جلد 23، شماره 6 - ( 7-1403 )                   جلد 23 شماره 6 صفحات 498-482 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SHAHED.REC.1401.162


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseini Khabr A S, Yaghoubi H, Farahani H. Psychometric Properties of the Persian Version of Barriers to Seeking Psychological Help Scale in the General Population: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 23 (6) :482-498
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7416-fa.html
حسینی خبر آزاده سادات، یعقوبی حمید، فراهانی حجت الله. ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس موانع کمک‌طلبی روان‌شناختی در جمعیت عمومی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (6) :482-498

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7416-fa.html


دانشگاه شاهد
متن کامل [PDF 357 kb]   (115 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (275 مشاهده)
متن کامل:   (117 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، شهریور 1403، 498-482

ویژگی­های روان­سنجی نسخه فارسی مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی در جمعیت عمومی: یک مطالعه توصیفی


آزاده سادات حسینی‌خبر[1]، حمید یعقوبی[2]، حجت الله فراهانی[3]


دریافت مقاله: 26/03/1403 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 24/04/1403 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 13/06/1403 پذیرش مقاله: 17/06/1403





چکیده
زمینه و هدف: شیوع بالای اختلالات روان­شناختی و سطح پایین استفاده از خدمات سلامت روان لزوم بررسی و ارزیابی موانع کمک‌طلبی روان­شناختی را نشان می­دهد. ابزارهای محدودی برای ارزیابی موانع کمک­طلبی روان­شناختی وجود دارد. در ایران هم ابزاری که متناسب با فرهنگ و شرایط جامعه باشد، وجود ندارد. بنابراین، هدف مطالعه حاضر، تعیین ویژگی­های روان­سنجی نسخه فارسی مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی است.
مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی-ارزشیابی، در سال 1403 در ایران انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه افراد 18 تا 65 ساله بودند. از این میان 227 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش­نامه­های موانع کمک­طلبی روان‌شناختی، سواد سلامت روان، نگرش به کمک­طلبی روان­شناختی و خودپنهان سازی پاسخ دادند. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و واگرا از همبستگی Pearson و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مدل 5 عاملی بود. همبستگی­های معنی‌دار بین عوامل به­دست آمده با مقیاس سواد سلامت روان، نگرش به کمک­طلبی و خودپنهان سازی، روایی واگرا و همگرای مقیاس را تأیید کرد. پایایی مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کلی 91/0 به­دست آمد.
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به­دست آمده، نسخه فارسی مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی ساختاری 5 عاملی دارد و از روایی و پایایی لازم برای استفاده در پژوهش­های روان­شناختی در جمعیت ایرانی برخوردار است.
واژه­های کلیدی: رفتار کمک­طلبی، روایی و پایایی، مقیاس


ارجاع: حسینی خبر آ‌س، یعقوبی ح، فراهانی ح‌ا. ویژگی¬های روان¬سنجی نسخه فارسی مقیاس موانع کمک¬طلبی روان¬شناختی در جمعیت عمومی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 6، صفحات: 498-482.


 


مقدمه
بخش زیادی از جمعیت جهان از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند. علاوه بر این، بعد از همه‌گیری کرونا میزان شیوع اختلالات روانی مانند: افسردگی اساسی و اضطراب افزایش یافته است (1). سطح پایین سلامت روان و دوره­های طولانی درمان نشده بیماری نه تنها بر روند و نتایج بیماری تأثیر می‌گذارد، بلکه می­تواند منجر به اختلال در عملکرد، کیفیت پایین زندگی، سوء مصرف مواد، بیکاری، رفتارهای ضد اجتماعی و حتی خودکشی شود (2).
با وجود این­که جستجوی کمک روان­شناختی حرفه­ای می­تواند بسیار کمک کننده باشد، شواهد حاکی از آن است که بسیاری از افراد به­دنبال دریافت خدمات روان­شناختی نیستند، آن را به تعویق می­اندازند یا اصلاً درمانی دریافت نمی­کنند (5-3). به عنوان مثال در آمریکا 67 درصد از افرادی که مشکلات سلامت روان را تجربه می­کنند، درمانی دریافت نمی­کنند (6). این آمار در اروپا حدود 74 درصد است (7). در ایران نیز حدود ۲۳ درصد از جمعیت به نوعی دچار اختلالات روانی هستند. مطالعات در دنیا نشان می‌دهد که در کشورهای با درآمد متوسط، ۷۵ درصد افراد دارای اختلال روانی مانند افسردگی و اضطراب، از خدمات درمانی استفاده نمی‌کنند. این میزان، یک رقم جهانی است و در ایران نیز ۶۶ تا ۷۵ درصد از افراد دارای اختلال روانی برای درمان به متخصصان سلامت روان مراجعه نمی‌کنند (8). پس لزوم بررسی موانع کمک طلبی روان­شناختی (Psychological help seeking) کاملاً مشخص است.
موانع مرتبط با کمک­طلبی روان‌شناختی این‌گونه تعریف می‌شود: عدم تمایل عمومی به دریافت خدمات سلامت روان یا عواملی که مانع می­شود تا فرد به­دنبال دریافت کمک روان­شناختی حرفه­ای برود (9). پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام شده است. Aydoğdu و همکاران در پژوهش خود نشان دادند مهم­ترین مانع دریافت کمک حرفه­ای این است که افراد گمان می­کنند به تنهایی یا با کمک خانواده و دوستان­شان می­توانند مشکل­شان را حل کنند و گاهی مراجعه به متخصص آخرین گزینه است (10). در پژوهش­های مختلف به موانع کمک­طلبی روان­شناختی پرداخته شده است. برخی از این موارد عبارت از عدم اطلاع از نحوه استفاده از خدمات روان­شناختی، مسائل مالی، باورهای اشتباه، زمان انتظار زیاد، دریافت کمک­های غیر حرفه­ای، ترس از برچسب خوردن، اعتماد و رازداری می‌باشند (12، 11، 2).
پژوهش­های اخیر نشان می­دهد رابطه منفی بین نگرش به کمک­طلبی روان­شناختی و موانع کمک­طلبی وجود دارد
(14، 13، 4). بر اساس پژوهش­های انجام شده موانع مرتبط با کمک­طلبی روان­شناختی را می­توان در سه دسته طبقه­بندی کرد: موانع فردی (ویژگی­های فردی و موقعیت­ها)، موانع فرهنگی-اجتماعی (ارزش‌های فرهنگی و شرایط خاص جامعه) و موانع مربوط به سیستم­های کمک
­رسان (مراکز ارائه دهنده خدمات، متخصصان سلامت روان) (15).

یکی از حوزه­های مهم پژوهشی در رابطه با شناخت موانع کمک­طلبی روان­شناختی، نحوه ارزیابی این موانع و تهیه ابزار برای شناخت موانع است. ابزارهای محدودی برای شناخت موانع کمک طلبی روان­شناختی وجود دارد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: مقیاس بازنگری شده موانع خدمات سلامت روان (Barriers to mental health services scale revised) از این مقیاس در جمعیت عمومی و سالمندان استفاده ­شده ­است (17، 16). مقیاس موانع مراقبت از سلامت نسخه والد (Parental healthcare barriers scale) پرسش‌نامه دیگری است که موانع دسترسی به مراقبت­های روان­شناختی را برای والدین کودکان دارای ناتوانی­های ذهنی و رشدی ارزیابی می­کند (18). ابزار سنجش بعدی مقیاس ارزیابی دسترسی به کمک (Barrier to access to care evaluation) است که برای جمعیت عمومی و افراد با انواع مشکلات سلامت روان قابل استفاده است (7). یکی از ایرادات آن تعداد نسبتاً زیاد سؤالات است. نمونه دیگر، مقیاس جستجوی موانع کمک طلبی روان‌شناختی (Barriers to seeking psychological help) است که در پژوهش حاضر از آن استفاده شده است. این مقیاس شامل 17 سؤال است. این پرسش‌نامه در کشور ترکیه طراحی شده است و به نظر می‌رسد ­نزدیکی فرهنگی بیشتری با جامعه ایرانی داشته باشد. (19).
همان­گونه که اشاره شد با توجه به شیوع بالای بیماری­های روانی و استفاده کم افراد از خدمات سلامت روان، لزوم وجود ابزارهایی که بتواند موانع مراجعه افراد به روان­شناس، مشاور و روان­پزشک را شناسایی کند بر کسی پوشیده نیست. شناسایی این موانع می­تواند به متولیان حوزه سلامت در جهت برنامه­ریزی بهتر برای شناخت نیازها و ترغیب افراد برای استفاده از خدمات سلامت روان کمک کننده باشد. ابزارهای محدودی برای سنجش موانع کمک­طلبی حرفه­ای وجود دارد (16) و بر طبق جستجوهای به عمل آمده، در ایران هم ابزاری که متناسب با جامعه ایرانی باشد، وجود ندارد. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی در جمعیت عمومی در جامعه ایرانی است. این ابزار 17 سؤالی به­خوبی موانع کمک­طلبی را پوشش می­دهد و از نظر تعداد سؤالات متناسب است.
مواد و روش‌ها
این پژوهش یک طرح توصیفی از نوع ارزشیابی است که در سال 1403 در ایران انجام شده است. در این پژوهش از شاخص‌های توصیفی، ضرایب اعتبار، روایی و تحلیل ساختار عاملی برای برآورد ویژگی­های روان­سنجی مقیاس موانع کمک‌طلبی روان‌شناختی استفاده شده است.
شرکت کنندگان در این پژوهش به صورت فراخوان از جمعیت عمومی انتخاب شدند. شرکت کنندگان 18 تا 65 ساله بودند. لینک پرسش­نامه­های پژوهش در سایت پرس­لاین (Porsline) آماده شد و جهت اجرا در شبکه­های اجتماعی مانند واتس­آپ، تلگرام و اینستاگرام منتشر شد. قانون تقریبی محاسبه حجم نمونه در پژوهش­های روان­سنجی نسبت 1 به 10 است، به این صورت که به ازای هر گویه، 10 شرکت کننده برای پاسخ­گویی به سؤالات انتخاب می­شود. مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی دارای 17 سؤال است و بر این اساس حجم نمونه 170 نفر مناسب است. بر اساس توصیه Comrey و Lee (20) برای کفایت حجم نمونه در تحلیل عاملی حداقل حجم نمونه 200 نفر است. بنابراین، حجم نمونه 200 نفر در نظر گرفته شد و 30 نفر هم برای کاهش خطای اندازه­گیری به نمونه افزوده شد. با حذف پرسش­نامه­های مخدوش، در نهایت نمونه شرکت کننده در پژوهش 227 نفر بودند.
ملاک­های ورود به پژوهش قرار داشتن در بازه سنی 18 تا 65 سال، داشتن سواد خواندن و نوشتن و رضایت آگاهانه برای شرکت در پژوهش بود. ملاک خروج از پژوهش هم ناقص گذاشتن پاسخ‌گویی به سؤالات بود. در این پژوهش تلاش شد کلیه اصول اخلاقی رعایت شود. شرکت کنندگان با رضایت آگاهانه وارد پژوهش شدند و کلیه اطلاعات به صورت محرمانه نگه داشته شد و صرفاً جهت اهداف پژوهشی مورد استفاده قرار گرفت. این پژوهش دارای کد اخلاق از دانشگاه شاهد است (IR.SHAHED.REC.1401.162).
در پژوهش­هایی که با هدف رواسازی ابزارهای روان­شناختی در فرهنگ­های مختلف انجام می­شود، اولین گام ترجمه پرسش‌نامه است (21). در پژوهش حاضر ابتدا مقیاس موانع کمک­طلبی روان‌شناختی توسط محقق به فارسی ترجمه شد، بعد از آن توسط یک متخصص روان­شناس و یک مترجم به­طور جداگانه مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت. سپس فرآیند ترجمه معکوس توسط یک نفر مسلط به زبان فارسی و انگلیسی انجام شد. در نهایت هر دو نسخه ترجمه و متن اصلی مورد بررسی قرار گرفت و پس از بازبینی و اصلاح، نسخه نهایی ترجمه شده مقیاس موانع کمک طلبی روان­شناختی به همراه مقیاس سواد سلامت روان، مقیاس نگرش به کمک­طلبی روان­شناختی، مقیاس خودپنهان‌سازی و یک چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی اجرا شد. در ادامه به ابزارها و ویژگی­های روان­سنجی آن­ها پرداخته شده است.
چک لیست جمعیت شناختی: این چک لیست شامل سؤالاتی در رابطه با جنسیت، سن، سطح تحصیلات و وضعیت تأهل بود.
مقیاس موانع کمک­طلبی روان‌شناختی (Barriers to Seeking Psychological Help Scale; BSPHS): پرسش­نامه­ای 17 سؤالی است و نمره­گذاری این پرسش­نامه با استفاده از طیف لیکرت 5 درجه­ای است، به این صورت که به پاسخ کاملاً موافقم نمره 5، موافقم نمره 4، نه موافق نه مخالف نمره 3، مخالفم نمره 2 و کاملاً مخالفم نمره 1 تعلق می­گیرد. این مقیاس پنج درجه­ای مجموعه­ای از موانع ادراک شده را در قالب 17 سؤال مورد ارزیابی قرار می­دهد. این پنج زیر مقیاس عبارتند از: ترس از برچسب خوردن از سوی اجتماع (4 سؤال)، اعتماد به متخصصان سلامت روان (4 سؤال)، مشکلات خودافشایی (3 سؤال)، احساس بی­ارزشی (3 سؤال) و کمبود دانش و اطلاعات (3 سؤال). حداقل نمره پرسش‌نامه 17 و حداکثر نمره 85 است، نمرات بالاتر نشان دهنده موانع ادراک­ شده بیشتر است (19). برای ساخت این ابزار پژوهش‌گران ابتدا پیشینه پژوهشی را برای یافتن موانع موجود بررسی کردند. علاوه بر این، با استفاده از دو سؤال باز پاسخ در یک نمونه از دانشجویان درمورد بازدارنده‌ها و تسهیل کننده‌های کمک­طلبی روان­شناختی نظرخواهی انجام دادند. بر اساس پاسخ‌های دانشجویان و بررسی پیشینه پژوهشی یک مجموعه آیتم 35 سؤالی طراحی شد و برای 7 کارشناس که در زمینه‌های روان‌شناسی و مشاوره، زبان ترکی و سنجش و ارزیابی تخصص داشتند ارسال شد. این 35 سؤال توسط کارشناسان بررسی شدند و بر اساس یک مقیاس 5 درجه­ای از کاملاً نامناسب (1) تا کاملاً مناسب (5) از نظر وضوح و روایی محتوایی نمره‌گذاری شدند. در نهایت تعداد 18 آیتم که از نظر کارشناسان نامناسب بودند حذف شدند و 17 آیتم باقی ماند. روایی و اعتبار این مقیاس در ترکیه بررسی شده است و ابزار از روایی و اعتبار لازم برای استفاده در پژوهش­های روان­شناختی برخوردار است (19). میزان آلفای کرونباخ در پژوهش Topkaya و همکارش بالای 7/0 گزارش شده است (22).
مقیاس سواد سلامت روان (Mental Health Literacy Questionnaire; MHLQ): این پرسش­نامه توسط Dias و همکاران در سال 2018 با 29 سؤال و 4 خرده مقیاس طراحی شد. نمره‌گذاری این پرسش‌نامه با استفاده از طیف لیکرت 5 درجه‌ای است. به این صورت که به پاسخ کاملاً موافقم نمره 5، موافقم نمره 4، نه موافق نه مخالف نمره 3، مخالفم نمره 2 و کاملاً مخالفم نمره 1 تعلق می‌گیرد و هم­چنین سؤالات 6، 10، 13، 15، 21 و 23 به صورت معکوس نمره‌گذاری می‌شوند. امتیاز کلی 29 گویه از 29 تا 145 متغیر است. نمرات مقیاس آگاهی از مشکلات سلامت روان (11 سؤال) در محدوده 11 تا 55 متغیر بود. باورهای اشتباه در مورد مشکلات سلامت روان (8 سؤال) در محدوده 8 تا 40 متغیر بودند. جستجوی کمک و مهارت‌های کمک‌های اولیه (6 سؤال) در محدوده 6 تا30 متغیر بود. استراتژی‌های کمک به خود (4 سؤال) در محدوده 4 تا 20 است. در این پرسش­نامه نمره بالاتر نشان‌دهنده سواد اطلاعاتی بیشتر است. در پژوهش Dias و همکاران در سال 2018 پایایی این پرسش‌نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ آگاهی از مشکلات سلامت روان 74/0، باورهای اشتباه در مورد مشکلات سلامت روان 72/0، برای خرده مقیاس جستجوی کمک و مهارت‌های کمک‌های اولیه 71/0 و استراتژی‌های کمک به خود 60/0 گزارش شد (23). در پژوهش Zarebi و همکاران در سال 1399 برای تعیین پایایی ابتدا از آلفای کرونباخ استفاده شد و میزان این شاخص برای نمره کل 77/0 به دست آمد که نشان‌دهنده مناسب بودن ثبات درونی کل پرسش‌نامه می‌باشد (24).
مقیاس خودپنهان سازی (Self-Concealment Scale; SCS): این پرسش­نامه توسط Larson و Chastain در سال 1990 به صورت خودگزارشی طراحی شد. نسخه اصلی برای جوانان و بزرگسالان طراحی و روی نوجوانان ایرانی هنجاریابی شده است. پرسش­نامه دارای 10 سؤال و فاقد خرده مقیاس است. نمره­گذاری این پرسش­نامه با استفاده از طیف لیکرت 5 درجه­ای است به این صورت که به پاسخ کاملاً موافقم نمره 5، موافقم نمره 4، نه موافق نه مخالف نمره 3، مخالفم نمره 2 و کاملاً مخالفم نمره 1 تعلق می‌گیرد. کمترین نمره 10 و بیشترین نمره 50 است. در این پرسش­نامه کسب نمره بالاتر خود پنهان‌سازی بیشتر را نشان می‌دهد (25). در پژوهش Larson و Chastain پایایی این پرسش‌نامه با استفاده از روش همسانی درونی ضریب آلفای کرونباخ 83/0 گزارش شده که این ضریب برای جوانان 87/0 و برای گروه بزرگسال 84/0 به­دست آمده است و پایایی بازآزمایی با فاصله زمانی 4 هفته همبستگی بین نمرات دو نوبت اجرا شده 81/0 محاسبه و گزارش شده است (25). Ghaffari و همکاران (1400) آلفای کرونباخ 84/0 را برای این مقیاس بیان کردند (26).
مقیاس نگرش به کمک طلبی روان­شناختی (فرم کوتاه) (Attitudes Toward Seeking Professional Psychological Help Scale; ATSPPH): فرم اصلی این پرسش­نامه شامل 29 سؤال و 4 زیرمقیاس است. زیر مقیاس­های فرم بلند شامل  شناسایی احتیاج شخصی به کمک حرفه­ای (8 سؤال)، تحمل برچسب مربوط به کمک حرفه­ای (5 سؤال)، باز بودن فردی نسبت به مشکلات (7 سؤال) و اعتماد به متخصص سلامت روان (9 سؤال) است (27). در پژوهش حاضر از فرم کوتاه 10 سؤالی استفاده شده است. فرم کوتاه شده این پرسش­نامه یکی از پر استفاده­ترین مقیاس­ها بوده و برگرفته از مقیاس اصلی می­باشد. فرم کوتاه شده یک نمره کلی جهت نگرش هسته‌ای فرد به­دست می­دهد و تک مؤلفه­ای است. پاسخ به سؤالات به صورت طیف لیکرت 4 درجه­ای بوده به این­صورت که کاملاً مخالفم نمره 0، مخالفم نمره 1، موافقم نمره 2 و کاملاً موافقم نمره 3 می­گیرد. نمره کل می­تواند از 0 تا 30 متغیر باشد. نمرات 14 به بالا نشان دهنده نگرش مثبت به کمک­طلبی حرفه­ای روان­شناختی و نمرات 13 به پایین نشان­دهنده نگرش منفی می­باشد. Fischer و Farina (1995) ضریب پایایی درونی را 84/0 گزارش کرده­اند. ضریب پایایی به دست آمده از طریق آزمون-بازآزمون با فاصله یک ماهه 8/0 به­دست آمده است. همبستگی فرم کوتاه با فرم اصلی 87/0 می­باشد که نشان دهنده روایی همگرای مثبت آن می­باشد (28). Sharifi و همکاران روایی و پایایی این پرسش­نامه را در ایران بر روی یک گروه از سالمندان مورد بررسی قرار داده­اند که ابزار از روایی و پایایی مناسب برخوردار بود. آلفای کرونباخ گزارش شده در این پژوهش برابر با 84/0 بود (29).
تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزارهای SPSS نسخه 23 و R نسخه 4.4.1 انجام شد. داده­ها نمره­گذاری و از نظر صحت ورود اطلاعات و ارزش­های از دست رفته بررسی شدند.­ سپس برای سنجش ویژگی­های روان­سنجی مقیاس، روایی و پایایی مقیاس با استفاده از تأیید عاملی تأییدی (Confirmatory factor analysis)، روایی ملاکی همزمان (Concurrent validity)، روایی همگرا (Convergent validity) و روایی واگرا (Divergent validity) مورد ارزیابی قرار گرفت. روایی همگرا بر اساس دو شاخص اعتبار
ترکیبی (
Composite Reliability; CR) و میانگین واریانس استخراج شده (Average Variance Extracted; AVE) مورد بررسی قرار گرفت و نتایج گزارش شد. روایی ملاکی هم­زمان بر اساس همبستگی نمرات مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی با مقیاس سواد سلامت روان، نگرش به کمک طلبی روان­شناختی و روایی واگرا بر اساس همبستگی مقیاس موانع کمک­طلبی روان‌شناختی با مقیاس خود پنهان­سازی بررسی شد. پایایی مقیاس با استفاده از روش اعتبار همسانی درونی (آلفای کرونباخ) ارزیابی شد. سطح معنی‌داری در آزمون­ها 05/0 در نظر گرفته شد. 

نتایج
ویژگی­های جمعیت شناختی نمونه مورد بررسی در جدول 1 نشان داده شده است.
 
جدول 1- توزیع فراوانی ویژگی­های جمعیت شناختی در نمونه ایرانی مورد بررسی در سال 1403 (227=n)
تعداد (درصد) متغیرها
160 (5/70) زن جنسیت
67 (5/29) مرد
9 (8/3) زیر دیپلم سطح تحصیلات
20 (8/8) دیپلم
12 (2/5) کاردانی
100 (44) کارشناسی
54 (7/23) کارشناسی ارشد
32 (14) دکتری
59 (8/25) 18 تا 29 سن (سال)
95 (8/41) 30 تا 40
56 (9/18) 41 تا 50
30 (1/13) 51 تا 65
76 (5/33) مجرد وضعیت تأهل
151 (5/66) متأهل
 
مناسب بودن هر گویه برای تحلیل عاملی با استفاده از شاخص همبستگی نمره هر گویه با نمره کل تصحیح شده (Corrected item total correlation) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج در جدول 2 نشان داده شده است. نتایج این جدول نشان می­دهد میزان همبستگی تمامی گویه­ها با نمره کل تصحیح شده بیشتر از 3/0 است. مثبت بودن تمام ضرایب همبستگی حاکی از آن است که تمامی گویه­ها همسو با نمره کل مقیاس هستند (30).
 
جدول 2- همبستگی گویه­ها با نمره کل تصحیح شده در نمونه ایرانی مورد بررسی در سال 1403 (227=n)
گویه محتوای گویه همبستگی با نمره کل تصحیح شده*
1 برای من سخت است درمورد مشکلاتم با یک غریبه صحبت کنم حتی اگر آن شخص یک متخصص (مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک) باشد. 45/0
2 من نگران این هستم که درصورت مراجعه به مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک برچسب فرد مشکل دار یا دیوانه بگیرم. 62/0
3 چون رفتن پیش مشاور، روان­شناس و روان­پزشک زمان­بر است تمایلی به مراجعه به آن ها ندارم. 50/0
4 درمورد محرمانه نگه داشتن اطلاعات به روان­شناس، روان­پزشک و مشاور اعتماد ندارم. 55/0
5 من از این­که مشکلم را با مشاور، روان­شناس و روان­پزشک در میان بگذارم خجالت می­کشم. 66/0
6 نگران این هستم که اگر به مشاور، روان­شناس و روان­پزشک مراجعه کنم دیگران درمورد من چه فکری می­کنند. 62/0
7 من نمی­دانم چگونه باید با یک مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک در ارتباط باشم. 58/0
8 من از دادن اطلاعات درمورد مشکلات خصوصی خود (رابطه جنسی، خشونت و غیره) حتی به یک مشاور، روان­شناس و روان­پزشک خودداری می­کنم. 56/0
9 من نگران این هستم که اگر به مشاور، روان­شناس و روان­پزشک مراجعه کنم دوستانم من را مسخره ­کنند. 63/0
10 به دلیل دور بودن مراکز خدمات روان­شناختی از من به مشاور، روان­شناس و روان­پزشک مراجعه نمی­کنم. 44/0
11 اگر مشکلاتم را با یک مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک در میان بگذارم احساس ضعف می­کنم. 74/0
12 من نگران این هستم که مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک من را درک نکنند. 59/0
13 اگر به مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک مراجعه کنم اعتماد به نفسم کم می­شود. 68/0
14 من به مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک مراجعه نمی­کنم زیرا در فرهنگی که در آن بزرگ شده­ام مراجعه به مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک کاری عادی و طبیعی نیست. 62/0
15 نگران این هستم که اگر یک بار به مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک مراجعه کنم باز هم نیاز به مراجعه داشته باشم. 61/0
16 من نگران این هستم که آیا مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک به اندازه کافی به من گوش می­دهد یا نه؟ 60/0
17 نگران این هستم که چون مشاور، روان­شناس یا روان­پزشک دائما با افرادی که مشکل مشابه من دارند در تماس است به اندازه کافی نسبت به مشکل من حساس نباشد. 57/0
* 001/0>P
 
زمانی که پژوهش­گران با اتکا به دانش نظری و پژوهش­های تجربی به ساختار یک مقیاس رسیده‌اند تحلیل عاملی تأییدی به آن­ها این امکان را می­دهد که این فرضیه را که "آیا متغیرهای مشاهده شده (گویه‌ها) و ساختارهای پنهان موجود (عامل­ها و خرده مقیا‌س‌ها) با هم همبسته هستند؟" در یک ساختار مشخص آزمون کنند (31). در این پژوهش برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. انتخاب روش برآورد در تحلیل عاملی تأییدی بسیار با اهمیت است. از مهم‌ترین مفروضه‌های روش، بیشینه درست نمایی (Maximum Likelihood)، بررسی نرمال بودن تک متغیری گویه­ها از طریق آزمون Kolmogorov-Smirnov و نرمال بودن چند متغیری از طریق آزمون Mardia است. از آن جایی که نتایج آزمون Kolmogorov-Smirnov (001/0>P) و آزمون Mardia (001/0>P) حاکی از عدم توزیع نرمال بود، از روش برآورد کمترین مربعات وزنی مرکب (Diagonally Weighted Least Squares; DWLS) استفاده شد. زمانی که توزیع داده­ها نرمال نباشد این روش دقت بیشتری دارد و نتایج از استحکام بیشتری برخوردار می­شود (31).
نتایج تحلیل عاملی نشان داد این ساختار شامل عامل ترس از برچسب خوردن از سوی اجتماع (سؤالات 2، 6، 9، 14)، اعتماد به متخصصان سلامت روان (سؤالات 4، 12، 16، 17)، احساس بی ارزشی (سؤالات 11، 13، 15)، مشکلات خودافشایی (سؤالات 1، 5، 8) و کمبود دانش و اطلاعات (سؤالات 3، 7، 10) است. در ابتدا تمامی سؤالات متناسب با ساختار عاملی مطرح شده وارد تحلیل شد. اما با توجه به این­که بار عاملی سؤال 4 معنی‌دار نشد، این سؤال حذف گردید.
در این پژوهش برای بررسی برازش مدل از شاخص های مجذور کای، کای دو نسبی (مجذور کای به درجه آزادی)، شاخص برازش هنجار نشده (Non-normed Fit Index; NNFI)، شاخص برازش هنجار شده (Normed Fit Index; NFI)، شاخص برازش تطبیقی (Comparative Fit Index; CFI)، شاخص نیکویی برازش (Goodness of Fit Index; GFI)، ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (Root Mean Square Error of Approximation; RMSEA) و شاخص نیکویی برازش تعدیل شده (Adjusted Goodness of Fit Index; AGFI) استفاده شد. نتایج در جدول 3 ارائه شده است.
 
جدول 3- شاخص­های نیکویی برازش محاسبه شده در نمونه ایرانی مورد بررسی در سال 1403 (227=n)
مجذور کای درجه آزادی مجذور کای نسبی ریشه میانگین مربعات خطای برآورد شاخص نیکویی برازش شاخص برازش تطبیقی شاخص برازش هنجار شده شاخص برازش هنجار نشده شاخص نیکویی برازش تعدیل شده
مقادیر محاسبه­شده 97/177 94 89/1 06/0 91/0 94/0 9/0 93/0 87/0
مقادیر قابل­قبول (31) >05/0 P - 3> 1/0> >8/0 >8/0 >8/0 >8/0 >8/0
 
در ارزیابی برازش مدل، استفاده از مجذور کای روشی رایج است. عدم معنی‌داری مجذور کای در سطح 05/0 حاکی از آن است که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. با این وجود این شاخص محدودیت­هایی هم دارد که از آن جمله می­توان به تأثیر حجم نمونه بر آن اشاره کرد. برای حل این مشکل و کاهش اثر حجم نمونه، استفاده از شاخص کای دو نسبی پیشنهاد می‌شود. کای دو نسبی در این مدل برابر با (89/1) بود. هر چند این شاخص فاقد مقدار ثابت به عنوان میزان قابل قبول است، اما Hair و همکاران کای دو نسبی زیر 5 را قابل قبول و زیر 3 را مطلوب می­دانند (32). یکی دیگر از شاخص­های قابل استفاده، ریشه میانگین مربعات خطای برآورد است که در این مدل برابر (06/0) بود. این مقدار نشان دهنده این است که خطای اندازه گیری در مدل کنترل شده است. Meyers و همکاران بیان می­کنند که اندازه های بیشتر از 1/0 در این شاخص غیر قابل قبول هستند (33).
شاخص­های برازش هنجار نشده (NNFI)، شاخص برازش هنجار شده (NFI)، شاخص های براز تطبیقی (CFI)، شاخص نیکویی برازش (GFI) و شاخص نیکویی برازش تعدیل شده (AGFI) به ترتیب برابرند با 93/0، 9/0، 94/0، 91/0 و 87/0 (جدول 3). این شاخص­ها می­توانند مقادیری از 0 تا 1 را اتخاذ کنند و هر چه مقدار آن­ها به 1 نزدیک­تر باشد مدل از برازش بهتری برخوردار است مقادیر بیشتر از 8/0 قابل قبول و بیشتر از 9/0 مطلوب هستند (31). در مجموع با توجه به نتایج به­دست آمده می­توان گفت مدل از برازش مطلوب و مناسب برخوردار است (شکل 1).
 
شکل 1- مدل 5 عاملی مقیاس موانع کمک طلبی و ضرایب استاندارد مسیرها در نمونه ایرانی مورد بررسی در سال 1403 (227=n)
ترس از برچسب خوردن از اجتماع (Fear of being stigmatized by society; FBS)
اعتماد به مخصصان سلامت روان (Trust in the mental health professional; TMP)
مشکل در خودافشایی (Difficulties in self-disclosure; DSD)
احساس بی­ارزشی (Perceived devaluation; PED)
کمبود دانش و اطلاعات (Lack of knowledge; LOK)

جدول 4- ضرایب استاندارد، غیراستاندارد و t محاسبه شده در نمونه ایرانی مورد بررسی در سال 1403 (227=n)
گویه­ها بار عاملی استاندارد بار عاملی غیراستاندارد مقدار t*
1 58/0 1
2 69/0 1
3 55/0 1
5 78/0 29/1 11/8
6 76/0 08/1 52/10
7 64/0 20/1 10/7
8 69/0 23/1 60/7
9 84/0 99/0 36/11
10 49/0 88/0 89/5
11 77/0 1
12 76/0 1
13 71/0 84/0 42/11
14 71/0 01/1 89/9
15 65/0 09/1 29/10
16 86/0 09/1 64/12
17 79/0 03/1 90/11

                                                   * 001/0>P
 
در این پژوهش میانگین واریانس استخراج شده (AVE) که شاخصی برای محاسبه روایی همگرا است، 51/0 به­دست آمده است. میزان قابل قبول AVE مقادیر بیشتر از 5/0 است و نشان دهنده روایی همگرای مقیاس و این نکته است که هر گویه فقط عامل خود را اندازه­گیری می­کند و ترکیب آن­ها به گونه­ای است که به­خوبی از هم تفکیک شده­اند (34). یکی دیگر از شواهد روایی همگرای مقیاس، روایی ترکیبی (CR) آن است. اگر مقدار CR بیشتر از 7/0 باشد نشان دهنده روایی همگرای سازه است به این معنا که گویه­ها همگی به طور یکنواختی یک سازه پنهان را بازنمایی می­کنند (34). مقدار CR در مطالعه حاضر برابر با 94/0 بود که نشان دهنده روایی همگرای سازه است.
علاوه بر این، به منظور بررسی روایی ملاکی همزمان و روایی واگرا، همبستگی Pearson با مقیاس خود پنهان­سازی، سواد سلامت روان و نگرش به کمک­طلبی روان­شناختی محاسبه شد. نتایج این بررسی در جدول 5 نشان داده شده است. مقیاس خود پنهان­سازی با هر 5 عامل رابطه مثبت معنی‌دار (001/0>P) داشت. مقیاس­های سواد سلامت روان و نگرش به کمک­طلبی روان­شناختی با هر 5 عامل رابطه منفی معنی‌دار (001/0>P) داشت. با توجه به نتایج به­دست آمده روایی همگرا و واگرای سازه تأیید شد.
برای بررسی پایایی مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی، ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) مقیاس مورد ارزیابی قرار گرفت. از این روش در بیشتر مطالعات استفاده می­شود و معرف میزان تناسب گروهی از آیتم­هایی است که یک سازه را می­سنجند (35). پایایی مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 91/0 بود. مقدار آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس­ها هم از 84/0 تا 59/0 به­دست آمد. مقدار مناسب آلفا برای پایایی مقیاس مقادیر بالای 7/0 است (36). بنابراین، مقدار آلفای به­دست آمده برای این مقیاس نشان دهنده پایایی آن است. نتایج در جدول 5 گزارش شده است.
 
جدول 5- همبستگی بین متغیرها وآلفای کرونباخ در نمونه ایرانی مورد بررسی در سال 1403 (227=n)
5 4 3 2 1
1. ترس از برچسب خوردن از سوی اجتماع
53/0* 2. اعتماد به متخصصان سلامت روان
49/0* 55/0* 3. مشکلات خودافشایی
59/0* 67/0* 72/0* 4. احساس بی ارزشی
63/0* 54/0* 54/0* 52/0* 5. کمبود دانش و اطلاعات
23/0-* 32/0-* 19/0-* 20/0-* 35/0-* 6. سوادسلامت روان
39/0* 38/0* 46/0* 38/0* 29/0* 7. خود پنهان­سازی
20/0-* 39/0-* 29/0-* 36/0-* 40/0-* 8. نگرش به کمک­طلبی روان­شناختی
59/0 73/0 73/0 84/0 83/0 آلفای کرونباخ
         * 001/0>P
 
بحث
از آن­جایی که میزان استفاده افراد از خدمات سلامت روان به نسبت شیوع مشکلات روان­شناختی بسیار پایین است، شناخت موانعی که موجب بازداری افراد از مراجعه به سیستم­های خدمات‌رسان در این زمینه می­شود، بسیار با اهمیت است. با توجه به این­که در جامعه ایرانی ابزار مناسبی جهت ارزیابی این موانع وجود ندارد، پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی­های روان­سنجی نسخه فارسی پرسش­نامه موانع کمک­طلبی روان­شناختی در جامعه ایرانی انجام شده است. به همین منظور با استفاده از آزمون تحلیل عاملی، روایی ملاکی هم­زمان و روایی واگرا، روایی سازه­ای ابزار احراز گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، حاکی از وجود ساختار 5 عاملی مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی و برازش مطلوب مدل بود. این نتایج در گستره پژوهش­هایی بود که در گذشته انجام شده است (19، 22).
نتایج پژوهش نشان داد نسخه فارسی این مقیاس شامل عامل ترس از برچسب خوردن از سوی اجتماع، اعتماد به متخصصان سلامت روان، احساس بی ارزشی، مشکلات خودافشایی و کمبود دانش و اطلاعات است. در ابتدا تمامی سؤالات متناسب با ساختار عاملی مطرح شده وارد تحلیل شد، اما با توجه به این­که بار عاملی سؤال 4 معنی‌دار نشد، این سؤال حذف گردید. گویه حذف شده این مسئله را مطرح می­کند که "درمورد محرمانه نگه داشتن اطلاعات به روان­شناس، روانپزشک و مشاور اعتماد ندارم" و مربوط یه زیرمقیاس خودافشایی است. این مسئله می­تواند مرتبط با فرهنگ باشد. خودافشاسازی شامل فرآیند آشکار کردن افکار، احساسات درونی فرد و تجارب قبلی فرد برای شخصی دیگر است. خودافشایی در روابط یکی از ملاک های سازگاری در روابط است و طبق مطالعات انجام شده با سلامت روان مرتبط است (38-37).
با توجه به حذف یک سؤال در تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسش­نامه موانع کمک­طلبی روان­شناختی مقیاسی خودگزارشی با 16 گویه است. پاسخ دهندگان میزان موافقت خود با هر گویه را با یک مقیاس 5 درجه­ای که از کاملاً مخالف تا کاملاً موافق درجه­بندی می­شود، مشخص می­کنند. با توجه به حذف یک سؤال در نسخه فارسی نمره کل پرسش­نامه از 16 تا 80 متغیر است. نمرات بالاتر نشان دهنده موانع ادراک شده بیشتر است.
برای بررسی روایی واگرا، از مقیاس­های نگرش به کمک­طلبی روان­شناختی و سواد سلامت روان و برای بررسی روایی ملاکی هم­زمان پرسش­نامه از مقیاس خود پنهان­سازی استفاده شد. نتایج همبستگی Pearson وجود رابطه معنی‌دار بین عوامل مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی و نمرات سه مقیاس ذکر شده را تأیید می­کند. میزان همبستگی بین متغیرها ضعیف تا متوسط بود. Topkaya و همکاران هم در پژوهش خود از مقیاس خودپنهان سازی و نگرش به کمک­طلبی روان­شناختی برای بررسی روایی همگرا و واگرای مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی استفاده کرده­اند. در مطالعه Topkaya و همکاران هم همبستگی بین نمره مقیاس موانع کمک­طلبی و پرسش­نامه­های مذکور وجود داشت، اما شدت همبستگی ضعیف تا متوسط بود (19). در یک مطالعه در ترکیه روایی ملاکی هم­زمان نسخه ترکی مقیاس حاضر با مقیاسی مشابه آن مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت معنی‌دار بین دو مقیاس است (39).
جهت بررسی پایایی پرسش­نامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای نمره کلی 91/0 و برای خرده مقیاس­ها 59/0 تا 84/0 به­دست آمد. با توجه به این­که مقدار آلفای کرونباخ مناسب برای یک مقیاس باید بیشتر از 7/0 باشد (36)، آلفای کرونباخ مقیاس حاضر مطلوب است و نتایج از اعتبار لازم برخوردار است. نتایج پژوهش حاضر با پژوهش Topkaya و همکاران همسو می­باشد. آن­ها در پژوهش خود مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی را طراحی کردند و سپس اعتبار و روایی آن را در بین دانشجویان ترکیه مورد بررسی قرار دادند که از روایی و پایایی لازم برخوردار بود. میزان آلفای کرونباخ گزارش شده در پژوهش Topkaya و همکاران در نمونه اول 87/0 و در نمونه دوم 91/0 گزارش شده است، میزان آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس‌ها هم از 58/0 تا 91/0 به­دست آمده است. در مطالعه دیگری که ویژگی­های روان­سنجی همین مقیاس در جمعیت عمومی بزرگسالان بررسی شده است، میزان آلفای کرونباخ بالای 7/0 گزارش شده است (22).
مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی علاوه بر این­که از روایی و پایایی قابل قبولی در جامعه ایرانی برخوردار است به­خوبی موانعی را که در پیشینه پژوهشی مطرح شده است، پوشش می­دهد. در پژوهش­های انجام شده مهم­ترین موانع استفاده از خدمات روان‌شناختی عبارتند از ترس از برچسب خوردن (استیگما) و احساس شرمندگی و خجالت از دریافت کمک حرفه­ای، رازداری و اعتماد، ناتوانی در بیان و شناخت علائم اختلال روانی (پایین بودن سطح سواد سلامت روان)، در دسترس نبودن خدمات، اعتماد به خود، نگرانی در مورد توانایی و صلاحیت فرد متخصص، عدم اطلاع از منابعی که می­توانند به آن­ها کمک کنند و ترس از منابعی که خدمات سلامت روان را ارائه می­دهند (40). در این مقیاس هم به 5 عامل ترس از برچسب خوردن از سوی اجتماع، اعتماد به متخصصان سلامت روان، احساس بی­ارزشی، مشکلات خودافشایی و کمبود دانش و اطلاعات دست پیدا کردیم که تا حد قابل توجهی مهم­ترین موانع را دربرمی­گیرد.
 اگر بخواهیم مقایسه­ای بین مقیاس کمک­طلبی روان­شناختی و ابزارهای مشابه داشته باشیم، می­توان به مقیاس بازنگری شده موانع خدمات سلامت روان (BMHSS-R) اشاره کرد. این مقیاس10 مورد از موانع کمک­طلبی روان­شناختی را بررسی می‌کند و بیشتر مناسب سالمندان است و برای آنان طراحی شده است (17). موانعی که این مقیاس به آن­ها اشاره می­کند عبارتند از: مشکلات رفت و آمد، پیدا کردن درمانگر مناسب، صلاحیت و دانش درمانگر، ارجاعات و مشکلات پزشکی، سن بالا، ترس از برچسب خوردن، نگرانی­های مربوط به بیمه و پرداخت هزینه (7).
مقیاس موانع مراقبت از سلامت نسخه والدین (PHBS) پرسش­نامه دیگری است که موانع دسترسی به مراقبت های روان‌شناختی را برای والدین کودکان دارای ناتوانی­های ذهنی و رشدی ارزیابی می کند. Xiong و همکاران ویژگی­های روان سنجی این ابزار را در والدین کانادایی مورد بررسی قرار داده اند (18). نتایج پژوهش آن­ها حاکی از مناسب بودن این ابزار برای بررسی موانع دسترسی به کمک روان­شناختی برای والدین دارای کودک با ناتوانی ذهنی است. این ابزار 4 حوزه از موانع را مورد بررسی قرار می­دهد که شامل: پشتیبانی از خدمات، آمادگی هیجانی، باورهای شخصی و در دسترس بودن منابع است. این دو مقیاس برای گروه­های خاص طراحی شده اند و برای جمعیت عمومی قابل استفاده نیستند و از این منظر مقیاس موانع کمک طلبی روان­شناختی نسبت به آن­ها برتری دارد، زیرا برای جمعیت عمومی قابل استفاده است (22).
مقیاس دیگری که در این زمینه کار شده است، مقیاس ارزیابی دسترسی به کمک (BACE) است که برای جمعیت عمومی و افراد با انواع مشکلات سلامت روان قابل استفاده است. این ابزار 30 آیتم درمورد موانع کلی و 12 آیتم در رابطه موانع مرتبط یا استیگما دارد و از این منظر ابزار جامعی به حساب می­آید، اما تعداد زیاد سؤالات می­تواند یکی از نقاط ضعف ابزار نسبت به مقیاس موانع کمک­طلبی باشد. Clement و همکاران این مقیاس را طراحی و ارزیابی کرده­اند (7). روایی و پایایی این ابزار در برزیل و در بین عرب زبان­ها هم مورد بررسی قرار گرفته است و از روایی و پایایی مناسب برخوردار بوده است (17-16).
در مجموع و با توجه به بررسی­های انجام شده مقیاس موانع کمک­طلبی که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است، از نظر جامع بودن و پوشش دادن موانع مختلف، قابل استفاده بودن برای گروه­­های مختلف، تعداد سؤالات برای ارزیابی موانع کمک‌طلبی روان­شناختی نسبت به سایر ابزارها، ابزار مناسب­تری می­باشد. علاوه بر این، با توجه به نتایج پژوهش حاضر مقیاس موانع کمک­طلبی روان­شناختی از روایی و پایایی مناسب برای استفاده در جمعیت عمومی، در جامعه ایرانی برخوردار است.
از جمله محدودیت­های این پژوهش استفاده از روش نمونه‌گیری در ­دسترس بود که می­تواند روایی بیرونی پژوهش را با مشکل مواجه کند. هم­چنین هنجاریابی پرسش­نامه در جمعیت عمومی و غیربالینی، امکان استفاده از آن در جمعیت بالینی را محدود می­کند. پیشنهاد می­شود در پژوهش­های آتی ویژگی­های روان­سنجی مقیاس در جمعیت­های متنوع و به­خصوص در جمعیت بالینی مورد بررسی قرار گیرد. از دیگر محدودیت­های پژوهش این بود که تنها از آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفاده شد. پیشنهاد می­شود در مطالعات بعدی از سایر روش­های بررسی پایایی هم استفاده شود تا نتایج قابل اعتمادتری حاصل شود.

نتیجه­گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد پرسش­نامه موانع کمک­طلبی روان­شناختی از روایی و پایایی لازم برای استفاده در جامعه ایرانی برخوردار است. جامع بودن مقیاس، پوشش دادن موانع مختلف، قابل استفاده بودن برای گروه­های مختلف و زیاد نبودن تعداد سؤالات، سبب شده است این مقیاس ابزار مناسبی برای ارزیابی موانع کمک­طلبی روان­شناختی حرفه­ای باشد. شناخت موانع کمک­طلبی روان­شناختی می­تواند به متولیان حوزه سلامت روان در برنامه­ریزی­های آینده جهت تسهیل استفاده از خدمات روان‌شناختی کمک کننده باشد. از این منظر می­توان از مقیاس موانع کمک­طلبی در جهت اهداف پژوهشی و کاربردی در حوزه پیش­گیری و درمان استفاده نمود. البته با توجه به محدودیت­های مطالعه استفاده از نتایج و تعمیم آن باید با در نظر گرفتن جوانب احتیاط صورت بگیرد.
تشکر و قدردانی
از شرکت کنندگان در پژوهش که با همکاری در این طرح پژوهشی موجبات نگارش این مقاله را فراهم نمودند تشکر و قدردانی می­نماییم.
تعارض در منافع: این پژوهش تعارض منافع ندارد.
حامی مالی: این پژوهش هیچ­گونه کمک مالی از سازمان­های دولتی و غیر­دولتی دریافت نکرده است.
ملاحظات اخلاقی (کد اخلاق): این پژوهش دارای کد اخلاق به شماره IR.SHAHED.REC.1401.162 از کمیته اخلاق دانشگاه شاهد است. در این مقاله سعی شده است کلیه اصول اخلاق پژوهش رعایت شود. افراد با رضایت آگاهانه وارد پژوهش شدند، امکان ادامه ندادن پژوهش را داشتند و کلیه اطلاعات آن­ها صرفا برای اهداف پژوهشی استفاده شد و به صورت محرمانه نگه‌داشته ­شد.
مشارکت نویسندگان
- طراحی ایده: حمید یعقوبی، آزاده سادات حسینی خبر، حجت الله فراهانی
- روش کار: حجت الله فراهانی
- جمع‌آوری داده‌ها آزاده سادات حسینی خبر
- تجزیه و تحلیل داده‌ها: حجت الله فراهانی، آزاده سادات حسینی خبر
- نظارت: حمید یعقوبی، حجت الله فراهانی
- مدیریت پروژه: حمید یعقوبی
- نگارش پیش‌نویس: آزاده سادات حسینی خبر
- نگارش بررسی و ویرایش: حمید یعقوبی، آزاده سادات حسینی خبر، حجت الله فراهانی
 

References
 
1. Naumova K. "I could easily get professional help if I wanted to": Professional help-seeking intentions and the Theory of planned behaviour. Psihologija 2022; 55(4): 427-42.
2. Fekih-Romdhane F, Boukadida Y, Abassi B, Chaibi LS, Conus P, Krebs M-O, et al. French validation of the barriers to access to care evaluation (BACE-3) scale. L'encephale 2024; https://doi.org/10.1016/j.encep.2023.11.020.
3. Martinez AB, Co M, Lau J, Brown JSL. Filipino help-seeking for mental health problems and associated barriers and facilitators: a systematic review. Soc Psych Psych Epid 2020; 55(11): 1397-413.
4. Noorwali R, Almotairy S, Akhder R, Mahmoud G, Sharif L, Alasmee N, et al. Barriers and facilitators to mental health help-seeking among young adults in Saudi Arabia: A qualitative study. Int J Environ Res Public Health 2022; 19(5): 2848.
5. Organization WH. Mental health and COVID-19: early evidence of the pandemic’s impact: scientific brief, 2 March 2022; https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-Sci_Brief-Mental_health-2022.1.
6. Kessler RC, Demler O, Frank RG, Olfson M, Pincus HA, Walters EE, et al. Prevalence and treatment of mental disorders, 1990 to 2003. N Engl J Med 2005; 352(24): 2515-23.
7. Clement S, Brohan E, Jeffery D, Henderson C, Hatch SL, Thornicroft G. Development and psychometric properties the Barriers to Access to Care Evaluation scale (BACE) related to people with mental ill health. BMC Psychiatry 2012; 12: 1-11.
8. Noorbala AA, Yazdi SB, Yasamy M, Mohammad K. Mental health survey of the adult population in Iran. Br J Psychiatry 2004; 184(1): 70-3.
9. Vogel DL, Wade NG, Hackler AH. Perceived public stigma and the willingness to seek counseling: The mediating roles of self-stigma and attitudes toward counseling. J counsel Psychol 2007; 54(1): 40.
10. Aydoğdu BN, Eryiğit D, Ekşi H. Evaluation of attitudes towards seeking mental health services from a cultural perspective: turkish adaptation of barriers to seeking mental health counseling scale. Spi Psychol Couns 2022; 7(1): 55-74.
11. Seamark D, Gabriel L. Barriers to support: a qualitative exploration into the help-seeking and avoidance factors of young adults. Br J Guid Couns 2018; 46(1): 120-31.
12. Taylor RE, Kuo BCH. Black American psychological help-seeking intention: An integrated literature review with recommendations for clinical practice. J Psychother Integr 2019; 29(4): 325-37.
13. Taylor RE, Kuo BC. A theory-driven exploration of Black Canadians’ psychological help-seeking intentions. Can J Couns Psychother 2020; 54(3): 464-85.
14. Tomczyk S, Schomerus G, Stolzenburg S, Muehlan H, Schmidt S. Ready, Willing and Able? An Investigation of the Theory of Planned Behaviour in Help-Seeking for a Community Sample with Current Untreated Depressive Symptoms. Prev Sci 2020; 21(6): 749-60.
15. Dunley P, Papadopoulos A. Why Is It So Hard to Get Help? Barriers to Help-Seeking in Postsecondary Students Struggling with Mental Health Issues: a Scoping Review. Int J Ment Health AD 2019; 17(3): 699-715.
16. Pepin R, Segal DL. The barriers to mental health services scale revised: reliability, validity, and underlying structure. Am J Geriatr Psychiatry 2013; 21(3): S108.
17. Pepin R, Segal DL, Klebe KJ, Coolidge FL, Krakowiak KM, Bartels SJ. The barriers to mental health services scale revised: Psychometric analysis among older adults. Ment Health Prev 2015; 3(4): 178-84.
18. Xiong T, Kaltenbach E, Yakovenko I, Lebsack J, McGrath PJ. How to measure barriers in accessing mental healthcare? Psychometric evaluation of a screening tool in parents of children with intellectual and developmental disabilities. BMC Health Serv Res 2022; 22(1): 1383.
19. Topkaya N, Sahin E, Meydan B. The Development, Validity, and Reliability of the Barriers to Seeking Psychological Help Scale for College Students. Int J High Educ 2017; 6(1): 48-62.
20. Comrey AL, Lee HB. A first course in factor analysis. Second Edition, New Yourk, Taylor & Francis. 2013; pp 442.
21. Fenn J, Tan C-S, George S. Development, validation and translation of psychological tests. BJPsych Adv 2020; 26(5): 306-15.
22. Topkaya N, Sahin E. Confirmatory Factor Analysis and Reliability of the Barriers to Seeking Psychological Help Scale among Turkish Adults. Turk Online J Educ T 2019; 2: 78-85.
23. Dias P, Campos L, Almeida H, Palha F. Mental health literacy in young adults: adaptation and psychometric properties of the mental health literacy questionnaire. Int J Environ Res Public Health 2018; 15(7): 1318.
24. Zarebi A, Jafari F, Hosseinian S, Abdollahi A. Psychometric properties of the Persian version of the Mental Health Literacy Scale (MHLS) on Iranian students in 1398. Journal of Research in Psychological Health 2021; 14(4): 85-103. [Farsi]
25. Larson DG, Chastain RL. Self-concealment: Conceptualization, measurement, and health implications. J Soc Clin Psychol 1990; 9(4): 439-55.
26. Ghaffari Z, Ghaseminezhad P, Chorami M. The Mediating Role of Help-Seeking Behaviors in Relationship between Loneliness and Self-Concealment with Suicidal Ideation in University Students. Psychological studies 2021; 17(1): 95-112. [Farsi]
27. Fischer EH, Turner JI. Orientations to seeking professional help: development and research utility of an attitude scale. J Consult Clin Psychol 1970; 35(1p1): 79.
28. Fischer EH, Farina A. Attitudes toward seeking professional psychologial help: A shortened form and considerations for research. J Coll Stud Dev 1995.
29. Sharifi M, Abolfathi Momtaz Y, Alizadeh T, Zanjari N, Mohammadi Safa N. Psychometric properties of the attitudestoward receiving professional psychological services scale in a sample of Iranian older adults. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6(5): 83-95. [Farsi]
30. Nunnally J. Psychometric theory. Second Edition, New Yourk, McGraw-Hill. 1978; pp 701.
31. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling; Forth Edition, New Yourk, Guilford publications. 2015; pp 534.
32. Hair JF, Black WC, Babin BJ. Multivariate Data Analysis: A Global Perspective. Seventh Edition, New Jersey, Pearson Education. 2010; pp 800.
33. Meyers LS, Gamst G, Guarino AJ. Applied multivariate research: Design and interpretation. Second Edition , Los Angeles, Sage publications. 2006; pp 722.
34. Farahani H, Roshan Chesli R. Essentials for Developing and Validating Psychological Scales: Guide to Best Practices. Journal of Clinical Psychology & Personality 2020; 12(2): 197-212. [Farsi]
35. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and Reliability of the Instruments and Types of MeasurmentS in Health Applied Researches. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015; 13(12): 1153-70. [Farsi]
36. Helms JE, Henze KT, Sass TL, Mifsud VA. Treating Cronbach’s alpha reliability coefficients as data in counseling research. Couns Psychol 2006; 34(5): 630-60.
37. Shi J, Khoo Z. Online health community for change: Analysis of self-disclosure and social networks of users with depression. Front psychol 2023; 14: 1092884.
38. Aldahadha B. Self-disclosure, mindfulness, and their relationships with happiness and well-being. Middle East Curr Psychiatr 2023; 30(1): 7.
39. Daşçı G, Aydoğdu BN, Eryiğit D, Ekşi H. Evaluation of Attitudes Towards Seeking Mental Health Services From a Cultural Perspective: Turkish Adaptation of Barriers to Seeking Mental Health Counseling Scale. Spi Psychol Couns 2022; 7(1): 55-74.
40. Gulliver A, Griffiths KM, Christensen H, Brewer JL. A systematic review of help-seeking interventions for depression, anxiety and general psychological distress. BMC psychiatry 2012; 12(1): 1-12.


Psychometric Properties of the Persian Version of Barriers to Seeking Psychological Help Scale in the General Population: A Descriptive Study
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Azade Sadat Hoseini Khabr[4], Hamid Yaghubi[5], Hojjatollah Farahani[6]


Received: 15/06/24       Sent for Revision: 14/07/24       Received Revised Manuscript: 03/09/24   Accepted: 07/09/24


Background and Objectives: The high prevalence of psychological disorders and the low utilization rate of mental health services underscore the need to examine and evaluate the barriers to seeking psychological help. There are limited tools available for assessing these barriers, and in Iran, no instrument currently exists that fits the culture and conditions of the society. Therefore, the aim of this study was to determine the psychometric properties of the Persian version of the Barriers to Seeking Psychological Help Scale.
Materials and Methods: This descriptive-evaluative study was carried out in 2024 in Iran. The statistical population consisted of all Iranian individuals aged 18 to 65. Out of which, 227 individuals were selected using convenience sampling and completed questionnaires of  Barriers to Seeking Psychological Help, Mental Health Literacy, Attitudes Towards Seeking Psychological Help, and Self-Concealment. Construct validity, convergent and divergent validity, and reliability were assessed using confirmatory factor analysis, Pearson’s correlation, and Cronbach's alpha coefficient, respectively.
Results: The confirmatory factor analysis results indicated a good fit for the 5-factor model. Significant correlations between the obtained factors and the scales of mental health literacy, attitudes towards seeking help, and self-concealment confirmed the scale's convergent and divergent validity. The reliability of the scale, measured by Cronbach's alpha coefficient, was 0.91 for the total score.
Conclusion: Based on the results, the Persian version of the Barriers to Seeking Psychological Help Scale has a 5-factor structure and possesses the necessary validity and reliability for use in psychological research within the Iranian population.
Keywords: Help-seeking behavior, Reliability and validity, Scale

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Shahed University approved the study (IR.SHAHED.REC.1401.162).
Authors’ contributions
- Conceptualization: Hamid Yaghubi, Azade Sadat Hoseini Khabr, Hojjatollah Farahani
- Methodology: Hojjatollah Farahani
- Data collecttion: Azade Sadat Hoseini Khabr
- Formal analysis: Hojjatollah Farahani, Azade Sadat Hoseini Khabr
- Supervision: Hamid Yaghubi
- Project administration: Hamid Yaghubi, Hojjatollah Farahani
- Writing – original draft: Azade Sadat Hoseini Khabr
- Writing – review & editing: Hamid Yaghubi, Azade Sadat Hoseini Khabr, Hojjatollah Farahani

Citation: Hoseini Khabr AS, Yaghubi H, Farahani H. Psychometric Properties of the Persian Version of Barriers to Seeking Psychological Help Scale in the General Population: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (6): 482-98. [Farsi]
 
[1]- دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
[2]- (نویسنده مسئول) دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
    تلفن: 51212468-021، پست الکترونیک: yaghubi@shahed.ac.ir
[3] - استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
[4]- PhD Student in Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran
2- Associate Prof., Dept. of Psychology, Faculty of Humanities, Shahed University Tehran, Iran, ORCID:0000000324239203
(Corresponding Author)  Tell: (021) 51212468, E-mail: yaghubi@shahed.ac.ir
[6]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
نوع مطالعه: توصيفي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/3/22 | پذیرش: 1403/6/17 | انتشار: 1403/7/28

فهرست منابع
1. Naumova K. "I could easily get professional help if I wanted to": Professional help-seeking intentions and the Theory of planned behaviour. Psihologija 2022; 55(4): 427-42.
2. Fekih-Romdhane F, Boukadida Y, Abassi B, Chaibi LS, Conus P, Krebs M-O, et al. French validation of the barriers to access to care evaluation (BACE-3) scale. L'encephale 2024;
3. Martinez AB, Co M, Lau J, Brown JSL. Filipino help-seeking for mental health problems and associated barriers and facilitators: a systematic review. Soc Psych Psych Epid 2020; 55(11): 1397-413.
4. Noorwali R, Almotairy S, Akhder R, Mahmoud G, Sharif L, Alasmee N, et al. Barriers and facilitators to mental health help-seeking among young adults in Saudi Arabia: A qualitative study. Int J Environ Res Public Health 2022; 19(5): 2848.
5. Organization WH. Mental health and COVID-19: early evidence of the pandemic’s impact: scientific brief, 2 March 2022; https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-Sci_Brief-Mental_health-2022.1.
6. Kessler RC, Demler O, Frank RG, Olfson M, Pincus HA, Walters EE, et al. Prevalence and treatment of mental disorders, 1990 to 2003. N Engl J Med 2005; 352(24): 2515-23.
7. Clement S, Brohan E, Jeffery D, Henderson C, Hatch SL, Thornicroft G. Development and psychometric properties the Barriers to Access to Care Evaluation scale (BACE) related to people with mental ill health. BMC Psychiatry 2012; 12: 1-11.
8. Noorbala AA, Yazdi SB, Yasamy M, Mohammad K. Mental health survey of the adult population in Iran. Br J Psychiatry 2004; 184(1): 70-3.
9. Vogel DL, Wade NG, Hackler AH. Perceived public stigma and the willingness to seek counseling: The mediating roles of self-stigma and attitudes toward counseling. J counsel Psychol 2007; 54(1): 40.
10. Aydoğdu BN, Eryiğit D, Ekşi H. Evaluation of attitudes towards seeking mental health services from a cultural perspective: turkish adaptation of barriers to seeking mental health counseling scale. Spi Psychol Couns 2022; 7(1): 55-74.
11. Seamark D, Gabriel L. Barriers to support: a qualitative exploration into the help-seeking and avoidance factors of young adults. Br J Guid Couns 2018; 46(1): 120-31.
12. Taylor RE, Kuo BCH. Black American psychological help-seeking intention: An integrated literature review with recommendations for clinical practice. J Psychother Integr 2019; 29(4): 325-37.
13. Taylor RE, Kuo BC. A theory-driven exploration of Black Canadians’ psychological help-seeking intentions. Can J Couns Psychother 2020; 54(3): 464-85.
14. Tomczyk S, Schomerus G, Stolzenburg S, Muehlan H, Schmidt S. Ready, Willing and Able? An Investigation of the Theory of Planned Behaviour in Help-Seeking for a Community Sample with Current Untreated Depressive Symptoms. Prev Sci 2020; 21(6): 749-60.
15. Dunley P, Papadopoulos A. Why Is It So Hard to Get Help? Barriers to Help-Seeking in Postsecondary Students Struggling with Mental Health Issues: a Scoping Review. Int J Ment Health AD 2019; 17(3): 699-715.
16. Pepin R, Segal DL. The barriers to mental health services scale revised: reliability, validity, and underlying structure. Am J Geriatr Psychiatry 2013; 21(3): S108.
17. Pepin R, Segal DL, Klebe KJ, Coolidge FL, Krakowiak KM, Bartels SJ. The barriers to mental health services scale revised: Psychometric analysis among older adults. Ment Health Prev 2015; 3(4): 178-84.
18. Xiong T, Kaltenbach E, Yakovenko I, Lebsack J, McGrath PJ. How to measure barriers in accessing mental healthcare? Psychometric evaluation of a screening tool in parents of children with intellectual and developmental disabilities. BMC Health Serv Res 2022; 22(1): 1383.
19. Topkaya N, Sahin E, Meydan B. The Development, Validity, and Reliability of the Barriers to Seeking Psychological Help Scale for College Students. Int J High Educ 2017; 6(1): 48-62.
20. Comrey AL, Lee HB. A first course in factor analysis. Second Edition, New Yourk, Taylor & Francis. 2013; pp 442.
21. Fenn J, Tan C-S, George S. Development, validation and translation of psychological tests. BJPsych Adv 2020; 26(5): 306-15.
22. Topkaya N, Sahin E. Confirmatory Factor Analysis and Reliability of the Barriers to Seeking Psychological Help Scale among Turkish Adults. Turk Online J Educ T 2019; 2: 78-85.
23. Dias P, Campos L, Almeida H, Palha F. Mental health literacy in young adults: adaptation and psychometric properties of the mental health literacy questionnaire. Int J Environ Res Public Health 2018; 15(7): 1318.
24. Zarebi A, Jafari F, Hosseinian S, Abdollahi A. Psychometric properties of the Persian version of the Mental Health Literacy Scale (MHLS) on Iranian students in 1398. Journal of Research in Psychological Health 2021; 14(4): 85-103. [Farsi]
25. Larson DG, Chastain RL. Self-concealment: Conceptualization, measurement, and health implications. J Soc Clin Psychol 1990; 9(4): 439-55.
26. Ghaffari Z, Ghaseminezhad P, Chorami M. The Mediating Role of Help-Seeking Behaviors in Relationship between Loneliness and Self-Concealment with Suicidal Ideation in University Students. Psychological studies 2021; 17(1): 95-112. [Farsi]
27. Fischer EH, Turner JI. Orientations to seeking professional help: development and research utility of an attitude scale. J Consult Clin Psychol 1970; 35(1p1): 79.
28. Fischer EH, Farina A. Attitudes toward seeking professional psychologial help: A shortened form and considerations for research. J Coll Stud Dev 1995.
29. Sharifi M, Abolfathi Momtaz Y, Alizadeh T, Zanjari N, Mohammadi Safa N. Psychometric properties of the attitudestoward receiving professional psychological services scale in a sample of Iranian older adults. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6(5): 83-95. [Farsi]
30. Nunnally J. Psychometric theory. Second Edition, New Yourk, McGraw-Hill. 1978; pp 701.
31. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling; Forth Edition, New Yourk, Guilford publications. 2015; pp 534.
32. Hair JF, Black WC, Babin BJ. Multivariate Data Analysis: A Global Perspective. Seventh Edition, New Jersey, Pearson Education. 2010; pp 800.
33. Meyers LS, Gamst G, Guarino AJ. Applied multivariate research: Design and interpretation. Second Edition , Los Angeles, Sage publications. 2006; pp 722.
34. Farahani H, Roshan Chesli R. Essentials for Developing and Validating Psychological Scales: Guide to Best Practices. Journal of Clinical Psychology & Personality 2020; 12(2): 197-212. [Farsi]
35. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and Reliability of the Instruments and Types of MeasurmentS in Health Applied Researches. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015; 13(12): 1153-70. [Farsi]
36. Helms JE, Henze KT, Sass TL, Mifsud VA. Treating Cronbach’s alpha reliability coefficients as data in counseling research. Couns Psychol 2006; 34(5): 630-60.
37. Shi J, Khoo Z. Online health community for change: Analysis of self-disclosure and social networks of users with depression. Front psychol 2023; 14: 1092884.
38. Aldahadha B. Self-disclosure, mindfulness, and their relationships with happiness and well-being. Middle East Curr Psychiatr 2023; 30(1): 7.
39. Daşçı G, Aydoğdu BN, Eryiğit D, Ekşi H. Evaluation of Attitudes Towards Seeking Mental Health Services From a Cultural Perspective: Turkish Adaptation of Barriers to Seeking Mental Health Counseling Scale. Spi Psychol Couns 2022; 7(1): 55-74.
40. Gulliver A, Griffiths KM, Christensen H, Brewer JL. A systematic review of help-seeking interventions for depression, anxiety and general psychological distress. BMC psychiatry 2012; 12(1): 1-12.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb