid-19. 2021; 25(6): 256-70.
[14] Hojjati M, Darabi F. Investigating the relationship between anxiety caused by corona and self-diagnosing disorder and attachment style in the situation of covid-19 epidemic. National Conference on Psychopathology 2021; 24(4): 118-28. [Farsi]
[15] Chan JF, Kok KH, Zhu Z, Chu H, To KK, Yuan S, et al. Genomic characterization of the 2019 novel human-pathogenic coronavirus isolated from a patient with a typical pneumonia after visiting Wuhan. Emerg Microbes Infect 2020; 9(1): 221-36.
[16] Petzold MB, Bendau A, Plag J, Pyrkosch L, Mascarell Maricic L, Betzler F, et al. Risk, resilience, psychological distress, and anxiety at the beginning of the COVID19 pandemic in Germany. J Brain Behav 2020; 10(9): e01745.
[17] Schwarz S. Resilience in psychology: A critical analysis of the concept. Theory & Psychol 2018; 28(4): 528-41.
[18] Binda F, Clari M, Nicolò G, Gambazza S, Sappa B, Bosco P, et al. Quality of dying in hospital general wards: a cross-sectional study about the end-of-life care. BMC Palliat Care 2021; 20(1): 1-9.
[19] Paules CI, Marston HD, Fauci AS. Coronavirus infections-more than just the common cold. Jama 2020; 323(8): 707-8.
[20] Soleimani A, Afzud A, Sadeghi M, Salamabadi M. Determining the contribution of social intelligence and resilience components in predicting corona anxiety in students. J Pajouhan Scientific 2021; 19(4): 16-24. [Farsi]
[21] Veer IM, Riepenhausen A, Zerban M, Wackerhagen C, Puhlmann L, Engen H, et al. Psycho-social factors associated with mental resilience in the Corona lockdown. Transl Psychiatry 2021; 11(1): 1-10.
[22] Panu P. Anxiety and the ecological crisis: An analysis of eco-anxiety and climate anxiety. Sustainability 2020; 12(19): 7836.
[23] Kline RB. Beyond significance testing: Statistics reform in the behavioral sciences. Washington, DC, US: American Psychological Association. 2013: 1-20.
[24] Evans CH. Understanding yourself; Upgraded Edition, Signet Publications. 1980: 87.
[25] Kim B, Cho SJ, Lee KS, Lee JY, Choe AY, Lee JE, et al. Factors associated with treatment outcomes in mindfulness-based cognitive therapy for panic disorder. Yonsei Med J 2013; 54(6): 1454-62.
[26] Talaei A, Fayazibordbar MR, Nasiraei A, Samari AA, Mirshojaeian MA. Hypochondrias in resident students of mashhad university of medical sciences and related factors. Journal of Ilam University of Medical Sciences 2009; 17(1): 8-18. [Farsi]
[27] Connor KM, Davidson JR. Development of new resilience scale. The Connor-Davidson resilience scale (CD-RISC). Depp and Anxi 2003; 18(2): 76-82.
[28] Khoshouei MS. Psychometric evaluation of the Connor-Davidson resilience scale (CD-RISC) using Iranian students. Int J Test 2009; 9(1): 60-6.
[29] Templer DI. The construction and validation of a death anxiety scale. J General Psychol 1970; 82(2): 165-77. [Farsi]
[30] Saggino A, Kline P. Item factor analysis of the Italian version of the Death Anxiety Scale. J Clin Psychol 1996; 52(3): 329-33.
[31] Rajabi G, Bohrani M. Factor analysis of death anxiety scale questions. J Psychol 2001; 5(4): 331-44. [Farsi]
[32] Alipour A, Gadami A, Alipour Z, Abdullah Zadeh H. Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample. JPSYEDU 2019; 32(8): 163-75. [Farsi]
[33] Tabachnick BG, Fidell, LS. Using Multivariate Statistics (6th Ed). Boston: Allyn and Bacon. 2013; 1(2): 1-25.
[34] Nasirzadeh M, Akhundi M, Jamalizadeh Noug A, Khorramnia S. Investigating the state of stress, anxiety, depression and resilience caused by the spread of the Corona disease (COVID-19) in the households of Anar city in 2019: a short report. J Rums 2019; 19(8): 889-98. [Farsi]
[35] Makian A, Saraei A. Investigating the relationship between Corona anxiety and resilience with marital intimacy and quality of life of mothers with children on the autism spectrum in Mashhad. Studies in Psychol Educ Sci 2021; 64(7): 171-81. [Farsi]
[36] MoretTatay C, Murphy M. Anxiety, resilience and local conditions: A crosscultural investigation in the time of Covid19. International Journal of Psychology 2022; 57(1): 161-70.
[37] Bajlan M, Zadeh Mohammadi A, Ghorban Jahormi R. The effectiveness of unity-oriented treatment on death anxiety and resilience of patients with leukemia. Quarterly J Appl Psychol 2021; 26(4): 319-32. [Farsi]
[38] Elhai JD, Yang H, McKay D, Asmundson GJ, Montag C. Modeling anxiety and fear of COVID-19 using machine learning in a sample of Chinese adults: associations with psychopathology, sociodemo_ graphic, and exposure variables. Anxiety Stress Coping 2021; 34(2): 130-44.
[39] Cucinotta D, Vanelli M. WHO Declares COVID-19 a Pandemic. Acta Biomed 2020; 91(1): 157-60.   
 
[1] کارشناس ارشد، گروه روان‏شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
[2]- (نویسنده مسئول) استادیار گروه روان‏شناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
تلفن: 66481230-021، دورنگار: 66879308-021، پست الکترونیکی: 2dr.salehi@gmail.com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1401/10/26 | پذیرش: 1402/2/9 | انتشار: 1402/2/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb