مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، خرداد 1404، 257-241
رابطه والدگری هلیکوپتری و هویتیابی در نوجوانان با نقش واسطهگری خودمختاری: یک مطالعه توصیفی
ملیحه غلامی[1]، سمانه بهزادپور[2]، مرضیه قریشی[3]
دریافت مقاله: 11/07/1403 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 04/10/1403 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 06/02/1404 پذیرش مقاله: 08/02/1404
چکیده
زمینه و هدف: والدگری یکی از مفاهیم پر اهمیت حوزه بالینی و خانواده درمانی به شمار میآید. با توجه به مطرح شدن والدگری هلیکوپتری در شیوههای مورد استفاده والدین و جهت بررسی مکانیزم اثر این متغیر بر وضعیت هویت، لذا هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر میانجی خودمختاری در ارتباط بین والدگری هلیکوپتری و سبک هویت یابی بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. تعداد 207 نفر از دانشآموزان متوسطه استان تهران در سال 1402 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پرسشنامههای والدگری هلیکوپتری، خودمختاری و وضعیت چهارگانه هویت را تکمیل نمودند. تحلیل یافتهها با استفاده از آزمون همبستگی Pearson و تحلیل مسیر انجام گرفت.
یافتهها: ارتباطهای بین والدگری هلیکوپتری و خودمختاری (400/0-=r)، والدگری هلیکوپتری و سبک هویت (کسب شده 346/0-=r، ضبط شده 362/0=r، دیررس 267/0=r) و آشفته 337/0=r) وخود مختاری و سبک هویت (کسب شده 203/0=r، ضبط شده 154/0=r، دیررس 196/0-=r و آشفته 166/0-=r) با سطح معناداری کمتر از 01/0 تأیید شدند. ضریب مسیر غیرمستقیم برای هر چهار سبک هویت معنادار به¬دست آمده (01/0p<) و اثر میانجی تأیید شد. در عین حال ضرایب مسیر مستقیم نیز معنادار به دست آمد (05/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای مطالعه حاضر به نظر میرسد والدگری هلکوپتری با محدود کردن خودمختاری نوجوان میتواند شکلگیری هویت را با مشکل مواجه کند. لذا طراحی مداخلاتی برای افزایش خودمختاری نوجوانان و همین طور بستههای آموزشی برای افزایش آگاهی خانوادهها در زمینه والدگری هلکوپتری پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی: خودمختاری، نوجوانان، والدگری هلیکوپتری، هویتیابی
ارجاع: غلامی م، بهزادپور س، قریشی م. رابطه والدگری هلیکوپتری و هویتیابی در نوجوانان با نقش واسطهگری خودمختاری: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24 شماره 3، صفحات: 257-241.
.
مقدمه
هویتیابی یکی از وظایف رشدی نوجوانان است که با ابعاد مختلفی از متغیرهای کارکردی تحولی و سلامت روان آنها ارتباط دارد. ابعاد هویت با سازگاری نوجوانان نیز در ارتباط است (1). هویت، ابعاد و تعریفهای گوناگونی دارد. در طول چهار دهه گذشته، بیشتر تحقیقات هویتی در قالب مدل سبک هویت که توسط Marcia در سال 1996 ایجاد شده است، صورت گرفته است. او با تأکید بر محوری دوبعدی پیامد فرآیند هویتیابی را توصیف میکند و با تأکید بر بعد اکتشاف (جستوجوی ارزشها، باورها و نقشهای اجتماعی) و تعهد (به دست آوردن مجموعه پایداری از هدفها و ارزشها) و ترکیب این دو، چهار وضعیت هویتیابی شامل هویت کسب شده (اکتشاف و تعهد زیاد نسبت به ارزشها)، هویت ضبط شده (احساس تعهد بدون اکتشاف)، هویت دیررس (اکتشاف بدون احساس تعهد) و هویت آشفته (نبود کاوش و احساس تعهد) را مشخص کرد. وضعیت کسب هویت، به وضعیت افرادی اطلاق میشود که پس از کاوش، تعهدی را پذیرفتهاند. فرد بر اساس تصمیمات شخصی به هویتی منسجم و متعهد دست یافته است. وضعیت هویت ضبط شده، وضعیتی است که فرد بدون بررسی گزینهها، به هویت خود متعهد شدهاست. فرد درگیر هیچ آزمایش هویتی نبوده و هویتی را بر اساس انتخابها یا ارزشهای دیگران ایجاد کرده است. وضعیت هویت دیررس، وضعیت افرادی را توصیف میکند که در تلاش برای ایجاد هویت هستند، اما هنوز هیچ تعهدی را نپذیرفتهاند. وضعیت هویت آشفته، وضعیت افرادی را مشخص میکند که نه گزینهها را بررسی کردهاند و نه به یک هویت متعهد شدهاند. فرد تعهدات قاطعی در مورد مسائل مورد نظر ندارد و در جهت آن پیشرفت نمیکند (2)
عوامل متعددی بر شکلگیری هویت اثرگذار است. انعطافپذیری و کارکرد خانواده (3)، رسانهها و شبکههای اجتماعی (4) و گروه همسالان و مدرسه (5) از جمله مهمترین این عوامل هستند. در این میان خانواده دارای اهمیت ویژهای است. خانواده زمینه ارتباطی منحصربهفردی به شمار میرود که بر محتوا و فرآیندهای هویت تأثیر میگذارد. یکی از عوامل اساسی در خانواده که در اثرگذاری بر مؤلفههای مختلف رشدی در نوجوانان از جمله هویت نقش پررنگیدارد، شیوه فرزندپروری است. پژوهشها ارتباط بین سبکهای فرزندپروری و هویت نوجوانان را تأیید میکنند (6). سبکهای فرزندپروری (مسبتدانه، مقتدرانه و سهلگیرانه) به طور قابل توجهی با هویت نقش جنسیتی (تمایز نیافته، زنانه، مردانه و دوجنسی) جوانان در ارتباط است (7). ادبیات پژوهشی نشان میدهد که الگوی فرزندپروری که میتواند هویت نوجوانان را بهینه کند، الگوی فرزندپروری مقتدرانه است (8).
سبکهای مقتدرانه، مستبدانه و سهلگیرانه در دستهبندیهای فرزندپروری معرفی شدهاند و در عین حال سبک دیگری از تعامل والدین و فرزندان با نام والدگری هلیکوپتری مطرح شده است (9). والدگری هلیکوپتری برای توصیف والدینی بهکار میرود که بیش از حد در زندگی فرزندان خود نقش دارند و توجه ویژهای به قوانین، استانداردها و برنامههای خود برای فرزندان داشته و بدون در نظر گرفتن تواناییها و قابلیتهای فرزندان، سعی در محافظت افراطی از آنها در برابر مخاطرات دارند (10). در این سبک فرزندپروری، والدین به فرزندان اجازه اشتباه کردن و روبهرو شدن با استرسها را نداده و به طور مداوم از آنها حمایت و پشتیبانی میکنند (11).
والدگری هلیکوپتری (Helicopter parenting) اثرات منفی مختلفی دارد، از جمله آن میتوان به عدم شکلگیری هویت مشخص و مستقل در نوجوانی اشاره نمود (12). نظریه تمایزیافتگی، وجود تعادل در تعاملات خانوادگی را زمینه رشد سالم فرزندان دانسته و از بین رفتن مرزهای بینفردی در خانواده را در تضاد با این رشد به حساب میآورد، زیرا باعث از دست رفتن استقلال و فردیت فرزندان خواهد شد. بر این اساس، والدگری هلیکوپتری بر شناخت و هیجان و رفتار نوجوان تأثیر منفی گذاشته و سبب ناسازگاریهای روانشناختی خواهد شد (13). از سوی دیگر، پژوهشها این پرسش را مطرح میسازد که فرآیند انتقال اثر از سبک فرزندپروری به هویت در نوجوانان تا چه اندازه متأثر از متغیرهایی مانند خودمختاری است که تمایزیافتگی نوجوانان را تقویت مینماید (8، 7).
پژوهشها از ارتباط سبک فرزندپروری با خودمختاری در رفتار فرزندان حمایت میکنند (14) و رابطه خودمختاری عاطفی را با سبک مقتدرانه مثبت و با سبک سهلانگارانه منفی نشان میدهند (15). والدگری هلیکوپتری آسیب معناداری بر شکلگیری خودمختاری به عنوان قابلیتی مرتبط با تصمیمگیری مسئولانه و رفتار مستقل و تحت تأثیر ترجیحات شخصی داشته و خودمختاری را در بزرگسالی محدود میسازد (13). بر اساس نظریه خودتعیینی، خودمختاری یکی از سه نیاز اساسی روانی-اجتماعی در تحول و سازگاری است که از محیط تأثیر میپذیرد (16) و کنترل ناشی از والدگری هلیکوپتری، برآورده شدن نیاز به خودمختاری را در کودکان محدود میسازد (17) که این محدودیت در خودمختاری میتواند به مشکلاتی در شکلگیری هویت منجر شود (18).
با توجه به آنچه گفته شد میتوان خودمختاری را به عنوان تبیینکننده بخشی از مکانیزم انتقال اثر در نظر گرفت که تمام یا بخشی از این مکانیزم را تبیین مینماید. لذا هدف اصلی این مطالعه تعیین رابطه والدگری هلیکوپتری و هویتیابی در نوجوانان با نقش واسطهگری خودمختاری است. مدل مفهومی پژوهش در نمودار 1 آمده است.
![]()
نمودار 1- مدل مفهومی رابطه والدگری هلیکوپتری و هویتیابی با توجه به نقش میانجیگری خودمختاری در دانشآموزان متوسطه استان تهران
مواد و روشها
پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی به شمار میرود و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل نوجوانان 12 تا 18 سال ساکن تهران در سال 1402 بودند. تعداد نمونه در روش تحلیل مسیر از روشهای مختلف برآورد میشود. بر اساس نظر Nevitt و همکارش، بین 200 تا 1000 نمونه مورد نیاز بوده که در این پژوهش در نهایت 207 نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند (19). نمونهگیری این پژوهش به صورت غیرتصادفی و به روش در دسترس بود. پس از جمعآوری دادهها و حذف کردن دادههای مخدوش 207 داده سالم بهدست آمد و با توجه به کفایت نمونهگیری همین تعداد مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
جهت انجام این پژوهش، کد اخلاق با شناسه IR.ACECR.USC.REC.1403.012 از کمیته اخلاق دانشگاه علم و فرهنگ دریافت شد. ملاحظات اخلاقی از جمله اخذ رضایت آگاهانه، تضمین حریم خصوصی، رازداری و شرکت آزادانه در پژوهش نیز رعایت گردید.
گروه نمونه بر اساس معیارهای ورود و خروج به پژوهش (ملاکهای ورود شامل عدم ابتلاء به اختلالات روانشناختی به گزارش خود افراد و زندگی کردن نوجوان با هر دو والد و ملاک خروج شامل مخدوش بودن یا ناقص بودن پرسشنامهها) مشخص شدند. سپس آمادهسازی پرسشنامهها به صورت آنلاین و دستی آغاز شد و بین جامعه مخاطب توزیع شد. برای دسترسی به جامعه مخاطب ضمن ارتباط گرفتن با مدارس در گروههای مجازی که در آن طیف مخاطب حضور دارند، پرسشنامه آنلاین توزیع شد که در آن علاوه بر جمعآوری اطلاعات جمعیتشناختی (مانند سن شرکتکننده، جنسیت، رتبه تولد، تعداد خواهر و برادر و پایه تحصیلی)، سه پرسشنامه روانشناختی نیز به کار برده شد که عبارتند از:
ابزار والدگری هلیکوپتری (Helicopter Parenting Instrument): نسخه کوتاه ابزار والدگری هلیکوپتری توسط Pistella و همکاران طراحی شد (20). این ابزار خودگزارشی دارای 10 گویه است که نگرش و درک نوجوانان را از رفتارهای والدگری مورد ارزیابی قرار میدهد. شرکت کنندگان میزان موافقت خود را با هر یک از عبارات در قالب طیف لیکرت هفت درجهای از کاملاً مخالفم (نمره 0) تا کاملاً موافقم (نمره 6) مشخص کردند. حداقل نمره در این پرسشنامه 0 و حداکثر نمره 60 است. نمره بالاتر نشان دهنده والدگری هلکیپتری شدیدتر است. میزان اعتبار ابزار از نوع همسانی درونی در پژوهش Pistella و همکاران، برای مادران با آلفای 78/0 برای پدران با آلفای 79/0 مورد تأیید قرار گرفت. روایی همگرای آن نیز بین دو نسخه پدر و مادر با آلفای 65/0 مورد تأیید قرار گرفت (20). Fooladi و همکاران نسخه انگلیسی این ابزار را برای نمونه دختران ایرانی به زبان فارسی ترجمه کرده و همسانی درونی آن با آلفای کرونباخ 85/0 نشان داد که این مقیاس از پایایی مناسب برخوردار است. همچنین، یافتهها حاکی از آن بود که همه گویهها دارای بار عاملی مناسب روی عامل مربوط به خود بودند (21). در پژوهش حاضر، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 79/0 بهدست آمد.
پرسشنامه استاندارد نیازهای بنیادین روانشناختی (Basic Needs Satisfaction in General Scale; BNSG-S): پرسشنامه نیازهای بنیادی روانشناختی توسط Deci و Ryan به منظور سنجش نیازهای بنیادی روانشناختی طراحی و تدوین شده است (22). این پرسشنامه دارای 21 سؤال است و نمره بالاتر نشان دهنده نیاز بالاتر است. بر اساس طیف لیکرت هفـت درجـه ای از نمـره 0 (اصـلاً درسـت نیست) تا نمره 6 (کاملاًدرست است) نمرهگذاری می شود. زیرمقیاسهای نیازهای بنیادین روانشناختی شامل خودمختاری، شایستگی و ارتباط هستند. در این پژوهش صرفاً از خرده مقیاس خودمختاری استفاده شد که شامل 7 سوال است و بالاترین نمره 42 و پایین ترین نمره 0 است. ضریب پایایی حاصل از اجرای آن بر روی مادر، پدر، شریک رمانتیک و دوستان آزمودنیها 92 درصد گزارش شده است (23). در ایران این مقیاس توسط Salehi و همکاران، در نمونههای مدیران و دانشجویان ایرانی اجرا شد و از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود. به طوری که آلفای کرونباخ آن بین 74 درصد تا 79 درصد در نوسان است (24). در پژوهش حاضر فقط خردهمقیاس خودمختاری مورد استفاده قرار گرفت که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 86/0 بهدست آمد.
پرسشنامه حالات هویت (Extended Objective Measure of Ego Identity Status-Revised Version; EOM-EIS): این پرسشنامه را Adams و همکاران با اصلاح پرسشنامه حالات هویت نسخه اول و با توجه به نظریه Erikson و Marcia طراحی کردند (25). پرسشنامه حالات هویت از 64 آیتم تشکیل شده و شامل چهار خرده مقیاس آشفته، ضبط شده، دیررس و کسب شده است که هر کدام 16 سؤال را شامل میشود. نمره بالاتر در هر خردهمقیاس نشان دهنده شدت بیشتر آن سبک هویت است. شیوه نمرهگذاری در مقیاس طیف لیکرت به گونهای است که از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم به ترتیب نمره 1 تا 6 را به خود اختصاص میدهد. در هر خرده مقیاس بالاترین نمره 96 و پایین ترین نمره 16 است. جهت سنجش پایایی مؤلفههای هویت، Bennion و Adams با انتخاب 162 دانشجو، همسانی درونی 69/0 برای خرده مقیاس هویت آشفته، 81/0 برای خرده مقیاس هویت ضبط شده، 66/0 برای خرده مقیاس هویت دیررس و 76/0 برای خرده مقیاس هویت کسب شده با میانگین 77/0 به دست آوردند (25). ضریب پایایی این پرسشنامه با روش آزمون مجدد را نیز Rahiminezhad و همکارش در دانشجویان ایرانی مورد مطالعه قرار داده است که از 54/0 تا 76/0 متغیر است (26). در پژوهش Zanjani و همکاران، آلفای کرونباخ برای هر یک از خرده مقیاس ها یعنی هویت کسب شده، دیررس، ضبط شده و آشفته و کل پرسشنامه به ترتیب 76/0، 72/0، 63/0، 71/0 و 74/0 بهدست آمد (27). در پژوهش حاضر، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای خردهمقیاسهای هویت آشفته، هویت ضبط شده، هویت دیررس و هویت کسب شده به ترتیب 71/0، 76/0، 68/0 و 73/0 بهدست آمد.
پس از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 26 و Amos نسخه 22، در دو حالت توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش توصیفی، متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت، سن، رتبه تولد، تعداد خواهر و برادر و پایه تحصیلی شرکت کنندگان) از لحاظ میانگین، انحراف استاندارد و فراوانی بررسی شد. سپس اطلاعات توصیفی متغیرهای پژوهش از لحاظ میانگین، کمینه، بیشینه، انحراف استاندارد و نسبت کجی و کشیدگی به خطای استاندارد آن ذکر شد. در بخش استنباطی، پیشفرضهای اجرای معادلات ساختاری بررسی و تأیید شد. بعد از بهدست آمدن ضرایب همبستگی Pearson، فرضیات مورد آزمون قرار گرفته و سپس به وسیله تحلیل مسیر، ضرایب بهدست آمده مقایسه شد. سطح معنیداری در آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
تحلیل توصیفی دادههای جمعیتشناختی شرکت کنندگان، حاکی از آن است که تعداد 168 نفر (2/81 درصد) از شرکت کنندگان دختر و 39 نفر (8/18 درصد) آنها پسر بودند. از نظر سنی میانگین سن شرکت کنندگان در پژوهش 04/16 و انحراف استاندارد آن برابر 09/1 بود. بازه سنی شرکت کنندگان نیز بین 12 و 18 قرار داشت. 95 نفر (46 درصد) از شرکت کنندگان فرزند نخست خانواده، 66 نفر (32 درصد) فرزند دوم، 27 نفر (13 درصد) فرزند سوم، 17 نفر (8 درصد) فرزند چهارم و 2 نفر (1 درصد) فرزند پنجم خانواده بودند. 113 نفر (55 درصد) از شرکت کنندگان خواهر نداشتند؛ 66 نفر (32 درصد) یک خواهر، 22 نفر (11 درصد) دو خواهر و 6 نفر (3 درصد) سه خواهر داشتند. همچنین 111 نفر (54 درصد) از شرکت کنندگان برادر نداشتند؛ 76 نفر (37 درصد) دارای یک برادر، 11 نفر (5 درصد) دو برادر، 9 نفر (4 درصد) سه برادر داشتند. همچنین 61 نفر (30 درصد) از شرکت کنندگان پایه هشتم، 4 نفر (8 درصد) پایه نهم، 37 نفر (18 درصد) پایه دهم، 97 نفر (46 درصد) پاسه یازدهم و 4 نفر (2 درصد) پایه دوازدهم بودند.
اطلاعات توصیفی پژوهش در بر گیرنده میانگین، انحراف معیار، کمینه، بیشینه، کجی و کشیدگی هر یک از متغیرهای مورد مطالعه است که در جدول 1 گزارش شده است.
جدول 1- ویژگیهای توصیفی نمرات والدگری هلیکوپتری، خودمختاری، هویت کسب شده، هویت دیررس، هویت ضبط شده و هویت آَشفته در دانشآموزان متوسطه استان تهران در سال 1402 (207=n)
متغیر |
میانگین |
انحراف استاندارد |
کمینه |
بیشینه |
کجی |
کشیدگی |
والدگری هلیکوپتری |
20/20 |
33/1 |
7 |
34 |
72/1 |
42/1 |
خودمختاری |
17/12 |
66/2 |
7 |
23 |
27/8 |
37/10 |
هویت کسب شده |
67/52 |
77/14 |
15 |
90 |
48/3 |
57/0 |
هویت دیررس |
60/51 |
57/19 |
16 |
81 |
27/3 |
43/1 |
هویت ضبط شده |
00/53 |
96/14 |
16 |
79 |
71/1 |
55/0 |
هویت آَشفته |
95/58 |
98/14 |
15 |
91 |
28/5 |
08/1 |
پیشفرضهای لازم برای انجام آزمونهای مربوط به فرضیات این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس معیار نسبت کجی و کشیدگی که حاصل تقسیم مقدار هر یک از آنها بر خطای استاندارد آن است و برای تأیید نرمال بودن توزیع لازم است هر دو مقدار کمتر از 2 باشد (28). بر اساس نتایج، نرمال بودن والدگری هلیکوپتری به طور کامل و نمرات هویت آشفته و هویت کسب شده به طور متوسط تأیید میشود، اما خودمختاری از این طریق نیز نرمال در نظر گرفته نمیشود. برای بررسی نرمال بودن توزیع خودمختاری آزمون نرمال بودن متغیرها در Amos اجرا شد و نمرات کجی و کشیدگی با خط برش مقایسه شد که در آن بر اساس نظر Finney، خط برش برای نمرات کجی برابر 00/3 و خط برش برای نمرات کشیدگی برابر 00/7 است و نمرات کمتر از خط برش نرمال به حساب میآیند (28). از آنجا که این مقادیر برای خودمختاری به ترتیب 379/1 و 384/3 بهدست آمد، نرمال بودن برای خودمختاری نیز از این طریق تأیید شد. همچنین، برای بررسی استقلال خطاها یا تفاوت بین مقادیر واقعی و مقادیر پیشبینی شده، آزمون Durbin–Watson بهکار رفت. ضریب Durbin–Watson برای والدگری هلیکوپتری به عنوان متغیر مستقل و متغیرهای خودمختاری 20/2، هویت کسب شده 16/2، هویت دیررس 30/2 و هویت ضبط شده 17/2 و هویت آَشفته 05/2 است. همانطور که مشخص است تمامی ضرایب در محدوده مورد قبول قرار داشتند و به این صورت این پیشفرض نیز مورد تأیید قرار گرفت (29). توزیع دادهها از نظر پرت بودن آنها نیز با استفاده از نمودار جعبهای بررسی گردید. با توجه به عدم قرار گرفتن نمونهای خارج از دامنه میانچارکی (Interquartile range; IQR)، داده پرت شناسایی نشد.
جدول 2، ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش را نشان میدهد. طبق نتایج بهدست آمده، همبستگی بین تمام متغیرهای مطرح در پژوهش با سطح معناداری آماری کمتر از 01/0 برقرار است. بدین معنا که بین والدگری هلیکوپتری و خودمختاری ارتباط منفی معنیداری برقرار است. همچنین، بین والدگری هلیکوپتری و سبک هویتیابی ارتباط معنیداری مشاهده میشود. این ارتباط بین والدگری هلیکوپتری و هویت کسب شده منفی و بین سه سبک دیگر یعنی هویت دیررس و هویت ضبط شده و هویت آشفته با والدگری هلیکوپتری، مثبت است.
جدول 2- ماتریس همبستگی بین والدگری هلیکوپتری، خودمختاری، هویت کسب شده، هویت دیررس، هویت ضبط شده و هویت آَشفته در دانشآموزان متوسطه استان تهران در سال 1402 (207=n)
متغیرهای پژوهش |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
- والدگری هلیکوپتری
|
1 |
400/0* |
346/0-* |
267/0* |
362/0* |
337/0* |
- خودمختاری
|
400/0* |
1 |
203/0* |
196/0-* |
154/0-* |
166/0-* |
- هویت کسب شده
|
346/0-* |
203/0* |
1 |
940/0* |
896/0-* |
919/0-* |
- هویت دیررس
|
267/0* |
196/0-* |
940/0* |
1 |
740/0* |
810/0* |
- هویت ضبط شده
|
362/0* |
154/0-* |
896/0-* |
740/0* |
1 |
778/0* |
- هویت آشفته
|
337/0* |
166/0-* |
919/0-* |
810/0* |
778/0* |
1 |
* 01/0>P
نتایج شاخصهای برازش مدل برای چهار سبک هویتیابی در جدول 3 آمده است. همانطور که مشاهده میشود، طبق نتایج به دست آمده، از آنجایی که مقدار مجذور خی (Chi-square; χ2) و شاخص مجذور خی بر درجه آزادی (χ2/df) از مقدار بحرانی کمتر است، پس میتوان گفت مدل نظری و مدل تجربی پژوهش با هم تفاوتی ندارند. از طرف دیگر، چون مقدار شاخص برازش مقایسهای (Comparative Fit Index; CFI) و جذر برآورد واریانس خطای تقریب (Root Mean Squared Error of Approximation; RMSEA) بزرگتر از 9/0 است، میتوان گفت که مدل تجربی از برازش مطلوبی برخوردار است و در نهایت چون مقدار RMSEA بر برازش مطلوب الگوی مفروض با دادهها دلالت دارد، لذا شاخص جذر برآورد واریانس خطای تقریب نشان میدهد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین، شاخص برازش افزایشی (Incremental Fit Index; IFI) و شاخص برازش نرمشده (Normal Fit Index; NFI) نیز از ملاک مورد نظر (9/0) بزرگتر هستند (30).
جدول 3- شاخصهای برازش برای مدل ارتباط بین والدگری هلیکوپتری، خودمختاری، هویت کسب شده، هویت دیررس، هویت ضبط شده و هویت آَشفته در دانشآموزان متوسطه استان تهران در سال 1402 (207=n)
شاخص برازش |
توضیحات |
مقدار مطلوب (30) |
هویت کسب شده |
هویت دیررس |
هویت ضبط شده |
هویت آشفته |
χ2/df |
نسبت مجذور کای به درجه آزادی |
3≥ |
591/2 |
591/2 |
591/2 |
591/2 |
CFI |
شاخص برازندگی تطبیقی |
09/0≤ |
974/0 |
968/0 |
974/0 |
973/0 |
IFI |
شاخص برازندگی فزاینده |
09/0≤ |
974/0 |
970/0 |
975/0 |
973/0 |
NFI |
شاخص نرم شده برازندگی |
09/0≤ |
959/0 |
951/0 |
960/0 |
958/0 |
RMSEA |
ریشه دوم میانگین خطای تقریب |
09/0≥ |
088/0 |
088/0 |
088/0 |
088/0 |
برآورد پارامترهای استاندارد شده برای ارتباط بین متغیرهای پژوهش در جدول 4 آورده شده است. همانگونه که مشخص شده است، مسیر مستقیم برای والدگری هلیکوپتری به هویت کسب شده و مسیر مستقیم والدگری هلیکوپتری به خودمختاری معنیدار بود، اما مسیر مستقیم خودمختاری به هویت کسب شده معنیدار نبود. همچنین، اثر مستقیم والدگری هلیکوپتری بر هویت دیررس و اثر مستقیم والدگری هلیکوپتری بر هویت ضبط شده و اثر مستقیم والدگری هلیکوپتری بر هویت آشفته معنیدار بهدست آمدند. اثر مستقیم خودمختاری بر هویت ضبط شده و اثر مستقیم خودمختاری بر هویت دیررس و اثر مستقیم خودمختاری بر هویت آشفته معنیدار نبود.
جدول 4- برآورد پارامترهای استاندارد شده برای ارتباط بین والدگری هلیکوپتری، خودمختاری، هویت کسب شده، هویت دیررس، هویت ضبط شده و هویت آَشفته در دانشآموزان متوسطه استان تهران در سال 1402 (207=n)
متغیرهای |
وزن رگرسیون استاندارد شده |
خطای استاندارد |
مقدار P |
والدگری هلیکوپتری← خودمختاری |
479/0 |
- |
- |
والدگری هلیکوپتری← هویت کسب شده |
351/0 |
785/0 |
001/0 > |
خودمختاری ← هویت کسب شده |
081/0 |
394/0 |
278/0 |
والدگری هلیکوپتری← هویت ضبط شده |
358/0 |
792/0 |
001/0 > |
خودمختاری ← هویت ضبط شده |
012/0 |
398/0 |
857/0 |
والدگری هلیکوپتری← هویت آَشفته |
322/0 |
800/0 |
001/0 > |
خودمختاری ← هویت آشفته |
039/0 |
402/0 |
559/0 |
والدگری هلیکوپتری← هویت دیررس |
224/0 |
065/1 |
002/0 |
خودمختاری ← هویت دیررس |
111/0 |
536/0 |
147/0 |
برای بررسی اثر میانجی خودمختاری در ارتباط میان والدگری هلیکوپتری تأثیر مستقیم و تأثیر غیرمستقیم والدگری هلیکوپتری بر وضعیت هویت با حضور متغیر میانجی بررسی شد. نتایج این بررسی در جدول 5 قابل مشاهده است. همانطور که از جدول 5 مشخص است، در مسیر والدگری هلیکوپتری، خومختاری، هویت کسب شده تأثیر کل و تأثیر غیرمستقیم معنادار است. در عین حال تأثیر مستقیم در حضور متغیر میانجی با سطح معناداری 01/0 معنیدار است و نشان دهنده آن است که اثر میانجی جزئی وجود دارد. مسیر والدگری هلیکوپتری، خومختاری، هویت دیررس تأثیر کل و تأثیر غیرمستقیم معنادار است. در عین حال تأثیر مستقیم در حضور متغیر میانجی با سطح معناداری 01/0 معنیدار است و نشان دهنده آن است که اثر میانجی جزئی وجود دارد. در مسیر والدگری هلیکوپتری، خومختاری، هویت ضبط شده تأثیر کل و تأثیر غیرمستقیم معنادار است. در عین حال تأثیر مستقیم در حضور متغیر میانجی با سطح معناداری 01/0 معنیدار است و نشان دهنده آن است که اثر میانجی جزئی وجود دارد. در مسیر والدگری هلیکوپتری، خومختاری، هویت آشفته تأثیر کل و تأثیر غیرمستقیم معنادار است. در عین حال، تأثیر مستقیم در حضور متغیر میانجی با سطح معناداری 01/0 معنیدار است و نشان دهنده آن است که اثر میانجی جزئی وجود دارد.
جدول 5- رابطه بین والدگری هلیکوپتری و وضعیتهای هویت با در نظر گرفتن نقش میانجی خودمختاری در دانشآموزان متوسطه استان تهران در سال 1402 (207=n)
متغیرهای |
تأثیر مستقیم |
تأثیر غیرمستقیم |
تأثیر کل |
مقدار P
مسیر مستقیم |
مقدار P
مسیر غیر مستقیم |
مقدار P
مسیر کل |
والدگری هلیکوپتری ← خودمختاری← هویت کسب شده |
315/0 |
039/0 |
354/0 |
018/0 |
009/0 |
001/0 > |
والدگری هلیکوپتری ← خودمختاری← هویت دیررس |
224/0 |
053/0 |
277/0 |
008/0 |
001/0 > |
001/0 > |
والدگری هلیکوپتری ← خودمختاری←هویت ضبط شده |
358/0 |
006/0 |
363/0 |
001/0 |
010/0 |
001/0 > |
والدگری هلیکوپتری ← خودمختاری← هویت آَشفته |
322/0 |
019/0 |
341/0 |
018/0 |
010/0 |
001/0 > |
برآورد پارامترهای استاندارد شده برای ارتباط بین متغیرهای مدل و همچنین ضرایب تبیین به دست آمده از مدل که مشخص مینماید مدل حاضر چند درصد از واریانس هر یک از متغیرهای مطرح در پژوهش را تبیین مینماید، در شکل 1 نشان داده شده است. همانگونه که مشخص شده است، مسیر مستقیم برای والدگری هلیکوپتری به هویت کسب شده و مسیر مستقیم والدگری هلیکوپتری به خودمختاری معنیدار بود، اما مسیر مستقیم خودمختاری به هویت کسب شده معنیدار نبود. همچنین، اثر مستقیم والدگری هلیکوپتری بر هویت دیررس و اثر مستقیم والدگری هلیکوپتری بر هویت ضبط شده و اثر مستقیم والدگری هلیکوپتری بر هویت آشفته معنیدار به دست آمدند. اثر مستقیم خودمختاری بر هویت ضبط شده و اثر مستقیم خودمختاری بر هویت دیررس و اثر مستقیم خودمختاری بر هویت آشفته معنیدار نبود. از سوی دیگر ضرایب تبیین نشان داد که مدل حاضر 23 درصد از واریانس خودمختاری و 13 درصد از واریانس هویت کسب شده و 9 درصد واریانس هویت وقفه و 13 درصد از واریانس هویت ضبط شده و 12 درصد از واریانس هویت آشفته را تبیین مینماید.