Ethics code: IR.IAU.YASOOJ.REC.1401.010
Heidari F, Mottaghi R. The Effectiveness of Life Skills Training on Cognitive Flexibility and Quality of Life in Elderly People with Diabetes Mellitus Type-2: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 22 (4) :367-384
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6950-fa.html
حیدری فاطمه، متقی رضا. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر انعطافپذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه نیمهتجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (4) :367-384
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6950-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران
متن کامل [PDF 314 kb]
(868 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1484 مشاهده)
متن کامل: (2293 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، تیر 1402، 384-367
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر انعطافپذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه نیمهتجربی
فاطمه حیدری، رضا متقی
دریافت مقاله: 04/02/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 18/02/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 16/03/1402 پذیرش مقاله: 17/03/1402
چکیده
زمینه و هدف: سلامت جسمی و روانی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو با انعطافپذیری شناختی و کیفیت زندگی در آنان ارتباط دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر انعطافپذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو کانون جهان دیدگان شیراز (ایران) در سال 1401 بودند که از میان آنها 30 نفر با شرایط ورود به پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در گروه آزمون و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو با فرم جمعیت شناختی، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی و کیفیت زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمون تحت مداخله 10 جلسه 75 دقیقهای آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. دادهها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی تأثیر معناداری بر افزایش میانگین نمره انعطافپذیری شناختی (69/15=F، 001/0>P) و افزایش میانگین نمره کیفیت زندگی (18/52=F، 001/0>P) سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو دارد.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند منجر به افزایش انعطافپذیری شناختی و کیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو گردد. لذا بهکارگیری این روش ساده، مفید و کم هزینه توسط متخصصان بهداشت روان در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی: مهارتهای زندگی، انعطافپذیری، کیفیت زندگی، دیابت نوع دو، سالمندان
مقدمه
سالمندی (Elderly) از پدیدههای مطرح در حوزه بهداشت و سلامت جهانی است، توجه به سلامت روانی و جسمانی سالمندان از اهمیت بهسزایی برخوردار است. سازمان بهداشت جهانی سن 60 سالگی را سرآغاز سالمندی میداند [1]. امروزه دیابت به یک مشکل بهداشتی مهم در سراسر دنیا تبدیل شده است که تحت تأثیر سبک زندگی است [2]. بیماری دیابت نوع دو از جمله بیماریهای روانتنی (Psychosomatics) است که عوامل مختلف ارثی، چاقی، تنیدگی و فشار روانی در ایجاد و تشدید آن تأثیر فراوانی دارد و مبتلایان علاوه بر مشکلات جسمانی مربوط به بیماری، در خطر مشکلات سلامت روان نیز هستند [3]. مهمترین روشهای استفاده شده برای مدیریت این بیماری، کنترل مناسب قند خون در محدوده طبیعی ( ناشتا 70-99 و دوساعته کمتر از 120 دسیلیتر) با استفاده از عوامل تعدیلپذیر از جمله داروها و سبک زندگی سالم میباشد [4]. محدودیت در زندگی سالمندان که مرتبط با تغذیه است، تأثیر بسیار بالایی بر کیفیت زندگی و انعطافپذیری شناختی در آنان دارد [5].
انعطافپذیری شناختی (Cognitive flexibility) به معنای اصلاح شناختی است که میتواند فکر و به تبع آن رفتار فرد را برای پاسخ سازگارانه به تغییرات و شرایط دشوار محیطی را محیا سازد. درک موقعیتهای سخت به عنوان موقعیتهای قابل کنترل، ارائه چند توجیه جایگزین برای رویدادهای زندگی و توانایی ایجاد چند راه حل قابل انعطاف برای موقعیتهای دشوار از شاخصهای انعطافپذیری شناختی است [6]. این ویژگیها فرد را قادر میسازد در برابر فشارهای روانی برخورد مناسب و کارآمد از خود نشان دهد و با کیفیت زندگی ارتباط دارد [7]. سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی (Quality of life) را برداشت یا پندارهای فرد از وضعیت زندگی، مرتبط با فرهنگ، نظام ارزشی، اهداف، انتظارات، استانداردها و اولویتهای فردی تعریف کرده است. کیفیت زندگی نشان دهنده رضایت شخصی، عزت نفس، سلامت عمومی و بهزیستی عاطفی است [8]. کیفیت زندگی با بهکارگیری مهارتهای زندگی ارتباط نزدیک دارد [9].
مهارتهای زندگی (Life skills) بهعنوان تواناییها، دانشها، نگرشها و رفتارهایی تعریف شده که برای شادمانی و موفقیت آموخته میشود تا فرد را قادر سازد که در زندگی سازگارانه عمل کند [10]. مهارتهای زندگی از دسته مداخلات آموزش روانشناختی است که با تأثیر بر شناخت و نگرش افراد منجر به افزایش فعالیت بخش پیشانی مغز (Prefrontal lobe) که با عواطف مثبت و هیجانات همراه است شده و آسیبپذیری زیستی نسبت به محرکهای هیجانی منفی را کاهش میدهد [11]. مهارتهای زندگی شامل مدیریت هیجان، خودآگاهی، تابآوری، حل مسئله، قاطعیت ورزی، کنترل خشم، تفکر انتقادی، تصمیمگیری، ارتباط مؤثر، مدیریت استرس است و زمینه سازگاری و رفتار مثبت را در افراد تقویت میکند، و به عنوان یک مداخله پیشگیرانه برای اختلالات روانی مطرح است [12].
کارآیی آموزش مهارتهای زندگی در تحقیقات متعددی از جمله اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش افسردگی، رفتارهای خودزنی، بهبود طرحوارههای ناسازگار و میل به خودکشی، کاهش رفتارهای خود تخریبگری و سرزنش خود، کاهش استرس زنان، افزایش کیفیت زندگی، بهزیستی روانشناختی و خود انگاره زنان نشان داده شده است [18-17]. با توجه به افزایش آمار سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو از یک سو و کیفیت پایین زندگی و مشکلات روانشناختی در این بیماران [13]، متأسفانه بر طبق جستجوهای بهعمل آمده، پژوهش داخلی در زمینه آموزش گروهی مهارتهای زندگی در پیشگیری از مشکلات روانشناختی از جمله انعطافپذیری شناختی و کیفیت زندگی در این سالمندان یافت نشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر انعطافپذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو انجام گردید.
مواد و روشها
مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با یک گروه آزمون و یک گروه کنترل انجام شد. در این پژوهش تأثیر آموزش گروهی مهارتهای دهگانه زندگی بهعنوان متغیر مستقل بر انعطافپذیری شناختی، کیفیت زندگی و مؤلفههای آنها بهعنوان متغیرهای وابسته در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو در نظر گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو وابسته به مرکز روزانه توانبخشی سالمندان کانون جهان دیدگان شیراز در سال 1401 بود.
حجم نمونه بر اساس فرمول زیر با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95 درصد (آلفای 05/0) و توان 80 درصد، مقدار 3/0=σ (انحراف معیار مشترک نمره انعطافپذیری شناختی در بیماران دیابتی نوع 2)، بر طبق نتایج پژوهش Fanayi و همکاران [14] و مقدار 5/0=d (حداقل اختلاف در میانگین نمره انعطافپذیری شناختی بیماران همودیالیزی در دو گروه)، برای هر گروه 12 نفر تعیین شد. با توجه به احتمال ریزش 20 درصدی مشارکت کنندگان و احتمال دادههای پرت، برای هر گروه 15 نفر در نظر گرفته شد و بهصورت تصادفی ساده (قرعهکشی) در گروه آزمون (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تخصیص یافتند.
n=2σ2zβ+zα2d2