Ethics code: دربارۀ مقالۀ فعلی صدق نمیکند
دانشگاه شهید بهشتی
متن کامل [PDF 475 kb]
(730 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1375 مشاهده)
متن کامل: (1126 مشاهده)
مقاله مروری
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، بهمن 1402، 1224-1205
مرور چتری: چیستی، چرایی و چگونگی
احمد عسگری زاده[1]، سعید اکبری زردخانه[2]
دریافت مقاله: 19/09/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 17/10/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 27/10/1402 پذیرش مقاله: 30/10/1402
چکیده
زمینه و هدف: تعداد مرورهای نظاممند یا سطح دوم رو به افزایش است؛ حتی بیشتر از افزایش تعداد مطالعات پایه. موضوعات بحثبرانگیز، یافتههای سوگیرانه و شواهد غیرقاطع در این دو سطح، سیاستگذاران و پژوهشگران را به سمت سطح سوم شواهد یا «مرورهای چتری» سوق داده است. با وجود اینکه مرورهای چتری روششناسی نسبتاً جدیدی محسوب میشوند، در دهههای اخیر تعداد آنها با شیب تندی افزایش یافته است و این نشان از علاقه و نیاز روزافزون به این مسیر تحقیقاتی دارد. راهنماهایی برای انجام مرورهای چتری منتشر شدهاند؛ بااینحال، ناهمخوانیهای موجود در این راهنماها، پژوهشگران را دربارۀ شیوۀ مناسب انجام سردرگم ساختهاند. هدف مطالعۀ حاضر تصریح ضرورت، شرایط، چالشها و تلههای مرورهای چتری بود. در آخر، راهنماهایی گام به گام برای نحوۀ انجام و گزارشدهی یک مرور چتری طرح شدند. امیدواریم متن حاضر و راهنماییهای عملی فراهم شده توجه جامعۀ دانشگاهیان ایرانی را به مرورهای چتری جلب کند.
واژههای کلیدی: مرور چتری، مرور نظاممند، شواهد
مقدمه
نگارش و تولید مرورهای نظاممند (Systematic reviews) و فراتحلیلها (Meta-analyses) به شکل روزافزون در حال افزایش است: در سال 2008 تعداد فراتحلیلهای منتشر شده 3300 بوده و در سال 2018 به 20000 رسیده است؛ این در حالی است که از سال 1991 تا 2014 تعداد مطالعات آزمایشی و مشاهدهای منتشرشده در PubMed یک و نیم برابر افزایش داشته است [1]؛ بنابراین، جهش در فراوانی مرورها و فراتحلیلها را نمیتوان صرفاً به افزایش تولید علم نسبت داد. چنین جهشی پیامدهای نامطلوبی را نیز به همراه دارد. برای مثال، گاهی فراتحلیلهایی که در یک سال و دربارۀ یک موضوع نگارش شدهاند، به نتایج متفاوتی دستیافتهاند. چنین خروجیهایی باعث سردرگمی و ابهام متخصصان بالینی و سیاستگذاران میشود [2].
شواهد پژوهشی در حوزههای بالینی و بهداشت عمومی را میتوان بهعنوان یک سلسله مراتب در نظر گرفت: پیشتر در چنین طبقهبندیهایی مرورهای نظاممند و فراتحلیلها در قله قرار میگرفتند [3]، اما امروزه سطح سوم پژوهشها در این جایگاهاند (شکل 1). از این منابع سطح بالاتر برای تصمیمگیریهای سطح بالا و سیاستگذاریها استفاده میشود. اسامی متعددی به این دسته از شواهد، اطلاق شده است: مرور چتری (Umbrella reviews)، مرور مرورها (Overview of reviews)، فرامرور (Meta-review) و ترکیب مرورها (Synthesis of reviews).
