جلد 23، شماره 11 - ( 12-1403 )                   جلد 23 شماره 11 صفحات 1006-990 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.Z.REC.1402.092


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostafaei F, Nazari F, Moyedfar H. Development of an Emotional Regulation Training Package Based on Micro Learning Strategy and Its Effectiveness on Cognitive Load and Behavior Inhibition of Adolescents. JRUMS 2025; 23 (11) :990-1006
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7463-fa.html
مصطفائی فرزانه، نظری فاطمه، موید فر همام. تدوین بسته آموزشی تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خرد و اثربخشی آن بر بار شناختی و بازداری رفتاری نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (11) :990-1006

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7463-fa.html


گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (364 مشاهده)
زمینه و هدف: بارشناختی مطلوب می­تواند نگرش به یادگیری را بهبود دهد. بازداری به عنوان یکی از مهم­ترین مؤلفه­های کنش­های شناختی اجرایی نقش مهمی در عملکرد نوجوانان دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خرد و اثربخشی آن بر بار شناختی و بازداری رفتاری دانش آموزان متوسطه اول انجام شد.
مواد و روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها: روش پژوهش آمیخته بود. در بخش کیفی از روش اسنادی و در بخش کمی از طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با پی­گیری استفاده شد. تولید محتوی الکترونیکی بر اساس الگوی کمپ انجام شد و بسته آموزشی در 8 جلسه تدوین گردید. ده نفر از متخصصان، اعتباریابی بسته آموزشی را با روش نسبت روایی محتوایی (Content Validity Index; CVI) Waltz و Bassel (1981) انجام دادند. در بخش کمی، دانش­آموزان به­صورت در دسترس انتخاب و به­تصادفی در گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان را در 8 جلسه دریافت کرد و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه بار شناختی Kelpsch و همکاران (2017)، پرسش­نامه بازداری رفتاری Carver and White's (1994)، استفاده شد. داده­ها با استفاد از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه ­و تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد مقدار CVI بسته تدوین شده بالاتر از 79/0 است. آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خرد بر کاهش بار شناختی (861/17=F، 001/0>P) و بازداری رفتار (760/42=F، 001/0>P) مؤثر است.
نتیجه­گیری: روان­شناسان و مشاوران مدرسه از بسته آموزشی تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خرد، می‌توانند برای کاهش بار شناختی و بازداری رفتار دانش­آموزان استفاده کنند.
واژه­های کلیدی: راهبرد یادگیری خرد، بار شناختی، بازداری رفتاری
 
متن کامل [PDF 369 kb]   (163 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (258 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/5/10 | پذیرش: 1403/11/17 | انتشار: 1403/12/30

فهرست منابع
1. Nigg JT. Annual Research Review: On the relations among self regulation, self control, executive functioning, effortful control, cognitive control, impulsivity, risk‐taking, and inhibition for developmental psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry 2017; 58(4): 361-83.
2. López-Caneda E, Rodríguez Holguín S, Cadaveira F, Corral M, Doallo S. Impact of alcohol use on inhibitory control (and vice versa) during adolescence and young adulthood: a review. Alcohol and Alcoholism 2014; 49(2): 173-81.
3. Malagoli C, Chiorri C, Traverso L, Usai MC. Inhibition and individual differences in behavior and emotional regulation in adolescence. Psychological Research 2022; 86(4): 1132-44.
4. Ghahraman Maryam, Habibi Kaleybar Ramin, Abolfazl F. The Effectiveness Training of Emotional Working Memory on Reducing Behavioral Problems and Behavioral Inhibition in Students. Journal of Instruction and Evaluation. Journal of Educational Sciences 2020; 13(49): 169-84. [Farsi]
5. Abdi Ali RM. The effect of Instruction Based on Cognitive Load theory on Academic Achievement, Perceived Cognitive Load and Motivation to Learning in Science Courses. Journal of Instruction and Evaluation. Journal of Educational Sciences. 2018; 10(40): 43-67. [Farsi]
6. Sweller J, van Merriënboer JJ, Paas F. Cognitive architecture and instructional design: 20 years later. Educational Psychology Review 2019; 31: 261-92.
7. Sweller J. Working memory, long-term memory, and instructional design. Journal of Applied Research in Memory and Cognition 2016; 5(4): 360-7.
8. Buchner J, Buntins K, Kerres M. The impact of augmented reality on cognitive load and performance: A systematic review. Journal of Computer Assisted Learning 2022; 38(1): 285-303.
9. Skulmowski A, Xu KM. Understanding cognitive load in digital and online learning: A new perspective on extraneous cognitive load. Educational Psychology Review 2022; 34(1): 171-96.
10. Vafaei T, Samavi SA, Najarpourian S. The effectiveness of group emotion regulation training on feeling shame and coping strategies of self-injury adolescents. EBNESINA 2022; 24(3): 25-35. [Farsi]
11. Betegón E, Rodríguez-Medina J, Del-Valle M, Irurtia MJ. Emotion regulation in adolescents: Evidence of the validity and factor structure of the cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ). International Journal of Environmental Research and Public Health 2022; 19(6): 3602.
12. Lutz J, Gross RT, Vargovich AM. Difficulties in emotion regulation and chronic pain-related disability and opioid misuse. Addictive Behaviors 2018; 87: 200-5.
13. Jami F, Shahabizadeh F, Salarifar MH, Tabatabaee T, Ghanifar H. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Education based on Intolerance of Uncertainty and Emotional Regulation on Behavioral Activation/Inhibition Systems and Generalized Anxiety Disorder of Students with Social Anxiety Disorder. Journal of Nursing Education 2022; 11(3): 1-17. [Farsi]
14. Szymkowiak A, Melović B, Dabić M, Jeganathan K, Kundi GS. Information technology and Gen Z: The role of teachers, the internet, and technology in the education of young people. Technology in Society 2021; 65: 101565.
15. Katz R, Ogilvie S, Shaw J, Woodhead L. Gen Z, explained: The art of living in a digital age: University of Chicago Press; 2022. press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/G/bo115838546.html.
16. Van Merriënboer JJ, Kirschner PA. Ten steps to complex learning: A systematic approach to four-component instructional design: Routledge; 2017. https://www.routledge.com/Ten-Steps-to-Complex-Learning-A-Systematic-Approach-to-Four-Component-Instructional-Design/vanMerrienboer-Kirschner/p/book/9781138080805
17. Dolasinski MJ, Reynolds J. Microlearning: a new learning model. Journal of Hospitality, Tourism Research 2020; 44(3): 551-61.
18. Jomah O, Masoud AK, Kishore XP, Aurelia S. Micro learning: A modernized education system. BRAIN Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience 2016; 7(1): 103-10.
19. Hesse A, Ospina P, Heuwieser W. Microlearning courses are effective at increasing the feelings of confidence and accuracy in the work of dairy personnel. Journal of Dairy Science 2019; 102(10): 9505-11.‌
20. Wang C, Bakhet M, El-Osta A. The efficacy of microlearning in improving self-care capability: a systematic review of the literature. Public Health 2020: 186: 286-96.‌
21. Zulkifli Z, Sharip A, Geigiana A. Integration of Instructional Models and Learning Styles for Open and Distance Learning Environment. World Journal of English Language 2022: 12(2): 226-38.‌
22. Waltz CF, Bausell BR. Nursing research: design statistics and computer analysis: Davis Fa; 1981.
23. Soleimani Khashab A, Dortaj F, Saadipour E, Delavar A, Shivandi Chalicheh, K. Development and validation of a training package of cognitive and metacognitive strategies based on the perspectives of Vygotsky and Soler and its effectiveness on cognitive functions and solving mathematical verbal problems in students with mathematical aptitude. Journal of Education and Vision Studies, 2020; 12 (2): 110-136.
24. Corey G. Theory & practice of group counseling, 11th Edition. Boston, Cengage Learning: 2023:23-48.
25. Gross J. Emotion regulation. Handbook of emotions 2008: 3(3): 497-513.‌
26. Klepsch M, Schmitz F, Seufert T. Development and validation of two instruments measuring intrinsic, extraneous, and germane cognitive load. Frontiers in Psychology 2017; 8: 294028.
27. Zahed S, Dortaj F, Asadzadeh H, Kadivar P, Farokhi N. structure and validation of the Persian version of the Cognitive Load Questionnaire. Cognitive Psychology Journal 2021; 9(1): 39-54. [Farsi]
28. Carver CS, White TL. Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: the BIS/BAS scales. Journal of Personality and Social Psychology 1994; 67(2): 319.
29. Loxton NJ, Dawe S. Alcohol abuse and dysfunctional eating in adolescent girls: The influence of individual differences in sensitivity to reward and punishment. International Journal of Eating Disorders 2001; 29(4): 455-62.
30. Mohammadi N. Psychometric properties of the Behavioral Inhibition System (BIS) and Behavioral Activation System (BAS) Scales among Students of Shiraz University. Badesvar Raftar 2008; 6(1): 61-8.
31. Salehi V, Moradi Mokhles H, Gharabaghi H. Cognitive Load Theory in Multimedia Learning: A Review of the Historical Evolution and a Critique on the Theoretical Framework. Foundations of Education 2020; 9(2): 22-49. [Farsi]
32. Mousavian SM, Ghasemzadeh S, Arjmandnia AA, Gholamali Lavasani M. The Effectiveness of Emotion Regulation Program on the Externalizing and Internalizing Symptoms of Bullying Adolescents. Pajouhan Scientific Journal 2022; 20(4): 268-76. [Farsi]
33. Akbarpour F, Zare BahramAbadi M, Davaei M, Hasani F. Effectiveness of Emotion Regulation Skills Education on Internalization Symptoms and Self-Control in Adolescents with Tendency to Risky Behaviors. Journal of Consulting Excellence and Psychotherapy 2021(10): 11-20. [Farsi]
34. Robooby H, Manavipour D. The Effectiveness of Educational Model of Emotion Regulation on reducing children Behavior disorders. Journal of Analitical-Cognitive Psycholoy 2021; 12(45): 67-79. [Farsi]
35. Bannon S, Gonsalvez CJ, Croft RJ, Boyce PM. Executive functions in obsessive–compulsive disorder: state or trait deficits? Australian و New Zealand Journal of Psychiatry 2006; 40(11-12): 1031-8.
36. Gray J.A. Brain systems that mediate both emotion and cognition. Journal of Cognition and Emotion 1990; 4(7): 269-288.
37. Hassanvand Amouzadeh M, Roshan Chesly R. Association of brain-behavioral systems activity and gender with social anxiety. Pajoohande 2013; 18(3): 114-21. [Farsi]
38. Jahangiri Z, Mollazadeh J, Rahimi C, Hadianfard H. The effect of positive and negative affect induction on frontal and posterior asymmetry of alpha brain waves in individuals with high and low brain behavioral systems. Neuropsychology 2022; 8(30): 90-20. [Farsi]
39. Fuentes P, Barrós-Loscertales A, Bustamante JC, Rosell P, Costumero V, Ávila C. Individual differences in the Behavioral Inhibition System are associated with orbitofrontal cortex and precuneus gray matter volume. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience 2012; 12: 491-8.
40.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb