جلسه شرح جلسه |
جلسه اول خوشآمد گویی گروهی و پذیرش، طرحواره چیست و ذهنیت مقابلهای ناسازگار جلسه دوم آموزش طرحواره درمانی: ذهنیت کودک آسیبپذیر و ذهنیت کودک عصبانی ) جلسه سوم آموزش طرحواره درمانی: والد تنبیهگر/سرزنشگر، ذهنیت بزرگسال سالم و ذهنیت کودک شاد ) جلسه چهارم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیتهای مقابلهای ناسازگار: تمرینات تجربی) جلسه پنجم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیتهای مقابلهای ناسازگار: ایفای نقش ذهنیتها) جلسه ششم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیتهای مقابلهای ناسازگار: تصویر مکان امن) جلسه هفتم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیت والد ناکارآمد: تنبیه و تقویت) جلسه هشتم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیت والد ناکارآمد: مبارزه با ذهنیتهای والد تنبیه گر) جلسه نهم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیت والد ناکارآمد: ایفای نقشهای گروهی برای گفتوگوی ذهنیتها) جلسه دهم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیت والد ناکارآمد: مبارزه با ذهنیتهای والد تنبیهگر) جلسه یازدهم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیت کودک آسیبپذیر: بازسازی تجربه کودکی و تصویرسازی) جلسه دوازدهم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیت کودک عصبانی: تمرینات خشم، تصویرسازی ذهنی، ایفای نقش ذهنیتی) جلسه سیزدهم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیت کودک شاد: تمرینهای تجربی، تفریح برای ذهنیت کودک شاد، تصویرسازی ذهنی) جلسه چهاردهم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیت بزرگسال سالم: پرورش ذهنیت بزرگسال سالم، تمرینات بدنی کوتاه همراه با آگاهی ذهنی) جلسه پانزدهم کار تجربی بر روی ذهنیتها (ذهنیت بزرگسال سالم: ایفای نقش ذهنیت، تبادل مهره) |
جلسه شرح جلسه |
جلسه اول آشنایی، برقراری رابطه و ارزیابی شدت مشکلات و تمرین مبتنی بر ذهن آگاهی جلسه دوم تغییر رفتار: ایجاد درماندگی خلاق نسبت به راهحلهای گذشته از طریق استعاره و پرسش از مراجعان جلسه سوم تمرین ذهن آگاهی- ارزشها: 1- پذیرش 2-ارزشها 3-تکلیف جلسه چهارم شفافسازی ارزشها و بررسی موانع جلسه پنجم تعیین اهداف و معرفی عمل متعهدانه جلسه ششم ذهن آگاهی «اسکن بدن» جلسه هفتم تکمیل فرم مسیرهای ارزشمند جلسه هشتم گسستگی: مرور تکالیف، گسستگی از تهدیدهای زبان جلسه نهم ذهن آگاهی، تکلیف جلسه دهم عمل متعهدانه: مرور درمان، عمل متعهدانه جلسه یازدهم ذهن آگاهی جلسه دوازدهم تمرین خود مشاهده گری و تکالیف جلسه سیزدهم رنج اولیه و ثانویه، تعهد و موانع شکلگیری رضایت جلسه چهاردهم ذهن آگاهی در پیادهروی، تکالیف جلسه پانزدهم ختم جلسات و نتیجهگیری : شفافسازی ارزشها ، عود و پیشامدها- آمادگی نه پیشگیری، خداحافظی، تکلیف مادامالعمر |
متغیر | زمان | گروه طرحواره درمانی | گروه پذیرش و تعهد | گروه کنترل | |||
(15=n) | (15=n) | (15=n) | |||||
میانگین | انحراف استاندارد | میانگین | انحراف استاندارد | میانگین | انحراف استاندارد | ||
اختلال سلوک | پیش آزمون | 53/19 | 62/6 | 87/23 | 60/5 | 40/15 | 15/9 |
پس آزمون | 67/13 | 85/4 | 33/13 | 19/4 | 73/17 | 80/6 | |
مشکلات توجه | پیش آزمون | 33/16 | 08/5 | 93/18 | 48/4 | 80/14 | 32/8 |
پس آزمون | 07/11 | 20/6 | 00/10 | 14/3 | 93/13 | 74/7 | |
پرخاشگری اجتماعی | پیش آزمون | 53/1 | 19/1 | 13/2 | 10/2 | 53/3 | 34/3 |
پس آزمون | 33/0 | 82/0 | 40/0 | 74/0 | 80/2 | 03/3 | |
اضطراب و گوشه گیری | پیش آزمون | 87/5 | 88/2 | 93/6 | 25/2 | 60/5 | 33/3 |
پس آزمون | 40/3 | 20/2 | 47/3 | 96/1 | 27/5 | 08/3 | |
مشکلات رفتاری (کل) | پیش آزمون | 26/43 | 42/12 | 87/51 | 51/9 | 33/39 | 61/17 |
پس آزمون | 47/28 | 15/10 | 20/27 | 34/7 | 73/39 | 76/12 |
منبع تغییر | نوع آزمون | ارزش | آماره F | مقدار p | اندازه اثر |
گروه | اثر پیلایی | 750/0 | 72/15 | 001/0> | 750/0 |
لامبدای ویلکز | 250/0 | 72/15 | 001/0> | 750/0 | |
اثر هتلینگ | 99/2 | 72/15 | 001/0> | 750/0 | |
بزرگترین ریشه روی | 99/2 | 72/15 | 001/0> | 750/0 |
منبع تغییر | متغیر وابسته | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | آماره F | مقدار P | اندازه اثر |
گروه | اختلال سلوک | 12/52 | 1 | 12/52 | 08/6 | 020/0 | 184/0 |
مشکلات توجه | 70/75 | 1 | 70/75 | 06/10 | 004/0 | 272/0 | |
پرخاشگری اجتماعی | 11/0 | 1 | 11/0 | 32/0 | 574/0 | 012/0 | |
اضطراب و گوشه گیری | 69/3 | 1 | 69/3 | 89/4 | 036/0 | 153/0 | |
مشکلات رفتاری | 76/331 | 1 | 76/331 | 37/15 | 001/0 | 363/0 |
متغیر | گروه | میانگین تعدیل شده | خطای استاندارد | حد پایین | حد بالا | اختلاف میانگین | مقدار P |
اختلال سلوک | طرحواره درمانی | 90/14 | 781/0 | 30/13 | 51/16 | 81/2 | 020/0 |
پذیرش و تعهد | 10/12 | 781/0 | 50/10 | 70/13 | |||
مشکلات توجه | طرحواره درمانی | 18/12 | 722/0 | 70/10 | 67/13 | 30/3 | 004/0 |
پذیرش و تعهد | 88/8 | 722/0 | 40/7 | 37/10 | |||
پرخاشگری اجتماعی | طرحواره درمانی | 43/0 | 150/0 | 12/0 | 74/0 | 12/0 | 574/0 |
پذیرش و تعهد | 31/0 | 150/0 | 02/0 | 61/0 | |||
اضطراب و گوشهگیری | طرحواره درمانی | 79/3 | 227/0 | 33/3 | 26/4 | 72/0 | 036/0 |
پذیرش و تعهد | 07/3 | 227/0 | 61/2 | 54/3 | |||
مشکلات رفتاری | طرحواره درمانی | 42/31 | 247/1 | 86/28 | 98/33 | 17/7 | 001/0 |
پذیرش و تعهد | 25/24 | 247/1 | 69/21 | 81/26 |
Citation: Moharrami S, Hoseini Nasab D, Alivandi Vafa M. Comparison of the Effectiveness of Schema Therapy and Therapy Based on Acceptance and Commitment on the Behavioral Problems among the Senior High School Boys: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 23 (11): 948-59. [Farsi]
|
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |