AU - Otared, N. AU - Narimani, M. AU - Sadeghi, G. AU - Mahmood Aliloo, M. AU - Atadokht, A. TI - Comparison of Components of Psychological Inflexibility in Students with Major Depressive Disorder, Generalized Anxiety Disorder, Social Anxiety Disorder and Normal Students of Tabriz University of Medical Sciences in the 2017-2018 PT - JOURNAL ARTICLE TA - RUMS_JOURNAL JN - RUMS_JOURNAL VO - 18 VI - 2 IP - 2 4099 - http://journal.rums.ac.ir/article-1-4335-fa.html 4100 - http://journal.rums.ac.ir/article-1-4335-fa.pdf SO - RUMS_JOURNAL 2 AB  - چکیده زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای اختلال­های اضطرابی و افسردگی در دانشجویان و نقش انعطاف­ناپذیری روان­شناختی در طیف وسیعی از مسائل روان­شناختی، پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ مؤلفه­های انعطاف­ناپذیری روان­شناختی در دانشجویان مبتلا به اختلالات افسردگی اساسی، اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی و دانشجویان عادی انجام گرفت. مواد و روش­ها: در این پژوهش توصیفی، 30 فرد مبتلا به افسردگی اساسی، 30 فرد مبتلا به اضطراب فراگیر و 30 فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی به روش نمونه­گیری هدف‌مند و 30 فرد به‌هنجار به روش نمونه­گیری در دسترس، از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش­نامه­های مشخصات جمعیت‌شناختی و مقیاس ارزیابی جامع فرآیندهای درمان پذیرش و تعهد گردآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس چند متغیره و Scheffe test استفاده شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که افراد به‌هنجار در تمام مولفه­های انعطاف­ناپذیری روان­شناختی نمرات پایین­تری از سه گروه بیمار کسب کردند (001/0p<). در بین سه گروه بیمار نیز افراد افسرده در مؤلفه­ هم­جوشی شناختی و اجتناب تجربه­ای (37/240=F، 001/0p<) و افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در مؤلفه خود مفهوم­ سازی شده و تسلط گذشته و آینده (76/108=F، 001/0p<) ، به طور معنی‌داری نمرات بالاتری از دو گروه دیگر کسب کردند. نتیجه­گیری: با توجه به یافته­های پژوهش به نظر می­رسد که مؤلفه­های انعطاف­ناپذیری روان­شناختی می­توانند به عنوان عواملی مهم در آسیب­شناسی روانی افراد مبتلا به اختلالات افسردگی و اضطرابی مورد توجه قرار گیرند. واژه­های کلیدی: اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی، دانشجویان، تبریز CP - IRAN IN - Ardebil, Mohaghegh ardebili university, Faculty of psychology and Educational Sciences LG - eng PB - RUMS_JOURNAL PG - 121 PT - Research YR - 2019