جلد 22، شماره 4 - ( 4-1402 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 384-367 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.YASOOJ.REC.1401.010


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari F, Mottaghi R. The Effectiveness of Life Skills Training on Cognitive Flexibility and Quality of Life in Elderly People with Diabetes Mellitus Type-2: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 22 (4) :367-384
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6950-fa.html
حیدری فاطمه، متقی رضا. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر انعطاف‌پذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه نیمه‌تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (4) :367-384

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6950-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران
متن کامل [PDF 314 kb]   (868 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1484 مشاهده)
متن کامل:   (2293 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، تیر 1402، 384-367







اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه نیمه­تجربی

فاطمه حیدری[1]،  رضا متقی[2]

دریافت مقاله: 04/02/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 18/02/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 16/03/1402 پذیرش مقاله: 17/03/1402

چکیده
زمینه و هدف: سلامت جسمی و روانی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو با انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی در آنان ارتباط دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر انعطاف­پذیری ­شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.
مواد و روش­ها: این پژوهش نیمه­تجربی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو کانون جهان دیدگان شیراز (ایران) در سال 1401 بودند که از میان آن­ها 30 نفر با شرایط ورود به پژوهش با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در گروه آزمون و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو با فرم جمعیت شناختی، پرسش­نامه انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمون تحت مداخله 10 جلسه­ 75 دقیقه­ای آموزش مهارت­های زندگی قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. داده­ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه ­و تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های زندگی تأثیر معناداری بر افزایش میانگین نمره انعطاف­پذیری شناختی (69/15=F، 001/0>P) و افزایش میانگین نمره کیفیت زندگی (18/52=F، 001/0>P) سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو دارد.
نتیجه­گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مهارت­های زندگی می­تواند منجر به افزایش انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو گردد. لذا به­کارگیری این روش ساده، مفید و کم هزینه توسط متخصصان بهداشت روان در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو پیشنهاد می­شود.
واژه­های کلیدی: مهارت­های زندگی، انعطاف­پذیری، کیفیت زندگی، دیابت نوع دو، سالمندان

 

مقدمه
سالمندی (Elderly) از پدیده‌های مطرح در حوزه بهداشت و سلامت جهانی است، توجه به سلامت روانی و جسمانی سالمندان از اهمیت به­سزایی برخوردار است. سازمان بهداشت جهانی سن 60 سالگی را سرآغاز سالمندی می­داند [1]. امروزه دیابت به یک مشکل بهداشتی مهم در سراسر دنیا تبدیل شده است که تحت تأثیر سبک زندگی است [2]. بیماری دیابت نوع دو از جمله بیماری‌های روان‌تنی (Psychosomatics) است که عوامل مختلف ارثی، چاقی، تنیدگی و فشار روانی در ایجاد و تشدید آن تأثیر فراوانی دارد و مبتلایان علاوه بر مشکلات جسمانی مربوط به بیماری، در خطر مشکلات سلامت روان نیز هستند [3]. مهم‌ترین روش‌های استفاده شده برای مدیریت این بیماری، کنترل مناسب قند خون در محدوده‌ طبیعی ( ناشتا 70-99 و دوساعته کمتر از 120 دسی­­لیتر) با استفاده از عوامل تعدیل‌پذیر از جمله دارو‌ها و سبک زندگی سالم می‌باشد [4]. محدودیت در زندگی سالمندان که مرتبط با  تغذیه است، تأثیر بسیار بالایی بر کیفیت زندگی و انعطاف­پذیری شناختی در آنان دارد [5].
انعطاف­پذیری شناختی (Cognitive flexibility) به معنای اصلاح شناختی است که می­تواند فکر و به تبع آن رفتار فرد را برای پاسخ سازگارانه به تغییرات و شرایط دشوار محیطی را محیا سازد. درک موقعیت­های سخت به عنوان موقعیت­های قابل کنترل، ارائه چند توجیه جایگزین برای رویداد­های زندگی و توانایی ایجاد چند راه حل قابل انعطاف برای موقعیت­های دشوار از شاخص­های انعطاف­پذیری شناختی است [6]. این ویژگی­ها فرد را قادر می­سازد در برابر فشار­های روانی برخورد مناسب و کارآمد از خود نشان دهد و با کیفیت زندگی ارتباط دارد [7]. سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی (Quality of life) را برداشت یا پندارهای فرد از وضعیت زندگی، مرتبط با فرهنگ، نظام ارزشی، اهداف، انتظارات، استانداردها و اولویت­های فردی تعریف کرده است. کیفیت زندگی نشان دهنده رضایت شخصی، عزت نفس، سلامت عمومی و بهزیستی عاطفی است [8]. کیفیت زندگی با به­کارگیری مهارت­های زندگی ارتباط نزدیک دارد [9].
مهارت­های زندگی (Life skills) به­عنوان توانایی­ها، دانش‌ها، نگرش­ها و رفتار­هایی تعریف شده که برای شادمانی و موفقیت آموخته می­شود تا فرد را قادر سازد که در زندگی سازگارانه عمل کند [10]. مهارت­های زندگی از دسته مداخلات آموزش روان­شناختی است که با تأثیر بر شناخت و نگرش افراد منجر به افزایش فعالیت بخش پیشانی مغز (Prefrontal lobe) که با عواطف مثبت و هیجانات همراه است شده و آسیب‌پذیری زیستی نسبت به محرک‌های هیجانی منفی را کاهش می­دهد [11]. مهارت­های زندگی شامل مدیریت هیجان، خودآگاهی، تاب­آوری، حل مسئله، قاطعیت ورزی، کنترل خشم، تفکر انتقادی، تصمیم­گیری، ارتباط مؤثر، مدیریت استرس است و زمینه­ سازگاری و رفتار مثبت را در افراد تقویت می­کند، و به عنوان یک مداخله پیش­گیرانه برای اختلالات روانی مطرح است [12].
کارآیی آموزش مهارت­های زندگی در تحقیقات متعددی از جمله اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر کاهش افسردگی، رفتارهای خودزنی، بهبود طرح‌واره‌های ناسازگار و میل به خودکشی، کاهش رفتارهای خود تخریب‌گری و سرزنش خود، کاهش استرس زنان، افزایش کیفیت زندگی، بهزیستی روان­شناختی و خود انگاره زنان نشان داده شده است [18-17]. با توجه به افزایش آمار سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو از یک سو و کیفیت پایین زندگی و مشکلات روان‌شناختی در این بیماران [13]، متأسفانه بر طبق جستجوهای به­عمل آمده، پژوهش داخلی در زمینه آموزش گروهی مهارت­های زندگی در پیش­گیری از مشکلات روان­شناختی از جمله انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی در این سالمندان یافت نشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو انجام گردید.
مواد و روش­ها
مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با یک گروه آزمون و یک گروه کنترل انجام شد. در این پژوهش تأثیر آموزش گروهی مهارت­های ده­گانه زندگی به‌عنوان متغیر مستقل بر انعطاف­­پذیری شناختی، کیفیت زندگی و مؤلفه­­های آن­ها به‌عنوان متغیرهای وابسته در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو در نظر گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو وابسته به مرکز روزانه توان­بخشی سالمندان کانون جهان دیدگان شیراز در سال 1401 بود.
حجم نمونه بر اساس فرمول زیر با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95 درصد (آلفای 05/0) و توان 80 درصد، مقدار 3/0=σ (انحراف معیار مشترک نمره انعطاف­پذیری شناختی در بیماران دیابتی نوع 2)، بر طبق نتایج پژوهش Fanayi و همکاران [14] و مقدار 5/0=d (حداقل اختلاف در میانگین نمره انعطاف­پذیری شناختی بیماران همودیالیزی در دو گروه)، برای هر گروه 12 نفر تعیین شد. با توجه به احتمال ریزش 20 درصدی مشارکت کنندگان و احتمال داده­های پرت، برای هر گروه 15 نفر در نظر گرفته شد و به­صورت تصادفی ساده (قرعه­کشی) در گروه آزمون (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تخصیص یافتند.
n=2σ2zβ+zα2d2
معیار­‌های ورود به این پژوهش عبارت بود از: تشخیص قطعی ابتلاء به دیابت نوع دو که حداقل از دو سال قبل توسط پزشک مرکز تشخیص داده شده، دامنه سنی بالاتر از 60 سال (شروع سالمندی)، داشتن سواد خواندن و نوشتن، عدم دریافت خدمات روان­شناختی در 3 ماه گذشته، دریافت هر دو دوز واکسن کرونا و رعایت اصول بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی و ماسک زدن به هنگام حضور در کلاس‌ها بود. معیار­‌های خروج از مطالعه شامل: غیبت بیش از 2 جلسه در کلاس­های آموزشی، تغییر در میزان مصرف داروهای قند خون طی مدت انجام مطالعه، عدم تمایل به حضور منظم در کلاس‌ها و ابتلاء به بیماری کرونا بود.
در این مطالعه کد اخلاق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج IR.IAU.YASOOJ.REC.1401.010 اخذ گردید. رضایت آگاهانه، توجیه مشارکت کنندگان در مورد روش و هدف انجام پژوهش، رعایت اصل رازداری و محرمانه نگه­داشتن اطلاعات به دست آمده، آزادی مشارکت کنندگان در ترک مطالعه و ارائه آموزش به گروه کنترل بلافاصله بعد از اتمام پژوهش از جمله اصول اخلاقی رعایت شده در مطالعه حاضر بود. برای جمع­آوری داده­ها از چک لیست اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسش­نامه انعطاف­پذیری شناختی و پرسش­نامه کیفیت زندگی استفاده گردید.
آزمودنی­ها در دو مرحله پیش‌آزمون و پس­آزمون به صورت خودگزارشی به پرسش­نامه­های انعطاف­­پذیری شناختی و کیفیت زندگی پاسخ دادند. گروه 15 نفری آزمون، تحت مداخله آموزش مهارت­های زندگی بر اساس پروتکل Keliyan و همکاران به نقل از  Rajabi و Aslami به مدت 10 جلسه 75 دقیقه­ای با فراوانی 2 بار در هفته (جدول 1) در بعد از ظهر روزهای دوشنبه و پنج­شنبه ساعت 15 هر هفته در کانون جهان دیدگان شیراز توسط نویسنده اول (روان­شناسی دوره دیده) که دانشجوی کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی بوده تحت نظارت استاد راهنما که عضو سازمان نظام روان­شناسی کشور بوده و دارای پروانه فعالیت می­باشد، قرار گرفتند و گروه کنترل بعد از پایان پژوهش آموزش­ها را دریافت کردند (رعایت اخلاق حرفه­ای). لازم به ذکر است که در روند مطالعه ریزشی در تعداد نمونه­ها در گروه آزمون و کنترل رخ نداد. در هر جلسه ضمن احترام به سالمندان و محیا کردن محیط آرام و راحت برای آنان و در اختیار قرار دادن جزوه مرتبط با مبحث هر جلسه، تکالیفی نیز به آزمودنی­ها ارائه شد. آموزش گروهی مبتنی بر آموزش با دیالوگ سقراطی، تجربه مشارکتی و اکتشاف هدایت انجام شد و در هر جلسه ضمن بررسی تکالیف توصیه لازم با زبان ساده و قابل فهم مطرح گردید [15].
 

جدول 1- جلسات آموزش مهارت­های زندگی به سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو شیراز در سال 1401
جلسات محتوی
اول آشنایی با اعضای گروه و موضوعات دوره آموزشی؛ توضیحات مقدماتی راجع به دوره آموزش و اهمیت و لزوم فعالیت گروهی در این دوره اهمیت و ضرورت مهارت­های زندگی برای توانمند سازی سالمندان بود. تکلیف: مطالعه جزوه مهارت­های زندگی مربوط به دوره بود.
دوم مهارت خود­آگاهی؛ اهمیت شناخت فرد از توانایی­ها، استعدادها و علایق خود؛ نقش خودآگاهی و خود شناسی در تعیین اهداف آینده؛ شناسایی نقاط قوت و ضعف و ایجاد تصویر مثبت از خود؛ نقش خود آگاهی در عزت نفس بود. تکلیف: یاداشت و ارزیابی توانایی­های خود و تغییر آن در طی هفته بود.
سوم بررسی مباحث جلسات قبل و کاربرد آن­ها در زندگی روزمره؛ تعریف همدلی و روش ایجاد همدلی؛ گوش دادن فعال، انعکاس احساسات و ایجاد همدلی؛ موانع همدلی (انتقاد کردن، نصیحت کردن، سرزنش کردن، بی اهمیت کردن مشکل) بود. تکلیف: بکار بستن مهارت­های هم دلی و ارتباط مناسب بود.
چهارم شناخت و کسب مهارت ارتباط مؤثر؛ بررسی اجزای ارتباط؛ صحبت در خصوص مهارت­های لازم برای برقراری ارتباط مؤثر(مهارت های کلامی، مهارت صحبت کردن، مهارت گوش دادن فعال، مهارت رفتار جرأت آمیز) بود. تکلیف: یاداشت و مقایسه تغییرات ارتباطی پس از بکار بستن مهارت ارتباط مؤثر بود.
پنجم
آشنایی با مهارت مدیریت خشم؛ مرور مباحث قبل و کاربرد آنها در زندگی؛ مفهوم خشم و ارتباط بین آن­ها؛ عوامل ایجاد کننده خشونت؛ حالات جسمانی و روانی و هیجانی هنگام خشم و خشونت؛ روش­های مهار خشم بود. تکلیف: شناسائی هیجان خشم و به کارگیری و یاداشت آن در طی هفته بود.
ششم توانمندسازی اعضای گروه در زمینه مهارت حل مسئله؛  تعریف مسئله و حل مسئله ؛ اهمیت کسب مهارت حل مسئله؛ مراحل حل مسئله بود. تکلیف: انجام مراحل حل مسئله و یاداشت آن و گزارش نتیجه در جلسه بعد بود.
هفتم تعریف استرس؛ شناخت منابع استرس­زا؛ راهبرد­های مختلف مقابله با استرس (هیجانی، عقلانی، منطقی)؛ مقابله سازگارانه با استرس (­تغییر و تنظیم محیط، آرام سازی خود)؛ مهارت مدیریت زمان جهت کنترل استرس بود. تکلیف: به­کارگیری مدیریت استرس و تغییر سبک زندگی بود.
هشتم آشنایی با مهارت تصمیم­گیری؛ تعریف تصمیم­گیری؛ الگوهای تصمیم­گیری صحیح؛ توصیه­های معمول در تصمیم­گیری (شناخت خود و توانایی­ها و آگاهی از ارزش­ها) بود. تکلیف: بررسی تصمیم­گیری مؤثر و به­کار­گیری آن در زندگی بود.
نهم آشنایی با مهارت تفکر انتقادی؛ تعریف تفکر انتقادی؛ اهمیت برخورداری از تفکر انتقادی؛ مؤلفه­های مهارت تفکر انتقادی؛ قاعده­های تقویت تفکر انتقادی ؛ تفکر خلاق که چیست بود. تکلیف: به­کار­گیری مهارت تفکر انتقادی سالم در زندگی بود.
دهم ضرورت مهارت مدیریت هیجان؛ موانع مدیریت هیجان؛ فرایند مدیریت هیجان؛ راهبرد مدیریت هیجان­های منفی( خشم، اضطراب، افسردگی) و افزایش مهارت­های مثبت (شادی، مسرور بودن) بود. تکلیف: به کارگیری و مطالعه جزوه مهارت­های زندگی و قرار برای جلسه ارزیابی پس­آزمون بود.
 
چک­لیست ویژگی­های جمعیت­شناختی: شامل جنسیت، سن، سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال و وضعیت تأهل سالمندان بود.
سیاهه انعطاف­پذیری شناختی (Cognitive Flexibility Inventory) در سال 2010 توسطDennis  و Vander Wal ابداع گردید و شامل 20 سؤال است که به صورت خودگزارش­دهی در مدت زمان حداکثر10 دقیقه توسط آزمودنی قابل پاسخ­دهی می­باشد. این پرسش­نامه برای ارزیابی میزان پیشرفت فرد در کار بالینی و غیر­بالینی و هم­چنین تفکر انعطاف­پذیر در درمان شناختی-رفتاری، افسردگی و سایر بیماری­های روانی به­کار می­رود [16]. این ابزار شامل سه زیرمقیاس: جایگزین­ها، کنترل و جایگزین­هایی برای رفتار­های انسانی می­باشد. زیرمقیاس جایگزین­ها شامل ماده­های 3، 5، 6، 12، 13، 14، 16، 18، 19، زیرمقیاس کنترل شامل ماده­های 1، 2، 4، 7، 9، 11، 15 و زیرمقیاس جایگزین­هایی برای رفتار­های انسانی شامل ماده­های 8، 10 است. نمره­گذاری برای سؤالات 2، 4، 7، 9، 11، 17 به صورت معکوس محاسبه می‌شود. شیوه نمره­گذاری آن بر اساس یک مقیاس 7 درجه­ای لیکرتی از کاملاً موافقم (نمره 7) تا کاملاً مخالفم (نمره 1) می­باشد و دامنه نمرات ابزار 20 الی 140 است. نمره بالاتر در هر حیطه و کل پرسش­نامه نشان دهند انعطاف­پذیری شناختی مطلوب­تر است. سازندگان ابزار اعتبار هم­زمان پرسش­نامه را با پرسش‌نامه Beck برابر 39/0 و روایی آن را با مقیاس انعطاف‌پذیری شناختی Martin و Robin، 75/ 0به دست آوردند [16]. در ایران Roeen Fard و همکاران ضریب بازآزمایی کل مقیاس را 71/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس را 90/0 گزارش نمودند [17]. آلفای کرونباخ داده‌های این پرسش­نامه به نقل از Khakshoor Shandiz و همکاران عدد 75/0 به دست آمد. ضریب پایایی مقیاس به روش آلفای کرونباخ در نسخه اصلی برای زیرمقیاس­ها و نمره کل بین 84/0 تا 91/0 و در ایران 55/0 تا 90/0 به دست آمده است [7]. در پژوهش حاضر پایایی کل ابزار و ابعاد جایگزین­ها، کنترل و جایگزین‌هایی برای رفتار های انسانی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0، 78/0، 84/0 و 77/0 به­دست آمد.
پرسش­نامه کیفیت زندگی (Quality of life questionnaire; SF-36) توسط Ware و Sherbourne در سال 1992 ساخته شد و دارای 36 سؤال و 8 زیرمقیاس است [18]، که به صورت خودگزارش­دهی در مدت زمان حداکثر 15 دقیقه توسط آزمودنی قابل پاسخ­دهی می­باشد. هر زیرمقیاس پرسش­نامه متشکل از 2 الی 10 ماده است. هشت زیرمقیاس این پرسش­نامه عبارتند از: عملکرد جسمی، اختلال نقش به خاطر سلامت جسمی، اختلال نقش به خاطر سلامت هیجانی، انرژی/خستگی، بهزیستی هیجانی، کارکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی می­باشد. هم­چنین، از ادغام زیرمقیاس­ها دو زیرمقیاس کلی با نام­های سلامت جسمی و سلامت روانی به دست می­آید. شیوه نمره­گذاری آن بر اساس مقیاس 5 درجه لیکرتی از کاملاً موافقم (5 نمره) تا اصلاً موافق نیستم (1 نمره) می­باشد. در نهایت کمترین نمره­ای که هر فرد می‌تواند به دست آورد 26 و بالاترین نمره 130 است. در این پرسش­نامه نمره پایین­تر نشان دهنده کیفیت زندگی پایین­تر است. پایایی ابزاز به روش محاسبه همسانی درونی از طریق آلفای کرونباخ برای سلامت جسمانی 82/0 سلامت روانی 81/0، سلامت محیط 80/0 و روابط اجتماعی 68/0 گزارش شده است. روایی این ابزار با استفاده از دو روش روایی افتراقی و روایی ساختاری بررسی و قابل قبول گزارش شده است. در نتایج گزارش شده توسط گروه سازندگان مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی که در 15 مرکز بین‌المللی این سازمان انجام شد، ضریب آلفای کرونباخ بین 73/0 تا 89/0 برای خرده مقیاس­ها و کل مقیاس گزارش شده است [18]. لازم به ذکر است روایی و پایایی این پرسش­نامه توسط Montazeri و همکارانش به نقل از Baniasadi و همکاران مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است و ضرایب همسانی درونی خرده مقیاس­های 8گانه آن 70/0 تا 85/0 و ضرایب بازآزمایی آن­ها با فاصله زمانی یک هفته، 43/0 تا 79/0 گزارش شده است [19]. در پژوهش حاضر پایایی کل ابزار و ابعاد عملکرد جسمی، اختلال نقش به خاطر سلامت جسمی، اختلال نقش به خاطر سلامت هیجانی، انرژی/خستگی، بهزیستی هیجانی، کارکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ  به ترتیب 83/0، 81/0، 77/0، 79/0، 84/0، 75/0، 79/0، 80/0 و 79/0 به دست آمد.
داده­ها پس از جمع­آوری وارد نرم­افزارSPSS  نسخه 24 گردید و مورد تحلیل با روش­های آزمون مجذور کای و آزمون دقیق فیشر (در مورد داده­های جمعیت شناختی کیفی)، آزمون t دو نمونه مستقل در مورد مقایسه میانگین سنی گروه­ها، از آزمون ناپارامتریک Kolmogorov-Smirnov برای بررسی نرمال بودن توزیع فراوانی متغیرهای کمی گروه
آزمون و کنترل در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون، از آزمون Box's M برای بررسی همگنی ماتریس­های کوواریانس­، از آزمون Levene برای بررسی همگنی واریانس­های انعطاف‌‌پذیری شناختی و کیفیت زندگی و آنالیز کوواریانس چند­متغیره در خصوص ارزیابی فرضیه­های پژوهش در سطح معناداری 05/0 استفاده گردید.

نتایج
در این مطالعه میانگین و انحراف معیار سنی گروه آزمون و کنترل سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو مورد مطالعه به ترتیب 82/6 ± 01/68 و 94/5 ± 33/67 سال بود. نتایج آزمون t دو نمونه مستقل نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه­ها وجود نداشت (892/0=P). آزمون مجذور کای در خصوص جنسیت، وضعیت تأهل و آزمون دقیق فیشر در خصوص سطح تحصیلات و دامنه سنی سالمندان مورد مطالعه نشان داد که بین گروه­ آزمون و کنترل تفاوت آماری معنی­داری وجود ندارد (05/0P>) (جدول 2). در ضمن داروهای قند مصرفی سالمندان مورد مطالعه شامل قرص­های گلی­بن گلامید، متفورمین، آکاربوز، پیوگلیتازون، رپاگلینید بود که تا اتمام مطالعه گزارشی از تغییر داروها گزارش نشد (ملاک خروج از پژوهش).
 

جدول 2- مقایسه برخی ویژگی‌های جمعیت شناختی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو در گروه آزمون و کنترل در شهر شیراز در سال 1401 (تعداد هر گروه 15 نفر)
متغیر مؤلفه گروه آزمون گروه کنترل مقدار P
(درصد) فراوانی (درصد) فراوانی
جنسیت مذکر (3/33) 5 (7/26) 4 705/0*
مؤنث (7/66) 10 (3/73) 11
وضعیت تأهل متأهل (3/73) 11 (80) 12 713/0**
مجرد (7/26) 4 (20) 3
سطح تحصیلات ابتدایی (7/26) 4 (20) 3 582/0**
راهنمایی (20) 3 (3/13) 2
دیپلم (40) 6 (40) 6
لیسانس (3/13) 2 (7/26) 4
دامنه سنی 64-60 سال (20) 4 (15) 3 741/0**
69-65 سال (35) 7 (35) 7
74-70 سال (5) 1 (15) 3
79-75 سال (15) 3 (10) 2

* آزمون مجذور کای، ** آزمون دقیق فیشر، 05/0P< اختلاف معنی­دار





 
شاخص­های توصیفی میانگین و انحراف معیار جنسیت، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و دامنه سنی گروه آزمون و کنترل در مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون در جدول 3 ارائه گردیده است. همان­طور که جدول 3 نشان می­دهد، میانگین نمرات گروه آزمون از پیش­آزمون تا پس­آزمون در متغیر انعطاف­پذیری شناختی و مؤلفه­ها آن (جایگزین­ها، کنترل و جایگزین­های برای رفتارهای انسانی) و کیفیت زندگی و مؤلفه­ها آن (عملکرد جسمی، اختلال نقش به خاطر سلامت جسمی، اختلال نقش به خاطر سلامت هیجانی، انرژی/خستگی، بهزیستی هیجانی، کارکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی) با افزایش روبه­رو بوده است.
 

جدول 3- میانگین و انحراف معیار نمرات انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو برحسب گروه­های مورد بررسی در شهر شیراز در  سال 1401 ( تعداد هر گروه 15 نفر)
متغیر وابسته پیش­آزمون پس­آزمون پیش­آزمون پس­آزمون
گروه آزمون گروه کنترل گروه آزمون گروه کنترل
انحراف معیار± میانگین انحراف معیار± میانگین انحراف معیار± میانگین انحراف معیار± میانگین
نمره کل انعطاف­پذیری شناختی 78/12±33/61 40/13±60/61 98/16±67/68 89/15±13/61
جایگزین­ها 12/7±60/40 62/7±67/40 04/11±80/43 91/8±80/39
کنترل 47/6±87/14 96/5±40/15 99/6±27/17 59/7±60/15
جایگزین­های برای رفتارهای انسانی 95/1±87/5 23/2±53/5 26/2±60/7 57/2±73/5
نمره کل کیفیت زندگی 14/23±53/161 14/18±27/163 06/30±40/188 55/24±53/162
عمل­کرد جسمی 91/3±53/19 42/3±80/19 74/4±93/23 20/5±66/20
اختلال نقش به خاطر سلامت جسمی 51/4±40/27 45/4±13/27 64/5±30/30 71/5±07/27
اختلال نقش به خاطر سلامت هیجانی 54/5±73/17 85/2±53/17 67/6±80/20 87/4±93/16
انرژی/خستگی 80/5±01/22 56/6±80/22 01/7±20/25 24/7±93/22
بهزیستی هیجانی 65/2±80/14 56/2±87/14 86/4±20/18 92/4±53/14
کارکرد اجتماعی 6/5±01/21 75/4±40/21 47/7±27/25 13/5±53/21
درد 08/4±60/18 11/4±73/18 06/6±13/21 42/7±13/18
سلامت عمومی 47/5±46/20 59/5±01/21 68/7±53/23 33/7±73/20
 
در ادامه برای استفاده از آماره استنباطی تحلیل کوواریانس چند­متغیره، پیش­فرض­های این تحلیل مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی پیش­فرض نرمال بودن توزیع فرآوانی متغیرهای وابسته (انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی) از آزمون Kolmogorov-Smirnov استفاده شد که فرض نرمال بودن در هر دو گروه تأیید بود (05/0P>). پیش­فرض همگنی واریانس­ها (پس­آزمون) با آزمون Levene بررسی شد که این پیش­فرض نیز در مرحله پس­آزمون مورد تأیید قرار گرفت (05/0P>). جهت بررسی دیگر پیش­فرض این آزمون یعنی همگنی ماتریس کوواریانس در دو گروه، از آزمون ام باکس (Box's M) استفاده شد که از لحاظ آماری معنی­دار نبود و این به معنی برقراری مفروضه تساوی ماتریس کوواریانس می­باشد (برای انعطاف­پذیری شناختی 962/0=P، 65/1=F و برای کیفیت زندگی 811/0=P، 37/41=F). از آن‌جایی که پیش­فرض­های مهم تحلیل کوواریانس چند­متغیره برقرار بودند، لذا می­توان از آزمون پارامتریک تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده کرد و نتایج آن قابل اطمینان می­باشد که نتایج آن در جدول 4 و 5 آورده شده است.
نتایج جدول 4، بیانگر آن است که لامبدای ویلکز (19/47=F، 001/0>P) در مورد انعطاف­پذیری شناختی و یا کیفیت زندگی معنادار است. نتایج مؤید آن است که بین گروه آزمون و کنترل در پس­آزمون، حداقل در یکی از متغیرهای انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی با کنترل مقادیر پیش­آزمون تفاوت آماری معناداری وجود دارد. بر این اساس می­توان گفت که تفاوت معناداری حداقل در یکی از متغیرهای وابسته ایجاد شده است و ضریب تأثیر نشان می دهد که 98 درصد از تفاوت مشاهده شده در دو گروه، مربوط به اثر مداخله آموزشی است.
 

جدول 4- خلاصه نتایج آنالیز کوواریانس چند­متغیره تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر متغیرهای انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو کانون جهان­ دیدگان شهر شیراز در سال 1401
منبع مقدار مقدار F مقدار P اندازه اثر توان آماری
اثر پیلایی 98/0 12/47 001/0 > 98/0 99/0
لامبدای ویلکز 01/0 12/47 001/0 > 98/0 99/0
اثر هتلینگ 04/74 12/47 001/0 > 98/0 99/0
بزرگ­ترین ریشه روی 04/74 12/47 001/0 > 98/0 99/0

 
نتایج تحلیل کوواریانس چند­متغیره در جدول 5 نشان می­دهد که بین گروه آزمون و کنترل در هر سه مؤلفه­ انعطاف­پذیری شناختی: جایگزین­ها، کنترل و جایگزین­هایی برای رفتار­های انسانی بین گروه آزمون و کنترل تفاوت معنا‌داری وجود دارد (05/0P<). بیشترین اندازه اثر بر مؤلفه‌های انعطاف­پذیری شناختی به ترتیب مربوط به جایگزین­های برای رفتارهای انسانی (69/0)، کنترل (23/0) و جایگزین­ها (17/0) بوده است. هم­چنین، آموزش مهارت زندگی به سالمندان گروه آزمون باعث تفاوت معنا­دار در هر 8 مؤلفه کیفیت زندگی شامل: عملکرد جسمی، اختلال نقش به خاطر سلامت جسمی، اختلال نقش به خاطر سلامت هیجانی، انرژی/خستگی، بهزیستی هیجانی، کارکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل شده است (05/0P<). بیشترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به مؤلفه­های اختلال نقش به خاطر سلامت جسمی (82/0)، انرژی/خستگی (62/0)، اختلال نقش به خاطر سلامت هیجانی (53/0)، بهزیستی هیجانی (43/0)، کارکرد اجتماعی (36/0)، درد (34/0)، سلامت عمومی (28/0)  و عملکرد جسمی (22/0) بوده است.
 

جدول 5- نتایج آنالیز کوواریانس چند­متغیره تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر نمره مؤلفه­های انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو کانون جهان­ دیدگان شهر شیراز در سال 1401
متغیر مؤلفه­ها مجموع مربعات درجه آزادی میانگین
مربعات
مقدر F مقدار P اندازه اثر
انعطاف­پذیری شناختی
جایگزین­ها 32/118 1 32/118 94/4 035/0  17/0
کنترل 01/34 1 01/34 28/7 012/0 23/0
جایگزین­های
برای رفتارهای انسانی
18/16 1 18/16 61/56 001/0 > 69/0
کیفیت زندگی عمل­کرد جسمی 96/70 1 96/70 59/5 028/0 22/0
اختلال نقش به خاطر سلامت جسمی 21/58 1 21/58 01/92 001/0 > 82/0
اختلال نقش به خاطر سلامت هیجانی 81/93 1 81/93 37/22 001/0 > 53/0
انرژی/خستگی 65/75 1 65/75 09/32 001/0 > 62/0
بهزیستی هیجانی 39/81 1 39/81 26/15 001/0 > 43/0
کارکرد اجتماعی 51/124 1 51/124 50/11 003/0 36/0
درد 03/59 1 03/59 49/10 004/0 34/0
سلامت عمومی 69/86 1 69/86 98/7 010/0 28/0
 
بر اساس یافته­های جدول 6، استفاده از آموزش مهارت­های زندگی بر افزایش میانگین نمره انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو مورد مطالعه تأثیر داشته است (001/0P<). نتایج نشان دهنده آن است که تأثیر مداخله آموزش مهارت­های زندگی 37 درصد انعطاف‌پذیری شناختی و 66 درصد کیفیت زندگی را تبیین می­نماید.
 
جدول 6- نتایج آنالیز کوواریانس یک­متغیره تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر نمره انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو کانون جهان­ دیدگان شهر شیراز در سال 1401
متغیر منبع مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مربعات F معناداری اندازه اثر
انعطاف­پذیری شناختی پیش­آزمون 59/6777 1 59/6777 05/230 001/0 > 89/0
گروه 13/492 1 13/492 69/15 001/0 > 37/0
خطا 47/795 27 46/29
کل 00/134359 30
کیفیت زندگی پیش­آزمون 39/17943 1 39/17943 79/159 001/0 > 85/0
گروه 45/5859 1 45/5859 18/52 001/0 > 66/0
خطا 94/3031 27 29/112
کل 01/949650 30
 
بحث
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو انجام گردید. اولین نتیجه این مطالعه نشان­ داد که آموزش گروهی مهارت­های زندگی به سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو، منجر به بهبود (افزایش) انعطاف‌پذیری­شناختی از طریق تأثیرگذاری بر 3 مؤلفه با بیشترین تأثیر بر جایگزین‌های برای رفتارهای انسانی که مرتبط با توانایی ایجاد چند راه حل قابل انعطاف برای موقعیت­های دشوار است و کمترین تأثیر بر جایگزین­ها که به درک موقعیت­های سخت به عنوان موقعیت­های قابل کنترل مرتبط می­باشد. هر چند مطالعه­ای یافت نگردید که دقیقاً به بررسی تأثیر مهارت­های زندگی بر انعطاف­پذیری شناختی سالمندان پرداخته باشد، اما نزدیک­ترین مطالعات انجام شده با نتایج این پژوهش همسو بود [21-20] و مطالعه­ای ناهمسو یافت نگردد. برای مثال Fanayi و همکاران در مطالعه بر روی بیماران دیابتی به این نتیجه رسیدند که آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد از طریق تأثیرگذاری بر انعطاف­پذیری شناختی منجر به بهبود استرس ادراک شده و کیفیت زندگی در بیماران دیابتی مورد مطالعه می­شود [14].
در تبیین تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر انعطاف­پذیری شناختی سالمندان با توجه به دیدگاه نظری درمان پذیرش و تعهد [6] می­توان چنین استنباط کرد که بدنه اصلی تمرکز آموزش مهارت­های زندگی حول یادگیری آموزش و به‌کارگیری و تعمیم مهارت‌های انطباقی خاصی است که باعث افزایش انعطاف­پذیری­ روانی (Psychological-flexibility) سالمندان در مقابل مشکلات و موانع مرتبط با خوشنودی در آنان می­شود. آموزش مهارت­های زندگی شامل 10 دسته مهارت‌های: مدیریت هیجان، خودآگاهی، تاب‌آوری، قاطعیت‌ورزی، کنترل خشم، تفکر انتقادی، ارتباط مؤثر و مدیریت استرس است [12].
برای نمونه آموختن مهارت­های تنظیم هیجانات، کنترل خشم و مدیریت استرس به سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو می­تواند منجر به کاهش و مدیریت غلیان هیجانات منفی مرتبط با موانع انعطاف­پذیری­روانی در آنان شده و فرد به واسطه کاهش هیجانات منفی بینش او نسبت به زندگی تغییر می­کند و با ترس­های خود روبه­رو (مواجه) می­شود، این مهم از یک­سو با توجه به نظریه رفتارگرایی منجر به کاهش استرس ناشی از پیامدهای ذهنی محدودیت­ها و محرومیت‌هایی که ناشی از سالمندی و بیماری دیابت است، شده (در اصل فرد با ترس­هایش روبه‌رو می­شود) و از سوی دیگر با افزایش مهارت خودآگاهی و تاب­آوری، فرد بیمار، به شایستگی­های خود پی­برده و  منجر به کاهش تنش و اضطراب در آن­ها می­شود و با یافتن باور به خودشان نسبت به چالش­های زندگی و به ویژه مشکلات مربوط به بیماری دیابت که تاب­آوری آن­ها را محدود کرده انعطاف­پذیری شناختی از خود نشان می­دهند و زندگی خود را سخت نمی­گیرند و همین موضوع نیز می­تواند منجر به افزایش انعطاف­پذیری شناختی در آنان شود [14]
البته فراگیری مهارت حل مسئله، تصمیم­گیری و قاطعیت‌ورزی در لحضات زندگی و اقدامات مرتبط با زندگی سالمند همانند چراغ راهی در حل مشکلات به­آنان کمک می‌کند [12]. البته فراگیری مهارت ارتباط مؤثر روابط اجتماعی بیماران را افزایش می­دهد و از سوی دیگر، با فراگیری شیوه تفکر انتقادی به شکلی منجر به تخلیه هیجانی (Catharsis) در آنان به­شیوه سالم تقویت می­یابد که این نیز می­تواند از عوامل تأثیر­گذار بر افزایش انعطاف­پذیری شناختی در آنان باشد.
دومین نتیجه این مطالعه نشان داد که آموزش گروهی مهارت­های زندگی به سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو منجر به بهبود (افزایش) کیفیت زندگی سالمندان از طریق تأثیر گذاری بر 8 مؤلفه با بیشترین تأثیر بر اختلال نقش به خاطر سلامت جسمی و کمترین تأثیر بر عملکرد جسمی شده است. هر چند مطالعه­ای یافت نگردید که دقیقاً به بررسی تأثیر مهارت­های زندگی بر کیفیت زندگی جامعه سالمندان پرداخته باشد، اما نزدیک­ترین مطالعات انجام شده با نتایج این پژوهش همسو بود [22, 23] و مطالعه­ای ناهمسو یافت نگردد. برای مثال Sadeghigolafshanl و همکاران در مطالعه­ای بر روی سالمندان مبتلا به دیابت به این نتیجه رسیدند که آموزش برنامه خود مراقبتی (مداخله رفتاری) منجر به بهبود کیفیت زندگی سالمندان مورد مطالعه می­شود [24].
در تبیین تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر کیفیت زندگی باید در نظر داشت که بیماران دیابتی با مسائل و مشکلات طاقت فرسایی جسمانی از جمله محدودیت­های تغذیه­ای، خستگی، تکرر ادرار، افزایش فشارخون روبه­رو هستند که این مشکلات جسمانی با تأثیرگذاری بر روان فرد منجر به محرویت­ها و محدودیت­های در زندگی آنان و کاهش کیفیت زندگی می­گردد. آموزش مهارت­های زندگی از لحاظ نظری مبتنی بر یادگیری شناختی و اجتماعی است [25]. شناخت درمانی بر اهمیت استنباط فکری افراد در درک طبیعت یک رویداد تأکید می­کند و بر تأثیر افکار خودآیند منفی بر هیجانات فرد و تأثیر هیجانات بر رفتارهای اجتماعی که مرتبط با کیفیت زندگی است تاکید دارد [26].
آموزش مهارت­های ده­گانه زندگی ( مدیریت هیجان، خودآگاهی، تاب­­آوری، قاطعیت­ورزی، کنترل خشم، تفکر انتقادی، ارتباط مؤثر و مدیریت استرس) که ابعاد مختلف روان­شناختی را در بر می­گیرد به مراجعان این مفهوم ارائه می­دهد که با وجود بیماری­ام (دیابت نوع دو) اما زندگی ادامه دارد و می­توان بهتر و فعال­تر زندگی کرد [25]. از سوی دیگر در جلسات گروه درمانی سالمند با پی­بردن به مشکل مشترک خودش با دیگران که درد مشترک است و می­بیند که نگاه دیگران به زندگی چیست، این معنا در آنان زنده می­شود که بیماری دیابت و سالمندی فقط برای من تنها نیست و با بازسازی شناختی ارتباطش با زندگی افزایش می­­یابد و همین منجر به افزایش کیفیت زندگی در آنان می­شود. آموختن مهارت­های مقابله­ای ده­گانه زندگی و به ویژه مدیریت استرس، ارتباط مؤثر، مدیریت هیجان و تاب‌آوری که آموزش روان‌شناختی است [26]، منجر به کاهش اجتناب تجربه­ای و در نهایت با تقویت باور به خویشتن و تعدیل انتظارات در خصوص بیماران دیابتی انگیزه زندگی و تعاملات اجتماعی و کیفیت زندگی بهبود می­یابد [25]. ایجاد انگیزه و یافتن معنا بهتر در زندگی، مهم­ترین علت افزایش کیفت زندگی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو می­تواند باشد.
مهم­ترین محدودیت­های پژوهش حاضر را می­توان به روش نمونه­گیری غیرتصادفی، منحصر بودن نمونه­ها به سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو کانون ­جهان دیدگان شیراز، استفاده از ابزارهای خودگزارشی برای جمع­آوری داده­ها و عدم امکان برگزاری مرحله پی­گیری به علت محدودیت زمانی ( برای فارغ التحصیل شدن یکی از نویسندگان) و کمبود منابع مالی برشمرد، لذا پیشنهاد می­شود پژوهش­های مشابه در شهرها و فرهنگ­های دیگر با روش نمونه­گیری تصادفی (برای کاهش خطای نمونه­گیری)، مطالعات با پی­گیری­ بلند مدت­ (به منظور بررسی تداوم و ماندگاری تأثیر آموزش مهارت­های زندگی)، ارزیابی گسترده­تر شاخص­های جمعیت شناختی، بررسی و مقایسه تأثیر آموزش مهارت­های زندگی با سایر رویکردهای روان­شناختی مانند رفتار درمانی دیالکتیک، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی رفتاری انجام گردد تا بتوان بهترین و مناسب­ترین روش (کوتاه مدت، کم هزینه، لذت بخش، آموزش آسان) را با توجه به ظرفت روان­شناختی سالمندان دیابتی نوع دو به آنان ارائه داد را مد نظر داشت.
نتیجه‌گیری
نتایــج پژوهــش حاضر نشان ­دهنده تأثیر مداخله آموزش مهارت­های ده­گانه زندگی بر افزایش­ معنی­دار نمره انعطافپذیری روان­شناختی و کیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو بود. این نتایج می­تواند برای مسئولان و برنامه‌ریزان گروهای آسیب­پذیر، مدیران، مشاوران، درمان­گران، متخصصان سلامت مراکز و کلینیک­های روان­شناختی و مراکز توان­بخشی سالمندان تلویحات کاربردی داشته باشد. بنابراین، به مدیریت­های مراکز درمانی، بیمارستان­هان و مراکز روان‌شناختی مرتبط توصیه می­گردد با به­کارگیری متخصصان بهداشت­روان، روان­پرستاران، روان­شناسان و پرستاران دوره دیده جهت بهبود انعطاف­پذیری روان­شناختی و کیفیت زندگی بیماران سالمند مبتلا به دیابت نوع دو از آموزش مهارت­های زندگی استفاده نمایند.
تشکر و قدردانی
پژوهش­گران این مطالعه مراتب قدردانی خود را از تمامی سالمندان کانون جهان دیدگان شیراز مشارکت کننده در مطالعه حاضر و هم‌چنین از مسئولین محترم سازمان بهزیستی شیراز به ویژه بخش توان­بخشی که شرایط محیطی و امکانات لازم برای حضور سالمندان را فراهم آوردند، اعلام می­نمایند.
 
 

References
 
[1] World Health O. World report on ageing and health. Geneva: World Health Organization 2015; p 210-46.
[2] Nejat N, Khan Mohamadi Hezave A, Aghae Pour SM, Rezaei K, Moslemi A, Mehrabi F. Self-care and related factors in patients with type II diabetes in Iran. J Diabetes Metab Disord  2021; 20(1): 635-9.
[3] Kiriella DA, Islam S, Oridota O, Sohler N, Dessenne C, de Beaufort C, et al. Unraveling the concepts of distress, burnout, and depression in type 1 diabetes: A scoping review. EClinicalMedicine  2021; 40: 101118.
[4] Mainous AG, Rooks BJ, Wright RU, Sumfest JM, Carek PJ. Diabetes Prevention in a U.S. Healthcare System: A Portrait of Missed Opportunities. AJPM  2022; 62(1): 50-6.
[5] Lee SY, Nyunt MSZ, Gao Q, Gwee X, Chua DQL, Yap KB, et al. Association of Tai Chi exercise with physical and neurocognitive functions, frailty, quality of life and mortality in older adults: Singapore Longitudinal Ageing Study. Age and Ageing 2022; 51(4).
[6] Tan SY. A Christian Approach to Counseling and Psychotherapy: Christ-centered, Biblically-based, and Spirit-filled: Wipf and Stock Publishers 2022; 168-96.
[7] Khakshoor Shandiz F, Shahabizadeh F, Ahi Q, Mojahedi M. The Effectiveness of Dialectical Behavioral Therapy on Stress and Cognitive Flexibility in Women With Type 2 Diabetes. Qom Univ Med Sci J 2021; 15(5): 358-67. [Farsi]
[8] Laverack G, Pratley P. What quantitative and qualitative methods have been developed to measure community empowerment at a national level?: World Health Organization. Regional Office for Europe; 2018.
[9] Panjepour S, Tabatabaeinejad F. The Effectiveness of the Schema Therapy Approach on Quality of Life and Self-Criticism in Women with Suicidal Thoughts:A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 21(12): 1267-82. [Farsi]
[10] Sheikhesmaeili D, Hatamyan P, Karami J, Lorestani E, Morovati F. The Prediction of Sleep Quality Based on Psychological Hardiness and Happiness in the Elderly. Aging Psychology 2020; 6(1): 27-38. [Farsi]
[11] Ghasem Zade F, Isazadeghan A, Mikaeli F. The role of prediction of state / trait anxiety based on behavioral brain systems and nightly bridges in students. JHPM 2019; 8(4): 26-34. [Farsi]
[12] Asadpour E, Azarbarzin M, Moghimian M. Investigating the Effect of Life Skills Training on Resilience and Psycho-Social Adaptation of Multiple Sclerosis Patients. JNE 2022; 11(3): 73-84. [Farsi]
[13] Alirezaei Shahraki R, Aliakbari Kamrani A, Sahaf R, Abolfathi Momtaz Y. Effects of Nationwide Program for Prevention and Control of Diabetes Initiated by the Ministry of Health on Elderly Diabetic Patients’ Knowledge, Attitude and practice in Isfahan. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2019; 14(1): 84-95. [Farsi]
[14] Fanayi S, Zare H, Rahmanian M, Safariniya M. Comparing the Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Cognitive Flexibility, Perceived Stress, Quality of Treatment Adherence and (A1C) in Patients of Diabetes Mellitus Type 2. Social Cognition 2022; 10(2): 95-114. [Farsi]
[15] Rajabi F, Aslami E. The effect of group life skills training on psychological well-being and happiness in elderly women members of the Jahandidegan city of Abadeh city. Aging Psychology 2019; 4(4): 301-12. [Farsi]
[16] Dennis JP, Vander Wal JS. The Cognitive Flexibility Inventory: Instrument Development and Estimates of Reliability and Validity. Cogn Ther Res 2010; 34(3): 241-53.
[17] Roeen Fard M, Share H, Haghi E. The Effectiveness of Heimberg and Becker Cognitive Behavioral Group Therapy in Improving Female Adolescents Social Anxiety and Cognitive Flexibility. JSUMS 2014; 21(2): 226-40. [Farsi]
[18] Ware JE JR, Sherbourne CD. The MOS 36-item short-form health survey (SF-36). I. Conceptual framework and item selection. Med Care 1992; 30(6): 473-83.
[19] Baniasadi F, Borjali A, Poursharifi H, Mofid B. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Health-Related Quality of Life in People with Prostate Cancer: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2021; 20(1): 69-84. [Farsi]
[20] Sanagouye Moharer G, Kia S, Akbarizadeh A, Erfani M. Effect of Hope Therapy on Sleep Quality, Subjective Well-being and Health Hardiness among Cancer Patients with Breast Evacuation. IJRN 2019; 6(2): 66-73. [Farsi]
[21] Dakani M, Fakhri M, Hasanzadeh R. The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Anxiety Tolerance and Cognitive Flexibility in Patients with Type 2 Diabetes. IJDLD 2021; 21(3): 186-97. [Farsi]
[22] Nikrouy Z, Hassanzadeh R, Heydari S. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on following the doctor's order and quality of life in type 2 diabetic patients of Shohada ZirAab Hospital. IJNR 2022; 17(5): 17-27. [Farsi]
[23] Soheili S, Firoozi F. Investigation of the Effect of Lifestyle Training on the Quality of Diabetic Patients’ Life. J Diabetes Nurs  2021; 9(4): 1728-38. [Farsi]
[24] Sadeghigolafshanl M, Rejeh N, Heravi-Karimooi M, Tadrisi SD, Yosefi Abdolmaleki E. The Effect of Model-Based Self-Management Program 5a on Quality of Life of Elderly Patients with Diabetes. IJNR 2019; 14(5): 37-44. [Farsi]
[25] Chang M-C. Historical and Theoretical Foundations of Case-Based Learning: Situated Cognition and Collaborative Learning Theory. In: Quek CLG, Wang Q, editors. Designing Technology-Mediated Case Learning in Higher Education. Springer Singapore 2022. p 49-68.
[26] McKay D, Abramowitz J. The Future of Cognitive Therapy. In: Cobb CL, Lynn SJ, O’Donohue W, editors. Toward a Science of Clinical Psychology: A Tribute to the Life and Works of Scott O Lilienfeld. Springer, Cham 2022. p 289-99.


The Effectiveness of Life Skills Training on Cognitive Flexibility and Quality of Life in Elderly People with Diabetes Mellitus Type-2: A Quasi-Experimental Study

Fatemeh Heidari [3], Reza Mottaghi[4]


Received: 24/04/23 Sent for Revision: 08/05/23 Received Revised Manuscript: 06/06/23 Accepted: 07/06/23

Background and Objectives: Physical and mental health are related to cognitive flexibility and quality of life in the elderly with type-2 diabetes. Therefore, this study aims at determining the effect of life skills training on cognitive flexibility and quality of life in the elderly with type-2 diabetes.
Materials and Methods: This study was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. The population consists of the elderly with type-2 diabetes members of Jahandidegan daily Center in Shiraz, Iran in 2022. Based on the inclusion criteria, 30 subjects were randomly selected and assigned into experimental and control groups of 15 subjects. Elderly people, suffering from type-2 diabetes were evaluated with a demographic, Cognitive Flexibility Inventory, and Quality of Life Questionnaire. The experimental group went under 10 sessions of 75 minutes of life skills training and the control group was held back on training. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Results: The findings showed that life skills training led to the improvement of cognitive flexibility mean score (F=15.69, p<0.001) and quality of life mean score (F=52.18, p<0.001) of the elderly with type-2 diabetes.
Conclusion: The present study showed that life skills training can increase cognitive flexibility and quality of life in the elderly with type­-2 diabetes. Therefore, mental health specialists are recommended to use this simple, useful, and low-cost method in the elderly with type-2 diabetes with cautious.
Key words: Life skills, Cognitive flexibility, Quality of life, Diabetes mellitus type 2, Elderly

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Azad University of Yasooj approved the study (IR.IAU.YASOOJ.REC.1401.010).

How to cite this article: Heidari Fatemeh, Mottaghi Reza. The Effectiveness of Life Skills Training on Cognitive Flexibility and Quality of Life in Elderly People with Diabetes Mellitus Type-2: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (4): 367-84. [Farsi]
 
[1]- دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران
[2]- (نویسنده مسئول) استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز،  شیراز، ایران
تلفن، 36321042-071، دورنگار 36321042-071، پست الکترونیکی: r.mottaghi@zand.ac.ir
[3]- MSc Student in Clinical Psychology, Dept. of Psychology, Yasooj Branch, Islamic Azad University, Yasooj, Iran
[4]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Zand Institute of HigherThe Effectiveness of Life Skills Training on Cognitive Flexibility and Quality of Life in Elderly People with Diabetes Mellitus Type-2: A Quasi-Experimental Study

Fatemeh Heidari [1], Reza Mottaghi[2]


Received: 24/04/23 Sent for Revision: 08/05/23 Received Revised Manuscript: 06/06/23 Accepted: 07/06/23

Background and Objectives: Physical and mental health are related to cognitive flexibility and quality of life in the elderly with type-2 diabetes. Therefore, this study aims at determining the effect of life skills training on cognitive flexibility and quality of life in the elderly with type-2 diabetes.
Materials and Methods: This study was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. The population consists of the elderly with type-2 diabetes members of Jahandidegan daily Center in Shiraz, Iran in 2022. Based on the inclusion criteria, 30 subjects were randomly selected and assigned into experimental and control groups of 15 subjects. Elderly people, suffering from type-2 diabetes were evaluated with a demographic, Cognitive Flexibility Inventory, and Quality of Life Questionnaire. The experimental group went under 10 sessions of 75 minutes of life skills training and the control group was held back on training. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Results: The findings showed that life skills training led to the improvement of cognitive flexibility mean score (F=15.69, p<0.001) and quality of life mean score (F=52.18, p<0.001) of the elderly with type-2 diabetes.
Conclusion: The present study showed that life skills training can increase cognitive flexibility and quality of life in the elderly with type­-2 diabetes. Therefore, mental health specialists are recommended to use this simple, useful, and low-cost method in the elderly with type-2 diabetes with cautious.
Key words: Life skills, Cognitive flexibility, Quality of life, Diabetes mellitus type 2, Elderly

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Azad University of Yasooj approved the study (IR.IAU.YASOOJ.REC.1401.010).

How to cite this article: Heidari Fatemeh, Mottaghi Reza. The Effectiveness of Life Skills Training on Cognitive Flexibility and Quality of Life in Elderly People with Diabetes Mellitus Type-2: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (4): 367-84. [Farsi]
 
[1]- MSc Student in Clinical Psychology, Dept. of Psychology, Yasooj Branch, Islamic Azad University, Yasooj, Iran
[2]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Zand Institute of Higher Education, Shiraz, Iran, ORCID: 0000-0002-1587-9682
 (Corresponding Author) Tel: (071) 3632 1042, Fax: (071) 3632 1042, E-mail: r.mottaghi@zand.ac.ir
Education, Shiraz, Iran, ORCID: 0000-0002-1587-9682
 (Corresponding Author) Tel: (071) 3632 1042, Fax: (071) 3632 1042, E-mail: r.mottaghi@zand.ac.ir
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/1/30 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/4/28

فهرست منابع
1. World Health O. World report on ageing and health. Geneva: World Health Organization 2015; p 210-46.
2. Nejat N, Khan Mohamadi Hezave A, Aghae Pour SM, Rezaei K, Moslemi A, Mehrabi F. Self-care and related factors in patients with type II diabetes in Iran. J Diabetes Metab Disord 2021; 20(1): 635-9.
3. Kiriella DA, Islam S, Oridota O, Sohler N, Dessenne C, de Beaufort C, et al. Unraveling the concepts of distress, burnout, and depression in type 1 diabetes: A scoping review. EClinicalMedicine 2021; 40: 101118.
4. Mainous AG, Rooks BJ, Wright RU, Sumfest JM, Carek PJ. Diabetes Prevention in a U.S. Healthcare System: A Portrait of Missed Opportunities. AJPM 2022; 62(1): 50-6.
5. Lee SY, Nyunt MSZ, Gao Q, Gwee X, Chua DQL, Yap KB, et al. Association of Tai Chi exercise with physical and neurocognitive functions, frailty, quality of life and mortality in older adults: Singapore Longitudinal Ageing Study. Age and Ageing 2022; 51(4).
6. Tan SY. A Christian Approach to Counseling and Psychotherapy: Christ-centered, Biblically-based, and Spirit-filled: Wipf and Stock Publishers 2022; 168-96.
7. Khakshoor Shandiz F, Shahabizadeh F, Ahi Q, Mojahedi M. The Effectiveness of Dialectical Behavioral Therapy on Stress and Cognitive Flexibility in Women With Type 2 Diabetes. Qom Univ Med Sci J 2021; 15(5): 358-67. [Farsi]
8. Laverack G, Pratley P. What quantitative and qualitative methods have been developed to measure community empowerment at a national level?: World Health Organization. Regional Office for Europe; 2018.
9. Panjepour S, Tabatabaeinejad F. The Effectiveness of the Schema Therapy Approach on Quality of Life and Self-Criticism in Women with Suicidal Thoughts:A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 21(12): 1267-82. [Farsi]
10. Sheikhesmaeili D, Hatamyan P, Karami J, Lorestani E, Morovati F. The Prediction of Sleep Quality Based on Psychological Hardiness and Happiness in the Elderly. Aging Psychology 2020; 6(1): 27-38. [Farsi]
11. Ghasem Zade F, Isazadeghan A, Mikaeli F. The role of prediction of state / trait anxiety based on behavioral brain systems and nightly bridges in students. JHPM 2019; 8(4): 26-34. [Farsi]
12. Asadpour E, Azarbarzin M, Moghimian M. Investigating the Effect of Life Skills Training on Resilience and Psycho-Social Adaptation of Multiple Sclerosis Patients. JNE 2022; 11(3): 73-84. [Farsi]
13. Alirezaei Shahraki R, Aliakbari Kamrani‌ A, Sahaf R, Abolfathi Momtaz Y. Effects of Nationwide Program for Prevention and Control of Diabetes Initiated by the Ministry of Health on Elderly Diabetic Patients’ Knowledge, Attitude and practice in Isfahan. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2019; 14(1): 84-95. [Farsi]
14. Fanayi S, Zare H, Rahmanian M, Safariniya M. Comparing the Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Cognitive Flexibility, Perceived Stress, Quality of Treatment Adherence and (A1C) in Patients of Diabetes Mellitus Type 2. Social Cognition 2022; 10(2): 95-114. [Farsi]
15. Rajabi F, Aslami E. The effect of group life skills training on psychological well-being and happiness in elderly women members of the Jahandidegan city of Abadeh city. Aging Psychology 2019; 4(4): 301-12. [Farsi]
16. Dennis JP, Vander Wal JS. The Cognitive Flexibility Inventory: Instrument Development and Estimates of Reliability and Validity. Cogn Ther Res 2010; 34(3): 241-53.
17. Roeen Fard M, Share H, Haghi E. The Effectiveness of Heimberg and Becker Cognitive Behavioral Group Therapy in Improving Female Adolescents Social Anxiety and Cognitive Flexibility. JSUMS 2014; 21(2): 226-40. [Farsi]
18. Ware JE JR, Sherbourne CD. The MOS 36-item short-form health survey (SF-36). I. Conceptual framework and item selection. Med Care 1992; 30(6): 473-83.
19. Baniasadi F, Borjali A, Poursharifi H, Mofid B. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Health-Related Quality of Life in People with Prostate Cancer: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2021; 20(1): 69-84. [Farsi]
20. Sanagouye Moharer G, Kia S, Akbarizadeh A, Erfani M. Effect of Hope Therapy on Sleep Quality, Subjective Well-being and Health Hardiness among Cancer Patients with Breast Evacuation. IJRN 2019; 6(2): 66-73. [Farsi]
21. Dakani M, Fakhri M, Hasanzadeh R. The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Anxiety Tolerance and Cognitive Flexibility in Patients with Type 2 Diabetes. IJDLD 2021; 21(3): 186-97. [Farsi]
22. Nikrouy Z, Hassanzadeh R, Heydari S. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on following the doctor's order and quality of life in type 2 diabetic patients of Shohada ZirAab Hospital. IJNR 2022; 17(5): 17-27. [Farsi]
23. Soheili S, Firoozi F. Investigation of the Effect of Lifestyle Training on the Quality of Diabetic Patients’ Life. J Diabetes Nurs 2021; 9(4): 1728-38. [Farsi]
24. Sadeghigolafshanl M, Rejeh N, Heravi-Karimooi M, Tadrisi SD, Yosefi Abdolmaleki E. The Effect of Model-Based Self-Management Program 5a on Quality of Life of Elderly Patients with Diabetes. IJNR 2019; 14(5): 37-44. [Farsi]
25. Chang M-C. Historical and Theoretical Foundations of Case-Based Learning: Situated Cognition and Collaborative Learning Theory. In: Quek CLG, Wang Q, editors. Designing Technology-Mediated Case Learning in Higher Education. Springer Singapore 2022. p 49-68.
26. McKay D, Abramowitz J. The Future of Cognitive Therapy. In: Cobb CL, Lynn SJ, O’Donohue W, editors. Toward a Science of Clinical Psychology: A Tribute to the Life and Works of Scott O Lilienfeld. Springer, Cham 2022. p 289-99.‌
27.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb