TY - JOUR T1 - Investigating the Research Barriers from the Perspective of Undergraduate Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2019: A Short Report TT - بررسی موانع تحقیقات از دیدگاه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1398: یک گزارش کوتاه JF - RUMS_JOURNAL JO - RUMS_JOURNAL VL - 20 IS - 4 UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-5675-fa.html Y1 - 2021 SP - 477 EP - 484 KW - Research barriers KW - Perspective KW - Undergraduate students KW - Rafsanjan N2 - چکیده زمینه و هدف: توسعه مداوم و پیشرفت در ابعاد مختلف زندگی افراد در کشور به ویژه نظام سلامت نیازمند توجه به تحقیق و موانع آن می‌باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین موانع انجام تحقیقات از دیدگاه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد. مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، 130 نفر از دانشجویان کارشناسی به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای در سال 1398 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش­نامه‌ای شامل اطلاعات دموگرافیک، موانع شخصی و موانع سازمانی بود. پرسش­نامه به صورت خودگزارشی تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمون­های آماری t مستقل و آنالیز واریانس یک­طرفه تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 43/1±98/20 سال بود. در حیطه موانع شخصی، عدم آشنایی کافی با اصول و روش‌های آماری بیش‌ترین میانگین نمره را داشت (04/1±75/3). طولانی و زمان ‌بر بودن انجام پژوهش بیش‌ترین میانگین نمره را در حیطه سازمانی داشت (82/4±83/3). نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش آگاهی دانشجویان از روش تحقیق، ارتباط مناسب مسئولین با دانشجویان و افزایش مشوق­های مادی و معنوی در جهت کاهش موانع تحقیقات ضروری به نظر می­رسد. واژه­های کلیدی: موانع تحقیقات، دیدگاه، دانشجویان کارشناسی، رفسنجان M3 10.52547/jrums.20.4.477 ER -