جلد 23، شماره 9 - ( 10-1403 )                   جلد 23 شماره 9 صفحات 796-780 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SCU.REC.1402.074


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzadi F, Fathi K, Shiralinia K. Examining the Psychometric Properties of Social-Emotional Competencies in Online Interactions and Its Association with Habitual Digital Behavior: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 23 (9) :780-796
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7466-fa.html
فرزادی فاطمه، فتحی کیهان، شیرالی نیا خدیجه. بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی در تعاملات آنلاین و ارتباط آن با رفتار عادتی دیجیتال: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (9) :780-796

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7466-fa.html


موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان
چکیده:   (391 مشاهده)
زمینه و هدف: مدیریت احساسات و هیجانات افراد در محیط‌های فضای مجازی اهمیت زیادی دارد، با این حال، تاکنون ابزاری برای سنجش این مورد در ایران تعریف نشده است. هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی‌های روانسنجی مقیاس شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی الکترونیکی و ارتباط آن با رفتار عادتی دیجیتال است.
مواد و روشها: در مطالعه توصیفی حاضر، بخش اول به بررسی ویژگی‌های روان­سنجی مقیاس شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی و در بخش دوم، رابطه آن با رفتار عادتی دیجیتال بررسی می‌شود. برای بخش اول و دوم نمونه‌ای به تعداد 230 و 100 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 1402-1403 با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد. آزمودنی‌ها به پرسش‌نامه‌های رفتار عادتی دیجیتال، شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها ابتدا در بخش روان­سنجی از تحلیل عامل تأییدی و برای بررسی رابطه این مقیاس با رفتار عادتی دیجیتال از ماتریس همبستگی Pearson استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد هیچ سؤالی از 25 سؤال اولیه حذف نشد. بررسی نتایج تحلیل عامل تأییدی (051/0=ریشه میانگین مربعات خطای تخمین) روایی مطلوبی را نشان داد. نتایج همبستگی رابطه منفی بین خرده مقیاس‌های شایستگی اجتماعی-هیجانی با خرده مقیاس‌های رفتار عادتی دیجیتال را نشان داد (001/0>P). هم‌چنین، مشخص شد بین کنترل الکترونیکی هیجانی و تنظیم الکترونیکی تکانشگری ارتباط مثبت (45/0=r، 001/0>P) و بین تنظیم تکانشگری الکترونیکی با وجدان هیجانی الکترونیکی رابطه معکوس (20/0-=r، 001/0>P) وجود دارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، مقیاس شایستگی اجتماعی-هیجانی به عنوان یک ابزار پایا و روا می‌تواند برای ارزیابی شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی مورد نیاز برای تعاملات آنلاین به کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: شایستگی‌های هیجانی-اجتماعی، تعاملات آنلاین، رفتار عادتی دیجیتال، فضای مجازی
متن کامل [PDF 574 kb]   (157 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (198 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/5/11 | پذیرش: 1403/10/11 | انتشار: 1403/11/2

فهرست منابع
1. Xie X, Cheng H, Chen Z. Anxiety predicts internet addiction, which predicts depression among male college students: A cross-lagged comparison by sex. Front Psychol 2023; 16(3): 1102066.
2. Musetti A, Mancini T, Corsano P, Santoro G, Cavallini MC, Schimmenti A. Maladaptive personality functioning and psychopathological symptoms in problematic video game players: A person-centered approach. Front Psychol 2019; 19(12): 10:2559.
3. Serrano-Puche J. Internet and emotions: New trends in an emerging field of research. Comun 2016; 24(46): 19-26.
4. González-Cabrera J, Pérez-Sancho C, Calvete E. Diseno y validación de la “Escala de inteligencia emocional en Internet” (EIEI) para adolescentes. Behav Psychol/Psicol Conduct 2016; 24(1): 12-21.
5. Gentina E, Tang TL, Dancoine PF. Does Gen Z's emotional intelligence promote iCheating (cheating with iPhone) yet curb iCheating through reduced nomophobia? Comput Educ 2018; 1(126): 231-47.
6. Nozaki Y, Mikolajczak M. Effectiveness of extrinsic emotion regulation strategies in text-based online communication. Emotion 2023; 23(6): 1714.
7. Dover Y, Amichai-Hamburger Y. Characteristics of online user-generated text predict the emotional intelligence of individuals. Sci Rep 2023; 13(1): 67-78.
8. Stieglitz S, Dang-Xuan L. Emotions and information diffusion in social media—sentiment of microblogs and sharing behavior. J manag inf syst 2013; 29(4): 217-48.
9. Nasaescu E, Marin-Lopez I, Llorent VJ, Ortega-Ruiz R, Zych I. Abuse of technology in adolescence and its relation to social and emotional competencies, emotions in online communication, and bullying. Comput Hum Behav 2018; 88(9): 114–20.
10. Cebollero-Salinas A, Cano-Escoriaza J, Orejudo S. Are emotional e-competencies a protective factor against habitual digital behaviors (media multitasking, cybergossip, phubbing) in Spanish students of secondary education? Comput Educ 2022; 1(181): 104464.
11. Serrano-Puche J. Internet y emociones: Nuevas tendencias en un campo de investigaci´on emergente. [Internet and emotions: New trends in an emerging field of research]. Comun 2016; 46(4): 19-26.
12. Anshari M, Alas Y, Hardaker G, Jaidin JH, Smith M, Ahad AD. Smartphone habit and behavior in Brunei: Personalization, gender, and generation gap. Comput hum behav 2016; 1(64): 719-27.
13. Huaytalla KP, Vega SR, Soncco JJ. Riesgo de adicción a redes sociales, autoestima y autocontrol en estudiantes de secundaria. Rev Cient Cienc Salud 2016; 9(1): 9-15.
14. Yudes-G´omez C, Baridon Chauvie, D, Gonz´alez-Cabrera J. Ciberacoso y su problem´atico de Internet en Colombia, Uruguay y Espa˜na: Un estudio trasncultural. [Cyberbullying and problematic Internet use in Colombia, Uruguay and Spain: Cross-cultural study]. Comun 2018; 56(13): 49–58.
15. Valkenburg PM, Koutamanis M, Vossen HG. The concurrent and longitudinal relationships between adolescents' use of social network sites and their social self-esteem. Comput hum behav 2017; 1(76): 35-41.
16. Kline RB. Principles and Practice of Structural Equation Modeling. 4th ed. New York: Guilford Press; 2015. 114-21.
17. Kyriazos TA. Applied psychometrics: sample size and sample power considerations in factor analysis (EFA, CFA) and SEM in general Psychol 2018; 9(08): 2207.
18. Marsh HW, Hau KT, Wen Z. In Search of Golden Rules: Comment on Hypothesis-Testing Approaches to Setting Cutoff Values for Fit Indexes and Dangers in Overgeneralizing Hu and Bentler's (1999) Findings. Struct Equ Modeling 2004; 11(3): 320-41.
19. Bisquerra R, Pérez-Escoda N. Las competencias emocionales. Educac 2007; 10(2): 61–82.
20. Romera EM, Herrera-López M, Casas JA, Ortega Ruiz R, Del Rey R. How much do adolescents cybergossip? Scale development and validation in Spain and Colombia. Front Psychol 2018; 12(9): 126-33.
21. Chotpitayasunondh V, Douglas KM. Measuring phone snubbing behavior: Development and validation of the Generic Scale of Phubbing (GSP) and the Generic Scale of Being Phubbed (GSBP). Comput Hum Behav 2018; 1(88): 5-17.
22. Hassan Esfahani MH, Khanjani M, Bazram A. The factor Structure and psychometric properties of Generic Scale of Phubbing (GSP). Educ Meas 2022; 12(46): 7-26. [Farsi]
23. Martín Perpiñá MD, Viñas Poch F, Malo Cerrato S. Media multitasking impact in homework, executive function and academic performance in Spanish adolescents. Psicothema 2019, 31(1): 81-7.
24. Ophir E, Nass C, Wagner AD. From the cover: Cognitive control in media multitaskers. Proc Natl Acad Sci S A 2009; 106(37): 15583.
25. Flores MD, Delgado AO. De la competencia emocional a la autoestima y satisfacción vital en adolescentes. Psicol conduct 2015; 23(2): 345-56.
26. Thompson HM, Wojciak AS, Cooley ME. Self-esteem: A mediator between peer relationships and behaviors of adolescents in foster care. Child Youth Serv Rev 2016; 1(66): 109-16.
27. Lasen A. Mobile Media and Affectivity: Some Thoughts about the Notion of Affective Bandwidth. In: Mobile Media and the Change of Everyday Life. Milan, Italy; 2005.
28. Yang SC, Tung CJ. Comparison of Internet addicts and non-addicts in Taiwanese high school. Comput hum behav 2007; 23(1): 79-96.
29. Marín-López I, Zych I, Ortega-Ruiz R, Hunter SC, Llorent VJ. Relations among online emotional content use, social and emotional competencies and cyberbullying. Child youth serv rev 2020; 1(5): 104647.
30. Hutchison AC, Woodward L, Colwell J. What are preadolescent readers doing online? An examination of upper elementary students’ reading, writing, and communication in digital spaces. Read Res Q 2016; 51(4): 435-54.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb